X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שימוש במונחים עמומים כמו "ניטרול" מושכים ביקורת מיותרת ככל שרבים המקרים של תקיפת יהודים על-ידי מחבלים, צעירים או מבוגרים, כך שואלים ה"מנותקים", מדוע אותם רוצחים לא רק "נוטרלו" מנשקם או מפעולתם? מדוע נורו למוות (או מה שהם מכנים "הוצאו להורג")?
▪  ▪  ▪
נוטרל לאחר שביצע פיגוע [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לכל מלחמה כמו גם גל הטרור הפוקד את ארצנו יש מאפיינים ייחודיים כמו לקסיקון ייחודי, אוצר מילים הנמצאים בשימוש של התקשורת, של גורמי הביטחון ושל ההנהגה הפוליטית. על כך כבר נכתב בשעתו בדוח ועדת וינוגרד (סעיף 59 עמ' 371) כי "מה שעוד העצים את התמונה הקשה היה השילוב בין אי-בהירות המטרה מבחינת המחשבה והתכנון לבין שפה לא ברורה".
כך היה גם בתקופת האינתיפאדה השנייה, שבמהלכה נעשה שימוש במילים כגון "השתבללות" שנועדה להסביר את האופן בו על הכוחות להגן על עצמם, "כתר נושם" שתכליתו הייתה להטיל מצור אך לא מוחלט, "בלתי מעורבים" לתאר את מי שידו לא הייתה בדבר. ללחימה בטרור מצאו שמות כמו "לחימה בעצימות נמוכה" או "עימות מוגבל" ו"לחימה בכוחות בלתי סדורים". למלחמה החלו לקרוא "עימות גבוה עצימות", כאילו שלא ניתן להילחם בטרור בעצימות גבוהה.
גם בעימות המזויין שהוכרז בדיעבד כ"מלחמת לבנון השנייה" נעשה שימוש במילים "נחילים" ו"ענן צרעות" לתאר תמרון של לוחמי חי"ר לשטח האויב, "אפקטים" במקום הישגים נדרשים, "התנפלות" במקום התקפה וכיוצא באלה, כמתואר בדוח ועדת וינוגרד שעסק בהמשגות בלתי ברורות (סעיף 66 ע' 297). בסעיף 65 לדוח (ע' 372): "הדגמה מערכתית על העיירה בנת ג'ביל תוך נטרול, לכידת וכליאת המרחב, פירוקה השיטתי על-ידי התנפלות נחילית סימולטנית ורב-ממדית...הסתננות רחבת היקף בחתימה נמוכה (ענן צרעות), התנפלות, התייצבות מהירה על השטחים השולטים ויצירת מגע קטלני עם השטחים הבנויים (נחילים) תוך יצירת הלם ומורא, הקפאת מרחב הפעולה ומעבר לשלטנות תוך פירוק מרחבי שיטתי של תשתיות אויב"‏.
בדוח ועדת וינוגרד, נכתב בסעיף 66 כך: "במלחמת לבנון בלטה התופעה הבעייתית שבמטכ"ל, לאורך כל תקופת המלחמה, לא הייתה הגדרה ברורה ומפורשת למציאות שבתוכה פועלים: האם היה מדובר במבצע, או במערכה (ביטוי לא צבאי), או שמא במלחמה ממש. התמשכות העמימות הפתיעה במיוחד. עמימות הייתה יכולה להיות מובנת וטבעית בימים ראשונים, כל עוד לא היו ברורים כיווני ההתפתחות של מהלך צבאי-מדיני מורכב שכלל תגובה חריפה מן האוויר. היא נהיית פחות סבירה כשהמהלך מתמשך לשבועות, תוך כדי פעולות קרקעיות ואבידות ללוחמים, ותוך כדי היחשפות מסיבית של העורף לירי שלא היה לו מענה צבאי. התמשכות זו הייתה תמוהה עוד יותר על-רקע העובדה שישראל הייתה זו שיזמה את היציאה למלחמה, וכי הצפי היה כי חיזבאללה יגיב על המתקפה האווירית בירי טילים על הצפון".
כעת הַחליפו את הצירוף "מלחמת לבנון" ב"גל הטרור", "אבידות לוחמים" ב"אבידות אזרחים וכוחות ביטחון" ושאלו את עצמכם האומנם כעת מדברים כולם ברור יותר.
עימות בעמימות
על הנזק שגורמים ביטויים עמומים שאינם מביעים נחישות והחלטיות במצבים שבהם נשקפת סכנה לחיי אדם, כבר נכתב בדוח וינוגרד: "נראה כי השפה הבלתי ברורה הפריעה להפעיל על המציאות עקרונות פשוטים של שכל ישר".
אף צה"ל, בעקבות מסקנות הוועדה, הורה לחזור לשפה הצבאית הברורה, כפי שנלמדה בקורסי הפיקוד והאקדמיות הצבאיות טרם המצאת השפה הצבאית-הפסיבדו-אינטלקטואלית שמעטים הבינוה.
אך עדיין, בגל הטרור הזה ניכר שנעשה שימוש מוגזם במילה העדינה והמכובסת "ניטרול" כדי לתאר מצב פשוט שבו מחבל שתקף יהודי - מחוסל. משמעות המילה "ניטרול" היא הוצאה מכלל פעולה שניתן ליחסה לעולמות תוכן שונים, כמו למשל ניטרול ריחות רעים באמצעות מטהרי אוויר, או לעולם הרכב שבו הילוך "ניוטרל" הוא הילוך סרק.
