X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הוועדה לבחירת שופטים. ניגוד עניינים מובנה [צילום: פלאש 90]
תבוטל חשאיות הוועדה לבחירת שופטים
הגיע הזמן למנוע בכל הכבוד הראוי ניגוד עניינים מובנה, שבו בית משפט העליון וגם/או שבו שופטים דנים, בערכאות שיפוטיות, שבהם מכהנים הם וגם חבריהם, בעניינים הנוגעים להם וגם/או לחבריהם

מזה שנים נהוג כי דיוני הוועדה לבחירת שופטים והפרוטוקולים המשמשים וועדה זו הינם חשאיים וזאת מכוח הוראת כלל 15 לכללי סדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים, שהינם חקיקת משנה שאותה חוקק שר המשפטים לפני למעלה מ-30 שנה. מכוח כלל זה אין מתפרסמים דיוני הוועדה לבחירת שופטים, איש אינו יודע מי מחברי הוועדה הצביע עבור מועמד או מועמדת אחרת, מי מחברי הוועדה התנגד לבחירתם של מועמד זה או אחר ולמעשה מסך שחור של חשאיות מורד על דיוני הוועדה לבחירת שופטים.
אם לא די בכך, הרי בעקבות פרסום בעיתון הארץ מהבוקר, מתברר, כי וועדה חשאית, שהוקמה ללא כל סמכות בחוק ובכללים, שהינה וועדת שניים שבה מכהנות שופטת בית משפט העליון, לשעבר, עדנה ארבל ושופטת בית משפט המחוזי, בירושלים, לשעבר, אורית אפעל-גבאי, משמשות כוועדת סינון, כדי להחליט מי מבין שמותיהם של המועמדים והמועמדות לשפיטה יועברו ויונחו על שולחנה של הוועדה לבחירת שופטים. מתברר ומסתבר, כי מי שלא עברו וועדת סינון זו, אין עניינם מובא לדיון בפני הוועדה לבחירת שופטים, כלל וכלל.
פעמיים עלה לדיון חוקיותו ותוקפו של כלל 15 לכללי סדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים. בפעם האחת הוגשה עתירה בידי כותב שורות אלה, מטעם העיתונאי, בן-ציון ציטרין, אליו חבר העיתונאי, יואב יצחק, שיוצג בידי עו"ד זאב שרף, לפני כ-20 שנה ועתירה זו נדחתה בידי הרכב בג"ץ מנימוקים שפורטו בפסק-דין זה. עתירה נוספת שהוגשה בידי הפורום למען ארץ ישראל, שביקשה לבחון מחדש תקפותו של כלל 15, בנימוק שחלוף הזמן מאז מתן פסק-הדין בעתירה הראשונה מצדיק ביטולו של כלל 15, נדחתה גם היא, על-ידי בית משפט העליון, בשבתו אלי מדין, כבג"ץ.
בכל הכבוד הראוי, בעניין ביטול כלל 15 לכללי סדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים, מצוי בית משפט העליון, בכלל, כמו-גם בג"ץ, בפרט, בניגוד עניינים מובנה, שכן שלושה מחברי הוועדה לבחירת שופטים, הינם דרך קבע מכוח הוראת חוק, שני שופטי בית משפט העליון, כאשר החבר השלישי יהיה, תמיד, נשיא בית משפט העליון. בהיעדר הסדר חוקי, הרי הגוף היחיד שניתן לתקוף ולהביא בפניו עתירות לעניין תוקפו וכשרותו של כלל 15 לכללי סדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים, הינו בית המשפט העליון, בשבתו לדין, כבית משפט גבוה לצדק.
הגיע הזמן למנוע בכל הכבוד הראוי ניגוד עניינים מובנה, שבו בית משפט העליון וגם/או שבו שופטים דנים, בערכאות שיפוטיות, שבהם מכהנים הם וגם/או חבריהם, בעניינים הנוגעים להם וגם/או לחבריהם. כך למשל, מן הראוי הוא, להקים בית משפט שיורכב מנציגי ציבור, דוגמת בית-הדין למשמעת של מועצת העיתונות שבו ישבו אנשי האקדמיה וגם/או פרופסורים למשפט ובכל מקרה, בשום פנים ואופן, שופטים וגם/או שופטים בדימוס אשר ידונו בעניינים שבהם קיים ניגוד עניינים מובנה בין השופטים לבין עצמם וגם/או בין העותרים לבין הנושא המובא לדיון, שעניינו מערכת המשפט וגם/או שעניינו מעמדם, התנהלותם ודרכי תפקודם של ציבור השופטים והשופטות בישראל.
ככל שמדינת ישראל הינה מדינה צפופה, שבה מכירים הכל את הכל וככל שהמדינה הופכת למדינה שבה הכל נוהרים לבתי-המשפט, מן הראוי שמערכת המשפט, בכלל והנהלת בתי-המשפט, בפרט, ייערכו בדק בית ויפעלו להקים מוסד, שאינו בעל ניגוד עניינים מובנה, מעצם טיבו וטבעו, שידונו בעתירות וגם/או בבקשות הנוגעים בענייני שופטים, שפיטה ודרכי התנהלותה של מערכת המשפט, בישראל. אי-הקמתו של מוסד זה, הינה מחויבת המציאות ובדחיפות, שאם לא כן עלולה מערכת המשפט לאבד בתוך זמן קצר אמונו של הציבור בה, כמערכת בלתי תלויה והגונה, בכל הכבוד הראוי, שעה שאין היא מדירה עצמה מעיסוק ישיר בענייניה היא, על כל המשתמע והכרוך בכך.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  18/08/2015   |   עודכן:  18/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תבוטל חשאיות הוועדה לבחירת שופטים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שופטים גם מטפלים בתלונות עליהם
חיפוי  |  22/08/15 05:20
2
המשך...שופטים גם
חיפוי  |  22/08/15 05:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
חמישה מבין שמונת השופטים המחוזיים שהתמנו השבוע, מכהנים בפועל בבתי משפט אלו. לפני שנתיים היה למבקר המדינה מה להגיד על תופעה דומה בשירות הציבורי - והוא מאוד לא אהב אותה. אז למה לשופטים מותר?
חיים שטנגר
7 מועמדים מהמגזר הערבי - מוסלמים ונוצרים התמודדו למשרות שיפוט שונות, בבתי-המשפט המחוזיים והשלום, ברחבי הארץ. אף אחד ממועמדים ומועמדות אלה לשפיטה, לא נבחר בידי הוועדה לבחירת שופטים, בישיבתה הגם שהיא מונה שני חברי ועדה מהמגזר הערבי
איתמר לוין
העותרים מבקשים שהכנסת תצביע שוב על נציג לוועדה, בעקבות דבריו של רוברט אילטוב לפיהם לא יסכים לבחור לשוםט מי שאינו שר את "התקווה"
איתמר לוין
הוועדה למינוי שופטים מתכנסת לראשונה מאז הבחירות ואמורה לבחור תשעה שופטים מחוזיים ועד עשרה שופטים לבתי משפט השלום
צ'לו רוזנברג
מתברר שבפוליטיקה הישראלית אין התיישנות, ומה שהיה הוא שיהיה. גם בנושא בחירת החברים בוועדה למינוי שופטים, ואותן דמויות ממש היו במרכז: ראש הממשלה שסגר דיל עם ליברמן, דרעי שננזף בבוטות על-ידי נתניהו, וכמוכן צחי הנגבי שדאג לסגירת כל הקצוות לקראת סיום מוצלח של המהלך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il