X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
המשורר טובי סופר הגיש אתמול את שירו "אימא של אלעד מטלפנת אליי" לידי צביה ריבן, אמו של הנער אלעד ריבן, שנספה באסון הכרמל. צביה ריבן: "השיר מרגש אותי. המלים שבחר המשורר מתאימות לבני". בשבוע הבא ימלאו חמש שנים לשריפה הגדולה בתולדות המדינה
▪  ▪  ▪
אלעד וצביה ריבן, 2009
כריכת הספר

לפני כשנה צלצל הטלפון בביתו של המשורר טובי סופר. סופר הרים את האפרכסת, ומעברו השני של הקו הייתה צביה ריבן, אמו של הנער אלעד ריבן, צופה אש, שנספה באסון הכרמל.
צביה ריבן ביקשה לברר פרטים על אודות אנתולוגיית המחווה ליערות הכרמל "חורשות הכבשים הירוקים", שערך טובי סופר. האנתולוגיה ראתה אור ב-2011, במלאת שנה לשריפה.
שבועות אחדים לאחר מכן הם שוחחו שוב. צביה סיפרה לו כי הייתה רוצה לכתוב שיר לזכר בנה אך אינה יודע כיצד לעשות זאת. סופר הציע לה להעלות על הכתב את מחשבותיה, ולאחר שתעשה זאת לשלוח אליו את דבריה הכתובים. הוא הציע כי ינסה לסייע לה לעבד את הדברים לכדי שיר פרי עטה. מסיבות שונות צביה לא עשתה זאת.
"השיחות עם ריבן והדברים שנאמרו בהן העסיקו את מחשבתי", אומר טובי סופר, "וכך התחיל להיכתב במחשבתי השיר 'אימא של אלעד מטלפנת אליי', שהוא בעצם רוח השיחות שהיו בינינו. לאחר שהשלמתי את כתיבתו, הנחתי אותו על שולחני".
לפני מספר שבועות טילפן טובי סופר אל צביה ריבן וסיפר לה כי כתב שיר שאותו הקדיש לה. צביה ביקשה שיקריא אותו באוזניה.
טובי הקריא ובתום ההקראה הייתה דממה ארוכה, שבסופה אמרה ריבן מלים חמות מאוד על השיר.
טובי סופר / אימא של אלעד מטלפנת אליי
אִמָּא שֶׁל אֶלְעָד מְטַלְפֶּנֶת אֵלַי
וְשׁוֹאֶלֶת אוֹתִי דְּבַר שִׁירָה.
הִיא אוֹמֶרֶת: אֲנִי אִמּוֹ.
אֲנִי מֵשִׁיב: אַף שֶׁלֹּא הִכַּרְתִיו,
אֲנִי זוֹכֵר אוֹתוֹ.
וּכְשֶׁהִיא סוֹגֶרֶת, אֲנִי חוֹשֵׁב:
בַּמֶּה תְּנוּחַם עַל בְּנָהּ,
שֶׁכְּמוֹ אֵלִיָּהוּ,
בִּסְעָרָה
עָלָה
הַשָּׁמַיְמָה.
צביה ריבן, סיפרה: "התרגשתי מאוד מהמילים העדינות שבהן בחר טובי סופר להשתמש בשירו, שהן כל כך מתאימות לאלעד, שהיה אדם עדין מאוד באישיותו ובהתנהלותו עם הסביבה.
"אני יכולה לומר בכנות, שאני אפילו מקנאה ביכולת של טובי סופר לבחור כל כך מעט מילים ולהביע באמצעותן כל כך הרבה. גם אני רוצה לכתוב שיר על אלעד, אבל לא מצליחה, כי יש לי כל כך הרבה דברים לומר, וקשה לי לתמצת. טובי הציע לי סיוע בכתיבה כדי שאוכל לכנס את הדברים ולנסחם כראוי בשיר שיהיה פרי עטי, אך עד כה לא הצלחתי לעשות זאת.
צביה ריבן מסבירה: "אני מתרגשת מאוד מעצם הכתיבה והאזכור של אלעד. אני עדיין נפעמת מהשובל הארוך והבוהק שאלעד השאיר אחריו - בלכתו מאתנו. 'אַף שֶׁלֹּא הִכַּרְתִיו, אֲנִי זוֹכֵר אוֹתוֹ', כותב טובי סופר, וזהו מצב שאני מתוודעת אליו מדי יום.
"אלעד, הילד שלי, הביישן, הנחבא אל הכלים, מוכר כמעט לכל אדם במדינה הזאת וגם מחוצה לה. ההבנה הזאת שכל כך הרבה אנשים זוכרים אותו, מהממת אותי כל פעם מחדש. קשה לי לתפוס את זה.
