X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ההחלטה של פלאפון לפטר עובדת שפרסמה ברשת תמונה של מחבל וקראה לו "אהובי" ו"שאהיד" היא מהלך חמור ובעל השלכה רחבה על החברה הישראלית אם היא עשתה משהו לא חוקי, זה עניין למערכות האכיפה והמשפט, ולא לחברה
▪  ▪  ▪
פלאפון לא הייתה צריכה להראות לעובדת את הדרך החוצה [צילום אילוסטרציה: AP/Petr David Josek]
אסור, גם אם לא חוקית - אז מוסרית, שעובד יפוטר כי הביע את דעתו, קיצונית ומרגיזה ככל שתהיה. כל עוד לא הוכח שהדברים שפרסמה העובדת חורגים מגבולות חופש הביטוי, היא זכאית שלא ייכרת מטה לחמה בעקבות הפרסום

   רשימות קודמות
  ClickMe: כי מישהו צריך לזכור מה רצינו לעשות
  הסתה ללא גבולות
  דברי אלי בנורבגית, אהובתי, הטלפון כבר יתרגם
  איפה האנושיות?
  פועלי כל החברות - התאחדו!

בזמנים של מתיחות ביטחונית, הסובלנות של רבים מאתנו פוחתת למינימום. כשהטילים, הסכינים, הרובים והאבנים מדברים - גואה הרצון שאלה שמביעים דעות "קיצוניות", שנחשבות אנטי ישראליות, ישתקו. חלקם רוצים שזה יקרה גם בימים של שגרה, והפלטפורמות הבולטות ביותר שבהן זה בא לידי ביטוי אלה הרשתות החברתיות.
עידן הרשת והפעילות האינטנסיבית בפייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ואתרי המדיה החברתית הנוספים הביא לכך ששני הצדדים - אלה שמביעים את אותן עמדות ואלה ששוללים זאת - מקצינים את ביטוייהם. זה הכי קצר, מיידי ובולט, ועבור הפוליטיקאים גם מלכד את קהל הבוחרים הקיים שלהם ומביא חדשים. הרשת מאפשרת את הקיצוניות הזאת, לצד קללות ואלימות מילולית קשה.
לעתים נדמה לנו שמי שקוראים את הפרסומים האלה הם רק החברים שלנו או המשתתפים, במידה שמדובר בדיונים. אולי זה בגלל האינטימיות המזויפת שנוצרת כתוצאה מהעובדה שמדובר בנו מול מסך של מחשב או מכשיר סלולרי. אלא שזה כמובן לא נכון. אנחנו לא תמיד זוכרים שאת מה שאנחנו כותבים יכולים לקרוא גם השכן, קרוב המשפחה והמעסיק.
נראה שזה מה שקרה לעובדת פלאפון, שהחליפה לאחר אחד הפיגועים האחרונים שאירעו בירושלים את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק לזו של המחבל וקראה לו "אהובי" ו"שאהיד". המהלכים האלה הביאו לפיטוריה.
המסר המתבקש כאן הוא: שימו לב, חישבו טוב לפני שאתם מעלים תמונות, מפרסמים סטטוסים או מצייצים, כי "האח הגדול" שם והוא יכול לקרוא כל מילה ולראות כל דבר. אלא שזה מסר שחוק שנכתב כבר כל כך הרבה פעמים. אני רוצה להפנות את הזרקור למקום אחר: הקלות שבה מפטרים כיום מישהו על-רקע האירועים והמתיחות.
הסיבות מובנות - המעשה לא
זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה: המגמה תפסה תאוצה במספר מקרים שאירעו בשנה שעברה, במהלך מבצע צוק איתן. אלא שאם היה נראה שהיא נבלמה, ולו מאחר שלא קרו אירועים ביטחוניים בולטים - מסתבר שלא כך.
הסיבות לפיטורים האלה יכולות להיות שונות ומגוונות, מה גם שאם נאמין לטענה של פלאפון, החברה דרשה מהעובדת כמה פעמים להוריד את הפרסומים לפני שפנתה לפיטורים. ראשית, אכן מדובר בפרסומים מבחילים, שראויים לכל גינוי. ככלות הכל, היא מתייחסת שם בחיוב למחבל שדקר נער בן 15. גם אם הוא חבר שלה, או יותר נכון היה חבר, כי הוא נהרג לאחר הפיגוע, הוא ניסה לרצוח, ליטול חיים.
שנית, פלאפון רצתה למזער את הפגיעה בשם שלה. הלאומנות העכורה, שכבר מזמן הרימה את ראשה, לא מקבלת שום דבר שהוא לא היא ושחורג מהקונצנזוס, והחברה כבר קיבלה פניות בהתאם.
אלא שעם כל הכבוד לאינטרסים העסקיים ולרצון של פלאפון להיתפס כפטריוטית, יש כאן סוגיות שצריכות להיות קודמות. אסור, גם אם לא חוקית - אז מוסרית, שעובד יפוטר כי הביע את דעתו, קיצונית ומרגיזה ככל שתהיה. כל עוד לא הוכח שהדברים שפרסמה חורגים מגבולות חופש הביטוי, היא זכאית שלא ייכרת מטה לחמה בעקבות הפרסום וכן, להשאיר את הציון שציינה בפייסבוק היכן היא עובדת.
היה ויש חשד שאותה עובדת עברה על החוק - זה כבר עניין למערכת האכיפה ואולי אפילו לבית המשפט. היה ופלאפון חושבת שהפרסומים הללו מזיקים לה, משום שמי שפרסמה אותם ציינה וממשיכה לציין שהיא עובדת החברה, היא רשאית לתבוע אותה. העברת העניין למישור של פיטורים היא דבר שעלולות להיות לו השלכות חמורות - על פלאפון עצמה ועל החברה שלנו בכללותה. כאן מדובר אומנם בעובדת שפרסמה דברים חיוביים על מחבל מיד לאחר שביצע את הפיגוע, אבל בדברים האלה יודעים איפה מתחילים ולא יודעים היכן זה ייגמר. מן הראוי היה שאנשי פלאפון היו מקדישים לכך מחשבה לפני שביצעו את הפיטורים. לאחר מעשה, מן הראוי שישנו את החלטתם.

