X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
השנאה, הקללות והאיומים ברשת גואים לצד גל הטרור הפיזי - ואיש לא פוצה פה נבחרי הציבור מעדיפים שלא להתערב, או אפילו ללבות את האש, ומערכת החינוך לא ממלאת את תפקידה
▪  ▪  ▪
צד אפל של הרשתות החברתיות [צילום אילוסטרציה: AP/Ted S. Warren]
לא ברור עד מתי גל האלימות והטרור בעולם הפיזי יימשך. אני מקווה, כמובן, שהוא יסתיים מהר ככל הניתן. אבל אם גל האלימות וה"טרור" ברשת לא ייפסק, בפרט לא זה שבינינו הישראלים לבין עצמנו, הוא עלול לזלוג מהרשתות החברתיות

   רשימות קודמות
  דברי אלי בנורבגית, אהובתי, הטלפון כבר יתרגם
  איפה האנושיות?
  פועלי כל החברות - התאחדו!
  הסייבר - ממבו-ג'מבו שיווקי?
  20 עובדות מעניינות על eBay

גל הטרור והאלימות שפוקד בימים האחרונים את ישראל והרשות הפלשתינית בא לידי ביטוי, כצפוי, גם ברשת. כרגיל, הדבר בולט ברשתות החברתיות, ופייסבוק (Facebook) בראשן.
כאילו לא די באדי השנאה שממלאים את האוויר ובקריאות "אללה אכבר" ו"מוות לערבים" ברחובות, ישראלים ופלשתינים פותחים את חרצובות לשונותיהם אלה נגד אלה, והגזענות מרקיעה שחקים. במקרים רבים הם אף "יורים בתוך המשפחה", וממש לא בטעות.
מאז שהרשתות החברתיות נכנסו לחיינו, הפיגועים, המלחמות ושאר האירועים האלימים מהווים כר פורה לצמיחתה של אלימות רבה גם ברשת. רק אתמול (א', 11.10.15) הורשע פלשתיני תושב מזרח ירושלים כי בקיץ אשתקד פרסם בפייסבוק הודעות ובהן תמיכה בטרור והסתה לאלימות נגד ישראלים. די לגלוש ברשתות החברתיות במהלך כל אחד מהאירועים האלה, או לפחות האלימים יותר שבהם, כדי להבין שגל הטרור שבמרחב הפיזי מיתרגם לגל הסתה ואלימות מילולית במרחב הקיברנטי.
והגולשים לא בוחלים במילים. "איטבח אל יהוד" ו"ערבי טוב הוא ערבי מת" הוותיקות מחווירות ליד מה שרבים מרשים לעצמם להקליד בימים הטרופים הנוכחיים.
בגל הנוכחי, הרשת והעולם הפיזי אף מזינים זה את זה, לפחות בנוגע לצד הפלשתיני: האתרים ודפי הפייסבוק שמקורם בשטחים מלאים בהסתה נגד יהודים, ולא מן הנמנע שהיא מהווה זרז לטרור הפיזי.
הסתה ואיומים - גם כלפי גולשים מהשורה
מה שמטריד את מנוחתי בימים אלה, וצריך להטריד את המנוחה של כולנו, הוא גל השנאה העכור בתוכנו - שמאלנים כלפי ימניים ובעיקר, כך נראה, ההפך. עיון בדפים של ח"כים - מהימין ומהשמאל - מעלה ביטויים כמו "זבלים", "בוגדים" ועוד כאלה שהדף לא סובל, שמופנים כלפי מי שמעז להביע דעה אחרת מהקונצנזוס. ח"כ זהבה גלאון, למשל, כונתה בשורה של כינויי גנאי, כש"אנטישמית" הוא הרך שבהם.
אלא שלא מדובר רק בח"כים. גולשים מהשורה "חוטפים" קללות, נאצות ואיומים - ובמקרים היותר טובים דיווח על הפרופילים שלהם לפייסבוק, על לא עוול בכפם. כך היה במקרה של הפרופיל של נתנאל אזולאי, שאני נוהג לקרוא ויכול להעיד שהוא ממש לא נוקט בשפה אלימה. הדף שלו נחסם לאחר שדווח עליו פעמים רבות. בסופו של דבר, בפייסבוק הבינו כנראה שאין להם עסק עם אדם אלים, והחזירו אותו לאוויר.
איפה אנשי הציבור ומערכת החינוך?
מטרידה גם העובדה שנבחרי הציבור, אלה שמצופה מהם שירגיעו את הרוחות - שותקים. לא ראינו את ראש הממשלה או שרת התרבות, שיוצאת נגד כל ביטוי שלכאורה מרמז על מצביעי המפלגה שלה, מפרסמים הודעות שקוראות להפסיק את גל ההסתה. נוח להם להביט במתרחש מהצד. האם הם עושים זאת כי זה עוזר להם אלקטורלית?
כאן נכנסת אזלת היד המתמשכת של מערכת החינוך. זו לא מצליחה למנוע מקרי אלימות פיזיים רבים שמתרחשים בין כתלי בתי הספר, מה גם שדרכי הלימוד והגישה שלה לא מותאמות לעידן הדיגיטלי, ושכיתות רבות אינן ממוחשבות.
ובכל זאת, לשם מגיעים הילדים בגילאים בהם מתעצבת אישיותם. שם הם אמורים לקבל את הכלים להמשך החיים. סובלנות, קבלת האחר ואהבת חינם צריכים להיות ביניהם.
לא ברור עד מתי גל האלימות והטרור בעולם הפיזי יימשך. אני מקווה, כמובן, שהוא יסתיים מהר ככל הניתן. אבל אם גל האלימות וה"טרור" ברשת לא ייפסק, בפרט לא זה שבינינו הישראלים לבין עצמנו, הוא עלול לזלוג מהרשתות החברתיות.

