X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ככל שיש יותר בעלי חיים סביבנו, כך אנחנו מוגנים מפני מחלות עכשיו ספרו את זה לציפורים, לחיות המשק, לדובי הפנדה ולשאר היצורים שמספרם קטן כל הזמן
▪  ▪  ▪
האדם גורם להכחדה מואצת של מינים [צילום: AP/Jens Meyer]

למרות המצאת האנטיביוטיקה כבר לפני יותר מ-100 שנים, השכיחות והחומרה של מחלות מידבקות בימינו הולכת וגדלה, ומחלות כמו מלריה ושחפת מתפשטות בעולם והורגות מיליוני אנשים בכל שנה. גם בישראל חלה עלייה בהידבקות במחלות זיהומיות כגון לישמאניה עורית (שושנת יריחו) ודלקות מעיים נגיפיות.
כאילו בלי קשר, אנו חולקים את כדור-הארץ עם עוד כ-10 מיליון מינים שונים של צמחים ובעלי חיים. עושר זה של צורות חיים שונות מכונה מגוון ביולוגי. מלבד הידיעה מעוררת ההשראה שאנו חיים בעולם שבו קיימים דוב פנדה, נמר ונשר, המגוון הביולוגי מעניק לנו מה שנקרא שירותי מערכת אקולוגית, החיוניים להישרדותנו.
שירותי המערכת כוללים שירותי אספקה, ויסות ותרבות. שירותי האספקה הם תוצרים חומריים שנלקחים ממערכות אקולוגיות ונצרכים על-ידי האדם כמו מזון, מים, חומרי בנייה ועצים להסקה. שירותי ויסות הם תהליכים במערכת האקולוגית שתורמים לוויסות תנאי הסביבה וכאן מדובר על בקרת אקלים, מניעת שטפונות, מניעת סחף קרקע, האבקה, הדברת מזיקים ומחלות ועוד. כשמדברים על שירותי תרבות מתכוונים לרכיבים ולתהליכים במערכת האקולוגית שמעשירים את חיי בני האדם בדרכים לא חומריות - למשל נופש ותיירות (תועלות פיזיות), חינוך ומחקר מדעי (תועלות אינטלקטואליות) ואמנות ודת (תועלות סמליות).
אלא שבעשורים האחרונים האדם גורם להכחדה מואצת של מינים בגלל פיתוח, הרס בתי גידול, זיהום ושינויי אקלים, והתוצאה היא הידלדלות מהירה של המגוון הביולוגי. האם יש קשר בין התפשטות המחלות המידבקות ובין הידלדלותו של המגוון הביולוגי בעולם? קבוצת חוקרים מאוניברסיטת טמפה שבפלורידה הוכיחה באחרונה שבהחלט כן.

יותר בעלי חיים - פחות נזק לאדם

צוות החוקרים בראשותו של דיוויד סיביטלו (David J. Civitello), שפרסמו את תוצאות מחקרם השנה בעיתון המדעי המוביל PNAS, הגיע למסקנה שלפגיעה במגוון המינים יכולה להיות השפעה חמורה על בריאותנו.
הם סקרו יותר מ-200 מחקרים וגילו שככל שהמגוון הביולוגי במערכת אקולוגית הוא גבוה יותר, כך קטנה שם שכיחות טפילים גורמי מחלות - חיידקים, נגיפים, תולעים, פטריות ומרעין בישין אחרים. מחקר זה מוכיח את ההשערה של אפקט הדילול (dilution effect) שלפיה עושר מינים גדול מקטין את הסיכון להידבקות במחלות.
כיצד זה עובד? טפילים יכולים לפגוע במאחסנים שונים. למשל, טפיל הפלסמודיום גורם למחלת המלריה באדם אך גם אצל קופים, בקר, סנאים ועטלפים. ככל שיש יותר מינים מאחסנים, הסיכוי שהטפיל ידביק את האדם הולכת וקטנה, ולו רק מכיוון שהשכיחות של אנשים מסך שאר המינים נעשית קטנה יחסית.
ברחבי אפריקה למשל, שבטים עתיקים נהגו למקם בקר סביב בתי המגורים כדי שהיתושים יגיעו לחיות ולא לאנשים וכך ירד הסיכוי להידבק במלריה.

