X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביקור סגנית ראש ממשלת סין בארץ, כפי שהוא מוצג ע"י סין עצמה, נועד לאפשר לסין להפיק תועלת מיכולותיה של ישראל, בעיקר בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. אין ספק שסין רואה את ישראל יותר דרך הפריזמה של יכולותיה בתחום החדשנות מאשר בהקשר יוזמותיה של דרך המשי או הקמת הבנק להשקעות ותשתיות
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם סגנית ראש ממשלת סין, ליו יאנדונג [צילום: אמיל סלמן/פלאש 90]

סגנית ראש ממשלת סין, ליו יאנדונג (Liu Yandong), קיימה סבב ביקורים במזרח התיכון, שכלל את ישראל, מצרים והרשות הפלשתינית. ליו נחשבת האישה החזקה ביותר במפלגה הקומוניסטית הסינית והיא אחת מהשתיים החברות בפוליטביורו. בעת ביקורה במצרים, היעד הראשון בסיור, ליו נפגשה עם הנשיא א-סיסי וראש הממשלה שריף איסמעיל והצהירה כי ממשלת סין תקדם שיתוף פעולה עם מצרים בתחומים מגוונים, הכוללים חינוך, מדע, תרבות, בריאות והגנה על אתרי מורשת. כן הדגישה כי סין תקדם פרויקטים לאומיים משותפים לשתי המדינות בתחומי תשתיות ואנרגיה, כל זאת במסגרת יוזמת ה-One Belt One Road" (OBOR)", פרויקט דגל מדיני וכלכלי של סין.
ממצרים ליו המשיכה לישראל, כאן נכחה בפתיחתה של ועידת החדשנות ישראל-סין לשנת 2016. היא נפגשה עם הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא לשעבר שמעון פרס, שר החינוך נפתלי בנט ושר הבריאות יעקב ליצמן. ליו ונתניהו הכריזו על אודות פתיחת שיחות להסכם סחר חופשי בין ישראל וסין וליו הצהירה כי "ישראל ידועה בעולם בזכות החדשנות שלה ולכן חשוב לקדם שיתוף פעולה בינה ובין סין, ששמה לה כמטרה פיתוח מבוסס-חדשנות".
הסכם סחר חופשי, לאחר שייחתם וייכנס לתוקף, יוכל להכפיל את הסחר בין שתי המדינות, שעמד ב-2015 על 8 מיליארד דולר. על-פי הסכם זה יוסרו חסמי סחר בתחומי הייצוא והייבוא וכן בתחומי הרגולציה וחוזק שיתוף הפעולה הטכנולוגי בין המדינות. ההסכם יכלול גם הורדת חסמים לא-מכסיים (Non-Tariff Barriers), הסכמי רכש ממשלתיים, הסכמים לשמירה על קניין רוחני והסכמים ליישוב סכסוכים. ליו הצהירה כי סין תקדם תוכניות הגנה על זכויות יוצרים ותעודד ממשלות מקומיות ותאגידים סיניים לחזק את קשרי המסחר עם עמיתיהם הישראלים. בנוסף הציעה להקים פארקים מבוססי חדשנות נוספים בשיתוף עם ישראל בסין (זאת, בנוסף ליוזמה שקודמה ב-2013 להקמת פארק חדשנות ב-Nanxun וב-2015 ב-Changzhou).
ההסכמים שנחתמו:
1. הסכם הדדי, שיאפשר לבעלי דרכון ישראלי להוציא ויזה תקפה לעשור לביקור רב-פעמי בסין (כיום אשרת תייר תקפה לשלושה חודשים מיום הוצאתה).
2. הסכם בין מכון ויצמן לאקדמיה הסינית למדעי הרפואה, אשר יקדם מחקר משותף בתחום תאי גזע ובתחומים נוספים.
3. הסכם בין הטכניון והאוניברסיטה העברית לבין מועצת המלגות הסינית, אשר יאפשר לדוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים סיניים לבצע את מחקרם במוסדות אלו בישראל.
4. הסכם להבאת משלחות של מנהיגים ודיפלומטים צעירים מסין לישראל.
5. הסכם לקידום שיתוף פעולה טכנולוגי, אשר יתמקד במחקר ופיתוח בתחומי המים והאנרגיה.
6. הסכם להקמת מרכז תרבות-סין בישראל.
7. הסכם להקמת פארק אקולוגי בעיר דונג-יינג (Dongying), שבו יפותחו טכנולוגיות חקלאות ישראליות.
