X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר הצהרת כורש, עליית עזרא ונחמיה ובניית בית המקדש, יש להישארות בגולה ולהשתתפות במשתה אחשוורוש רק משמעות אחת - פחיתות האמונה בקב"ה. מגילת אסתר יוצרת קריקטורה של המלך המתיימר למלוך על העולם
▪  ▪  ▪
מגילת אסתר [צילום: בן-עמי - אנדרס]

רבים תהו מדוע לא נאמר הלל - בפורים? הרי הצורר בא על עונשו, והיהודים עמדו איתן והופעלה יד קשה כנגד הבאים להרוג? התלמוד שואל תוך השוואת פורים ליציאת מצרים "ומה מעבדות לחרות אמרינן שירה, ממיתה לחיים לא כל שכן?!" הדעה המקובלת על דעת רוב הפוסקים היא, שקריאת המגילה היא ההלל של פורים.
היאך הופכים אורה, שמחה וששון על ישועה, ואיום של השמדה - לצחוק ולהומור? כיצד יש להתייחס לשמחה ששיאה מצוות השתכרות?ומדוע שני תאריכים, האחד נחוג בט"ו באדר בירושלים(ובכל עיר אחרת המוקפת חומה מימות יהושע), והשני - פורים דפרזות לשאר העולם, בי"ד באדר. ומגילת אסתר, שזכתה להילמד ולהיות מוכרת גם על ילדי הגן-מגילה שרבים בה התמיהות, הן על העלילה והן על התיאורים שבה. יתמותה של אסתר מודגשת פעמיים - "כי אין לה אב ואם", ו"במות אביה ואמה", ומדוע פעמיים? כדי להדגיש את הטרגיות שביתמות. אביה נפטר מן העולם עוד בטרם נולדה, ואילו אמה מתה בלידתה, על כן רואה הכתוב צורך להדגיש זאת פעמיים. השם - אסתר הדסה, כי על צדיקים נאמר, והוא עומד בין ההדסים.
הוספת השם הדסה מצביעה על צדיקותה של אסתר. והיא נושאת חן בעיני כול רואיה - למרות שבמקום אחר נאמר על אסתר שירקרוקת הייתה, דבר שאינו מצביע על יופי וחן, ובכול זאת כנראה שהתברכה ביופי מיוחד שמוסכם היה על כולם שמצודדת היא. ובבית המלך נותן לה הגי שומר הנשים שבע נערות שתשמשנה אותה, אחת לכול יום. אסתר ששמרה שבת ולא עשתה ביום זה כל מלאכה, לא רצתה כי תדענה כול המשמשות אותה על שמירת השבת שלה, המשרתת של יום השבת סברה שאסתר נוהגת כך בכול ימות השבוע האחרים, ולכן לא התפלאה על השביתה ביום השביעי, ולא ציינה זאת למשרתות האחרות, שהרי אסתר באותו זמן עדיין לא הגידה את עמה ואת מולדתה, ולא ידעו שיהודיה היא.
כותב המגילה לא הכניס כול אזכור של הקב"ה גם במקומות שהדבר מתבקש, כמו "אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר..." או הבקשה של אסתר מהיהודים בלשון "צומו עלי" ללא אזכור תפילה ומען התפילה? הפורענות העומדת לבוא על היהודים היא לדעת חז"ל בגלל ההנאה של היהודים מסעודתו של אחשוורוש, ומהתבוננות בכלי המקדש שהגיעו אליו, והוא מתגאה בהם לפני המסובים, ובכול זאת האם חטאו היהודים כל כך שמגיע להם כליה שלו התרחשה הייתה זה השמדה מוחלטת. שפרעה גזר רק על הזכרים ופה מבקש המן להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד...
סופרי סת"ם מקפידים שכל עמודה במגילה תפתח במלה 'המלך', ומנהג זה רומז על עניינה המרכזי של המגילה. אחשוורוש מתואר לאורך כול המגילה כמלך בשר ודם, אך התפאורה סביבו היא של מלך העולם. המלך יושב על כיסא מלכותו בחצר פנימית מוקפת חצר חיצונה.
