X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מרדכי קידר מרצה   |  אוניברסיטת בר-אילן
על ישראל להפסיק את הגי'האד התקשורתי שמבצעת "אלג'זירה" מתחומיה. ישראל יודעת להשאיר ערוצים עויינים מחוץ לשטחה: ערוץ "אלמנאר" של חיזבאללה וערוץ "אלעאלם" האירני אינם מורשים לפעול בתוך ישראל. "אלג'זירה" ראויה ליחס דומה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
האיש המשפיע ביותר באלג'זירה מודה באג'נדה האנטי-ישראלית של הערוץ

ערוץ הטלוויזיה הקטרי "אלג'זירה" עלה לאוויר בשלהי 1996, תחת הכותרת: "הדעה והדעה האחרת", מתוך כוונה ליצור בעולם הערבי שיח תקשורתי אחר, לא תעמולה ממשלתית כפי שהיו כמעט כל ערוצי התקשורת הממשלתיים. אלא שמתברר שגם ערוץ זה, שחרת על דגלו את סיסמת האוביקטיביות, נגוע בסדר יום מאוד מסוים, במיוחד במה שנוגע לארגון "האחים המוסלמים" ולארגוני הטרור שיצאו מבית מדרשו, ובפרט "חמאס". "אלג'זירה" מגויסת לסייע לארגונים אלה בכל לבבם של אנשיה.
"אלג'זירה" היא ערוץ קטרי, אבל קטר כמעט אינה מופיעה בדיווחי הערוץ. כל מהותו ופעילותו היא תחיבת אף של אמיר קטר לענייניהן של מדינות אחרות כדי לערער את יציבותן (ראה מצרים, לוב, תימן, סוריה, בחריין), לגרום בהן שפך דם, להפיל את שלטונן ולהביא את העולם הערבי למצב העגום שאליו הגיע. ללא התעמולה וההסתה המתמשכת של "אלג'זירה" נגד השלטונות הערביים ייתכן ש"האביב הערבי" לא היה מגיע לממדי האסון שאנו רואים היום.
אלא שלאחרונה קיבלנו גם הודאה באשמה מפי המגיש הראשי של מהדורות החדשות, האיש הראשון שהופיע על מסך "אלג'זירה" והמשפיע ביותר על האג'נדה של "אלג'זירה" אחרי אמיר קטר המממן של הערוץ. שמו ג'מאל ריאן, פלשתיני-ירדני שנולד בטול-כרם. בדצמבר האחרון הופיע ריאן בתוכנית בשם "נחנו 'אלג'זירה'" ("אנחנו 'אלג'זירה'") שבה יושב קריין במשך כחצי שעה ומדבר על עצמו, היכן נולד, איפה גדל, מספר על בני משפחתו, תחביביו וההיסטוריה המקצועית שלו.
במסגרת חצי השעה של התוכנית, אמר ריאן בין השאר את הדברים הבאים, על ראיון שערך עמי במהדורת החדשות של ה-1 ביוני 2008, כלומר לפני כמעט שמונה שנים, ביום שבו החליטה ממשלת ישראל לבנות כמה מאות דירות בהר חומה ובפסגת זאב (הערותי בסוגריים):
"בטעות, בכמה בתי שידור שואלים: למה אתם (ב'אלג'זירה') מארחים ישראלים? אני להפך, אני מהאנשים המעודדים זאת. כן. אני חושב שכאשר יש אצלנו אורח ישראלי במהדורת חדשות אני רואה בו טרף בשבילי, כי כאשר הוא מציג את הנרטיב שלו, אני יכול להפריך את הנרטיב הזה". (ריאן מודה כי אינו מראיין ישראלים באוביקטיביות, אלא רואה בהם טרף.) 