X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תתפלאו, אבל אובמה לא המציא את חוסר ההבנה של נשיאי ארצות הברית במדיניות הבינלאומית, ואפילו לא ג'ימי קרטר. שניהם ירשו מורשת אדירה של איוולת שאפיינה את נשיאי ארצם בכל הנוגע למדיניות הבינלאומית
▪  ▪  ▪
לא עשה יותר מדי. אובמה [צילום: AP/Jacquelyn Martin]

שנת 2016 היא שנת הבחירות בארצות הברית ומסמנת את סיום תקופתו של הנשיא המכהן ברק אובמה. הנשיא כבר נשא את נאום "מצב האומה" האחרון שלו. בקרוב יחלו הסיכומים של כהונתו. המעריצים המכורים שלו ימשיכו בעיוורונם להלל אותו, אבל אין ספק כי מי שיבחן את תקופת כהונתו באוביקטיביות, לא יוכל לומר כמעט דבר בזכותו. קריקטורות לא מעטות שהופיעו בימי כהונתו הציגו את אחד מקודמיו - גי'מי קרטר עולץ על-כך שכעת הוא כבר לא הנשיא הגרוע ביותר בתולדות ארה"ב. אז כדאי אולי לדעת שלפחות בכל מה שקשור לטיפול בענייני החוץ של ארצות הברית, שני הג'נטלמנים הללו לא ממש חריגים. לרגל תחילת שנת הסיכומים של כהונתו, החלטתי להקדיש לנשיא היוצא סדרת מאמרים בת שישה פרקים כדי לסקור את הפאשלות של כמה מקודמיו במישור הבינלאומי.
ראשית עלי להקדים ולומר, שלמרות שבכותרת מופיע המושג שנעשה פופולרי על-ידי הסופרת ברברה טוכמן בספרה הידוע "מצעד האיוולת", ההגדרה שלי לאיוולת שונה מזו של ברברה טוכמן. מעבר לכך שהיא התייחסה לאיוולת רק ככזו שמבוצעת על-ידי קבוצה, ברברה טוכמן צמצמה את הגדרת האיוולת למקרים בהם התוצאה הנובעת מתרחשת בעוד מבצע הטעות עדיין מחזיק במעמדו. במובלע היא בעצם דרשה שמבצע האיוולת יהיה מודע לכך שהוא טועה, ובמפורש שהתוצאה מנוגדת למטרותיו.
אלא שבמקרה של נשיאי ארצות הברית, שאמורים אף לכאורה להיות מנהיגי העולם החופשי, ושיש להם צוות עצום של יועצים שניתנים למינוי באופן כמעט בלעדי על-ידם, מוטלת עליהם האחריות לצפות את התוצאות של מעשיהם לטווח רחוק. כמו בכלל שאומר "אי-ידיעת החוק אינה פוטרת מהעבירה" במקרה של נשיאי ארצות הברית, אי-הבנת המציאות לא רק שאינה פוטרת מהאחריות למשגה, היא אף מאמירה את מידת האווילות.
ההגדרה שלי לאיוולת היא לכן פשוטה - משגה, שנובע מחוסר הבנה של המציאות, ושתוצאותיו הרות אסון. בסדרת המאמרים שלי אתייחס רק לנושאי מדיניות החוץ של הנשיאים. נושא שנשיאי ארצות הברית בדרך כלל לא נמדדים על-פיו, אבל כפי שתראו, דווקא בו התוצאות עלולות לגרום לאסונות הטראגיים ביותר.
כל מי ששהה זמן מה בארצות הברית יודע עד כמה המדיה האמריקנית ממוקדת בנושאי פנים, אזוטריים ככל שיהיו, ועד כמה מועטה המודעות של הציבור לכל מה שמתרחש מחוץ לארצם. עד כדי כך שאפילו בענפי ספורט מסוימים לאליפויות ארצות הברית הם קוראים 'אליפות העולם'. לא פלא אפוא שבתרבות כזו צמחו נשיאים, ועוזריהם שגילו מעט מאוד הבנה במתרחש בעולם. יכול להיות גם, שזו הסיבה שמה שאמור להיקרא משרד החוץ האמריקני, נקרא עד עצם היום הזה - 'מחלקת המדינה' (State Department), ובראשה עומד 'מזכיר המדינה' במקום שר חוץ.
ארצות הברית, כידוע, נמצאת ביבשת אחרת, ולכן נהנתה מבידוד פיסי מרוב העולם וצרותיו, ובמשך רוב שנות קיומה לא הייתה זקוקה למדיניות בינלאומית, וכל בּוּרוּת, הזנחה או שגיאה בתחום זה לא יכלו להזיק. לכן במשך שנים רבות הבדלנות הייתה הגישה הנכונה מצידה. היא התעסקה בעסקים שלה בלבד. שכנותיה קנדה ומקסיקו לא היוו כל אתגר.
כל זה החל להשתנות עם התפתחות התחבורה והתקשורת, שהפכה את העולם לקטן יותר על כל החיוב והשלילה שבכך. מבחינת ארצות הברית, נקודת המפנה בהתייחסות לאירועים בינלאומיים התרחשה בתחילת המאה העשרים. אלא שארצות הברית לא עשתה דבר כדי לשנות את האופן בו היא מטפלת בנושאים הבינלאומיים, וכך היא מצאה את עצמה נגררת למלחמת העולם הראשונה בעל כורחה.

