X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מקדם בברכה את הית'ם מנאע, המנהיג לשעבר של האופוזיציה הסורית, מוסקבה, 14 באוגוסט 2015 [צילום: AP/Ivan Sekretarev]
מאמצי הפיוס של רוסיה בסוריה
לאחרונה מתרבים הדיווחים על כך שרוסיה מתכוונת להגביר מעורבותה במתרחש בסוריה, בהמשך לתמיכתה בשלטון אסד וגם כדי לבלום את סכנת ההתפשטות של 'המדינה האיסלאמית'. במקביל, עלו שמועות כי רוסיה רוקמת הבנות רחבות עם מספר שחקנים מעורבים, במסגרתן תהא מוכנה "לשלם" בכיסאו של אסד (אולי אף לארח אותו בקביעות במוסקבה), אך לא תסכים להפלת המשטר הקיים ולדומיננטיות העלאווית במערכת השלטונית בסוריה

מזה זמן משקיעה רוסיה מאמצים דיפלומטיים ניכרים להחיות הידברות בין הפלגים הניצים בסוריה. לאחרונה קוימו בחסותה שני מפגשים בין הצדדים וסבבים נוספים אמורים להתקיים בקרוב. במקביל לתמיכתה במשטרו של בשאר אל-אסד, רוסיה מקיימת מגעים אינטנסיביים עם גורמי אופוזיציה סוריים, ראשי ובכירי מדינות ערב וכן עם ארצות הברית ומדינות אירופיות, במאמץ לקדם תהליך שיביא, אולי, בשיתוף האו"ם, לסיום המשבר. במקביל, רוסיה הכריזה, כי היא מצטרפת למאבק נגד 'המדינה האיסלאמית'. מהלכים אלה יש לבחון על-רקע מאמציה של רוסיה לשקם את מעמדה במזרח התיכון, אשר התערער בשנים האחרונות. וזאת, גם כחלק מהאסרטיביות המוגברת שמגלה מוסקבה בזירה הבינלאומית, אגב חיכוך עם המערב בעיקר בנושא המשבר באוקראינה.
אולם, מוסקבה אינה לבדה במגרש הסורי, שם מצטלבים אינטרסים של כלל השחקנים במערכת הבינלאומית, לרבות מעצמות המערב, בהובלת ארצות הברית; שחקנים אזוריים - אירן ותומכיה מזה והמדינות הסוניות, בהובלתה של ערב הסעודית מזה; וכן טורקיה וגם גורמי האיסלאם הרדיקלי, ובראשם "המדינה האיסלאמית", המאתגרים את יתר השחקנים. אכן, העיסוק הרוסי במשבר בסוריה מחייב התנהלות מקבילה מול יתר הגורמים המעורבים, שמשמעותה התמודדות על עיצוב הסדר האזורי העתידי, המתחוללת במגרש הסורי. ובמגרש זה ניצבים בפני רוסיה אתגרים מורכבים במספר מישורים:
א. המישור הסורי הפנימי - לרוסיה עניין לשמור על מעמדה במסגרת כל הסדר עתידי שיגובש בסוריה, ולכן היא פועלת להכשיר את התנאים לקידומו, תוך מאמצי גישור וארגון מפגשים בין צדדים וניסיון לגבש נוסחת פשרה. ועידת פיוס נוספת בין המחנות היריבים אמורה להתכנס שוב בחסות רוסיה ובשיתוף האו"ם וכנראה מדינות נוספות מהמזרח התיכון וכן ארצות הברית. למרות דבקותה של רוסיה בתמיכה באסד, לאחרונה הגיעו ממוסקבה איתותים בדבר נכונות לוויתורים בנושא זה. בה בעת רבו הדיווחים על אודות מעורבותה הצבאית של רוסיה במאבק המתנהל נגד 'המדינה האיסלאמית' בסוריה. דיווחים אלה הוכחשו על-ידי מוסקבה ואין להם תימוכין ודאיים, אך ידוע שהיא הגבירה את הסיוע הצבאי, המוענק למשטרו של אסד, לרבות נוכחות של יועצים רוסיים בסוריה והתבססות רוסית באזור החוף במדינה זו, אשר אפשר שתתמוך באינטרסים הרוסיים בה בכל התפתחות עתידית.
ב. היחסים עם המערב - ניתן להעריך, שלפחות חלק ממהלכיה של רוסיה בזירת סוריה נעשה על דעתן של מדינות המערב. נוסף לשיקולים הקשורים ישירות בזירה הסורית, מוסקבה חותרת להסב את תשומת הלב הבינלאומית מאוקראינה למזרח התיכון, וייתכן כי בתמורה לוויתורים מצדה בזירה הסורית היא תשאף להשיג הקלות בסנקציות שהוטלו עליה על-ידי המערב בגין מדיניותה באוקראינה.
