X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סיפורו של המרגל הישראלי אלי כהן מוכר לכל ישראלי, אך עובדת היותו חבר במסדר הבונים החופשיים לא פורסמה עד כה
▪  ▪  ▪
אלי כהן

סיפורו של המרגל הישראלי אלי כהן מוכר לכל ישראלי, אך עובדת היותו חבר במסדר הבונים החופשיים לא פורסמה עד כה.
אלי כהן היה חבר המסדר הבונים החופשיים בעיר הולדתו באלכסנדריה, מצרים. שם הלשכה (מקום התאספות של בונים חופשיים) שבה הוא היה חבר היה "אגליטה" (שוויון בצרפתית). אח המסדר שהמליץ עליו ללשכה היה איש עסקים בריטי שחי באלכסנדריה בשם ג'יימס הליפקס שבאותם ימים ניהל חברת ספנות שהקים אביו. כך, למשל, נכתב במאמרו של החוקר הבריטי ווסלי בריטון "תיק אלי כהן: שורשי מרגל": "ג'יימס הליפקס, אזרח בריטי שחי באלכסנדריה, סיפר שהוא צירף את אלי כהן אל לשכת הבונים החופשיים בשם "אגליטה" במהלך שנות ה-50".
עדות נוספת לכך היא התיאור שנתן אחיו הביולוגי של אלי כהן, אברהם כהן, לעיתון מעריב בישראל על אחת החופשות של אלי כהן בישראל ממשימת הריגול שלו: "אבל את אברהם סקרנה במיוחד המזוודה הקטנה שהביא איתו. פעם פתח אותה וגילה חומר של הבונים החופשיים. כשהרים את הראש, ראה את אלי עומד מעליו: "מוצאת חן בעיניך המזוודה שלי?", שאל בחיוך".
אך מתברר שבנוסף לפעילות רגילה של בונים חופשיים, אלי כהן וג'יימס הליפקס פעלו יחדיו בלשכת הבונים החופשיים כדי להעביר באופן מחתרתי נשק צבאי לצה"ל. לפי עדויות, כהן והליפקס גייסו כספים דרך אחים בלשכת "אגליטה" באלכסנדריה כדי לרכוש כמויות גדולות של נשק שנשאר מקרבות מלחה"ע השנייה. לאחר מכן, הם ניצלו את המשאבים שעמדו בפני חברת הספנות שניהל אביו של הליפקס כדי להבריח את הנשק לישראל. עדות לכך נתן אחיו הביולוגי של אלי כהן, אברהם כהן, בהרצאה במרכז דהאן: "חברותו של אלי בלשכת הבונים החופשיים לא הייתה למראית עין, הוא גייס כספים שם. בקורות חייו הוא ציין אדם בשם ג'יימס הליפקס כממליץ עליו... ואח"כ שמעתי ממנו כי הם היו מגייסים כספים ביחד משדות אל-עלמיין, אזור הקרב בין מונטגומרי ורומל במלחה"ע ה-2, היו שדות של תחמושת זרוקים שם והבדואים היו סוחרים בהם והיו ממלאים ארגזים. ואביו של אותו ג'יימס הליפקס היה מנהל בחברת ספנות בשם helenik meadeterenian line והם העבירו בארגזים תחמושת ונשק לישראל עוד לפני שאלי עלה ארצה".
שרשרת פתוחה
אזכור נוסף לכך אפשר למצוא בספרו של ווסלי ברייטון: "אביו של הליפקס, בונה חופשי בעצמו, היה בעל חברת ספנות יוונית שהעבירה סחורות בין הנמלים של אלכסנדריה, ביירות וחיפה. סופר כי כהן והליפקס השתמשו בחברה כדי להבריח נשק למדינת ישראל מצפון אפריקה. בנוסף סופר כי אלי כהן השתמש בחברותו במסדר הבונים החופשיים כדי לגייס כסף מחברי הלשכה בשביל לקנות את הנשק מהבדואים שגנבו את הנשק מהבריטים".
ב-17.11.2015 אחד ממסדרי הבונים החופשים בישראל בשם הלשכה הגדולה "ירושלים" של בונים חופשיים בישראל, ערך אירוע אזכרה לאלי כהן במרכז למורשת מודיעין. אירוע זה כלל טקס ייחודי של מסדר הבונים החופשיים לזכר בונה חופשי שנפטר בשם "שרשרת פתוחה" (הכוונה לשרשרת אחי המסדר אשר נשארת פתוחה עקב חסרונו של האח). במהלך הטקס הושמעו קטעי מוזיקה לזכרו של אלי כהן. את הקטעים אח המסדר גידי אהרונוביץ, חלילן במקצועו, ותזמורת נערים מהקונסרבטוריון של ראשון לציון.
בנוסף, מסדר הלשכה הגדולה "ירושלים" הכריז במהלך הטקס כי הוא יקים לשכת בונים חופשיים חדשה בישראל שתיקרא על שמו של אלי כהן ז"ל. אורחי הכבוד של הערב היו בני המשפחה של אלי כהן ז"ל. אחיו, אברהם כהן, (בונה חופשי בעצמו) אף גולל את הפרשה מנקודת המבט הפרטית הכאובה כל כך. את הטקס הנחה הנשיא הגדול של הלשכה הגדולה "ירושלים", ד"ר מרדכי צבירן, ובוים על-ידי אחי המסדר מיקי יוסף וניר ווילד.

תאריך:  14/06/2016   |   עודכן:  14/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המרגל אלי כהן כחבר במסדר הבונים החופשיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין ביותר
אלברט שבות  |  16/06/16 16:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
לימים יפו נכבשת, מדינת ישראל מוקמת, האפוטרופוס על נכסי נפקדים רוצה לשים ידו גם על הבית ביפו, אלא שרפפורט אומר לו כי מילה היא מילה והוא לא מאפשר זאת
יוסף כהן-אלרן
ספר השירה "בית", של הסופר והמשורר הוותיק יואב חייק, שואל שאלות על מהותם ועל דרכם של החיים, ועל-פי השערים בו, הוא עושה מעין הקבלה של אלה עם ביתו: "מדרגות", "חדרים", "חלונות", "חצר אחורית" - וכן ספר ראשון לילדים שראה אור בו-זמנית, "יומן המסעות של לורי", שדומה לעתים כי בא להשלים את תובנותיו ולהביאן לתודעת הדור הרך
מאיר אלרן, יונתן שחם, אלכס אלטשולר
חשיבות מיוחדת נודעת להנחה המעודכנת, לפיה יש להיערך גם לפגיעה רחבת היקף במרחב עירוני נרחב וצפוף במרכז הארץ. תרחיש כזה מעלה את הצורך בהיערכות חדשה והולמת לאפשרות של פינוי יזום וממוסד של אזרחים רבים מבתיהם לתקופה ממושכת. הפערים בין התרחיש המעודכן לבין המענה הקיים עומדים כנראה בבסיס הגדרתה של רמת המוכנות של העורף בישראל כ"בינונית פלוס"
מעיין כפיר
איזו שריפה הצילה חיים? האם הקיסר נירון באמת ניגן כשרומא בערה? ומה המשותף בין השריפות הגדולות של סן פרנסיסקו ושל טוקיו?
איציק וולף
מבנה השלד וגמישות הצלעות של העכברושים, הטפרים החזקים שלהם ויכולת השחייה הנהדרת שלהם היא הסיוט של האנשים שגילו לחרדתם הפתעה לא נעימה כשהרימו את מכסה האסלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il