'אלג'זירה' מתבססת על 'הדעה והדעה האחרת' ובהעדר צד שני, אתה הופך לקול אחד ולא משכנע. כמובן, בעניין הבעיה הפלשתינית אני חש שאני בימה להגנה על הבעיה הפלשתינית. כמובן, לפעמים יש מצבים קשים לי אישית כשאני מראיין ישראלים (כשאינני מצליח לטרוף את המרואיין הישראלי). אתן לך דוגמה: (ביוני 2008) ראיינתי פרופ' מאוניברסיטת בר-אילן, שמו מרדכי קידר, והראיון, תוכן הראיון ומטרת הראיון היה לדבר על הסיבות להמשך ההתנחלות בגדה המערבית והרחבת ההתנחלויות בירושלים ומקומות אחרים. היצגתי לו את השאלה: מה המטרה? אמר לי: ירושלים שייכת ליהודים. נקודה. זוהי בירתנו מאז ומעולם. אתם הערבים והמוסלמים, כשהייתי בירושלים אתם הייתם שותים יין וקוברים בנות בחיים (כאן הוכנס קטע מהראיון של 2008 שבו אמרתי: 'היינו בירושלים כשאבותיכם היו שותים יין, קוברים בנות בחיים ועובדים אלילים ואלילות. אז למה אנחנו צריכים לדבר על הדבר הזה? זו עירנו מזה 3000 שנה ולעולמי עולמים'. (ג'מאל ממשיך:) אמרתי לו: 'אם אתה רוצה לדבר על ההיסטוריה אינך יכול למחוק את ירושלים מהקוראן'. כמובן, הוא ד"ר (קידר) מבין עניין, ועניין ירושלים לא מופיע בקוראן, בעצם, באמת ירושלים לא מופיעה בקוראן, אך אללה סייע לי באותו רגע ואמרתי לו (לקידר): 'השבח לאללה אשר לקח את עבדו..." (קוראן פרק 17 פסוק 1, המזכיר את אל-אקצה אך לא את ירושלים. שוב קטע מהראיון של 2008: שבו אמרתי: ירושלים אינה מוזכרת בקוראן אפילו פעם אחת!'".
המשמעות של שתי הדקות הללו היא שהמגיש הראשי של "אלג'זירה" עדיין לא נרגע מהעובדה שלא הצליח "לטרוף" בשידור חי את המרואיין הישראלי, שבמקרה זה הייתי אני. מעניין שהוא עדיין זוכר משפטים שלמים שנאמרו לפני שמונה שנים, מה אני אמרתי ומה הוא אמר. נראה שעבורו האירוע היה טראומטי.
מקרה אחר, שבו הצליחה "אלג'זירה" "לטרוף" אותי היה בימי "צוק איתן", בקיץ 2014. הוזמנתי לאולפן "אלג'זירה" בתל אביב לחצי שעה של ויכוח בשידור חי עם נציג חמאס בעזה. אלא שהוויכוח התנהל באופן מוזר ביותר: טכנאי "אלג'זירה" כיבו במכוון את קולו של הדובר מעזה באולפן שבו ישבתי, כדי שלא אוכל לשמוע את דבריו ולענות עליהם. הצופים ראו אותי על המסך החצוי, שמעו את איש החמאס מדבר נגד ישראל, אך לא ידעו שאני לא שומע את דבריו, ולכן לא יכולתי לענות לטענות שהשמיע. הנכלוליות האנטי-ישראלית של "אלג'זירה" בשירות חמאס עברה כל גבול.
"אלג'זירה" הופיעה למעשה במערומי האג'נדה האנטי-ישראלית שלה על-פי הודאה מפורשת של מגישה הראשי, והשאלה הנשאלת שוב ושוב היא מדוע ישראל מתירה לערוץ, שעל-פי הצהרתו המפורשת, כל כוונתו היא "לטרוף" ישראלים בשידור חי? מדוע אין ממשלת ישראל אומרת לערוץ העויין הזה: "התכבד ונהל את הג'יהאד התקשורתי שלך נגדנו מבחוץ"? למה מאפשרים לכתביו לעמוד ברחבת הכנסת ולפזר תעמולה אנטי-ישראלית הנראית אמינה בשל המקום שממנו היא משודרת?
