X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פיצול תפקידי היועץ המשפטי

לאט, אבל בטוח

שינוי מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה צריך להיעשות במתינות ובשיקול דעת היועץ הפך מפקיד למנכ"ל המדינה, לממליץ מלכים ומורידם
▪  ▪  ▪
חוקר, שופט ו"תליין" [צילום: דודי ועקנין, פלאש 90]
בבוקר, בצהריים ובערב
אותו יועץ יושב בבוקר בישיבות הממשלה, שותה קפה עם שריה תוך שהוא מייעץ להם, ככל עורך דין טוב, כיצד יתגברו על המכשלות המשפטיות שניצבות לפתחם. בצהריים הוא מייצג אותם שרים בבתי המשפט ומגן בלהט על החלטותיהם. בערב, בחדר אטום, ספוג ספרי חוק וחומרי חקירה שאספה המשטרה, מקבל החלטות הרות גורל באשר להעמדתם אל עמוד הקלון והגשת כתב אישום נגדם

בידי היועץ לבדו
מנגנון האיזון והבקרה על פעולות היועץ המשפטי טעון שיפור ניכר. דווקא משום הסמכות העצומה שמרוכזת בידיו. אומנם בתיאוריה קיימת אפשרות שבג"ץ יבקר את החלטות היועץ המשפטי. אך המציאות מלמדת שהמקרים שבהם עשה כן בג"ץ הלכה למעשה הם נדירים ביותר (במשך 67 שנות המדינה התערב רק פעמיים באופן ישיר בהחלטות היועץ המשפטי), כך שלמעשה הסמכות הייתה ועודנה בידי היועץ בלבד

מורה, עוצר, מייבש
הוא מורה לראש הממשלה להימנע מקיום מו"מ מדיני בסמוך לבחירות ואוסר עליו לקיים משאל עם, ועוצר את שר החוץ מלמנות פלוני לתפקיד שגריר. הוא מלמד את הצבא והמפקדים ברצועת עזה כמה בתים מותר להם להרוס ברפיח ובאיזו דרך, מונע העברת תקציבים ליישובי יש"ע, מייבש את החינוך החרדי ועורך שימוע מוקדם לנחקרים שועי עולם

