X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במקום לבצע מחטפים מסוג מחטף שביצעה לשכת עורכי-הדין, רצוי להמתין לישיבה מסודרת של ועדת הבחירה, כפי שביקשו זאת נציגי הלשכה משרת המשפטים. עד אז אין כל מקום לתת מועמד מועדף ללשכה, בקורס המיון של עורכי-הדין המועמדים לשיפוט ולשלב נציגים מטעמה, בקורס מיון זה ולחלופין
▪  ▪  ▪
שרת המשפטים וחברי לשכת עורכי הדין [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

הסכמתה של נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת, מרים נאור - בעקבות פגישתה, אתמול (יום א, 23.8.15), עם ראש לשכת עורכי הדין לשלב נציגים של הלשכה בקורס המיון של עורכי הדין המועמדים לשיפוט, אינה פותרת בכל הכבוד הראוי טענת אי-חוקיותו של הליך זה וגם/או למצער, טענת היותו של הליך מיון זה, הליך שאינו מעוגן, בחוק, בתקנות ובסדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים.
תחילתם של דברים, בפרסום בלעדי של העיתונאית, רויטל חובל, מעיתון הארץ שפרסמה שלשום כי הנהלת בתי-המשפט וגם/או מי ממערכת המשפט הקימו ועדה בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס, עדנה ארבל ושופטת בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, אורית אפעל-גבאי, העומדות בראש ועדה למיון המועמדים לשפיטה כאשר לוועדה לבחירת שופטים מוצגים, אך ורק שמותיהם של מי שעברו מיונה וסינונה של ועדה זו. בעקבות זו, נמתחה ביקורת על עצמם קיומה של ועדה זו, שאין לה בכל הכבוד הראוי שום קיום בכתובים, כמו-גם אין לה כל עיגון חוקי, לא בחוק, לא בתקנות ולא בכללים המסדירים סדרי עבודת ועדת הבחירה ולא נקבעו, גם בידי ועדת הבחירה.
ביקורת זו נוצלה היטב בידי לשכת עורכי הדין "שהצליחה", אתמול בעקבות פגישת ראש הלשכה עם נשיאת בית המשפט העליון, כמדווח בעיתונות, להביא נשיאת בית המשפט העליון להחליט, כי יש לשלב נציגי הלשכה ב"ועדת מיון" זו, תחת להמתין לבירור ענייני של סוגיה זו, להצבעה בפני הוועדה לבחירת שופטים, לאחר שיוגשו מסמכי עמדה מסודרים. יודגש, כי עמדתם של הפוליטיקאים - קרי, שני שרים ובכללם, שרת המשפטים שהינה יו"ר הוועדה לבחירת שופטים ושני חברי הכנסת, המהווים ארבעה מתוך תשעת חברי ועדה זו, לא נשמעה ולא נתבקשה, כלל, עד כה.
למעשה ובפועל, החליטה נשיאת בית המשפט העליון, אתמול בכל הכבוד הראוי לשלב נציגים של הלשכה, שיש רק לה נציגים בוועדת בחירה זו, בקורס מיון המועמדים לשפיטה, תחת להעלות עניין זה לדיון מסודר ומקיף, בפני כלל חברי מליאת ועדת הבחירה ובלא לשמוע עמדת כלל חברי ועדת הבחירה, לרבות ובכלל זה עמדתם של הפוליטיקאים שכוחם כפול מכוחה של הלשכה בהיותם מונים ארבעה מתוך תשעת חברי ועדת הבחירה.
שרת המשפטים, איילת שקד, נעתרה לבקשת ראש הלשכה להעלות נושא קיומו של קורס המיון, בדיון ועדת הבחירה, שהתקיים לפני שבועיים, כאשר בישיבה זו הוחלט, כי הנושא יעלה להצבעה, לאחר שהשופטים ועורכי-הדין, יגישו מסמכי עמדה מסודרים. טענת נציגי הלשכה בוועדת הבחירה הייתה, כי קורס המיון פוסל - למעשה ובפועל - בין שישה לשבעה מכל עשרה עורכי-דין המשתתפים בו. עוד טענו נציגי הלשכה, בדיון זה, כי הקורס מתוכנן ומנוהל בידי שופטים, שכיהנו בעבר, כשופטים ובידי שופטים מכהנים, כל זאת מבלי שהלשכה תוכל לפקח על קורס מיון זה.