ג. המישור האירני - השגתו של ההסדר עם אירן בנושא הגרעין יצרה מציאות חדשה במזרח התיכון, שאליה נלוותה צפייה למעורבות אירנית בלחימה ב'מדינה האיסלאמית'. נראה שאפשרות זו נתמכת על-ידי ארצות הברית ומדינות אירופה, שכמו רוסיה, גם הן מחפשות תחליף למעורבות ישירה מצדן בלחימה. אולם, השיפור במעמדה האזורי והבינלאומי של אירן מדאיג את שכנותיה, המאוימות על-ידי שאיפתה להרחיב ולהעמיק את השפעתה במזרח התיכון. שעל כן, רוסיה צפויה להישאר ערה לפעילותה העתידית של טהרן בזירת סוריה ובאזור כולו.
ד. מישור המדינות הסוניות - התקרבות בין רוסיה למדינות הסוניות במזרח התיכון התאפשרה על-רקע מתח שהתעורר בין ארצות הברית לבין ערב הסעודית, מצרים, ירדן ומדינות המפרץ, שחשו פגיעה באינטרסים שלהן עקב הסדר הגרעין עם אירן. למתח זה תרמה גם החשיבה בכיוון של שיתוף אירן במלחמה נגד 'המדינה האיסלאמית' בסוריה - התפתחות שתסייע לאירן להרחיב את מעגל השפעתה באזור. רוסיה ניצלה מצב זה לקידום "דיפלומטיית הנשק", שבמסגרתה נרקמות עסקות עם מדינות אלה, הכוללות, נוסף על אמצעי לחימה, גם תוכניות לאספקת כורים גרעיניים. בתוך כך, רוסיה מקדמת הבנות עם המדינות הללו גם לגבי עתידה של סוריה, אף כי שאלת גורלו של אסד שנויה במחלוקת בינה לבינן.
ה. המאבק ב'מדינה האיסלאמית' - רוסיה, שבעבר ייחסה ל'מדינה האיסלאמית' חשיבות משנית, שינתה את גישתה, שכן כיבושיו של ארגון זה נעשו איום של ממש על הישרדותו של משטר אסד. נוסף לכך, הצטרפות למאבק נגדו עשויה להוות קלף בידי מוסקבה בהתמודדות עם מדינות המערב. יתר על כן, הצטרפותה של "האמירות הקווקזית" לשורות 'המדינה האיסלאמית' העצימה את האיום הנתפס במוסקבה כתוצאה מהתרחבות שורותיהם של הארגונים האיסלאמיים המאתגרים את רוסיה בשטחה שלה. כיום, מוסקבה מדברת על שילוב כוחות סוריים - האופוזיציה המתונה נגד שלטון אסד, עם כוחות עירקיים, כורדיים, אשר יפעלו בסיוע של טורקיה, ערב הסעודית וירדן ובחסות האו"ם, נגד 'המדינה האיסלאמית'. אמנם, אין ודאות שרוסיה תפעיל את צבאה ישירות בשטח סוריה, אך היא מציעה להוביל ולהפעיל את גיבוש הקואליציה הזו.
מלאכה מורכבת מדי
נראה שרוסיה נחושה לשמור על האינטרסים שלה בסוריה ונערכת לכלל התסריטים האפשריים שעשויים להתפתח בזירת לחימה זו. בכלל אלה: הגנה על משטרו של אסד - גם אם ייסוג לקו החוף; קידום הסדר של פשרה, שיביא קץ למלחמה; במידת האפשר - גיוס גיבוי אזורי נרחב להובלת מהלכים אלה, גם לשם הכלת האיום הנשקף מצד 'המדינה האיסלאמית'. מדיניות זו מציבה את רוסיה במרכז הבמה האזורית בהקשר לסוריה ומעבר לו, שכן היא משקפת שאיפה לתרגם את מעורבותה במשבר המקומי לחיזוק מעמדה הבינלאומי.
אולם התמודדות זו במכלול האזורי הינה מלאכה מורכבת. הסיכויים שרוסיה תצליח להשלים את המהלכים, שהיא שוקדת לקדמם, אינם מבטיחים. זאת, משום הקושי לגשר בין האינטרסים המנחים אותה לבין אינטרסים של שחקני מפתח נוספים, ובכללם אירן, המדינות הסוניות במזרח התיכון, ומדינות המערב ובראשן ארצות הברית. מוקדם עדיין לקבוע לפי איזה תסריט צפויים להתפתח המאורעות. האפשרות של השגת הסדר מהירה אינה סבירה ביותר, ולכן יש לקחת בחשבון את האפשרות הסבירה יותר שרוסיה לבדה לא תצליח להכתיב את הפתרון בסוריה ולכן צפויה העמקת העימות רב המשתתפים במגרש הסורי.
