X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
גורמים אזוריים וגלובליים ינצלו את הקמפיין של אנקרה נגד דאעש וה-PKK כדי לשדרג את היחסים עם טורקיה, או על-מנת להלהיט את האזור. אף על-פי כן, ההחלטות העתידיות של ארדואן יהיו מונעות בראש ובראשונה מרצונו לשמר את כוחו הפוליטי המקומי
▪  ▪  ▪
ארדואן. בדרך לבחירות חוזרות? [צילום: AP]

בעקבות הבחירות שהתקיימו בטורקיה ב-7 ביוני, לא מעט אנשים בקהילה הבינלאומית חגגו בזהירות את מה שנראה כתבוסה לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ו"מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP). באופן מפתיע למדי, המפלגה הליברלית והפרו-כורדית (HDP) הצליחה לחצות את אחוז החסימה העומד על 10 אחוזים, כאשר בו-זמנית היא מונעת מן ה-AKP את השגת הרוב בפרלמנט ובנוסף מציבה מכשול בפני החלומות האוטוריטריים של ארדואן. כשנדמה כי הקמת ממשלה קואליציונית היא עניין גמור, רבים האמינו כי טורקיה תאלץ לאמץ מדיניות-חוץ רכה יותר.
לאחר כחודשיים, טורקיה אומנם אינה קרובה להקמת ממשלה, אך עם זאת אירעו מספר שינויים דרמטיים באסטרטגיית מדיניות החוץ שלה. שינויים אלו הוצתו על-ידי פיגוע הטרור ההמוני בעיר סורוק שבוצע על-ידי דאעש, ולאחר מכן הרג שני שוטרים על-ידי "מפלגת הפועלים של כורדיסטן" - ה-PKK, ב-20 ביולי. מאז פתחה טורקיה בקמפיין צבאי כפול כנגד שני הארגונים הללו, וכעת היא מנהלת שיחות עם ארה"ב באשר ליצירת אזור אסור לטיסה מעל סוריה, זאת בתמורה לשימוש של ארה"ב בבסיס חיל-האוויר באינצ'רליק.
מה הוביל לרצף האירועים הללו? כמו במקרים דומים בעבר, גם הפעם התשובה טמונה בעיקר בפוליטיקה הפנים-טורקית. תחת ה-AKP, ניהלה טורקיה לסירוגין משא-ומתן עם ה-PKK. היו לכך שתי מטרות: לסיים את מעגל האלימות שקטל את חייהם של עשרות אלפים, ולערער את התמיכה הרבה ב-PKK בקרב הקהילה הכורדית בטורקיה, המונה כ-20-15 אחוזים מכלל האוכלוסייה. תחילה היו סימנים להצלחת המו"מ: ההקלות החוקיות והתרבותיות והגדלת ההשקעה הכלכלית באזור דרום-מזרח טורקיה בעל הרוב הכורדי, נתפשו כצעד חיובי על-ידי כורדים רבים בטורקיה. אך ה-AKP איבדה את אמונם של הכורדים באוקטובר שעבר בעת הקרב על העיירה כובאני, כאשר במקום לתמוך במאמצים הכורדיים לבלום את ההתקדמות של דאעש, נקטו בכירים באנקרה ברטוריקה עוינת ונתפשו כמסייעים למאמצי האויב. מאז, התפרסמו דיווחים רבים שחשפו מדיניות טורקית רשלנית כלפי דאעש. לכן לא הייתה זו הפתעה כאשר כורדים רבים הצביעו בבחירות האחרונות נגד מפלגתו של ארדואן.
מלחמת הסחה?
אז האם הקמפיין הנוכחי כנגד דאעש וה-PKK הוא מעין מלחמת הסחה שנועדה להבטיח את הצלחת ה-AKP בעתיד? ישנן ראיות רבות המחזקות טענה זו: על-ידי תקיפת ה-PKK ויצירת הדה-לגיטימציה ל-HDP, ייתכן שמנסה ה-AKP להשפיע על סדר העדיפויות של המצביעים הלאומניים אשר התנגדו למו"מ עם הכורדים. ומכיוון שהקמת הממשלה מתעכבת, נהיה יותר ויותר סביר שארדואן יכריז בקרוב על בחירות בזק. סקרים מראים כי בחירות שכאלו יאפשרו ל-AKP לזכות מחדש ברוב המושבים בפרלמנט.
אולם, יש לסיפור זה גם זווית הקשורה למדיניות החוץ הטורקית. ב-15 ביוני, לוחמים כורדים-סוריים מן "המפלגה הדמוקרטית המאוחדת" (PYD) כבשו מידי דאעש את העיר תל אבייד, ובכך ניתקו ציר אספקה מרכזי לבירה דה פקטו של דאעש באל-רקה, ואפשרו את איחודם של שני אזורים אשר נמצאים בשליטה כורדית, כובאני וג'זירה. למרות העובדה שה-PYD, הובילה את אחד מכוחות הקרקע המרכזיים שלחמו בדאעש, לצד הקואליציה בהובלת ארה"ב נגד הארגון הג'יהאדיסטי, מן הזווית הטורקית נתפש ה-PYD כזרוע של ה-PKK. בעיני אנקרה, פעילויות ה-PYD בסוריה מייצגות מאמץ נרחב יותר להקמת מדינה כורדית לאורך הגבול הדרומי שלה.
