X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
יוזמה חדשה קוראת לציבור לתבוע מחדש את זכותו על האוויר שהוא נושם, ולהשתמש בכלים משפטיים נגד גופים שפוגעים בו ומזהמים אותו
▪  ▪  ▪
כולם רוצים אוויר נקי [צילום: יוסי זמיר]
שותפים
האטמוספירה היא נכס ששייך לכלל, וכולנו שותפים לו וזכאים ליהנות מזכות החיים שמתאפשרת לנו הודות לו.

   רשימות קודמות
  אקליפטוס, מכל מלא בבקשה
  חדשות טובות משכבת האוזון
  תשע נשמות והמון בעיות
  ימים של אובך
  על הדבש

בשנת 2003 חסמו כ-400 חקלאים את רחובותיה של וולינגטון, בירתה המנומנמת של ניו-זילנד. הם מחו נגד התוכנית להטיל מס גולגולת על כבשים ובקר, מה שכונה על ידם כ"מס הנפיחות". ב-1982 היו בניו-זילנד יותר מ-70 מיליון כבשים, בזמן שמספר התושבים עמד על כשלושה מיליון - יחס של 23 כבשים לאדם. כיום ירד יחס זה לשבע כבשים לאדם, ועדיין מחקרים מראים שהגורם הגדול ביותר לפליטת גזי חממה בניו-זילנד הוא משק החי. המס, שנועד לממן מחקרים להפחתת פליטת המתאן שמקורו בכבשי האי, נתקל בהתנגדות עזה בקרב המגדלים ובסופו של דבר נכשל. "מס הנפיחות" (למעשה השם מטעה, שכן רוב המתאן נפלט בכלל בגיהוקים ולא בנפיחות) הוא דוגמה לניסיון של המדינה לדרוש מאזרחים לשלם כדי להקטין את השפעתם השלילית על הסביבה.
לכאורה, כולנו רוצים אוויר נקי וסביבה ירוקה, אבל האם נהיה מוכנים לשלם את תג המחיר הנלווה לכך?
"לתבוע בעלות על השמיים" (Claim the Sky), כך קוראת עצומה שצוברת מדי יום תומכים רבים ברשתות החברתיות. לפי קריאת היוזמים, ובראשם המומחה האמריקני לכלכלה אקולוגית פרופ' רוברט קוסטנזה, האטמוספירה היא נכס ששייך לכלל, וכולנו שותפים לו וזכאים ליהנות מזכות החיים שמתאפשרת לנו הודות לו. במשך שנים אפשרנו לכל גוף, מפעל וכלי רכב לשחרר פחמן דו-חמצני לאטמוספירה כמעט ללא כל בקרה, וכעת הגיעה הזמן לשנות זאת, טוענים יוזמי העצומה. קנסות, עונשים ומסים הם רק חלק מהאמצעים שיש לנקוט על-מנת לשמור על הנכס היקר, אך הקריאה העיקרית של הפעילים לכולנו היא לדרוש בעלות חוקית על האוויר.

מה שידעו הרומאים
"עוד לפני 2,000 שנה, כשבמחוזותינו שלט החוק הרומי הקדום, נקבעו סדרה של חוקי קניין לגבי דברים שמעצם טבעם הם נחלת הכלל ולא ייתכן שיהיו שייכים לאדם הפרטי"
▪  ▪  ▪

היוזמה לדרוש את זכותנו על האוויר מתבססת על דוקטרינת אמון הציבור, שגורסת שמשאבים מסוימים אינם יכולים להיחשב כשייכים לחברה פרטית כזאת או אחרת. לפי תפיסה זו, הציבור הוא (ורק הוא) הבעלים של המשאב והוא זה שרשאי ליהנות מיתרונותיו, ואילו האחריות לשמירה על המשאב היא של המדינות השונות, והן אינן מורשות לסחור בו או למכור אותו. תפיסה זו כבר מיושמת בעולם לגבי משאבי סביבה כמו מאגרי מים, חופים וערכי טבע, וכעת קוראת היוזמה להחיל אותה גם על האוויר.
במסגרת זו, על המדינות לקחת חלק פעיל בהגנה על הנכס, וקרן שתרכז את כספי הקנסות שיוטלו על המזהמים תהיה בשליטתן. כספי הקרן יופנו לשיקום אוכלוסיות עניות, שהן הנפגעות העיקריות משינוי האקלים, ולעידוד השימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות.
ד"ר דניאל מישורי מבית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר והמחלקה לגאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב מאושר מהדיון שמעוררת היוזמה להכרה באוויר כמשאב טבעי השייך לציבור. "עוד לפני 2,000 שנה, כשבמחוזותינו שלט החוק הרומי הקדום, נקבעו סדרה של חוקי קניין לגבי דברים שמעצם טבעם הם נחלת הכלל ולא ייתכן שיהיו שייכים לאדם הפרטי", הוא מסביר. לדבריו, בישראל קיימת בשנים האחרונות הכרה בבעלותנו כציבור על משאבי הטבע, וכך סיסמאות כגון "החופים שייכים לציבור", "הים הוא שלנו" ו"הגז שייך לכולנו" נהפכו לשגורות בשיח הציבורי.
מישורי מבדיל בין משאב ציבורי שבעליו הם הציבור ובין טובין פרטי. כדי שמשאב או מוצר יוגדר כפרטי, עליו לענות על שתי הגדרות: הוא צריך להיות יריבי, כלומר ששני אנשים (או קבוצות שונות) לא יכולים להשתמש בו באותו זמן, והוא צריך להיות ניתן למניעה, כלומר שהצד שהמוצר בבעלותו יכול למנוע מאחר את השימוש בו. האוויר, כמשאב, אינו עונה על-אף אחת מההגדרות הללו, ולכן הוא משאב השייך לכלל הציבור. לפי מישורי, כיום, התשלום על מוצרים ושירותים אינו מבטא את הנזק האמיתי שנגרם לסביבה בעקבות השימוש בהם. "מס על פליטות פחמן, למשל, יוכל לייצר הבחנה בין טכנולוגיות טובות יותר או פחות לסביבה", הוא טוען.