"בשבילי", אומרת צביה ריבן, "אלעד נשאר הילד הפרטי שלי. ילד מקסים עם חיוך תמידי, שתי גומות חן ועיניים שחדרו אותי פנימה - היישר לתוך הלב. היה משהו ממגנט בפשטותו, בתום הלב שלו ובתמימותו. באהבה הגדולה שזכיתי לקבל ממנו ובאהבה שזכו בה כל מי שהכירו אותו.
"אלעד היה ילד שמח בחלקו, רגוע ושליו. בן מזל מאזניים, השוקל כל צעד - מכל צד אפשרי. אחראי וזהיר, שקדן, הישגי ולא תחרותי. הוא רצה לדעת הכול, ולכן למד ברצון ושאל והתעניין הרבה מעבר למה שהיה צריך. למשל, שאל שאלות בנושאי כיבוי אש, וכשהיו אומרים לו: 'אתה לא צריך לדעת את זה', הוא היה עונה: 'אבל אני רוצה לדעת'".
"כשבחר להתנדב כצופה אש, לא תיארתי לי שבמשימה הזו יסתיימו חייו. בהינף אחד, שחתך כתער את חיינו לשניים, ל'לפני' ול'אחרי'. הילד המקסים הזה, שחלם לטוס בשמיים, נפל על האדמה ולא קם. הנעורים באו פתע אל סופם.
"בעיני רבים", אומרת צביה ריבן, "אלעד הוא דוגמה לטוב שבאדם, סמל לגדלות הנפש, גיבור שכבש את יצרו, אשר שם את עצמו על המזבח, כיצחק בעקידה, אך הפעם אלוהים לא שלח במקומו את האיל. ההחמצה הזאת של החיים שלו, מאכלת את תאי ליבי כמו חומצה.
"טובי סופר כותב שאלעד 'כְּמוֹ אֵלִיָּהוּ, בִּסְעָרָה עָלָה הַשָּׁמַיְמָה', ואני אוסיף שאלוהים שלח לו את מרכבת האש.
"זכות גדולה נפלה בחלקי להיות אימא של אלעד, הזכות שניתנה לי לרגע להרגיש שהוא רק שלי, ועכשיו הוא של רבים", אומרת צביה ריבן.
טובי סופר אומר: "כשהעברתי לצביה את השיר, הסברתי לה שהשיר מוקדש לה וכי אפרסמו רק אם היא תסכים לכך. הסכמתה של צביה לאפשר את פרסום השיר, נתפסת בעיניי כמעשה אמיץ ואני מודה לה על כך. משיחותיי עמה התרשמתי שהיא אישה חכמה, צנועה והרואית. אני שמח לדעת שיש בקרבנו אנשים מסוגה".
  • טקס הזיכרון הממלכתי לחללי אסון הכרמל יתקיים ביום שלישי (1.12.15) בבית אורן, מול האנדרטה, בשעה 14:00.

טובי סופר
תאריך:  25/11/2015   |   עודכן:  25/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתי ואן ריין
עורבים הודים חמי מזג, חיפושיות ענק שנוברות בעצי תאנה וחסרי חוליות ימיים הגיעו כנוסעים סמויים לישראל בעשורים האחרונים    פתיחת נתיבי מים חדשים באזור עלולה להגביר את הפצת המינים הבלתי מכוונת ולפגוע במגוון הביולוגי המקומי
גלעד שר, אבנר הלוי
מתווה ביטחוני המציג היתכנות ביטחונית להיפרדות עצמאית מן הפלשתינים בשטחי יהודה ושומרון, וכן מציג מענה הולם ושקול לסוגיית הביטחון; היתכנות זו רלוונטית גם לתרחישים של הסדרים חלקיים או הסדרי ביניים אחרים, שאינם מגיעים כדי הסדר קבע
גיל נוילנדר
מאפשרת להאקרים להדביק את המכשיר בווירוסים או באפליקציות זדוניות ללא ידיעת המשתמש    הפרצה עדיין לא נתגלתה על-ידי ההאקרים עצמם
מורן סטפני
נוסחת הקסם היא תכנון ארוחה הכוללת כמות נאותה של חלבונים (לטבעונים - על בסיס צמחי, לצמחונים - על בסיס ביצים או מוצרי חלב), בשילוב דגנים מלאים, ירקות, פירות ושומנים איכותיים
עופר זהר
לאורך כל השנים ישיבה משותפת סביב שולחן האוכל הייתה עניין מרכזי, זמן בו כל המשפחה מתכנסת יחדיו    זמן משפחתי בו מתקבלות החלטות, בו מנהלים שיח משותף ומבלים יחדיו    לאורך השנים חלו שינויים בעיצוב פינות האוכל ושינויים בתכנוני חללי הדירות מה שהוביל גם לשינויים בתחום עיצוב פינות האוכל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il