8. הסכם לשיתוף פעולה מתמשך בין משרד הבריאות הישראלי לזה הסיני, אשר יכלול חילופי מומחים וקיום סמינרים משותפים בתחומים מגוונים.
9. הסכם לשליחת מומחים ישראלים בתחומי חקלאות, בריאות ויזמות, וקיום תוכניות הכשרה בישראל ובסין.
10. הסכם בין תאגיד "נטלי" לבין עיריית צ'אנג-ג'ואו (Changzhou)להקמת פרויקט משותף בתחום שירותים רפואיים באמצעות טלקומוניקציה ובתחומים נוספים.
11. הסכם בין המועצה להשכלה גבוהה בישראל לבין משרד החינוך הסיני על חילופי סטודנטים.
12. הסכם לקידום שיתופי פעולה בנושאי יזמות וחדשנות בין אוניברסיטאות בארץ וסין.
13. הסכם בין משרד החקלאות הישראלי למשרד המדע והטכנולוגיה הסיני להקמת תוכנית מחקר משותפת בנושאי חקלאות.
עם זאת, בהודעות הרשמיות לתקשורת בישראל ובסין לא הוזכרה יוזמת ה-OBOR, למרות החשיבות הרבה שניתנת לה על-ידי ממשלת סין ולמרות אזכורה בדיווח על הביקור במצרים. לכאורה, מיקומה הגאוגרפי של ישראל, כמו גם יכולותיה הטכנולוגיות והפוטנציאל התשתיתי הקיים בה, ממצבות אותה כשחקן אטרקטיבי לקידום יוזמה זו. עדות לכך היא התייחסותה המיוחדת של סין לישראל בתוכנית החומש ה-13 כיעד מועדף לפיתוח קשרים כלכליים, לצד האיחוד האירופי וקנדה. בנוסף לכך, ישראל הצטרפה ב-2015 כחברה מייסדת לבנק ההשקעות האסייתי לתשתיות (AIIB), אשר אחת ממטרותיו היא לקדם את יוזמת ה-OBOR במרחב האסייתי והוא נחשב למתחרה פוטנציאלי למוסדות פיננסיים בינלאומיים מערביים, כגון הבנק העולמי. ייתכן שישראל וסין מעוניינות להציג את שיתוף הפעולה ביניהן כמסלול נפרד ליוזמות הפיתוח הסיניות במזרח התיכון, על-מנת שלא לפגום ביחסיה הכלכליים והאסטרטגיים של ישראל עם ארצות הברית.
יעדה האחרון של ליו היה ביקור ברשות הפלשתינית, שם פגשה ביו"ר הרשות אבו-מאזן וראש הממשלה ראמי חמדאללה. ליו הצהירה כי סין תיישם את היוזמות השונות שהועלו על-ידי נשיא סין בנאום שנשא בליגה הערבית, שם טען כי אסור לדחוק לשוליים את הנושא הפלשתיני וכי סין תמשיך להעמיק את שיתוף הפעולה והאמון בינה ובין הרשות. ליו הדגישה כי חייבים למצוא פתרון לבעיה הפלשתינית בהקדם וכי סין תומכת בהקמת מדינה פלשתינית עצמאית על בסיס גבולות 67' ומזרח ירושלים כבירתה. כן הצהירה שסין תומכת בתוכנית שלום בין ישראל לפלשתינים וכי רק דרך משא-ומתן אפשר יהיה להביא לסיום הסכסוך. בתוך כך קראה לצדדים לחזור לשולחן הדיונים. ליו הביעה את הכרת התודה של סין לפלשתינים על תמיכתם ביוזמת ה-OBOR והביעה את רצונה של סין לחלוק את ניסיונה בהקמת אזורים כלכליים עצמאיים (SEZ) ולקדם חילופים בתחומי החינוך, התרבות, המדע והטכנולוגיה. בנוסף, ליו הצהירה כי תעודד חברות סיניות להשקיע ברשות הפלשתינית. במסגרת הביקור נחתמו שלושה הסכמים, הכוללים הסכם להקמת תחנת כוח סולארית ברשות בעזרתה של סין.

ההצנעה למה?

