X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במצב הדברים הקיים, מבינים הצרפתים על בשרם כי עליהם להפסיק ולדבר "גבוהה גבוהה", מילים בדבר שבחה של הדמוקרטיה והישגיה ועליהם לעבור למצב דברים של "דמוקרטיה הגנתית". הצרפתים מבינים, סוף-סוף על גופם ועל בשרם משמעותה של דמוקרטיה הגנתית זו ומחירה
▪  ▪  ▪
חיילים ברחובות פריז [צילום: פיטר דז'ונג, AP]

הכרזתו הטרייה של נשיא צרפת, פרנסה הולנד, בישיבה המיוחדת של שני בתי הפרלמנט הצרפתי, בעקבות מתקפת הטרור בפריז, לפיה יש לשנות החוקה הצרפתית, כדי לאפשר התמודדות טובה יותר במצבי חרום בין היתר על-ידי שלילת האזרחות הצרפתית מבעלי אזרחות כפולה שיורשעו בטרור, מוכיחה ומצביעה על כך, כי הצרפתים הבינו שזכויות אזרח אינם דבר היפותטי אלא עניין מעשי - דבר חי, נושם ובועט, בעליל. הצרפתים הנאורים - אלה שהביא לעולם הצהרת זכויות האדם והאזרח (בצרפתית: La Déclaration des droits de l'homme et du citoyen) הבינו, סוף-סוף, כי הצהרת זכויות האדם לחוד ומימושן של זכויות אדם אלה, לחוד, במיוחד כאשר מימושן של זכויות אדם אלה, עלולה לגרום, לפגיעה בזכויות אדם של אחרים והדברים אינם פשוטים, כלל וכלל.
הצהרת זכויות האדם והאזרח, הינה אחד מהמסמכים היסודיים ביותר של המהפכה הצרפתית, המגדיר הזכויות של כל יחיד והזכויות הקולקטיביות של האומה. ההצהרה נתקבלה ב-26 באוגוסט 1789, על-ידי האספה המכוננת הלאומית, כצעד ראשון לקראת כתיבת חוקה. שלא כמו הכרזת העצמאות של ארצות הברית, הרי הצהרת זכויות האדם והאזרח אמורה להיות בעלת משמעות אוניברסאלית, בהגדירה מלבד זכויות של אזרחים צרפתים, גם זכויות "כל בני האדם ללא יוצא מן הכלל".
לעקרונות הצהרת זכויות האדם והאזרח, יש ערך חוקתי של ממש. על-פי הוראות החוק הצרפתי הקיים והנוהג כיום, ניתן לעשות שימוש בהם על-מנת להתנגד לחקיקה או לפעולות ממשלתיות אחרות. עקרונות אלה שנוסחו בהצהרה הם בעלי ערך חוקתי בחוק הצרפתי בן ימינו. ייתכן, כי בזמן שההצהרה נוסחה ונתקבלה על-ידי המרקיז דה לאפאייט ואומצה על-ידי האספה הלאומית, היא הייתה אמורה להיות חלק ממעבר ממלוכה אבסלוטית למלוכה חוקתית. רבים מהעקרונות בהצהרה מטרתם להתנגד למוסדות ולנוהגים של המשטר הישן בצרפת שלפני המהפכה. למעשה, צרפת נעשתה לרפובליקה תוך זמן קצר.
מתברר ומסתבר, כי אפילו אנגליה שהינה בעלת המסמך המשמעותי הראשון, הקרוב ביותר לחוקה, כאשר כוונת הדברים הינה למגנה כרטה, שאילצו האצילים את המלך ג'ון לחתום ולהעניק לאזרחי אנגליה - שהכירה בזכויות אזרח בסיסיות, בין המדינות הראשונות באירופה ובעולם כולו, הגם שאין חוקה כתובה מחייבת ממש, באנגליה, ראתה לנכון לקצץ בזכויות של מי שהוגדרו כנתיני אויב, בתקופת מלחמת העולם השנייה והם הושמו, בסוג מסוים של "מחנות הסגר", כוונת הדברים הינה כלפי מי שהיו אזרחים יפנים וגרמנים, שעם מדינותיהם הכריזה אנגליה על סכסוך מזוין ועל מצב קיים של מלחמה, על כל המשתמע והכרוך בכך.