מחלות חובקות עולם

אלא שמחלות זיהומיות הן לא רק נחלת העולם השלישי. לפי נתוני משרד הבריאות, כ-18 אלף ישראלים מאושפזים בכל שנה בגלל הידבקות במחלות כאלה. גם בארצות הברית יש עשרות אלפי מקרים של מחלות זיהומיות, בהן מחלת ליים וקדחת הנילוס המערבי, המועברות לאדם מבעלי חיים (זואונוטיות) וממשיכות להתפשט.
קדחת הנילוס המערבי היא דוגמה מצוינת לאופן שבו מגוון בעלי החיים מגן עלינו. מחלה נגיפית זו מועברת לאדם מיונקים ומציפורים באמצעות עקיצות יתושים. היא זוהתה לראשונה בארצות הברית בשנת 1999 ובתוך ארבע שנים בלבד התפשטה צפונה אל קנדה ודרומה אל האיים הקריביים ואמריקה הלטינית. בתוך עשור נדבקו בנגיף כשני מיליון בני אדם ועשרות אלפים חלו בדלקת קרום המוח.
מחקרים גילו, שבאזורים בארצות הברית שבהם חיים מינים רבים יותר של ציפורים, למשל באזורים מיוערים, יש פחות מקרים של קדחת הנילוס המערבי מאשר בסביבה עירונית. נוכחות מינים אחרים יכולה להוריד את הסיכוי להידבק במחלות מכיוון שהם טורפים את הנשא, או מתחרים בטפיל, או מפריעים למנגנון ההדבקה שלו.
אותה תופעה קיימת גם במחלות של חיות משק וחיות בית, בטפילים ובמזיקים התוקפים צמחים בחקלאות. כך, שדות שבהם יש כמה מיני גידולים נדבקים פחות בפטריות התוקפות צמחים. גם כאן, מגוון גדול של מינים בשדה מוריד את הסיכוי של כל אחד מהם להידבק במחלה. התוצאה היא שמגוון מינים לא רק מגן על בריאותנו, אלא גם שומר על מקורות המזון שלנו - מערכות אקולוגיות מגוונות יותר מורידות את שכיחות המחלות בקרב צאן ובקר ומקטינות הדבקה של גידולים חקלאיים במזיקים שונים.

הגנה מושלמת

המחקר של סיביטלו ועמיתיו סקר 61 מינים גורמי מחלות. הם הסיקו שההגנה שמינים אחרים של בעלי חיים מעניקים לנו בפני מחלות היא חד-משמעית: המגוון הביולוגי שומר עלינו בלי קשר לסוג הטפיל, למחזור החיים שלו או למנגנון ההדבקה.
מהתוצאות אפשר ללמוד, שהפגיעה שאנחנו גורמים למגוון הביולוגי יכולה להגביר את שכיחות המחלות המועברות לאדם מבעלי חיים (מחלות זואונוטיות) ולהגדיל את הסיכון להידבקות במחלות המועברות באמצעות יתושים וקרציות.
המנגנון המדויק שבאמצעותו המגוון הביולוגי מגן עלינו בפני מחלות עדיין לא מובן לגמרי. מה שכן ברור הוא שלמחקר זה יש השלכות חשובות לקביעת מדיניות: תוצאותיו מצביעות על כך ששמירת הטבע כבר אינה עניין רק לקומץ ארגוני סביבה. הגנה על מינים - חקיקה מתאימה, הגנה על בתי הגידול באמצעות שמירה על שטחים פתוחים ופיתוח מפוקח ובר-קיימא, ושיקום שטחים טבעיים - היא דרך להגן על החקלאות ממזיקים ודרך להגן על עצמנו ממחלות מידבקות.
לקריאה נוספת לחצו כאן.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  31/12/2015   |   עודכן:  31/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט ניל הנדל השתמש במילים אלו כראיה לזכותו של אולמרט כאשר יצאו מפיו של אברהם נתן - ושלל את האפשרות שהן מהוות ראיה לחובתו כאשר יצאו מפיה של שולה זקן
איתמר לוין
הימנעותה של שולה זקן מלומר את כל האמת בעדותה במשפט הולילנד, סייעה מאוד לאולמרט להתחמק מהרשעה בפרשת אחיו יוסי ומ-4.5 שנות מאסר נוספות
יואל גוז'נסקי, צבי מגן, עודד ערן
רוסיה מקפידה לשמור על יחסים חיוביים עם ישראל, שבה היא רואה גורם אזורי חשוב. גם מבחינת ישראל, רוסיה היא שחקן מרכזי באזור, ושתי המדינות מתאמות את צעדיהן במטרה למנוע התנגשות בין כוחותיהן הצבאיים במרחב הסורי
בן ישי דניאלי
כמה הייתם מוכנים לשלם כדי שביתכם לא יוצף בחורף?    תשובה לשאלה הזאת היא אחד המפתחות החשובים להיערכות העולמית לשינוי אקלים, כך לפי הגיאוגרף האוסטרלי ג'ון ברנט, שמאמין שזו סוגיה חברתית-כלכלית יותר מאשר רק מדעית
איתמר לוין
תוכן העניינים ל-948 עמודי פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת הולילנד מאפשר לגלות כיצד חילקו השופטים ביניהם את העבודה ומי נשאו ברוב הנטל
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
זהירות - הגשם מביא את הקדחת  /  שלומית פז
רואים את האור  /  בן ישי דניאלי
חקלאות במבחן  /  ד"ר דניאל מדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il