תיאור כזה מופיע בתנ"ך רק ביחס למקדש, שהוא ארמון מלך מלכי המלכים: כמו-כן, המלך יושב, ובהינף שרביט קובע מי יחיה ומי ימות, ספר זכרונות של חיים ומתים נפתח לפניו. הכלים שבהם הוא אוכל במשתה הם כלי המקדש על-פי חז"ל, ובגדיו בגדי כוהן גדול - חור כרפס ותכלת. הוא מפיל גורלות, ואישה צדקת שמה נפשה בכפה ונכנסת לפני ולפנים בצום, לבקש על עמה.
מהו הרקע לתיאור שכזה?
לאחר הצהרת כורש, עליית עזרא ונחמיה ובניית בית המקדש, יש להישארות בגולה ולהשתתפות במשתה אחשוורוש רק משמעות אחת - פחיתות האמונה בקב"ה. מגילת אסתר יוצרת קריקטורה של המלך המתיימר למלוך על העולם.
לצורך העניין מעלימה המגילה את שם הקב"ה ומציגה סאטירה צינית על יומרתו של מלך בשר ודם לשלוט בעולם, ולפעול באופן קפריזי, והתנהלותו זו כמעט מביאה את העם היהודי אל עברי פי פחת עד ל'נהפוך הוא' ברגע האחרון.
ואמרו חז"ל - כאשר יבוא מלך המשיח, כל החגים בטלים ומבוטלים להוציא את פורים, שיישאר לעד "והימים האלה נזכרים ונעשים בכול דור ודור, משפחה ומשפחה, מדינה ומדינה, ועיר ועיר, וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם".
חג פורים שמח.

תאריך:  24/03/2016   |   עודכן:  24/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבט למגילה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
סיר הב ל"ת
שמעון גרובר  |  24/03/16 10:07
2
המושיעה מלכת אסתר
שמעון גרובר  |  24/03/16 10:18
3
היתה הדמות המועדפת עלי.
המלכה ושתי,  |  24/03/16 11:42
4
החכמתי ונהנתי ל"ת
מאמר יפה מאוד  |  24/03/16 21:29
5
בתוך ההסתרה מנהל את העניינים ל"ת
ה' נסתר אבל  |  24/03/16 21:30
6
אנחנו חיים ניסים גם היום בתוך
ציון מציון  |  24/03/16 22:53
7
מאמר שכולו חכמה בינה ודעת
מיכל מירושלים  |  25/03/16 10:07
8
מדובר בסטירה על אלוהים לא פחות
פועה  |  27/03/16 12:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
משה שפריר
אברהם הללי
חג חשוב מאוד לעם ישראל, כי הוא חוזר ומזכיר לנו כי המזימות נגד ישראל לא חדלו וכפי הנראה לא יחדלו עד אחרית הימים
טל שלוש
כלבים הם חיות המסגלות הרגלים בהדרגתיות, וכל שינוי או גירוי דומיננטי התוקף אותם במהירות ובהפתעה, מפחיד אותם וגורם להם למצוקה קשה בה מופעלים כל חושיהם לטובת התגובה האינסטינקטיבית הקדומה - "הילחם או ברח"
ראובן לייב
הן מהוות, אומנם, חלק בלתי נפרד משמחת הפורים, אבל מזלילתן אורבת סכנה של עודף-קלוריות שאין לזלזל בו. לד"ר יסמין חיו, העומדת בראש רשת ארצית לירידה במשקל, יש עצה איך בכל זאת ניתן ליהנות מהבצק החגיגי, מבלי להסתכן בעליה במשקל.
מירב ארד
ההקצאות חולקו בין נטו, רמי לוי, יוחננוף, מחסני השוק, עוף ירושלים ועזרא לאטי    בשבוע הבא יחולקו מכסות ליבוא בפטור ממכס של ירקות קפואים, שמן זית ומיץ ענבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il