בישראל, כמו בישראל, אין רגע דל. או מחדל, או סקנדל או פסטיבל. קפיצות בנג'י מרום השמיים ועד לשאול תחתיות וחוזר חלילה. אבל החיים הם לא שחור-לבן אלא מרובי צבעים, וכך גם ההצעה שמבקשים להחיותה מחדש בדבר פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה.
בניגוד לאלה הממהרים לקרוא קריאות שבר ולכנות את המהלך "אסון", פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כמו גם הותרת המצב הנוכחי על-כנו, לא "יובילו לאסון", כפי שהתבטאו כמה אנשים. לכל אחת משתי ההצעות מעלות ויתרונות, קשיים וחסרונות. הרבה תלוי באדם שממלא את התפקיד, בדרך תפקודן של הרשויות האחרות, ובגורמים שמניעים את שינוי מעמד היועץ המשפטי לממשלה על שיקוליהם.
בראשית הוא היה פקיד. אחר כך יועץ. כיום: מנכ"ל המדינה. והוא אפילו לא שם לב שהוא כזה.
בעת הקמת המדינה ועיצוב מערכותיה המשפטיות היה היועץ המשפטי לממשלה אמור להיות פקיד שכפוף לשר המשפטים שמעליו, הנותן לשר מדי פעם עצות טובות. לימים, במידה מרובה בזכות דמויות מופת, אך גם דעתניות ודומיננטיות שכיהנו בתפקיד, כמו יעקב שמשון שפירא, חיים כהן, מאיר שמגר, אהרן ברק ויצחק זמיר - הפך היועץ המשפטי לבעל מעמד עצמאי משלו, ראש ממלכה והפוסק האחרון בכל הנוגע להעמדת אדם לדין.
בוחן בעיניים של שופט
בטובתו או שלא בטובתו, היועץ המשפטי לממשלה דהיום הוא גם חוקר, גם מאשים, גם שופט וגם "תליין". במקרים לא מעטים מורה היועץ המשפטי לממשלה את דרכן של רשויות הממשל השונות. הוא מורה למשטרה, לצבא ולשב"כ מה לחקור וכיצד לחקור (לרבות שימוש ב"לחץ פיזי מתון", האזנות סתר והפעלת לחץ פסיכולוגי על נחקרים).
הוא מורה לראש הממשלה להימנע מקיום מו"מ מדיני בסמוך לבחירות ואוסר עליו לקיים משאל עם, ועוצר את שר החוץ מלמנות פלוני לתפקיד שגריר. הוא מלמד את הצבא והמפקדים ברצועת עזה כמה בתים מותר להם להרוס ברפיח ובאיזו דרך, מונע העברת תקציבים ליישובי יש"ע, מייבש את החינוך החרדי ועורך שימוע מוקדם לנחקרים שועי עולם.
קודם שיפעיל את שיקול דעתו בדבר ה"עניין לציבור" שיש בהעמדתם לדין של אנשי ציבור, בוחן היועץ המשפטי את הראיות לא רק בעיניו של קטגור שמופקד על רשויות התביעה ויכול להסתפק בראיות לכאורה, אלא בעיניו של השופט היושב על כס המשפט. החלטתו, לפחות במקרה של אנשי ציבור רמי מעלה חורצת, הלכה למעשה, את גורלם עוד בטרם נשמעה העדות הראשונה באולם בית המשפט. החלטה של היועץ המשפטי על הגשת כתב אישום נגד שר מכהן עשויה להביא לסיום כהונתו ובמקרים קיצוניים החלטתו יכולה להביא להפלת הממשלה כולה.
היועץ המשפטי לממשלה ממליך מלכים, וגם מורידם, ולו המלוכה. חזקת החפות, שלפיה "כל אדם הוא בחזקת זכאי עד שלא תוכח אשמתו", אחד מעקרונות היסוד של זכויות האדם במשטר דמוקרטי, נעלמת במקרים אלה והיא כלא הייתה. החלטת היועץ המשפטי - מקצוען, מוכשר והגון ככל שיהיה - על העמדה לדין, קובעת למעשה את התוצאה במישור הפוליטי המיידי.
דרוש חוק שיגדיר במדויק
ריכוז כוח כה רב בידי איש אחד אינו בריא בשום מקרה. בוודאי לא כאשר החוקר, המאשים, השופט וה"תליין" ממונה על-ידי ממשלה שחבריה הם, לטב או למוטב, אנשים פוליטיים מובהקים.
אותו יועץ יושב בבוקר בישיבות הממשלה, שותה קפה עם שריה תוך שהוא מייעץ להם, ככל עורך דין טוב, כיצד יתגברו על המכשלות המשפטיות שניצבות לפתחם. בצהריים הוא מייצג אותם שרים בבתי המשפט ומגן בלהט על החלטותיהם. בערב, בחדר אטום, ספוג ספרי חוק וחומרי חקירה שאספה המשטרה, מקבל החלטות הרות גורל באשר להעמדתם אל עמוד הקלון והגשת כתב אישום נגדם.
אכן, יש חשיבות רבה בחיזוק מעמדו של היועץ המשפטי ולא בהחלשתו. בדומה לרמטכ"ל, שמנווט את הצבא על זרועותיו השונות, גם היועץ המשפטי רואה את המערכת המשפטית כולה. עליו לנווט את דרכה של מערכת אכיפת החוק לטובת האינטרס הציבורי, ביושר וביושרה, ממניעים ראויים ולא משיקולים זרים, פוליטיים או אחרים. יועץ משפטי עצמאי חיוני לשמירה על שלטון החוק, להבטחת השמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ולהעמדתם לדין של אנשי ציבור שסרחו, בלי להבחין בין שוע לבין דל.
למרות הכוח הרב שמרוכז בידיו, אין עד היום במדינת ישראל חוק - כראוי בכל מדינה מתוקנת - שיסדיר באופן מסודר וכולל את דרכי פעולתו של היועץ המשפטי ויגדיר במדויק את גבולות סמכותו.
אכן, מנגנון האיזון והבקרה על פעולות היועץ המשפטי טעון שיפור ניכר. דווקא משום הסמכות העצומה שמרוכזת בידיו. אומנם בתיאוריה קיימת אפשרות שבג"ץ יבקר את החלטות היועץ המשפטי. אך המציאות מלמדת שהמקרים שבהם עשה כן בג"ץ הלכה למעשה הם נדירים ביותר (במשך 67 שנות המדינה התערב רק פעמיים באופן ישיר בהחלטות היועץ המשפטי), כך שלמעשה הסמכות הייתה ועודנה בידי היועץ בלבד.
הדיון המחודש במעמד היועץ המשפטי ופיצול סמכויותיו צריך להיעשות אפוא במתינות, בשיקול דעת, מתוך אחריות, ולשם האינטרס הציבורי, והוא בלבד. שינוי, אם יהיה כזה, צריך להיעשות לאט, אבל בטוח. אין לנו ארץ אחרת ואין לנו יועץ משפטי אחר.