פורסם במקור: אנשים ומחשבים
תאריך:  12/10/2015   |   עודכן:  12/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסתה ללא גבולות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חובה לפטר ושעה אחת קודם.
ה.א  |  13/10/15 11:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
המשטרה עצרה שני צעירים בני 18 מטירת הכרמל שהתרברבו ברשת החברתית כי הצטיידו בסכינים לצורך פגיעה בערבים    "יודעים לאתר ולהגיע לכל מי שמתכוון להפר את דו הקיום"
רפאל בוכניק
בעיתוי הנוכחי ברי כי לב העניין הוא הר-הבית, כאשר המוח המתכנן הוא היוזם שמועות הכזב המותיר את ישראל חסרת אונים כמעט, באופן המותיר בידיה את האופציה הכוחנית, זו המצטלמת היטב ומוסיפה נדבך בעייתי לדימוי הבינ"ל של ישראל, שגם כך מצוי בשפל
מיכאל מנקין
3 נקודות מדיניות-ביטחוניות: כיצד מחפה נתניהו על המצב הביטחוני בביטחון עצמי    ממה מפחד הרצוג    ומה היה דחוף לחברי המחנ"צ לעשות כשצעירי העבודה יצאו להפגין?
דרור אידר
אחמד טיבי וסיעת מבעירי הבערות מסרבים להכיר בבעל הבית של הר-הבית: אלוהים    1,500 שנים לפני האיסלאם, בזמן שאבותיו של טיבי עבדו אלילים וקברו את בנותיהם בחיים, עמד מקדש יהודי על ההר
איציק וולף
מחבל ניסה לדקור איש ביטחון סמוך לשער האריות בירושלים העתיקה    הנדקר לא נפגע בזכות השכפ"ץ שלבש והמחבל נורה ונהרג
רשימות נוספות
מוסיף להיות קשה מצבה של החיילת הדקורה  /  איציק וולף
"30,000 פועלי בניין לא הגיעו לעבודה"  /  אלעזר לוין
ארבעה פצועים בפיגוע משולב בצומת אלון  /  עידן יוסף
הטרור לא ניתן למיגור  /  ראובן לייב
כחומר ביד המפגע  /  אסתר שניאורסון גרי
מלחמת מצווה איסלאמית  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il