X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
עוד מעט יהיה פה קיץ כל השנה [צילום: AP/Seth Perlman]
התחזית המדאיגה של הבית הלבן
דוח מקיף של הממשל האמריקני מרכז את ההשפעות הבריאותיות הצפויות עקב שינוי האקלים. מה ממתין לנו? פגיעה בביטחון התזונתי, התפשטות מחלות, זיהומים במקורות המים וירידה באיכות האוויר

דובר כבר רבות על שינוי האקלים המתרגש עלינו ועל דרכי הפעולה האפשריות, הן כדי להאט את התקדמותו והן כדי להיערך לקראתו. בחודש דצמבר האחרון דנו 40,000 משתתפים, בהם מנהיגי רוב מדינות העולם, בדיוק בסוגיות אלה בוועידת פריז לשינוי האקלים - שהסתיימה בחתימה על הסכם שאפתני שמטרתו להגביל את ההתחממות הגלובליות ל-1.5 מעלות צלזיוס מעל ערכי המהפכה התעשייתית.
לאחרונה פרסם הבית הלבן דוח של סוכנות המחקר האמריקנית הלאומית לשינוי עולמי (GlobalChange.gov) המרכז את כלל ההשפעות המהותיות על בריאותנו, שצפויות להתרחש ולהתעצם עם האקלים המשתנה. הנתונים נאספו במאמץ משותף של שמונה סוכנויות ממשלתיות בארה"ב, ששיתפו פעולה ליצירת הערכת מצב לאומית לשינוי האקלים.
"ההתקדמות בחקר שינוי האקלים בעשורים האחרונים אפשרה את יצירת הדוח, המחזק את האופן שבו אנחנו מבינים את הסיכונים ההולכים וגדלים ששינוי האקלים מציב בפני הבריאות והרווחה של האנושות, ומדגיש את הגורמים שהופכים אנשים מסוימים וקהילות מסוימות פגיעים במיוחד", נכתב בפרסום. אלה כמה מההשפעות הבריאותיות שמפניהן מתריע הדוח.
חמים, חם, מתחמם עלייה בטמפרטורות
העלייה החזויה בטמפרטורות במהלך המאה הקרובה צפויה לגרום למספר מקרי המוות והמחלות לעלות בגלל גלי חום - בעיקר אצל אוכלוסיות סיכון כקשישים, ילדים וחולים במחלות כרוניות. טמפרטורות גבוהות מעבר לרמה מסוימת מקשות על הגוף לווסת את הטמפרטורה של עצמו, והתוצאה יכולה להיות הרס רקמות שבעקבותיו נגרם לפעמים מוות. הדוח צופה עשרות אלפי מקרי מוות בעקבות גלי חום עד סוף המאה.
עם זאת, בדוח נטען גם שיש סיכוי שנצליח להסתגל לשינוי הטמפרטורות, עד רמה מסוימת: עלייה בסבולת הגוף לחום לאורך זמן כבר נצפתה בעבר, והיא יכולה להקטין את מספר הנפגעים.
תפתח חלון! איכות האוויר
המומחים חוזים שבמהלך המאה יעלו ריכוזי הפחמן הדו-חמצני (CO2), גז האוזון (O3) והחלקיקים הנשימים באוויר (PM) הצפויים לפגוע באיכות האוויר שאנחנו נושמים. עקב כך צפויה עלייה במספרם של החולים במחלות לב ובמחלות נשימתיות. עליית ריכוז הפחמן הדו-חמצני גם תגרור עלייה בכמות האלרגנים הנישאים באוויר, ובגללה תגדל תפוצת האלרגיות באוכלוסייה. שימו לב - הימנעות משהייה בחוץ לא תעזור להימנע מחשיפה לאלרגנים, משום שהם נישאים באוויר גם אל פנים הבתים.
למי קראת קיצוני? אירועי מזג אוויר לא שגרתיים
עד סוף המאה יגדלו תדירותם, עוצמתם ומשכם של אירועי קיצון כדוגמת גלי חום, בצורות, סופות שלגים וסופות טורנדו והוריקן. הנזק הכלכלי מסופות הוריקן בלבד בארה"ב בשנים 2013-2004 הוערך ב-400 מיליארד ש"ח בקירוב, אך מלבד עלותן הכלכלית הגבוהה הן גובות חיי אדם ופצועים, גורמות הרס לתשתיות (חשמל, מים, כבישים ומערכות ביוב) המעלה את החשיפה למחלות, מפחית את יכולת הטיפול בנפגעים וגורם לאובדן רכוש ולהפרדת משפחות - כל אלה עלולים לגרום נזק נפשי.
על יתושים וצרות אחרות מחלות המועברות על-ידי נשאים
זה לא חדש שיתושים, קרציות ופרעושים הם נשאים של מחלות שונות כמו מחלת ליים, קדחת מערב הנילוס ומלריה. עליית הטמפרטורות צפויה לגרום לנשאים להתרבות במהירות רבה יותר מהיום, ולאפשר להם לפעול בתפוצה גאוגרפית רחבה יותר ובמשך זמן רב יותר בשנה. עם זאת, טוענים המומחים, השינויים החזויים בדפוסי ירידת הגשמים וכמות ותדירות אירועי הקיצון מקשים על יצירת תחזית מהימנה של התפשטות המחלות ושל תפוצתן.
