X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
חוסר האמון שעולה ממשפטו של אלאור אזריה, הוא שהניע ישראלים רבים לתרום מכיסם למימון הגנתו
▪  ▪  ▪
ההמונים לצידו. אזריה [צילום: פלאש 90]
מחאה שאינה משתמעת לשתי פנים
התגייסות המונים זו, שמזילים מכיסם הפרטי, לטובת עשיית צדק עם לוחם שאינו מוכר להם אישית, מבטאת מחאה אדירה הרוחשת מעל ומתחת פני השטח כנגד התנהלות צה"ל בפרשת אזריה. ביקש הצבא להעמיד אל עמוד הקלון את החייל שהופקר לטובת השמאל, ומצא עצמו מחובר על-ידי הציבור לעמוד הקלון.

1. התופעה הזו אינה זכורה בכל תולדות המדינה. לראשונה מאז ייסוד צה"ל ב-1948, קמים אלפי יהודים טובים, מתריסים בראש חוצות כנגד צה"ל ומביעים אי-אמון מוחלט במערכת התביעה הצבאית בפרט, ובמוסדות המשפט הצבאיים בכלל.
עד לכתיבת שורות אלה, בבוקר יום ד', שעה 10:00, תרמו 4,153 ישראלים מכספם סכום עתק של 583,215 שקל, לטובת העמותה שהתארגנה ספונטנית, בראשות העיתונאי והח"כ לשעבר שרון גל, לשם מימון הוצאות ההגנה של החייל אלאור אזריה. העמותה הציבה לה יעד של 400,000 אלף שקל, אבל הציבור לא מפסיק לתרום. בעת ירידת שורות אלה לדפוס, הגיע שיעור התרומות לכדי 146% מן היעד, ועוד היד ללא ספק נטויה.
הרמטכ"ל ושאר מפקדי צה"ל חייבים לקרוא נכונה את הכתובת הזו שנרשמה על קיר אתר ה'הדסטארט', שדרכו נאספות התרומות, להגנתו המשפטית של אזריה, ושאר חיילי צה"ל, שמסתכנים מול אויב אכזר, ומוצאים עצמם על ספסל הנאשמים, כאחרוני העבריינים. התגייסות המונים זו, שמזילים מכיסם הפרטי, לטובת עשיית צדק עם לוחם שאינו מוכר להם אישית, מבטאת מחאה אדירה הרוחשת מעל ומתחת פני השטח כנגד התנהלות צה"ל בפרשת אזריה. ביקש הצבא להעמיד אל עמוד הקלון את החייל שהופקר לטובת השמאל, ומצא עצמו מחובר על-ידי הציבור לעמוד הקלון. עוד לא היה כדבר הזה.
לאמור: בפרשת אזריה איבד הציבור אמון בכנותם ובנקיון כפיהם של שר הביטחון לשעבר יעלון, הרמטכ"ל איזנקוט ודובר צה"ל אלמוז, שחרצו מראש, את דינו של אלאור, בהליך נבזי של בית דין שדה. קודם הם ירו את החץ ועכשיו מציירים את המטרה סביבו. ביזיון.
2. איך באמת אפשר לתת אמון בתביעה, כשאחד החיילים הודה השבוע בבית הדין, כי "החוקר במצ"ח צעק עלי כשנתתי עדות והיה עצבני. אני לא יודע אם בגלל תשובות שנתתי, שעוזרות לאלאור"? ואיך אפשר לתת אמון במערכת התביעה, שהזעיקה לדוכן העדים את מח"ט הגיזרה, בן עזרא, אף שהוא כלל לא נכח באירוע? מה שוויה של עדות שמיעה כזו? לפחות למען מראית עין של עשיית צדק, היה על בית הדין לגלגל מכל המדרגות את מספרי ה'באבע מאייסעס'.