סעיף 4 לחוק יסוד: השפיטה, קובע, כי שופט יתמנה בידי נשיא המדינה לפי בחירה של ועדה לבחירת שופטים. עוד נקבע - בסעיף זה לחוק - כי הוועדה תהיה של תשעה חברים, שהם נשיא בית המשפט העליון, שני שופטים אחרים של בית המשפט העליון שיבחר חבר שופטיו, שר המשפטים ושר אחר שתקבע הממשלה, שני חברי הכנסת שתבחר הכנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין שתבחר המועצה הארצית של הלשכה; שר המשפטים יהיה יושב-ראש הוועדה. סעיף 24 לחוק יסוד: השפיטה, קובע, כי באשר לסדרי העבודה של ועדת הבחירה, ייקבעו הוראות, לפי חוק. בהתאם לכך, התקין שר המשפטים, דאז, משה ניסים - בשנת 1984 - כללי השפיטה (סדרי העבודה של הוועדה לבחירת שופטים), תשמ"ד-1984, כאשר סדרי עבודתה של ועדת הבחירה, נקבעים, על-ידי ועדת הבחירה.
זאת ועוד. שר המשפטים, התקין כלל 15 לכללים בדבר סדרי העבודה של ועדת הבחירה ולפיו דיוניה של ועדת הבחירה ושל ועדותיה ותכנם של השאלונים שהובאו בפני חבריה לצורך הדיונים הם סודיים ולא יגלה משתתף לאיש פרטים עליהם זולת פרוטוקולים שאינם עוסקים במועמדים או בעניינים אישיים וזולת דבר המלצתה של הוועדה על מינויו של פלוני, אלא אם כן החליטה הוועדה אחרת, דרך כלל או לעניין מסוים. כלל זה, עמד בביקורת בג"ץ - פעמיים - ובשני פסקי-דין נפרדים, דחה בג"ץ עתירות לביטול כלל זה וגם/או לביטול סודיות דיוניה של ועדת הבחירה, בהתאם לעקרון הגילוי הנאות, אציין, כי - בעבר - ייצגתי העיתונאי, בן ציון ציטרין, בעתירה לביטול כלל 15 זה.
לשכת עורכי-הדין, מייצגת חבריה, אך ורק בשל העובדה שהיא גוף שהוקם כחוק ומכוח כך, חייב כלל ציבור עורכי-הדין ועורכות-הדין, להיות חבר בלשכה זו ולשלם לה דמי חבר, הכפויים עליו, מכוח חוק. חוסר האמון וחוסר יציגותה של הלשכה, כלל ציבור עורכי-הדין בישראל, בא לידי ביטוי, בבחירות האחרונות, שהתקיימו לאחרונה, כאשר פחות מ-25% מחברי הלשכה הרשומים, טרחו להצביע בבחירות אלה. מכאן, שאם לא הייתה מוקמת הלשכה, כתאגיד בחוק, לא בטוח שהיא הייתה יכולה לטעון להיותה גוף יציג של ציבור עורכי-הדין, אם היה קם גוף מתחרה ומאגד בתוכו יותר מ-25% מציבור עורכי-הדין בישראל.
שני השרים ושני חברי הכנסת, המהווים חלק מחברי ועדת הבחירה, מייצגים בוועדת הבחירה, כלל ציבור אזרחי מדינת ישראל, המונה למעלה מ-7 מיליון אזרחים. לשכת עורכי-הדין מונה, בין 60 אלף עד 70 אלף חברים, כאשר אלה שגילו עניין בבחירות האחרונות שקיימה היא, היו פחות מ-25%, קרי, מדובר בציבור המונה, מקסימום, 17,500 איש. בכל הכבוד הראוי, לא ניתן לקפח עניינם של כלל אזרחי המדינה, המיוצגים בידי שני שרים ושני חברי כנסת, המונים, כמה וכמה מיליונים ולהעדיף עניינם של חברי הלשכה, שבמקרה הטוב, מונים 17,500 איש, בלבד.