השימוש במושג "ניטרול" בהקשר של מחבלים התוקפים יהודים, במקום במילה הריגה של מחבל או חיסולו, מעביר שדר מעורפל המעיד על חוסר החלטיות באשר לאופן שבו יש לטפל במחבל, במקום שדר חד וברור: הריגת התוקף, בבחינת "הבא להורגך השכם להורגו". על המסר להיות ברור גם לאויב, למשפחתו ולתומכיו מבית ומחוץ.
ככל שרבים המקרים של תקיפת יהודים על-ידי מחבלים, צעירים או מבוגרים, כך שואלים ה"מנותקים": מדוע אותם רוצחים לא רק "נוטרלו" הללו מנשקם או מפעולתם, מדוע נורו למוות (או מה שהם מכנים "הוצאו להורג")? כך ב-24.1.16 שאל ח"כ עיסאווי פרג', במהלך ראיון שהעניק לאראל סג"ל בעקבות הריגתה של מחבלת בת 13 שניסתה לרצוח מאבטח בכניסה ליישוב ענתות: "אנחנו רוצים לנטרל מחבלים, או להוציא להורג?"
לפניו (6.10.15) התבטא באחת הרשתות החברתיות ח"כ ד"ר אחמד טיבי, אודות הריגתו של המחבל פאדי עלון שנורה למוות על-ידי שוטרים שהבחינו בו כשסכין בידו, לאחר שדקר בחזה ובגב את הנער משה מלכה בירושלים, וסירב לשמוט את הסכין: "...אוסיף כאן מה שכתבתי בפוסט קודם: שברגע הירי פאדי עלון לא היווה סכנה כלפי איש".
ח"כ מסעוד גנאים תקף גם הוא באוקטובר 2015 את הריגתם של חלק מהמחבלים לאחר שדקרו, והתייחס לניטרול המחבלת בעפולה: "אפילו אם יש בידה סכין, אתה לא יכול לנטרל? ריבונו של עולם, 20 איש, אבטחה, ביטחון, היא צעירה, לא יכולים לנטרל בלי לירות עליה שבע יריות"?
גם הארגון "עדאלה - מרכז לזכויות המיעוט הערבי" פנה ב-14.10.15 ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה לפתוח מיד בחקירה נגד הכוחות שירו במחבלים, שחלקם נהרגו וחלקם נפצעו, בשלושה פיגועים: זה שבו ניסתה המחבלת מהתחנה המרכזית בעפולה לדקור עוברי אורח וסירבה לשמוט את הסכין, הפיגוע בשכונת פסגת זאב בירושלים שבמהלכו דקרו שני בני דודים מבית חנינא נער וילד יהודיים, והפיגוע שבו חוסל כאמור המחבל פאדי עלון. בפניית הארגון ליועץ המשפטי נכתב בזו הלשון: "בעת האחרונה אנו עדים לאירועי ירי ומקרי אלימות רבים המבוצעים על-ידי כוחות המשטרה כלפי פלשתינים...עדויות רבות הצטברו שמהן עולה באופן חד-משמעי כי אותם פלשתינים לא היוו סכנה מיידית לחיי הסובבים אותם לרבות לאנשי כוחות המשטרה בעת ביצוע הירי".
תלונות אלו מלמדות אפוא כי השימוש במילה "ניטרול" אינו רק מעורפל, אלא מזמין ביקורת מיותרת ובלתי מוצדקת על כוחות הביטחון ועל מדינת ישראל. גם התקשורת הבינלאומית לוקה בהבנת המשמעות של המילה ואופן מימושה הלכה למעשה, ולא בלי צדק. הרי המילה "ניטרול" היא בעלת משמעות רכה, מעודנת משהו, שאינה מצביעה בהכרח על צעד החלטי, נחוש וסופי, שתכליתו לגבות מהתוקף מחיר קטלני.
דווקא חוסר הבהירות של המושג בניסיון לעדן את המציאות מביא להתפתחות שיח של ביקורת על מדיניות חיסול-התוקפים, לא מעט מצד אנשים הבאים מתרבות שבה אין מקדשים חיי אדם ומשפטי. זהו שיח שכמותו לא נשמע במדינות שהן נאורות לא פחות מישראל ושאינן שוכנות במזרח התיכון בהכרח, כמו ארצות הברית. הרי שם, מי שמעז אדם לתקוף שוטר או חייל, ברור לו כי דמו בראשו, או במילים אחרות - מות יומת!
הוראות הפתיחה באש גם הן ברורות יחסית במרבית המקומות, וקובעות כי כשלמפגע יש כוונה ברורה לרצוח ובידו האמצעים לסכן את קורבנותיו, יש היתר לירות בו על-מנת להרוג ולא "לנטרל".
כדי למנוע אי-הבנה, ועל-מנת להסיר מתומכי ארגוני זכויות-המחבלים בארץ ובעולם כל ספק, יש לומר את הדברים בבהירות: כל אימת שמחבל תוקף יהודי, יעד התגובה יהיה הריגת המחבל. זוהי המשמעות היחידה של "ניטרולו".