אך כדי להבטיח מחאה בינלאומית מינימלית ככל האפשר במהלך הדיכוי של ה-PKK, אשר אחרי הכל נתפשת כשותפה במאמץ נגד דאעש, פועלת אנקרה במקביל גם כנגד המדינה האיסלאמית. אין זה אומר כי ארדואן שינה את האג'נדה שלו בסוריה. בשביל הנשיא הטורקי, סדר העדיפויות שלו נותר: 1. למנוע הקמת מדינה כורדית בצפון סוריה, 2. הפלת משטרו של בשאר אל-אסד, 3. הכלה או חיסול של דאעש. וושינגטון לעומת זאת, רואה את העדיפויות האלו בסדר הפוך. יתרה מכך, פעילותה של טורקיה נגד דאעש עד כה הייתה לשם הדימוי בלבד; לפי דיווחים מן הקמפיין הנוכחי, כוחה הצבאי והמשטרתי של טורקיה מתמקד באופן לא פרופורציונלי במאבק ב-PKK, ולא בדאעש. עם זאת, בהתחשב בכמות המשוערת של ג'יהאדיסטים הפועלים בטורקיה, זהו רק עניין של זמן עד שאנקרה תפנה את מרבית תשומת ליבה למדינה האיסלאמית.
ימים יגידו אם האירועים שתוארו לעיל יובילו לשינוי משמעותי במדיניות החוץ הטורקית. אין ספק כי גורמים אזוריים וגלובליים ינצלו את הקמפיין של אנקרה נגד דאעש וה-PKK כדי לשדרג את היחסים עם טורקיה, או על-מנת להלהיט את האזור. אף על-פי כן, ההחלטות העתידיות של ארדואן יהיו מונעות בראש ובראשונה מרצונו לשמר את כוחו הפוליטי המקומי, ולא משאיפות הרפתקניות. הנרי קיסינג'ר אמר פעם, "לישראל אין מדיניות-חוץ; יש לה רק מדיניות-פנים". אותו ביטוי חל גם על טורקיה.

פורסם במקור: מגזין המזרח הקרוב
הכותב הוא רכז הפרויקט הישראלי-טורקי במכון מיתווים למדיניות חוץ אזורית ודוקטורנט בממשל וביחסים בינלאומיים באוניברסיטת וירג'יניה טק.
תאריך:  01/09/2015   |   עודכן:  01/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איציק וולף
לראשונה מצטרפת טורקיה באופן פעיל למתקפות הקואליציה נגד ארגון המדינה האיסלאמית בסוריה    "פעלנו נגד מטרות דאעש המאיימות גם על בטחוננו"
אריאל י. לוין
מה הקפיץ את בכירי המשטרה נגד מינויו של המפכ"ל החדש?    וגם: ההיסטוריה חוזרת - מסמך של דאעש מזכיר את "מיין קאמפף", ומוחמד עלאן מזכיר מה עשתה מרגרט תאצ'ר
אביתר בן-צדף
בבריטניה מוצבים כ-8,500 אוויראים אמריקניים    בתחילת יולי ביטל חיל-האוויר האמריקני את החגיגות בבסיסיו בבריטניה לרגל יום העצמאות האמריקני - עקב החמרת האיומים על יחידותיו
אריאל י. לוין
האם דאעש עומד מאחורי הפיגוע השבוע בבנגקוק? האם הוא ינצל את הכאוס ההולך ומשתרר בטורקיה? והאם הארגון מהווה איום של ממש על ישראל?
פרופ' אמציה ברעם
המתקפות הטורקיות האחרונות על דאעש בצפון סוריה, בתוספת האישור הטורקי שניתן לארה"ב להשתמש בבסיס חיל-האוויר באינצ'רליק לטובת תקיפות נגד דאעש, מפעילות לחץ רב על כוחות הארגון הסלפי. אך בינתיים יש לדאעש הזדמנות לגייס מתנדבים רבים מקהילות מוסלמיות בכל העולם ולהתכונן לשלב הבא של המלחמה
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
נבדק האם דאעש עשה שימוש בגז חרדל  /  עידן יוסף
סטודנט במכללת כנרת ניסה להצטרף לדאעש  /  עופר וולפסון
ארגון דאעש מתחזק בסעודיה  /  יוני בן-מנחם
טורקיה פועלת להקמת רצועת ביטחון בצפון סוריה  /  יוני בן-מנחם
נקמה לוהטת  /  אריאל י. לוין
פניית פרסה טורקית?  /  גליה לינדנשטראוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il