X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם ישראל לא נכנס לארצו בדרך הקצרה והמהירה - כי מה שבא בקלות גם נעלם בקלות. בניית עם היא לא תהליך לארבעים שניות אלא לארבעים שנה
▪  ▪  ▪
נדודי בני ישראל במדבר

כמעט כל אחד יודה בכך שתהליכים אמיתיים, כאלו שמחזיקים מעמד לאורך זמן, הם אלו שבאים לאט ובתבונה, בסבלנות ובחוכמה. למרות זאת כולנו ממשיכים לשמוע גם את הקול השני, זה שאומר שאולי הפעם, מאחורי הסיבוב הבא, מחכה ה"מכה הגדולה", זאת ש"תעיף" אותנו, אבל באמת, ושתשנה את התמונה בבת אחת.
מאבק הכוחות הזה לא נולד היום וגם לא אתמול. על שפת ים סוף, רגע אחרי ההצלחה הגדולה ועשר המכות שלאחריהם עם עבדים קטן ועקשן יוצא לחרות ושובר את מסך הברזל של האימפריה המצרית האדירה, מתחזקת אצלם התחושה שהם הצליחו לעשות את זה, ובגדול. אי-אפשר לתאר במילים את שכרון החרות של העם שיוצא ביד רמה לאורו של שחר חדש שעולה על ההיסטוריה, כמאמר הראי"ה קוק: "יציאת מצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו" (מגד ירחים).
אך כאן מגיע הקטע הסבוך, הרגע שבו התחושה אומרת שצריך "למנף את ההצלחה" ולעשות את הצעד וחצי הנוספים ולהיכנס ישר לארץ ישראל, מלחמה, ניצחון, בית מקדש, גאולה והנה משיח בא. לכאורה זהו הדבר ההגיוני, אך יש כאן טעות שעלולה להביא לנפילה גדולה ומהירה. כמו מגדל קלפים הכל יתמוטט ובסוף ביד יישאר רק אוויר.
קשה מאוד להסביר את המסלול שבוחר ריבונו של עולם להוביל בו את עם ישראל ביציאה ממצרים. הרי הכל היה יכול להיות כל כך פשוט ומהיר: חוצים את ארץ פלישתים. אם יש בעיות, אז ממשיכים את רצף הניסים, עוד כמה מכות, וזהו. נגמר הסיפור.
לשאלה מדוע אלוקים לא מוביל את העם בדרך ארץ פלישתים אלא מוביל אותם למדבר, עונה הפסוק: "פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה" (שמות י"ג, י"ז). כלומר: החשיפה למלחמה ולכל מה שכרוך בה, בשלב מוקדם כל כך, עלולה להפחיד את העם הצעיר, ואז הם עלולים לקבל את ההחלטה לחזור למצרים.
אך ייתכן שיותר מכך מצוי בחלקו הראשון של הפסוק, זה האומר: "כי קרוב הוא". זה פשוט קרוב מדי. מהיר מדי. קל מדי וללא תהליך אמיתי ולכן זה לא ישרוד. עם ישראל, לפני שהוא מגיע אל המנוחה ואל נחלת אבותיו, צריך לעבור תהליך. לא משהו שעוברים בארבעים שניות, אלא בארבעים שנה. צריך קצת מדבר, רעב, צמא, מלחמות עם אויבים מבחוץ ועם גורמים מבפנים, הכל כדי ללמוד ולהפנים את גודל התפקיד ואת עוצמת השליחות. ללא החיכוך והמאמץ, העם לא יכיר את גודל המתנה שקיבל מאלוקיו: את הכוח שלו לצלוח את האתגרים ההיסטוריים, את העוצמה של עם מוסרי שבא לנצח ולהנחיל אמת גדולה לעולם כולו.

הכותב הוא מנהל חינוכי של פרויקט בר המצווה של צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
תאריך:  22/01/2016   |   עודכן:  22/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב עידו פכטר
מכת החושך מלמדת אותנו על היושרה הרבה של בני ישראל - וגם על מנהיגותו של משה, אשר הצליח להנחיל להם ערכים אלו עוד לפני היציאה ממצרים
ערן כהן
אין טעם לנסות לשכנע את פרעה לאפשר לבני ישראל לצאת ממצרים, לפני שבני ישראל עצמם משוכנעים שזו הדרך הנכונה
הרב ד"ר רונן לוביץ
התכונות הנדרשות מכל מנהיג מצויות במשה רבינו, ומתגלות בו שנים רבות לפני שהוא נבחר להוציא את בני ישראל ממצרים
הרב בועז גנוט
יעקב אבינו מניח את היסודות להיווצרות עם ישראל. הוא מעניק לכל אחד מילדיו צוואה שמשקפת את המעבר ממשפחה לעם, תוך מתן תפקידים ייחודיים
הרב ד"ר דרור פיקסלר
בני יעקב מתמודדים עם בעיית יוסף ועם בעיית בנימין. במקרה הראשון הם חשבו שאם ייפטרו ממקור הבעיה - הבעיה תיפתר. בפעם השנייה הם הראו שהפנימו את הלקח והתמודדו חזיתית עם הבעיה
רשימות נוספות
חכם או נבון?  /  הרבנית ד"ר טובה גנזל
מה "מנהל" אותך?  /  הרב אוריאל גנזל
אנחנו והגויים  /  הרב אליעזר שנקולבסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il