X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
המסננים הקיימים היום אינם יעילים וזולים מספיק [צילום: AP/Jens Meyer]
מותק של מסנן
פיתוח חדשני של מסנן עשוי מולקולות סוכר יכול לסייע באספקת מים נקיים, זולים וזמינים בכל העולם

כמות המים המתוקים הזמינים לשתייה ולחקלאות הולכת ויורדת. זה קורה בגלל גידול האוכלוסין, התרחבות השימוש במים לחקלאות, עלייה בזיהום מקורות המים, מודעות גבוהה יותר לסוגי מזהמים חדשים כמו שאריות תרופות ומוצרי קוסמטיקה, שינוי האקלים וניצול מתמשך של מקורות המים.
חומרים אורגניים גורמים לרוב זיהומי המים המתוקים בעולם. זיהום מים בחומר אורגני מתרחש בדרך כלל כשביוב חודר אל מי התהום, אל נהרות ואגמים. זיהום כזה עלול להפוך את המים לבלתי ראויים לשתייה ולשימוש בחקלאות וגם פוגע במערכות אקולוגיות. אפילו זיהום מי-ים בחומר אורגני גורם לבעיות: מקשה על התפלה, מונע רחצה ודיג ופוגע במערכות אקולוגיות ימיות.
בשנים האחרונות עולה המודעות למיקרו-מזהמים אורגניים. אלה חומרים אורגניים שריכוזם במים נמוך אך יש להם השפעות ניכרות על הבריאות ועל הסביבה. הדוגמה המוכרת ביותר היא הביספנול A, שנמצא בסוגי פלסטיק שונים ונחשד כגורם לבעיות בריאות וסביבה (BPA, bisphenol A). דוגמאות נוספות הם סוגי אנטיביוטיקה שונים, הורמונים ותרופות. ידוע, למשל, שהורמון אסטרוגן בשפכים, שמקורו בגלולות נגד הריון, גורם שינוי מין בדגים.
בישראל, שבה 87% ממי הביוב ממוחזרים חזרה לשימוש בחקלאות, חשיבות רבה עוד יותר לנושא. אלא שטיהור מי הביוב במתקני הטיפול בשפכים לא מצליח להסיר את כל המיקרו-מזהמים, וחלקם נצברים בגידולים החקלאיים שאנו אוכלים.
כיום, המסנן המוצלח ביותר לטיהור מים מחומרים אורגניים הוא זה המבוסס על פחם פעיל. אתם מכירים אותו ממסכות אב"כ, ממסנן בריטה ומברי המים הביתיים למיניהם. עם זאת, למסנן הפחם הפעיל יש בעיות משלו - קצב הטיהור שלו למזהמים מסוימים אטי מאוד ויכול להימשך שעות, מתקשה לטהר מיקרו-מזהמים אורגניים הידרופוביים (מתמוססים בשמן) כדוגמת תרופות והורמונים, וצורך בהשקעה כספית ואנרגטית גבוהה למחזור של המסננים. מחזור זה אפילו לא מצליח לנקות את כל המזהמים מהמסנן ולהחזיר את המסנן לפעילות מלאה.
בכל זאת יש חדשות טובות: חוקרים מאוניברסיטת קורנל שבארה"ב פיתחו מסנן מים חדש, זול ושאפשר למחזר עשוי...סוכר! המסנן עשוי פולימר (מולקולה גדולה המורכבת מהרבה תת יחידות) שרכיביו הם מולקולות סוכר ומולקולות הידרופובית מקשרות. אלה יוצרות מבנה תלת ממדי נקבובי בעל שטח פנים עצום המאפשר ספיחה מהירה של מולקולות אורגניות מהסוג המזהם.
המסנן המתוק הצליח לנקות מים ממיקרו-מזהמים אורגניים במהירות גבוהה פי 200-15 יחסית למסנן פחם פעיל רגיל. בתוך 10 שניות הוא הגיע ל-95% מכושר הספיגה שלו, לעומת 30 דקות לפחות במסננים קיימים. עלות הייצור שלו כחצי ממחיר ייצורו של מסנן פחם פעיל, וקל מאוד לנקות אותו לשם שימוש חוזר - מספיק לשטוף אותו במתנול.
אם הפיתוח הזה יהפוך למוצר מסחרי, הוא צפוי להוזיל את טיהור המים המתוקים ממיקרו-מזהמים ולצמצם את הגעתם אל מי השתייה והחקלאות שלנו.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  12/01/2016   |   עודכן:  12/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
הקומדיה "אילוף הסוררת של שייקספיר" מקבלת הודות לתרגומו הווירטואוזי של דורי פרנס ולבימוי הכה עכשווי של אודי בן משה, חיים חדשים    הקהל נהנה משייקספיר כפי שלא נהנה מעודו מקומדיה של המחזאי
ליטל פיינגרץ
בשנים האחרונות מספר הטבעונים והצמחונים גדל משמעותית, אם זה ממניעים אידיאולוגים והדאגה לאיכות הסביבה ואם ממניעים בריאותיים    אם זה משכנע כל-כך הרבה אנשים, כנראה שיש בזה משהו    ננסה להבהיר את כל היתרונות
איתמר לוין
אנושיות ויעילות מאפיינות את שופט פשיטות הרגל הבאר-שבעי יעקב פרסקי. הוא גם מבצע חפיפה בזמן אמת לשופט שיחליף אותו כאשר ייצא לשבתון
אסף אוריון
מלחמת יום הכיפורים בחזית הסורית הסתיימה בהחלטת מועצת הביטחון 350 ובהסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה, שמתוקפם הוקם כוח האו"ם לפיקוח על ההפרדה - אנדו"ף. בחמש השנים האחרונות השתנתה סביבת הפעולה של אנדו"ף מקצה לקצה, ובשנתיים האחרונות עבר הכוח עצמו משבר משמעותי    עיקר השינויים ומתווה המלצות לעתידו, בראי צרכי הביטחון של ישראל
חיים נוי
עיבוד מודרני למחזה השוביניסטי - הברקות תרגום, בימוי ולהקה משובחת גורמים רק נחת - בית ליסין
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
עת קציר הגיעה  /  בן ישי דניאלי
50 גוונים של בריאות  /  ד"ר מירי צלוק
מחירון לאסון  /  בן ישי דניאלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il