וילסון עושה שלום

למרות שבבית הלבן ישב באותה תקופה הנשיא וודרו וילסון שהיה פרופסור למדע המדינה, הוא לא באמת הבין מה מתרחש בעולם, והמשיך במדיניות הבדלנות האמריקנית. זו כשלעצמה עדיין לא הייתה טעות, אלא שחוסר הבנת המציאות, גרם לכך שארה"ב לא נערכה למצב החדש.
ב-1916, כאשר צוללות גרמניות הטביעו ספינת נוסעים שבין נוסעיה שנהרגו היו 128 אמריקנים, וילסון דרש מהגרמנים להפסיק את תקיפת ספינות הנוסעים, תוך שהוא מתעקש להמשיך להימנע מהתערבות במלחמה. ב-1916 הוא גם ניסה לתווך באופן פתטי למדי בין הצדדים הלוחמים בניסיון להביא לסיום המלחמה בהסכם.
בסוף אותה שנה, וילסון נבחר מחדש ברוב זעום לאחר שסיסמת הבחירות שלו הייתה "הוא שמר אותנו מחוץ למלחמה", רק כדי שב-1917 אמריקה תיאלץ להצטרף למלחמה לאחר שגרמניה לא רק שציפצפה על הדרישה שלו שלא לתקוף ספינות אזרחיות, אלא אף פנתה למקסיקו והציעה לה להצטרף למעצמות המרכז תמורת סיוע גרמני לכבוש את טקסס, ניו מקסיקו ואריזונה ה"כבושות". טעותו של וילסון הייתה בכך שלא הבין את השאיפה של הקיסר הגרמני לשלוט בעולם.
אך עד כמה שהכניסה למלחמת העולם הראשונה אופיינה בחוסר ראות, התרומה של וילסון לסיומה הייתה הרת אסון. וילסון, שהיה כאמור פרופסור למדע המדינה, רקח 14 עקרונות שהנחו את סיום מלחמתו הראשונה במוחו האקדמי, אך ללא כל קשר למציאות.
מבין העקרונות, דווקא על העיקרון של שלום ללא נקם וללא השפלת המדינות המנוצחות, לא ידע וילסון לעמוד, ובפועל נחתם הסכם שהשפיל את גרמניה ושיעבד את כלכלתה לתשלום פיצויים למדינות המנצחות. הוא גם לא הצליח לשכנע את הקונגרס האמריקני להצטרף לחבר הלאומים שהוקם על-פי חזונו. אך ספק אם הצטרפות האמריקנים הייתה משנה את התוצאה הסופית, שמשום שהתקנון שנקבע לחבר הלאומים הוכח כבלתי-יעיל בפתרון הבעיות שצצו לאחר מלחמת העולם השנייה.
כמה מעקרונותיו עיצבו את גבולות אירופה ובמידה מסוימת גם את גבולות המזרח התיכון (סייקס-פיקו) באופן שיצר מתחים לאומיים שגרמו לסכסוכים בלתי פוסקים, והם, יחד עם תוצאות ועידת השלום בוורסאי, הנסיגה המהירה של ארה"ב מאירופה, וחבר הלאומים הבלתי-יעיל שוילסון היה בין מעצביו, הביאו בסופו של דבר למלחמת העולם השנייה.
ועל כך בפרק הבא.