לאתר מגזין 'מראה'
תאריך:  30/01/2016   |   עודכן:  02/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ריחות - מנטרלים; מחבלים - הורגים
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חשוב.
אבן דרך  |  30/01/16 08:05
 
- נראה אותך מול מחבל עם סכין
תגובה צבועה  |  30/01/16 09:23
 
- ק
אזרחטוב543  |  30/01/16 12:42
 
- הטרור המוסלמי לא יפסק
זוועה גלון  |  30/01/16 11:31
 
- מאד הייתי רוצה
שתבוא  |  30/01/16 12:00
 
- מאד הייתי רוצה
שתבוא  |  30/01/16 12:00
 
- "אבן דרך" ? יידויי בלוק וסלע
כדי להרוג   |  30/01/16 12:16
2
בכל זאת,
שוחר-שלום  |  30/01/16 08:16
 
- תהיה דעתך נוחה גם נוחה
כבש 44  |  30/01/16 09:56
 
- לשוחר שלום. כולנו שוחרי
היא רוצחת!  |  30/01/16 12:03
 
- יש בעיה, אלא אם כן היא מבקשת
72 בתולים  |  30/01/16 12:23
 
- מחבל עושה חבלות רוצח הורג
בואו נדבר עברית.  |  30/01/16 14:14
 
- אבל, מצאה דרכה לישוב יהודי! ל"ת
יצאה מדעתה?   |  30/01/16 19:08
3
הסבר לתופעת המנותקים
ארי כספי  |  30/01/16 09:22
4
זה חוקי לפי אמנת ז'נווה
יסודו של דבר  |  30/01/16 09:23
5
גם ריחות לא מנטרלים
עוד דורון  |  30/01/16 10:24
6
יש יתרונות גם ב"ניטרול"
פיני כהן  |  30/01/16 10:37
7
מי שבא לרצוח שימות ומיד.  ל"ת
לא מעניין בן כמה.  |  30/01/16 12:20
8
העיקר הסוף. המחבל הרוג. כן !!! ל"ת
בברר  |  30/01/16 13:24
9
ניטרול
צדק תדק תרדוף  |  30/01/16 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עילי צוף
הפתרון הכי טוב למקארתיזם המשתולל אצלנו    וגם: על ביטויים חזקים מאוד    והם גם יכריחו את כולם להצביע רק לביבי אפילו אחרי שהוא ימות, כי כולנו יודעים שהוא בדיוק כמו סטלין וההוא מדרום או קוריאה הצפונית (אני תמיד מתבלבל)
הרב שאול ברוכי
מעמדו של משה במתן תורה הוא של מתווך בין השם לבין עם ישראל - וזה מה שנותן לו את העוצמה מול העם
אריה אבנרי
החל מסגירת התיק נגד אביגדור ליברמן, עבור בסגירת התיקים נגד עומרי וגלעד שרון, וכלה בסגירת התיק נגד גבי אשכנזי - ראש התביעה הכללית התנהג כמו סניגור
יוני בן-מנחם
תושבי עוטף עזה צריכים להחריף את מאבקם כדי לעורר את ממשלת נתניהו מאדישותה בנושא מנהרות החמאס.
ראש הממשלה נתניהו נוקט מדיניות שגויה בנושא האיומים מרצועת עזה שבגללה עלולים אזרחי ישראל לשלם מחיר יקר
משרד גולדפרב-זליגמן
מטה הסייבר הלאומי מפרסם לראשונה מדיניות אסדרה של מקצועות הגנת הסייבר, תוך קביעת חובות של תנאי סף ועמידה במבחנים תיאורטיים ומעשיים
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
גירושים אלגוריים  /  יוסף אורן
ערגה לברכת הצריפה  /  אורנה ליברמן
בלבירינט (ללא חציית גדר הפרדה) האהבה  /  איציק סיבוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il