ביקורה של סגנית ראש ממשלת סין במזרח התיכון בא בהמשך לביקור שערך הנשיא שי באזור בתחילת השנה וכן בהמשך לשני מסמכים מרכזיים שפורסמו על-ידי סין לאחרונה. הראשון הוא המסמך לגבי מדיניותה הרשמית של סין במזרח התיכון, המצביע על חשיבות האזור בראייה הגלובלית הסינית. השני הוא תוכנית החומש ה-13, שבה מופיע שיפור כלכלת סין כיעד מרכזי ואשר חשיבותו עולה לאור הדיווחים המטילים ספק בחוסנה הכלכלי. הביקור, כפי שהוא מוצג על-ידי סין עצמה, נועד לאפשר לסין להפיק תועלת מיכולותיה של ישראל, בעיקר בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. את שני הביקורים יש לראות כחלק ממאמץ סיני להגביר נוכחות במזרח התיכון על-רקע השינויים שמתחוללים בו והאפשרות שארצות הברית תצמצם את מעורבותה באזור. כן מאותת הביקור במצרים על רצונה של סין לבדל את עצמה ממדינות המערב, שיחסיהן עם משטרו של א-סיסי מתוחים על-רקע ביקורת על מצרים בנושאי זכויות אדם. מצרים היא גם חוליה חיונית ביוזמת דרך המשי הימית ובשינוע רוב הייצוא הסיני לאירופה.
אין ספק שסין רואה את ישראל יותר דרך הפריזמה של יכולותיה בתחום החדשנות מאשר בהקשר יוזמותיה של דרך המשי או הקמת הבנק להשקעות ותשתיות. מכאן ההצנעה של הקשרים אלו בדיווח על הביקור בישראל, ואפילו ההתעלמות מהנושא המדיני בזמן הביקור בישראל, אשר הודגש במסגרת הביקור ברשות הפלשתינית. הלהיטות הסינית לנצל את היכולות הישראליות בתחום החדשנות והנכונות להשקיע בתחום זה, היא כמובן נכס כלכלי, אבל בה בעת היא מחייבת ניהול מפוכח של האינטרס הישראלי בתחום זה, שנלווים אליו היבטים אסטרטגיים רגישים. במישור המדיני חשוב להבהיר לסינים שבישראל ערים להבדלים באופן הדיווח על הביקורים בישראל, במצרים וברשות הפלשתינית, וכי יש ציפייה לאיזון בהתייחסותה לסכסוך הישראלי-פלשתיני.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 817 (20.4.16)
דורון אלה הוא חוקר (מלגאי גלייזר) במכון למחקרי ביטחון לאומי.
ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.
תאריך:  25/04/2016   |   עודכן:  25/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורה של הסגנית הסינית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טעות קשה לתת לה להיפגש עם פרס
מקס הזועם  |  25/04/16 17:10
 
- צודק מקס הזועם. היה צריך למנוע
נכון מאד  |  26/04/16 08:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המחוקק, בתי המשפט ועורכי הדין מדברים בשפה פגומה, מתנשאת ובלתי מובנת. ספר חדש מצביע על שיבושיה של העברית המשפטית וקורא לעבור לשפה פשוטה. האם וכיצד ניתן להשיג זאת?
גד גזית
חיים שפירא לוקח את קהלת המקראי, היחודי לזמנו ולסגנונו, ומנסה לעשותו לפופולרי    אולי להראות לקורא הנוכחי שלפחות מההיבט הפילוסופי של הוית המציאות, אכן "אין כל חדש תחת השמש"
יאיר דקל
כיום זה גן ציבורי קטן, שמסוגר בתוך גדר של גן קטן ליד כיכר המדינה ואיש, מלבד השכנים, אינו מכיר את המקום הקסום הזה
צבי קצבורג
האינטרנט של הדברים חודר לכל אספקט בחיינו - כולל למכשירים שמודדים את המשקל שלנו    ה-KS1 של קוגיק מאפשר לראות, באמצעים חכמים, כמה העלינו או הורדנו, מהם אחוזי השומן בגוף ונתונים נוספים    מתאים במיוחד לקראת הארוחות הדשנות של פסח
מעיין כפיר
רוצים לדעת איך היו נראים חיינו לולא הוציא אותנו הקב"ה ממצרים? הציצו לחייהם של עבדים בני זמננו
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי  
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
היוזמה הצרפתית לקידום התהליך המדיני  /  שמעון שטיין, שלמה ברום
נמל ימי בעזה - צעד לכיוון נורמליזציה?  /  גלעד שר, יונתן הויברגר
תוחלת היוזמות לתהליך מדיני  /  עודד ערן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il