ביבליוגרפיה עבור כל סדרת המאמרים

Jenkins, Roy. Churchill, A Biography. London: Macmiillan (US edition Plume/Penguin Group), 2001.
גלבוע, עמוס. מר מודיעין אהרל'ה אלוף אהרון יריב ראש אמ"ן. תל אביב: משכל (חמד+ידיעות ספרים), 2013.
טוכמן, ברברה. מצעד האיוולת. תל אביב: ספריית מעריב, 1986.
מונטיפיורי, סיימון סבאג. סטלין, חצר הצאר האדום. מתרגמים מנשה ארבל. אור יהודה: כנרת, זמורה-ביתן, דביר; הוצאת ספרים יבנה, 2006.
מילשטיין, אורי. בדם ואש יהודה, צמיחתה של העצמה הישראלית. תל אביב: א. לוין אפשטיין, 1973.
צ'אנג, ג'ונג ו ג'ון האלידיי. מאו - הסיפור הבלתי נודע. מתרגמים עידית שורר ו הדסה הנדלר. ירושלים: ספריית מעריב; כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2007.
צ'רצ'יל, ראנדולף ו ווינסטון צ'רצ'יל. מלחמת ששת הימים. מתרגמים אריה חשביה. רמת-גן: מסדה, 1967.

תאריך:  20/01/2016   |   עודכן:  20/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצעד האיוולת של נשיאי ארה"ב (א)
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
טועה בגדול בענק
גדעון אמיר  |  21/01/16 02:20
 
- לא טועה. פשוט צודקת..
הגוי..  |  21/01/16 11:50
2
ווילסון קרא נכון את המפה.
בר ברע  |  21/01/16 21:33
 
- מלחמה שלא התכונן אליה
יצחק ר.  |  21/01/16 23:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
יניב הלפרין
כצפוי, הגולשים הגיבו על הודעתו של הראפר בממים ובציוצים שונים    יש גם קבוצת פייסבוק שמציעה להצמיד לו כגברת הראשונה את קים קרדשיאן
טובה ספרא
אילוצים על המדינה מביאים אותה לקבוע גבולות ברורים ו"לנהל" סיכונים שאפשר לחיות עימם    דונלד טראמפ - הפער בין הרצוי למצוי    אל תיתנו ללב לנהל לכם את החיים, ואל תקפצו למסקנות נמהרות לפני שתקבלו החלטה גורלית חשובה בנוגע למערכות יחסים בכל המישורים
עודד ערן, אואן אלתרמן
כיום חלק הארי של המפלגה הרפובליקנית נצמד לקו נצי בנושא מדיניות החוץ ומפגין התנגדות גורפת לעסקה עם אירן    במחנה הדמוקרטי, הקרע בתוך המפלגה סביב שאלת עסקת הגרעין עדיין לא הגיע למרכז במת הדיונים    בשלב מסוים בשנה הבאה, עשויה הילרי קלינטון להידרש להכריע כיצד לאזן בין התומכים במחנה הדמוקרטי בהסכם (וביניהם נשיא דמוקרטי מכהן), לבין המתנגדים לו וביניהם דמוקרטים פרו-ישראלים    כיצד תחליט קלינטון ומה יהיו השלכות החלטתה על התמיכה הדו-מפלגתית המתמשכת בישראל?
עידן יוסף
גפ הילרי קלינטון הדמוקרטית וגם שרה פיילין הרפובליקנית הוזמנו לנאום בהפגנה נגד אחמדינג'אד    קלינטון לא ויתרה ולפוליטיקאים ניתנה הוראה שלא לבוא
-
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il