X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התכונות הנדרשות מכל מנהיג מצויות במשה רבינו, ומתגלות בו שנים רבות לפני שהוא נבחר להוציא את בני ישראל ממצרים
▪  ▪  ▪
[די כץ, באדיבות גלריית יד לבנים, רעננה]

אילו היה משה בא בימים אלה ומעמיד עצמו לבחירות להנהגת האומה, הוא היה זוכה מן הסתם לקיתונות של ביקורת, והיה נפסל על-ידי הציבור כמו גם התקשורת. משה חוזר למצרים כמסתנן העולה מן המדבר, כאשר העבר שלו אינו מוכר. אין באמתחתו כל ניסיון דיפלומטי, אין הוא מביא עדים על כישורים, ולא רקורד של פעילות ציבורית בקורות החיים.
למרות כל זאת, משה הוכיח את עצמו כגדול מכולם, ובגדולתו כמנהיג הכירו גם אישים הרחוקים מעולמה של תורה. נציין כדוגמה את מקיאוולי, מאבות מדעי המדינה המודרניים, שבספרו "הנסיך" (1.16) "מעריך את משה כאחד הגדולים" שבמנהיגים; ואת זיגמונד פרויד, מאבות הפסיכולוגיה המודרנית, שבחיבורו על "האיש משה והדת המונותיאסטית" (1939) רואה במשה את "האיש הדגול שהשפיע על-ידי אישיותו ועל-ידי הרעיון למענו נלחם", ושימש "דמות אבהית כבירה" לעמו.
אם יש את נפשך לדעת מפני מה זכה משה למנהיגות, מילה קטנה ואגבית בתחילת דרכו יכולה לתמצת את הסוד: המילה "נער". כאשר פתחה בת פרעה את התיבה, נאמר: "ותראהו... והנה נער בוכה". מדוע התינוק בן שלושת החודשים נקרא "נער"? מדרש שמובא ב"תורה שלמה", בעריכת הרב מ"מ כשר, מסביר שמילה זו מהווה ראשי תיבות של שלוש התכונות שבהן הוגדר ותואר משה בתורה, והן התכונות הנחוצות ביותר לכל מנהיג: נאמן, עניו, רועה. נאמן - "בכל ביתי נאמן הוא"; עניו - "והאיש משה עניו מאוד"; רועה - "ומשה היה רועה".
נאמנותו של משה מופיעה כבר בפרשתנו, כאשר פרעה דוחה אותו על הסף, והוא לוקח אחריות ובא בדברים קשים עם ה' למען עמו. משה עתיד להמשיך ולהפגין נאמנות טוטאלית לערכים ולמטרות להם הוא מחויב, שמגיעה לשיא בביטול עצמי מוחלט לאחר חטא העגל, כשהוא אומר לה': "מחני נא מספרך", אם אינך סולח לעמך.
הענווה של משה מתחילה בפרשתנו כשהוא טוען שאינו ראוי לתפקיד, וכשהוא מכיר בחולשותיו, דוגמת הכושר הרטורי הלקוי שלו. בהמשך מתגלה ענוותנותו בתגובותיו למרד קרח, לאלדד ומידד המתנבאים במחנה, ולמרים המדברת בו סרה. כרועה, הוא נבחן במילוי תפקידו המקצועי בפרשתנו, ובהמשך מגלה חמלה ודאגה לעמו ומשתדל למלא כל מחסורם, גם כשהם באים בתואנות ובתלונות קשות.
נראה שאפשר למצוא תכונות אלה אצל משה כבר בשלושת המעשים שביצע מיד לאחר שגדל ויצא מארמון פרעה. במעשה הראשון, הכאת המצרי שהיכה עברי מאחיו, הוא מגלה נאמנות לאחיו ולערכיו, בנכונותו להגן על החלש ולהציל עשוק מיד עושקו, תוך סיכון עצמי, אומץ ותעוזה יוצאי דופן.
במעשה השני בו ניסה להשכין שלום בין שני העברים הניצים, ואמר לרשע: "למה תכה רעך", מתבלטת ענוותנותו, שכן הוא הותקף על-ידי המכה בטענה: "מי שמך... הלהרגני אתה אומר?!" כל אדם אחר היה עונה לרשע במילים חריפות, אך משה שותק ואינו משיב דבר. במעשה השלישי משה מתפקד בתור רועה, כאשר הוא משקה את צאנן של בנות יתרו, אחרי שהושיען מיתר הרועים.
באירועים הללו התגלתה הדרגתיות עולה ביכולותיו: בראשון השתמש משה בכוח, בשני הוא רק דיבר, ואילו במעשה השלישי הוא מושיע, בעצם התייצבותו לצד הבנות, אף מבלי שנכנס לעימות. משה הצעיר רתם אפוא את תכונות הנער שלו מתוך רגישות מוסרית, חוש צדק מפותח ואמפטיה לחלשים, והשכיל לתרגם את עקרונותיו לפעילות שהתאפיינה בתעוזה, במסירות ובנחישות.
תכונותיו אלה של משה נחוצות ביותר לכל מנהיג: נאמן - שיהיה נאמן לערכים ולמצע שלו, ולא יפזר הבטחות ללא כיסוי. עניו - שיידע להיזהר, ולא יתייהר, שיתייעץ ולא יתנשא. רועה - שיגלה מסירות ואכפתיות לציבור למענו הוא פועל.
דמותו ותכונותיו של המנהיג הדגול, משה, צריכות לשמש מקור השראה לכל אדם, ודגם לחיקוי לכל מנהיג. מי ייתן ותכונות הנער - נאמנות, ענווה ואכפתיות - יאפיינו את כל הטוענים לכתר המנהיגות במקומותינו, ויתקיים בנו הפסוק: "ונער קטן נוהג בם" (ישעיהו י"א, ו').

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב היישוב ניר עציון, מלמד במכללת האקדמית לחינוך שאנן ונשיא ארגון "נאמני תורה ועבודה".
תאריך:  01/01/2016   |   עודכן:  03/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב בועז גנוט
יעקב אבינו מניח את היסודות להיווצרות עם ישראל. הוא מעניק לכל אחד מילדיו צוואה שמשקפת את המעבר ממשפחה לעם, תוך מתן תפקידים ייחודיים
הרב ד"ר דרור פיקסלר
בני יעקב מתמודדים עם בעיית יוסף ועם בעיית בנימין. במקרה הראשון הם חשבו שאם ייפטרו ממקור הבעיה - הבעיה תיפתר. בפעם השנייה הם הראו שהפנימו את הלקח והתמודדו חזיתית עם הבעיה
הרבנית ד"ר טובה גנזל
בחירתו של יוסף למשנה למלך מצרים מלמדת אותנו על התכונות הדרושות ממנהיג - וגם על הצורך שהן יהיו בו לאורך זמן
הרב אוריאל גנזל
יעקב כה שקוע בבניית בית ישראל, עד שלעיתים נדרש הקב"ה להזכיר לו - באירועים מאיימים - את תפקידיו הנוספים. זהו שיעור באיזון בין אידיאלים נשגבים לבין חיי משפחה
הרב אליעזר שנקולבסקי
פרשת השבוע מציגה מודל אחד ליחסי ישראל ואומות העולם, אך חשוב לזכור שלא כל הגויים רמאים ושלא כל צאצאיו של עשו הם שונאי יהודים
רשימות נוספות
סרגל מאמצים רוחני  /  הרב חגי גרוס
מנהיגות הורית   /  הרב יהודה ישרים
אמונה יוצרת מציאות  /  הרב צחי להמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il