איום על ישראל?
ישראל מצדה עוקבת בדריכות אחר ההתרחשויות בסוריה ובכלל זאת אחר ההיערכות הרוסית להעמקת המעורבות בזירה. בישראל הובעו חששות, כי להיערכות הרוסית המחודשת ביחס למלחמה בסוריה עלולות להיות השלכות שליליות עליה (כגון מניעה מישראל של חופש פעולה בסוריה, כפי שפורסם על-ידי חיזבאללה).
אולם מהערכת השיקולים הרוסיים, המגובה במסרים בתקשורת הרוסית, ניתן להסיק, כי במדיניות הרוסית בסוריה - בין אם מדובר בהמשך התמיכה במשטר אסד ובין אם מדובר בתמיכה בהמשך משטר לצד ויתור על אסד אישית כנשיא - לא גלום כל איום כלפי ישראל.
לסיכום, בימים האחרונים מתרבים הדיווחים על כך שרוסיה מתכוונת להגביר את מעורבותה במתרחש בסוריה, בהמשך לתמיכתה בשלטון בשאר אל-אסד וגם כדי לבלום את סכנת ההתפשטות של 'המדינה האיסלאמית'. במקביל, עלו שמועות כי רוסיה רוקמת הבנות רחבות, עם מספר שחקנים מעורבים, כולל ארצות הברית, האירנים, ערב הסעודית, צרפת ומצרים, במסגרתן תהא מוכנה "לשלם" בכיסאו של בשאר אל-אסד (אולי אף לארח אותו בקביעות במוסקבה), אך לא תסכים להפלת המשטר הקיים ולדומיננטיות העלאווית במערכת השלטונית בסוריה. נראה, כי בימים האחרונים השתבש משהו בהבנות אלו, ורוסיה בחרה להגיב על כך בתגבור של כוחותיה, כדי להגן על משטר אסד ושליטתו בגזרת החוף הסורי. בד-בבד, רוסיה תמשיך לפעול, כדי לקדם הסדר מדיני בסוריה לייצוב המצב, לבלימת הכוחות הג'יהאדיים-סלפיים ולגיבוש הסכמות לתקופת מעבר.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 746 (9.9.15)
צבי מגן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
ד"ר שרה פיינברג היא חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי ופרופסור אורח בבית הספר ע"ש הרולד הרטוך לממשל ומדיניות באוניברסיטת ת"א.
תאריך:  10/09/2015   |   עודכן:  10/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאמצי הפיוס של רוסיה בסוריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
1. לאסעד בכל מקרה יש רוב
הגוי..  |  10/09/15 12:08
2
דגל ארהב נעשה אדום יותר ויותר
=================  |  10/09/15 13:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
אש"ף נכנע לדרישת חמאס והחזית העממית לדחות את כינוס המועצה הלאומית הפלשתינית למועד אחר    תנועת חמאס איננה מעוניינת לחדש כרגע את ירי הרקטות לעבר ישראל ומנסה לצבור נקודות על חשבונו של אבו מאזן
מתי דוד
התוצאה של מלחמות ההרס וההשמד בתוך העולם המוסלמי גרמו לטרגדיה הומניטרית קולוסאלית שגרמה לנדידת העמים המוסלמים אל שערי אירופה שעדיין מצויה בהלם. לחץ מאות אלפי הפליטים שאירופה נאלצת לקלוט אותם בימים אלה יגרום לשינויים פוליטיים וכלכליים של שבירת האיחוד האירופי
יואל גוז'נסקי, שמואל אבן
ייחודו של השפל הנוכחי בשוק הנפט הוא בהתרחשותו בעיצומה של הטלטלה במזה"ת. שילוב גורמים זה בעייתי למשטרים המלוכניים במפרץ, ויותר מכך למדינות שכלכלתן קשורה בהם
יוני בן-מנחם
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי מתווך בין מצרים לתנועת חמאס כדי למנוע מעשי אלימות בסיני, סגירת מעבר רפיח וירי רקטות לעבר ישראל    מצרים וחמאס אינן מעוניינות בהסלמת היחסים ביניהן
מנשה שאול
במזרח התיכון חתן לפעמים עלול לבלות את ירח הדבש שלו בכלא
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
התפטרות מחמוד עבאס - מה השתנה?  /  קובי מיכאל
הודו נמנעה; יחסינו לאן?  /  קרטיקייה באטרה
רכיב הלגיטימציה הבינ"ל בביטחון הלאומי  /  פנינה שרביט ברוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il