הכותב הוא דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט.
תאריך:  06/08/2015   |   עודכן:  06/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאט, אבל בטוח
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אין לי ארץ אחרת אבל
יש יועצים אחרים  |  6/08/15 14:15
2
בארץ שלנו צריך לחתוך מהר
אורי רעננה  |  6/08/15 16:50
3
לאט אבל בטוח שלא
אהרון שחר  |  6/08/15 18:44
4
איך אומרים באידיש "קבט אל חיות
אני זאי"  |  6/08/15 19:15
5
הנה ראש הממשלה כבר שם מקל
רה"מ מוג לב  |  6/08/15 20:48
6
צריך לעשות רביזיה ענקית
חשדנית  |  8/08/15 09:34
7
השתגעת??? להגביל
קלאודיה רמות  |  8/08/15 09:54
8
במתינות ,זה לא לעשות ולא לשנות
רחובות   |  8/08/15 11:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פיצול סמכויות היועץ
איתמר לוין
איילת שקד צריכה לנהל עד הסוף את הקרב על פיצול תפקידו של מי שיירש את יהודה וינשטיין: יועץ משפטי לחוד וראש התביעה לחוד. בהלחמה הנוכחית אין שום היגיון והיא רק תורמת ליצירת דיקטטורה שיפוטית-ייעוצית
עו"ד מוטי דנוס, ד"ר עמית גורביץ'
הוא שימש כראש המטה של שר המשפטים דניאל פרידמן במשך שנתיים, ובחצי השנה האחרונה הוא הכוח הביצועי של השר יעקב נאמן    ראיון ראשון עם ד"ר גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים, ומי שאמור להוביל את השינויים המשמעותיים במערכת המשפט
איציק וולף
נאם בכינוס באילת והבהיר שבכוונתו להמשיך ולנסות להביא לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה    "המצב הקיים אינו יכול להמשיך"
בועז סנג'רו
אחד מלקחי ההינתקות הוא, שאל לו ליועץ המשפטי לממשלה להיסחף בנטייה לאכוף, להרשיע ולהעניש, תוך התעלמות מזכויות האדם בכלל ומזכויות חשודים ונאשמים בפרט
יוסף אליעז
נאחל לעו"ד וינשטיין שישכיל לייעץ לממשלתנו, הזקוקה מאוד לכמה עצות טובות... ושיצליח גם בטיהור האורוות...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il