פורסם במקור: אנשים ומחשבים
תאריך:  13/10/2015   |   עודכן:  13/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא עילה לפיטורים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
העילה=יחסיםעכורים במקום כימיה
ע_הראל  |  13/10/15 10:21
2
כתבה אווילית
duducohn  |  13/10/15 11:12
3
רק כך נתייחס לנבלות שבתוכנו ל"ת
ליפיפה הנפש  |  13/10/15 11:32
4
לא כל דבר הוא עניין משפטי
עיניים פקוחות  |  13/10/15 12:03
5
לך לעזה מנוול
אהרון שחר  |  13/10/15 12:40
6
פיטורים מידיים!
tאיציק  |  13/10/15 13:34
7
המחבל עובד בזק תמך בטרור בגלוי
שדגד   |  13/10/15 13:36
8
מאמר מפגר, טענות אויליות
אוסף של שטויות  |  13/10/15 15:14
9
חובה לפטר ושעה אחת קודם
ה.א  |  13/10/15 17:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
איציק וולף
נער בן 13 נפצע אנוש בידי מחבל ברחוב השישה עשר בפסגת זאב    המחבל נורה    מחבלת פלשתינית דקרה שוטר משמר הגבול סמוך לצומת המטה הארצי בירושלים    שוטרים שהיו במקום ירו בבטנה ונטרלו אותה    מצוד במרכז ירושלים אחרי חשוד ששלף סכין ונמלט
עמוס גלבוע
מול תקשורת שאחרי שהתעלמה במשך שנים מאלפי פיגועים, ועכשיו מנפחת ומפחידה והופכת טרור סכינים של יחידים לאיום גרעיני ממש? מול רעיונות הרסניים כמו להתחיל במתקפה ציונית של בניה מהירה בשטחים? מול רעיונות הבל לבלום הטרור על-ידי קריאה למדינות ערב המתונות ללכת אתנו למלחמה נגד האיסלאם הקיצוני?
יניב הלפרין
השנאה, הקללות והאיומים ברשת גואים לצד גל הטרור הפיזי - ואיש לא פוצה פה    נבחרי הציבור מעדיפים שלא להתערב, או אפילו ללבות את האש, ומערכת החינוך לא ממלאת את תפקידה
איציק וולף
המשטרה עצרה שני צעירים בני 18 מטירת הכרמל שהתרברבו ברשת החברתית כי הצטיידו בסכינים לצורך פגיעה בערבים    "יודעים לאתר ולהגיע לכל מי שמתכוון להפר את דו הקיום"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il