X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כבר תשע שנים מדברים אצלנו על סכנת מיכלי האמוניה במפרץ חיפה, וכמו תמיד התשובה היא "יהיה בסדר". אולי איומיו של נסראללה יביאו סוף-סוף לפתרון מעשי
▪  ▪  ▪
על הכוונת של נסראללה [צילום: צבי רוגר]

סכנה כימית
אדם מבוהל [צילום: AP/Hussein Malla]

מי שסיכמה הכי טוב את הנושא הייתה עיריית חיפה: "אין אנו חושבים כי צריך לנהל את המדינה על פי נאומי הרהב של נסראללה, אך אנו שמחים על הסיוע להעלאת הנושא החשוב והמדאיג לסדר היום, גם אם הוא מגיע מאדם מבוהל שכבר שנים נחבא בבונקר שלו בלבנון"

איומו של חסן נסראללה לפגוע במיכלי האמוניה בחיפה עלה לכותרות השבוע, ומבט לאחור מלמד שיש לנו סיבה לדאגה – דווקא משום שהשר להגנת הסביבה, אבי גבאי, מבטיח שהמיכלים יועברו לדרום הארץ.
אמוניה היא כימיקל תעשייתי, המשמש בין היתר לייצור חומצה חנקתית שהיא רכיב חיוני בייצור דשנים וחומרי נפץ. האמוניה רעילה לבני אדם ולבעלי חיים ויכולה לגרום למוות, ולכן חלים על השימוש בה כללי בטיחות מחמירים. פגיעת טיל במיכלי האמוניה שבחיפה, עלולה לגרום לשריפות קשות ולעשרות אלפי נפגעים.
בעקבות מלחמת לבנון השנייה, בה היה חשש שמיכלי האמוניה ייפגעו, הוקמו ועדות שונות לבדיקת ההיבטים של הימצאות המיכלים בחיפה. ועדה של המשרד להגנת הסביבה בראשות הרצל שפיר קבעה בשנת 2007, שאין מקום נכון יותר כיום למיכלי האמוניה מאשר מסוף הכימיקלים בנמל חיפה והציעה מגוון אמצעי מיגון למיכלים. ועדת משנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה פרסמה ביולי 2014 דוח אודות מפרץ חיפה, בו נאמר שיש לבחון אלו תעשיות וחומרים מסוכנים ישראל אכן צריכה. לאחר קביעה זו, המליצה, יש לבחון את מיקומם של תעשיות וחומרים אלו לפי רמות קרבה לריכוזי אוכלוסין ואזורי סיכון.
חוסר הפעילות בנושא למעט הקמת ועדות, מצביע על מדיניות "יהיה בסדר" שאנו כה רגילים לה. השריפה בכרמל תהיה כאין וכאפס לעומת פגיעה במיכלי האמוניה. התקווה היא שהעלאת הנושא שוב, תביא סוף-סוף לפעילות מעשית כלשהי. מי שסיכמה הכי טוב את הנושא הייתה עיריית חיפה: "אין אנו חושבים כי צריך לנהל את המדינה על-פי נאומי הרהב של נסראללה, אך אנו שמחים על הסיוע להעלאת הנושא החשוב והמדאיג לסדר היום, גם אם הוא מגיע מאדם מבוהל שכבר שנים נחבא בבונקר שלו בלבנון".

חזר לחייך

נאומו של נסראללה השבוע היה אחד מרגעי השיא של מזכ"ל חיזבאללה זה זמן רב. בשנים האחרונות רצות שמועות שהוא חולה בסרטן, ולאחרונה הוטס לאירן כדי לעבור שוב סדרת טיפולים. ארגונו סופג אבידות כבדות במלחמת האזרחים בסוריה, וחלה ירידה בפופולריות שלו ושל הארגון בקרב אזרחי לבנון.
תמיכת חיזבאללה בשלטון בשאר אסד, היא אות קין על הארגון ועל נסראללה מצד גורמים ערביים שונים. ככל הנראה, כדי לשנות דימוי זה ביצע הארגון פעולות אחרונות נגד ישראל בגבול הצפון. התגובות הישראליות היו שונות, בהתאם לאופי פעולות חיזבאללה, כאשר התגובה הישראלית האחרונה היא חיסולו של סמיר קונטאר וחולייתו, זאת לפי פרסומים זרים.
נסראללה רוצה לשקם את מעמדו ומעמד הארגון, ולכן בוחר שוב להפנות את חיציו לעבר ישראל. הוא חוזר לרטוריקה הרגילה שלו, אותה רטוריקה ששירתה אותו בנאומיו במשך שנים רבות. כאשר נסראללה מאיים על ישראל, הוא חוזר לימים בהם האהדה לחיזבאללה הייתה בשיאה והארגון נחשב לסמל המאבק נגד ישראל. הידרדרות נוספת במעמד הארגון, יכולה להביא לפעילות אקטיבית נגד ישראל במטרה לחזק את חיזבאללה.