לא בטוח בכלל, שאם מי מנציגי הציבור בוועדת הבחירה, קרי, מי משני השרים וגם/או מי משני חברי הכנסת, יגיש עתירה לבג"ץ על כך שהלשכה הועדפה על פניו, בכל הקשור לשילוב נציגים שלה בקורס המיון של עורכי-הדין, המועמדים להתמנות לשיפוט, לא יקבל בג"ץ עתירה זו, בנימוק של חוסר סבירות וגם/או בנימוק של שיקולים זרים וגם/או בנימוק של אפליה וגם/או בכל נימוק אחר, הנעוץ בהחלטת נשיאת בית משפט העליון, כב' השופטת, מרים נאור, בכל הכבוד הראוי.
ואולי, במקום לבצע מחטפים מסוג מחטף שביצעה לשכת עורכי-הדין, אתמול בכל הכבוד הראוי רצוי להמתין לישיבה מסודרת של ועדת הבחירה, בה יועלה עניין זה לדיון מסודר, כפי שביקשו זאת נציגי הלשכה משרת המשפטים. עד אז אין כל מקום לתת מועמד מועדף ללשכה, בקורס המיון של עורכי-הדין המועמדים לשיפוט ולשלב נציגים מטעמה, בקורס מיון זה ולחלופין, יש למנוע טענות של העדפת הלשכה לטובה ולאפשר לנציגי חברי הכנסת והשרים, לשלב מועמדים, מטעם השרים וחברי הכנסת, בקורס המיון הנ"ל. בכך יימנע בג"ץ מביך ואפשרי מצד השרים וגם/או מצד חברי הכנסת, כפי שמתוארים הדברים, ברשימה זו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  24/08/2015   |   עודכן:  24/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
דומה, כי לא ניתן יהיה לחסום גל צפוי של תביעות נזיקין בעילה של נזקים נפשיים, שכן עקרונות דיני ההתיישנות אינם חלים, בענייננו אנו, שעה שמדובר במי שהיו קטינים, בעת שאירעו המעשים וגם בעת שנתרחשו המחדלים
אסתר שניאורסון גרי
חתונת בנו של איסמעיל הנייה תתקיים ברוב פאר והדר, אבל לא יינתן לשלוש אחיותיו המתגוררות בפזורה הבדואית לבקר ברצועה כדי להשתתף בחתונה. גם לנו יש קווים אדומים
איציק וולף
העיתונאי אוהד חמו מערוץ 2 שידר שיחה שניהל עם מחבל שנדון למאסר עולם ושבוצעה בטלפון שהוברח לכלא - במקום לפנות לגורמי הביטחון    המדינה חייבת לפעול לקבלת המידע, שעליו לא יכול לחול חסיון מקורות
חיים שטנגר
בג"ץ אמור היה להכריע, בעתירה שהגיש פעיל הטרור האיסלאמי, מוחמד עלאן, אם לבטל את מעצרו המנהלי, אם לאו. בג"ץ בכל הכבוד הראוי התחמק מלהכריע בשאלה זו ונתלה במצבו הרפואי הקשה של פעיל טרור איסלאמי זה, כתירוץ וכנימוק להקפאת צו המעצר המנהלי
חיים שטנגר
ראוי הוא הדבר, מתחייב ומתבקש, כי במאה ה-21, לא תחול מידה של איפה ואיפה, בקשר לזכאות של אוכלוסיות מוחלשות לייצוג משפטי, כולל וגורף, בכלל העניינים האזרחיים, אם הם עומדים בתנאי הסף הנדרשים, כפי שהדבר קיים, נעשה ומתבקש בייצוג המשפטי, המוענק באופן כולל וגורף בכלל העניינים הפליליים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il