מצב דומה אירע, בתקופת מלחמת העולם השנייה, באשר להתנהלותה של ממשלת ארצות הברית של אמריקה, באשר להתנהלותה והתייחסותה של ממשלה זו, כלפי מי שהיו אזרחים יפנים וגרמנים, שעם מדינותיהם הכריזה אנגליה על סכסוך מזוין ועל מצב קיים של מלחמה, על כל המשתמע והכרוך בכך. ממשלת ארצות הברית ראתה לנכון לקצץ בזכויות של מי שהוגדרו כנתיני אויב, בתקופת מלחמת העולם השנייה והם הושמו, בסוג מסוים של "מחנות הסגר", בתחומי ארצות הברית, במהלכה של מלחמת העולם השנייה.
רבים רואים ביישום עקרונות הדמוקרטיה מבית מדרשה של הדמוקרטיה הצרפתית וגם/או מבית מדרשה של הדמוקרטיה האנגלית, אשר יושמו - יישם היטב - בארצות הברית של אמריקה, מייד עם ייסודן של ארצות הברית, שהתאגדו - סופם של דברים - לפדרציה ורפובליקה-חוקתית המורכבת מ-50 מדינות וממחוז פדרלי, ככישלונה של הדמוקרטיה המערבית, בצורה מוחלטת.
העובדה כי הדמוקרטיה אינה מסוגלת להתמודד אל מול התקפות טרור של יחידים - ובימינו אנו גם אל מול התקפות טרור של ארגון מדינתי, דוגמת המדינה האיסלאמית, הידועה בשם דאעש - מראה על חולשתה של הדמוקרטיה המערבית ועל אי-יכולתה - בגלל המבנה הפוליטי שלה - להתמודד ובהצלחה, אל מול גל הטרור המוסלמי, התוקף אותה, לאחרונה, במדינות אירופה וחוצה לה.
שנה לאחר תחילתם של פיגועי ה-11 בספטמבר, בשנת 2001, בערים שונות, ברחבי ארצות הברית, הגיע הממשל האמריקני למסקנה, כי בהתאם לעקרונות החוקה האמריקנית ולשיטת הממשל הנהוגה, בארצות הברית, לא יוכל הוא לכלוא חשודים בטרור, כל עוד לא יהיו בידיו, ראיות של ממש, לצורך כך. העובדה כי ארגוני הטרור - לרבות ארגון המדינה האיסלאמית - פועלים בצורה נסתרת וממודרת, מונעת מגופים מוסדרים ומממשלות, הפועלות על-פי עקרונות חוק סדורים, מלעצור חשודים בטרור, כל עוד אין בידם, ראיות המספקות שופטים, לצורך הוצאת צווי מעצר אלה. במצב דברים זה, החליטה ממשלת ארצות הברית, על הקמת מתקן מעצר, מחוץ לגבולות ארצות הברית.
הקמתו של מתקן המעצר, הממוקם במפרץ גואנטנמו, שבקובה, בבסיס הצי האמריקני, הינה התשובה האמריקנית להתמודדותה עם שאלת הטרור, מחוץ לגבולותיה של ארצות הברית - במקום שבו אין תחולה לחוק האמריקני. בשנת 2002, הוקם מתקן המעצר בגואנטנמו, בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, שנת 2001. מתקן זה משמש הפנטגון וה-CIA לכליאתם של כמאתיים עצירים ביטחוניים ממדינות שונות, חלקם פעילי אל-קאעידה, לפני משפטם וחריצת דינם במשפט צבאי.