פעולה במגירה
התוכנית עדיין קיימת [צילום: AP/Ebrahim Noroozi]

ענה הרב שמרגע שהתשובה לשאלה ירדה לעולם, כל אחד יכול להגיע אליה ובקלות. אותו דבר בנוגע להיערכות הסייבר האמריקנית. ברגע שארה"ב הגיעה לכך, גם ישראל - שנחשבת מעצמת סייבר - יכולה להגיע להיערכות דומה, ולהוסיף לארסנל שלה יכולות אלו ליום שהדבר יידרש

ניו-יורק טיימס פרסם השבוע שבשנים הראשונות לכהונתו, ממשל אובמה תכנן מתקפת סייבר משמעותית על אירן אם השיחות עימה ייכשלו. המתקפה, שקיבלה את שם הקוד "ניטרו זאוס", הייתה אמורה להשבית את מערכי ההגנה האווירית, התקשורת וחלק מרשת החשמל באירן. נכון לעכשיו, התוכנית נגנזה לאור ההסכם שנחתם מול אירן. עוד נטען שהתוכנית נועדה גם למקרה שבו ישראל תתקוף באירן. החשש היה שתקיפה זו תדרדר את האזור כולו למלחמה, ולכן היה צורך להשבית את המערכות החיוניות באירן.
מפרסום היערכות זו ניתן ללמוד כמה דברים. הראשון: ממשל אובמה לא התמקד בצורה בלעדית בדיפלומטיה, והוא אכן הכין תוכנית מגירה למקרה שיהיה צורך בפעולה נגד אירן. שנית: התוכנית לא נעלמה לחלוטין, היא עדיין קיימת ויש אפשרות שישתמשו בה במידת הצורך. שלישית: הימצאות הטכנולוגיה וההיערכות יכולות להביא לפעילות ישראלית דומה בנושא.
מסופר על שני בחורי ישיבה שהתדיינו סביב סוגיה תלמודית מסובכת. לאחר שדנו בסוגיה שעות ארוכות, הצליחו להגיע לתשובה. כאשר למחרת סיפרו לחברם את השאלה בה דנו, הוא הגיע לתשובה תוך רגע. מופתעים מכך, פנו שני הבחורים לראש הישיבה ושאלו אותו כיצד חברם הצליח להגיע לתשובה בכזו מהירות, כאשר להם לקח שעות ארוכות. ענה הרב שמרגע שהתשובה לשאלה ירדה לעולם, כל אחד יכול להגיע אליה ובקלות. אותו דבר בנוגע להיערכות הסייבר האמריקנית. ברגע שארה"ב הגיעה לכך, גם ישראל - שנחשבת מעצמת סייבר - יכולה להגיע להיערכות דומה, ולהוסיף לארסנל שלה יכולות אלו ליום שהדבר יידרש.

ניצני התנגדות

רשת החדשות סקיי ניוז הביאה השבוע את סיפורם של פעילי אופוזיציה סורים, הפועלים בעיר א-רקה המשמשת כיום כבירת דאעש. 17 פעילי האופוזיציה בעיר מצלמים בהסתר את הנעשה בה, ומראים כיצד א-רקה אינה גן העדן שדאעש מנסה לדמות. הסרטונים מציגים את התורים לאוכל, הריסות העיר וכיצד דאעש שוטף את מוחם של ילדים. עוד מוצגות בסרטון פעולות שמבצעים גורמי אופוזיציה. הדבר נעשה בדגש על המחאה הפוליטית, דרך כתיבת גרפיטי, הדבקת וחלוקת עלונים. למרות שנדמה שאין לפעולות אלו השלכות ממשיות, ביצוע כל פעילות אופוזיציה בעיר החשובה ביותר לדאעש בסוריה מצריך אומץ רב.
ואולי זאת גם ההתחלה. אולי פעילים אלו יצליחו לאט-לאט למשוך עוד מתנגדים לארגון. לא נראה שמדובר יהיה באופוזיציה חמושה, אבל ניתן להעריך שכל התנגדות לדאעש בתוך העיר במקביל לפעילות מבצעית מחוצה לה, יסייעו לשחרור א-רקה מידי דאעש.