אין גבול לזיהום
בישראל, המפעלים המזהמים ביותר, לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, הם חברת החשמל, מפעל המלט "נשר" ובתי הזיקוק
▪  ▪  ▪

היום אנו כבר יודעים שזיהום אוויר שמקורו בסין מגיע עד למערב ארצות הברית, מרחק של אלפי קילומטרים. בישראל, זיהום אוויר שמקורו במטרופולין גוש-דן מוסע עם הרוח המגיעה מן הים ומביא לפגיעה באיכות האוויר של יישובי השפלה הנמצאים ממזרח. האוויר הוא משאב שאינו יודע גבולות, והשפעת פליטות המזהמים בכלל, ופחמן דו-חמצי בפרט, אינן מוגבלות רק לאיכות אוויר ירודה ולתחלואה המקושרת לזיהום אוויר. תעשיה, תחבורה, חקלאות - כולן מתאפיינות בגורם משותף אחד, והוא פליטת פחמן דו-חמצני.
עליית ריכוז הפחמן הדו-חמצני באוויר היא אחת הסיבות המרכזיות לתופעת ההתחממות הגלובלית, שמכונה גם אפקט החממה, כך לפי הפאנל הבין ממשלתי לשינוי האקלים (IPPC). ללא צעדים משמעותיים להקטנת פליטות הפחמן לאטמוספירה, על-פי הערכות המודלים השונים, תעלה טמפרטורת כדור-הארץ ב-1.5 עד 4 מעלות צלזיוס עד לסוף המאה. רק הקטנה משמעותית בפליטת הפחמן תשנה את ההערכה לאופטימית מעט יותר (אם כי גם אז צופים כי תהיה עלייה מסוימת). ברמה העולמית, 90 חברות בלבד הן המקור לשני שלישים מסך פליטות הפחמן לאטמוספירה. בישראל, המפעלים המזהמים ביותר, לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, הם חברת החשמל, מפעל המלט "נשר" ובתי הזיקוק, כך לפי מרשם פליטות לסביבה שמתפרסם באתר המשרד להגנת הסביבה. לפי ארגון ה-OECD [קישור], בשנת 2010 יוחסו כ-2,548 מקרי מוות בישראל לזיהום האוויר.
חוק אוויר נקי בישראל, שנכנס לתוקף בשנת 2011 מחייב מפעלים בענפים מסוימים לדווח על פליטת מזהמי אוויר לסביבה. החוק קובע את ערכי איכות האוויר המותרים, ומחייב מפעלים להוציא היתר פליטה שמסדיר את סוג וכמות הפליטות לאוויר. לשם הוצאת ההיתר מחויב המפעל להראות שהוא עושה שימוש בטכניקות הקיימות הטובות ביותר (Best Available Technology) להפחתה מרבית הפליטות. בנוסף, כחלק מאמנת שינוי האקלים, הציבה ישראל יעד של הפחתת פליטת גזי חממה ב-20 אחוז עד 2020. עם זאת, מבקרי החוק טוענים שחלק גדול מפליטות המזהמים לא מדווח כלל, ושרק ניטור רציף על-ידי גוף חיצוני עצמאי יבטיח שהנתונים המדווחים ישקפו באמת את המצב הקיים בשטח (כיום מבוצע הניטור ביוזמת המפעל, לרוב אחת לשנה, והמשרד להגנת הסביבה מבצע מעת לעת "דיגומי פתע"). בנוסף, פליטות מכלי רכב ותחבורה הם גורם משמעותי ביותר בזיהום האוויר במרכזי הערים ובסמיכות לכבישים ראשיים, והחוק כמעט ולא נוגע בנושא זה.