ישראל יודעת להשאיר ערוצים עויינים מחוץ לשטחה: ערוץ "אלמנאר" של חיזבאללה וערוץ "אלעאלם" האירני אינם מורשים לפעול בתוך ישראל. "אלג'זירה" ראויה ליחס דומה. בעבר נועצתי עם משפטן ישראלי מפורסם שאישר בפני כי יש אפשרות משפטית לסלק את "אלג'זירה" מישראל, שכן אין לאמצעי תקשורת זר שום מעמד חוקי במדינת ישראל, וכלי התקשורת הזרים פועלים בשטח ישראל רק בזכות העובדה שישראל מאפשרת להם לעשות זאת. ישראל אינה חייבת שום הסבר לסילוק ערוץ זר, ואין לו אפילו זכות עמידה בבית משפט לתבוע את המדינה לאפשר לו לעבוד בה.
עתה, משנפלה המסכה מהפנים המכוערים של "אלג'זירה", על ישראל לסגור את משרדי הערוץ בארץ. קרוב לוודאי שהערוץ לא יוותר ויתחנן להשאיר פה את משרדיו, אך אז תוכל ישראל להסכים תמורת שינוי בכללי המשחק: בכל פעם ששמה של ישראל יוזכר, יהיה על הערוץ להביא את תגובתה הרשמית של ישראל ולאפשר לדובר ישראלי רשמי להציג את עמדת ישראל ללא הפרעה.
לדעתי, "אלג'זירה" תסכים לכל תנאי שתכפה עליה לשכת העיתונות הממשלתית, כי ללא דיווחים מישראל - הכוללים השמצות ותעמולה אנטי-ישראלית - יאבד הערוץ חלק ניכר מכוח המשיכה שלו ומצופיו.

לאתר מגזין 'מראה'
* המאמר התפרסם באתר "מידה".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. [קישור]
תאריך:  12/03/2016   |   עודכן:  12/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערוץ הטורף
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אכן
שמ  |  12/03/16 11:25
2
נהפוך הוא
אהרון שחר  |  12/03/16 13:29
 
- ואם הגולם לא מוכן לשדר
אוריוס   |  12/03/16 14:51
3
מורשת רביןפרס סרטן בעם היהודי ל"ת
ואלגזירה פורח בה  |  13/03/16 11:16
4
צודק כרגיל-הגיע הזמן לפעול ! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  15/03/16 07:26
5
הבעיה: אל ג'זירה הוקמה בארה"ב
חשדנית  |  7/08/17 11:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק סיבוש
על הסמינר להסמכת קדושים-מרטירים והספורט הלאומי של השתלחות במערכת המשפט
ד"ר חיים משגב
הטינה כלפי מירי רגב נולדה רק לאחר שהיא החליטה כמה החלטות אמיצות שתכליתן לצמצם את כוחה של "האליטה השמאלנית"    כדאי לכל המוחים נגדה לבחון אם אין במחאתם כדי לפגוע גם בדחליל הפוליטי שהם מנסים להפיח בו רוח חיים
אברהם פריד (פריצי)
מי אמר שאי-אפשר להקים במגזר הציבורי בישראל מערכת מהירה ויעילה שתפעל ללא תקלות ותפגין ביצועי ענק? הנה תזכורת לקיומה
יוני בן-מנחם
נתניהו נכשל בעצירת גל הטרור הפלשתיני שמאיים להתפשט לערי ישראל. הגיע הזמן שיילחם ביד קשה בטרור ובמקביל ייזום מהלך מדיני שיסייע בהרגעת השטח
איתמר לוין
תיק מצגר יוכרע במקרה הטוב חמש שנים לאחר פתיחת החקירה הגלויה. היקף החקירה, הסחבת הרגילה של יהודה וינשטיין וניהול שגוי של נשיאי המחוזי בירושלים - כל אלו יוצרים מצב פסול מיסודו
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
ידידות משונה   /  נחמן פביאן
מסע אל הגאולוגיה של הנפש  /  אורנה ליברמן
אלימות מתקנת  /  מוטי היינריך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il