ויצאו ממנו מים מחלות וזיהומים במים
השינויים בדפוסי ירידת הגשמים ובהתרחשותם של סופות ואירועי גשם קיצוניים צפויים להגביר את החשיפה לזיהומים במקורות המים בשל הרס תשתיות להובלת מי שתייה, מי נגר וביוב. כך, תהיה עלייה בהתפשטות מחלות שונות שמקורן בשתיית מים מזוהמים, באכילת דגים ומאכלי ים נגועים או ברחצה במקורות המים. השיטפונות כשלעצמם עלולים לגרום לפגיעות בנפש, כמו גם להתפשטות מחלות והנשאים שלהן.
אין מזון, אין ביטחון ביטחון תזונתי
תחום נוסף הצפוי להיות מושפע מהשינויים האקלימיים הוא המזון שלנו. אירועי קיצון, שינויים בתזמון העונות ועלייה בטמפרטורות עלולים לגרום אובדן גידולים חקלאיים רבים, ולפגוע ביכולת שינוע ואספקת המזון. חשש נוסף של המומחים הוא שעלייה ברמות הפחמן הדו-חמצני באוויר תפגע ברמת החלבון והמינרלים ביבולים מסוימים כדוגמת אורז, חיטה ותפוחי אדמה ובכך להוריד את ערכם התזונתי.
גם בישראל דנו בהשפעות שינוי האקלים על הבריאות: דוח שנכתב עבור המשרד להגנת הסביבה על-ידי מרכז הידע להיערכות לשינויי אקלים בישראל מפרט את ההשפעות החזויות על בריאות הציבור, ומציג המלצות מומחים להיערך לקראתן ולהתמודד עמן. בין היתר, הם ממליצים על "ניטור בזמן אמת ותגובה מתואמת לאירועים קיצוניים (גלי חום וקור, שיטפונות ואסונות טבע), והיערכות מתואמת לשינויים הדרגתיים אשר עלולים להביא להתפרצויות של מחלות כתוצאה מפלישת וקטורים או נשאים של מחלות. בנוסף, ממליץ צוות הבריאות לשפר את היערכות מערכת הבריאות לרבות הצטיידות מתאימה במזגני אוויר, תרגול אירועים ועוד".
למרות שמפחיד לקרוא את תסריטי האימה האלה, חשוב להבין שאבחון הבעיות הצפויות והתרעה עליהן יכולים רק לסייע לנו. הכנה מראש פירושה, בין היתר, יצירת חוסן קהילתי, שיפור ותחזוקה של תשתיות במקומות מועדים לפורענות וסיוע לקהילות המצויות במוקדי סיכון להצפות.
ואם נחזור לוועידת פריז מסוף השנה שעברה, כולנו תקווה שהתהליכים בוועידה וסיומה בחתימה על הסכם היסטורי מראים הפנמה של חשיבות הנושא וכוונות רציניות של מדינות העולם לטפל בו. ככל שנצליח למתן ולהאט את שינוי האקלים, כך נוכל להתכונן לקראתו ולהתמודד טוב יותר עם השפעותיו - פעולות שיכולות למנוע בעתיד את התפשטותן של מחלות ולהציל חיים רבים.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  24/05/2016   |   עודכן:  24/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחזית המדאיגה של הבית הלבן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האיסלם והערבים זה הזהום
שבץ חלובה  |  25/05/16 06:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רויטל קירשברג
על הלקות השקופה שמשגעת את ההורים, הילדים ומערכת החינוך; ועל הצורך הקריטי במתן מענה במערכת החינוך לילדים עם הפרעות קשב וריכוז
איתמר לוין
השופטת אספרנצה אלון נשלחה למילוי מקום בתחום פשיטות הרגל, ולא התביישה להיעזר בידע של עורכי הדין. לצד זאת, היא מפגינה תשומת לב לפרטים ומנהלת את הדיונים ביעילות
יובל לובנשטיין
אמרו לי שזה חשוב מאוד, שכן בלעדיו חברות הביטוח לא יוכלו לדעת את שווי הרכב לצורך פיצוי
רוברט גולדפלד
צבע האומברה מתחיל מתחת לשורשים    אין חוק להתחלת גוון האומברה, אבל מדובר על גיוון הדרגתי מהשורש עד הקצוות בגוון שמתחיל כהה ומסיים הרבה יותר בהיר
יוסי הטוני
המייסד והמנכ"ל הנמרץ התחיל מהלוואה של 1,000 דולר להקמת דל בגיל 19 והביא אותה להיות החברה המשגשגת שהיא כיום    בימים אלה הוא מבקר בישראל
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
הים עולה מהר משחשבנו  /  מאיה פלח
שמש, גלים וחול מזוהם  /  שאול דל אריצ'ה
סלט ללא תרופות, בבקשה  /  שאול דל אריצ'ה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il