העירו את הדוב

בדרום רוסיה היה השבוע פיגוע ייחודי משתי סיבות. מדובר היה בפיגוע התאבדות, שזה דבר די נדיר בשנים האחרונות ברוסיה, ושלוחת דאעש בקווקז היא שנטלה אחריות על הפיגוע. בפיגוע, שבוצע על-ידי מחבל מתאבד במכונית תופת נגד עמדת משטרה, נהרגו שני אנשים ו-17 נפצעו.
הפיגוע בוצע ברפובליקה דאגסטן, שעמדה במרכז משברים רבים ובהם שתי המלחמות בצ'צ'ניה. נכון לעכשיו, עדיין לא הייתה תגובה רוסית לאירוע. התגובה יכולה לנוע בין הפצצות יותר כבדות על דאעש בסוריה, לבין פלישה רוסית בחזרה לצ'צ'ניה, המקום שממנו ככל הנראה יצא המחבל. מעבר לכך, פיגוע זה יכול להיות אות הפתיחה לפיגועים נוספים שיבוצעו ברוסיה לאור מעורבותה בלחימה נגד דאעש.

תאריך:  18/02/2016   |   עודכן:  18/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המון אמוניה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יש לנו אמוניה להמונים
מוטי הקרייתי  |  18/02/16 09:49
2
נאסרלה מצטערים לביבי אין זמן
זישה  |  18/02/16 10:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
ארי בוסל
האיסלאמיסטים צועדים בבטחה הולכת וגוברת ומרגישים כי כוחם הולך וגובר. איש לא יכול - וגם לא מנסה - לעוצרם. רק מתי מעט, הרעד העובר בהם כה חזק והם יודעים שחובה לעשות מעשה - שהרי איך תינצל שארית הפליטה?
אודי דקל, עומר עינב
ניתן להגדיר את היעדרה של הגדרה מוסכמת לבעיה האסטרטגית שבפני ישראל, לצד תיעדוף שונה של האיומים והיעדר הצבעה על הזדמנויות, כ'מבוכה אסטרטגית'. במילים חריפות יותר: הכאוס בסביבתה האסטרטגית של מדינת ישראל גורם לכאוס מחשבתי ולבחירה בתפיסת הסטטוס-קוו כאופציה העדיפה    שרטוט קווי מדיניות לממשלת ישראל, שיסייעו להתמודדות מיטבית עם האתגרים    תובנות מהכנס השנתי (2016) של המכון למחקרי ביטחון לאומי
יוני בן-מנחם
מפקדי הצבא המצרי מודאגים מהצלחותיו של ארגון דאעש בצפון סיני ומתהליך הדמורליזציה בקרב יחידותיהם. דאעש החל לשלב נשים בפיגועים נגד חיילי צבא מצרים
אריאל י. לוין
בעזה חמאס נלחם נגד דאעש, ובסיני הוא משתף איתו פעולה. בינתיים ישראל ומצרים פועלות יחדיו נגד הארגון, אך גם זה עלול להשתנות
אריאל י. לוין
בעוד חמאס ממשיך לפעול בתחום המנהרות, דאעש עלול להקים שלוחה ימית    ובינתיים חיזבאללה מלבין כספים עבור מבריחי סמים
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
יעלון: עדיף דאעש בסוריה מאשר אירן  /  אריאל י. לוין
ריבלין: מימוש הריבונות - התשובה לדאעש  /  אריאל י. לוין
איזנקוט: סכנה גוברת מדאעש  /  אריאל י. לוין
תראו את זה  /  אריאל י. לוין
החקיינים  /  אריאל י. לוין
הנחות ומטענים  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il