חרף העובדה שמתקן המעצר בגואנטנמו, הינו מתקן שיש בו תנאי מחייה, נוחים למדי וכלפי חוץ מוצג הוא כמתקן המצויד ומרוהט היטב, הרי מתקן זה מעורר וויכוח בלתי פוסק, ברחבי ארצות הברית, בשל העובדה שהוא מצוי בשטח שאינו שייך לארצות הברית, אלא רק חכור על-ידי ממשלת ארצות הברית. כתוצאה מעובדה זו, אין מתקן זה כפוף לחוקה ולבתי המשפט האזרחיים. מתנגדי מתקן מעצר זה טוענים עוד, כי ההגדרה המשפטית של "לוחם בלתי חוקי" הניתנת לעצירים שם והשוללת מהם זכויותיו של שבוי מלחמה על-פי אמנת ז'נבה השלישית. ארגון זכויות האדם אמנסטי וארגונים אחרים, טוענים, כי ממשלת ארצות הברית מנצלת הפרצות בחוקים הללו על-מנת לעצור ללא משפט, עצורים ולחקור באמצעים שאינם חוקיים לפי האמנה.‏
עוד בתאריך 22 בינואר 2009 הוציא נשיא ארצות הברית ברק אובמה צו המורה על סגירת מתקן המעצר בגואנטנמו בתוך שנה ומסירת ההליכים המשפטיים של העצירים בידי התובע הכללי. מתקן מעצר זה, לא נסגר עד כה, מכיוון שאף מדינה אינה מוכנה לקלוט האסירים המצויים במתקן מעצר זה, המוגדרים כעצירים מסוכנים מבחינת טרור והתנהלות אישית, כאשר נוח לכולם שהם ימשיכו לשהות - ואפילו בתנאים המנוגדים לתנאי דמוקרטיה בסיסיים - במתקן המעצר גואנטנמו.
נראה, כי הגיעה השעה שגם שלטונות צרפת ייאלצו להכריע בין המשך קיום הדמוקרטיה המערבית, המבוססת על עקרונות הצהרת זכויות האדם והאזרח, מבית מדרשם, לבין אפשרות להמשיך ולנהל חיים דמוקרטיים, ראויים וסבירים, בפריז, בירת צרפת, בכלל ובשאר ערי צרפת ופרבריהם, כמו-גם בשטחים האחרים של צרפת, בפרט. לא מן הנמנע, כי שלטונות ארצות הברית ישתפו פעולה, במסגרת מלחמתן המשותפת של ארצות הברית ואירופה, בטרור העולמי, בכלל ובטרור האיסלאמי, בפרט וחשודים שיעצרו, בגין ביצוע פעולות טרור, על אדמת צרפת, יישלחו לרצות מאסרם וימיהם, במתקן המעצר גואנטנמו, המצוי במפרץ קובה ואשר אין לו כל גישה שהיא, לצרפת, לצרפתיות ולעקרונות הצהרת זכויות האדם והאזרח, בכלל זה.
>במצב הדברים הקיים, מבינים הצרפתים - על בשרם - כי עליהם להפסיק ולדבר "גבוהה גבוהה", מילים בדבר שבחה של הדמוקרטיה והישגיה ועליהם לעבור למצב דברים של "דמוקרטיה הגנתית". הצרפתים מבינים, סוף-סוף על גופם ועל בשרם משמעותה של דמוקרטיה הגנתית זו ומחירה של דמוקרטיה הגנתית זו. דמוקרטיה הגנתית זו תקבור, אחת ולתמיד, עקרונות יסוד של הדמוקרטיה המערבית, בכלל ושל הדמוקרטיה הצרפתית, בפרט.
העולם של המאה ה-21, שונה מהעולם של המאה ה-20 וניסיונם של המוסלמים הקיצונים ליצור ח'ליפות איסלאמית עולמית, מביאה לשינוי מוחלט של תפיסות העולם המערביות, בארצות הברית ובאירופה גם יחד. הכרזתו של אבו בכר אל-בגדדי, מנהיג ארגון דאעש, לפיה כל המוסלמים בכל העולם חייבים לציית לו, מכוח היותו "ח'ליפה", הביאה למצב דברים וגורמת לכך, כי "הדמוקרטיה הלוחמת", מבית מדרשם של אנשי המהפכה הצרפתית, ש"יצאו אותה", עד כה בגאווה רבה לעולם המערבי, ברחבי אירופה ולעולם החדש, בארצות הברית, נסוגה לאחור ומתחילה לדגול בדגל של "דמוקרטיה הגנתית".