השמיים שלנו
דברי אובמה מצטרפים לקולות הנשמעים בקרב מומחים הקוראים לציבור לדרוש מחדש את זכותו על האוויר שאנו נושמים, ולהשתמש בכלים משפטיים נגד גופים שפוגעים בו ומזהמים אותו
▪  ▪  ▪

"תחנות כוח הן המקור הגדול ביותר לפליטת גזי חממה שתורמות לשינוי האקלים, ולמרות זאת מעולם לא היו מגבלות על כמות הפחמן שהתחנות יכולות להשליך לאטמוספרה", אמר לאחרונה ברק אובמה, נשיא ארצות הברית. "אנו שמים מגבלות על פליטות של כימיקלים וגזים מסוכנים, אבל לא נוגעים בפליטות הפחמן הדו-חמצני, שלו השפעה הרסנית על עתידנו". הנשיא אובמה מתגייס למאבק נגד ההתחממות הגלובלית, שאותה הוא מגדיר כסכנה הגדולה ביותר לעתידנו ועתיד ילדינו. "אנו הדור הראשון ש'זוכה' להרגיש את תוצאות ההתחממות הגלובלית והדור האחרון שיכול לעשות משהו בנידון, וכשמדובר בשינוי אקלים, יש דבר שנקרא מאוחר מדיי".
דברי אובמה מצטרפים לקולות הנשמעים בקרב מומחים הקוראים לציבור לדרוש מחדש את זכותו על האוויר שאנו נושמים, ולהשתמש בכלים משפטיים נגד גופים שפוגעים בו ומזהמים אותו. תוכנית אובמה למאבק בשינוי האקלים, שהוצגה לציבור ב-3 באוגוסט, מתחילה בראש הפירמידה - תחנות הכוח. היעד העיקרי שלה הוא הפחתה של 32 אחוז בפליטות הפחמן הנובעות מייצור אנרגיה עד שנת 2030, בהשוואה לרמות שהיו קיימות ב-2005.
האם התוכנית תפגע בכלכלה ותמוטט את השכבות החלשות, כפי שטוענים מתנגדיה? לא לפי אובמה. "הפחד שזורעים התעשיינים פשוט אינו עומד במבחן המציאות", הוא אמר. כדוגמה לכך, הוא מביא את התקנים המחמירים שהושתו על הדלק למכוניות. לדבריו, תעשיית הרכב לא קרסה, אלא התאימה את עצמה מחדש וכיום היא מוכרת את הרכבים המתקדמים בעולם בקצב גדול מאי פעם.
בינתיים, במקביל למאמץ המדיני, ייתכן שהשינוי התודעתי יכול להגיע מלמטה, מההצהרה הפשוטה שעליה כל אחד יכול לחתום: "אנחנו, תושבי כדור-הארץ, מכריזים בזאת שהשמיים הם שלנו".

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  21/09/2015   |   עודכן:  21/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לוקחים את האוויר לידיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אובמה הוא המזהם הראשי !
מסעודה משדרות  |  22/09/15 04:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גדעון חנוכה
יש להשתמש בגופי תאורה מוגני מים המתאימים להתקנה חיצונית    בשימוש בכבלים מאריכים, יש להקפיד כי אין גידים או חוטים גלויים
אסף אלפסי
מומחי מכון התקנים הישראלי קיבצו כמה טיפים שיוכלו לסייע ברכישת אופניים וברוח התקופה גם טיפים לרכישת אופניים חשמליים
שירה כהן
במתקן הכליאה השיקומי חרמון, מבקשים לתת לאסירים את חייהם בחזרה    האסירים באגף התורני לומדים ומתפללים, מתרגלים עבודת מידות ונתינה, ובעיקר לומדים מחדש מהי תקווה    רב המדרשה, כלאי דוד אוחנונה, מסביר איך מפרידים בין האיש למעשה, ואיך לא מוותרים על-אף בנאדם, יהיה אשר יהיה    "הקב"ה רחום ועוזר לכל ילדיו. לא משנה לאיזה מקום נפלו והידרדרו"
ד"ר רון בן-יצחק
על-פי ההלכה, יום הכיפורים הוא הצום החמור ביותר מבין הצומות ולכן יש פטור מהצום רק במקרים של חשש לפיקוח נפש    דהיינו, חולה שאם לא ישתה או יאכל, עלול להתפתח סיבוך או הרעה במצבו והדבר עלול לסכן אותו
קובי מיכאל, עודד ערן
המשבר הנמשך כבר כמה חודשים שהחריף לאחרונה, ואשר לא בהכרח הגיע לשיאו, מחייב גיבוש יוזמה ואסטרטגיה כוללת, לא תגובתיות וכיבוי שריפות בלבד. האסטרטגיה הכוללת צריכה לאפשר איזון מורכב בין מאמצי ייצוב לבין מאמצי עיצוב
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
אקליפטוס, מכל מלא בבקשה  /  יוני וייץ
חדשות טובות משכבת האוזון  /  ד"ר דניאל מדר
תשע נשמות והמון בעיות  /  רונן בר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il