ככל שהדברים שונים, שינוי מוחלט, מתקופת הדמדומים של הרפובליקה של ויימאר, לא ניתן להתעלם, מקווי דמיון מסוימים, בין מצב הדברים שהיה קיים, בתחילת ינואר 1933, שעה שנשיא גרמניה, פאול פון הינדנבורג, מינה לראש ממשלת גרמניה - קרי, לקאנצלר - הצורר הנאצי, אדולף היטלר, ימ"ש. כך כתב, מי שהיה גנרל במטה הכללי של צבא גרמניה, אריך לודנדורף, במכתב ששלח הוא, עם מינויו של אדולף היטלר ימ"ש, לנשיא גרמניה, פאול פון הינד לבורג, דברים, בזו הלשון:
"במינוי היטלר לראש הממשלה, מסרת את ארצנו הקדושה לאחד הדמגוגים הגדולים בכל הזמנים. אני מנבא לך שאיש רע זה יוביל את הרייך לתהום ויגרום לחורבן אומתנו. הדורות הבאים יקללו אותך בקברך על פעולתך זו".
גנרל לודנדורף להינדנבורג היה תשע שנים לפני מינויו של אדולף היטלר ימ"ש, לקאנצלר גרמניה, שותפו של היטלר בניסיון המרידה המכונה "הפוטש במרתף הבירה". לודנדורף היה אז גיבור המלחמה, מפקד הצבא האגדי והשליט - בפועל ולמעשה - של המדינה בימי המלחמה. אדולף היטלר ימ"ש, היה - בתקופה זו - בגדר של תועמלן בווארי נודד ממוצא מפוקפק, איש ללא שם וללא מקצוע. מאז עמד גנרל, אריך לודנדורף היטב על טיבו של אדולף היטלר ימ"ש, ומכתבו לנשיא גרמניה, פאול פון הינדנבורג היה מבוסס על ניסיונו האישי המר.
בתוך מספר חודשים פירק אדולף היטלר ימ"ש היסודות הדמוקרטיים והליברליים, שהיוו בסיס לממשלת ויימאר, ממשלת ויימאר התמוטטה ומתה מות נבלה ובמקומה קם הרייך השלישי, בהנהגתו ובניצוחו של אדולף היטלר ימ"ש.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  17/11/2015   |   עודכן:  29/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכויות אזרח? - לא בכל מחיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אויה
שמ  |  17/11/15 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
העליון קבע, בהחלטתו כי 'בזבוז זמן שיפוטי' אין משמעו אך זלזול בכבוד המותב היושב בדין; מדובר גם בראיה מערכתית-כוללת, שכן בזבוז זמן שיפוטי משפיע מהותית על כל קהל המתדיינים, בהיבט הקצאת הזמן השיפוטי והשירות שניתן לבעלי דין אחרים
חיים שטנגר
עד שלא יפנים ועד שלא יכיר הציבור הצרפתי כי תפיסת הנאורות והדמוקרטיה שלו, נמצאת באיום מתמיד, מלחמתי ובלתי פוסק אל מול גל רצח מוסלמי, שאין כל יכולת להתפשר עמו - ויש להשמידו ולחסלו, בעודנו באיבו - עלול גל ההרג והרס המוסלמי להשתרש בצרפת ולנחול ניצחון אחר ניצחון
אריה אבנרי
נתניהו חושש לפי כל הסימנים מהעמדתו לדין בפרשת ההוצאות המופרזות על חשבון הציבור באחזקת שלושת בתיו שנחקרת בימים אלה על-ידי המשטרה, ואולי גם מפרשה משפחתית חדשה שפרטיה עדיין חסויים. על כן ביקש גם הוא להטביע חותמו על המינויים לתפקידים בעלי מפתח בתחום אכיפת החוק וחומק דרך קבע מחובתו המוסרית להיאבק בשחיתות השלטונית
פנחס (פיני) פישלר
כנס קצינים מדרגות סגן ניצב ומעלה בראשות המפכ"ל החדש ביום שלישי הקרוב
חיים שטנגר
אצלנו הטקסטים, הם נחרצים וחד-משמעיים. הכל ברור. חד וחלק, פסקי-דין והחלטות, יש לקיים ולכבד ולכן כמעט אין מקום לפרשם. בשל כך, "עריכת הדין היא מקצוע אכזרי ואלים, שאינה מותירה גדר ומרחב, לספקות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il