על-פי כללי הצדק הטבעי, ייתכן שמשפט הראווה הזה, אמור היה להסתיים עם שמיעת עדותו של המ"פ רס"ן תום נעמן, שבעדותו התגלו סתירות מהותיות ומשמעותיות ביותר, בהשוואה לדברים שמסר בעדותו במצ"ח ביום האירוע. למרות הסתירות הללו, מצא התחקירן משה איפרגן, באתר 'מידה', לאחר ניתוח מעמיק ומנומק, ש"אפילו מקריאת פרוטוקול העדות של רס"ן נעמן, עולה התחושה שאזריה חף מפשע, אלא אם כן הוא יועלה קורבן שווא, להצדקת התבהלה שאחזה בצמרת הביטחונית בעקבות סרטון 'בצלם'".
המאמץ הבלתי נלאה של התביעה להרשיע את אזריה, מעורר גם הוא את החשד שהתביעה לא מחפשת צדק, אלא מתאמצת ליישם את 'רוח המפקד', שבמקרה זה היא רוח העוועים שחולל יעלון בצה"ל. עצם העובדה שהתביעה לא הסתפקה בהטלת המשימה הפשוטה לכאורה על אנשי הפרקליטות הצבאית, אלא שכרה עורכי דין יקרים על חשבון תקציב צה"ל, מבטאת גם היא חשש כבד לעיוות דין. בקיצור, יותר ויותר נוצר הרושם כי צדק לא יהיה כאן. לא בבית ספרנו.
3. גם הסיקור התקשורתי והעדויות עצמן במשפטו של אזריה, מדאיגים בהחלט. איך אפשר לנהל משפט צדק, לאחר ששר הביטחון לשעבר ובכירי צה"ל, הדליפו חומרים מתחקיר מבצעי חסוי, כנראה על-מנת לשבש הליכי משפט, לזהם הליך השיפוטי, ולהשפיע על עדי התביעה? מי ייתן את הדין על עבירה פלילית זו?
איך אפשר להתייחס ברצינות למשפט שלקראתו חיילים תודרכו כיצד 'להעיד נכון' נגד גירסת החייל? והיו ששודלו ע"י קצינים להעיד ש"אזריה טען עוד לפני הירי שיש להרוג מחבלים"? איך אפשר לשאת את חרפת התביעה הצבאית, שניסתה להציג חייל מצטיין ומסור לתפקידו (כפי שהעידו מפקדיו הישירים וחבריו), כמי שהוא 'איש ימין קיצוני' ו'תומך לה פמיליה' ו'חברו לפייסבוק של ברוך מרזל'?
4. לא רק ישראלים מן השורה מודאגים מן התהליך התמוה. אפילו משפטנית בכירה מאוד, פרופ' רות גביזון, מועמדת לכהונת שופטת בעליון (שנפסלה על-ידי הנשיא ברק: "יש לה אג'נדה"), פירסמה ב'קיר' שלה בפייסבוק פוסט מודאג: "האם אלאור אזריה מקבל משפט הוגן?"
לא נוכל להביא את כל דבריה בשל אורכם, ונסתפק בציטוטים אחדים ממקלדתה של משפטנית בכירה, שאינה חשודה כמי שבאה משורות הימין.
כותבת גביזון: "עד כה נשמעו עדויות התביעה. העיתונות מוציאה מהן קטעים שנוחים לעמדה שהיא רוצה לקדם... וכל זה עוד לפני שהתחלנו את פרשת ההגנה! משפט הוגן פירושו שהשופטים אינם חורצים דין במהלך המשפט (בוודאי לא לפניו), והם נשארים במחשבה פתוחה ובנפש חפצה, עד סיום פרשת הראיות, של שני הצדדים. משפט הוגן פירושו שהמשפט מתנהל בבית המשפט ולא על גבי העיתונים".
בהמשך מותחת גביזון ביקורת כנגד יעלון, הרמטכ"ל ודו"צ, שחרצו דין מראש על-פי תחקיר מבצעי: "במקרה שלנו קשה להשתחרר מן הרושם, שהיה חיפזון לא רגיל בסיכום התחקיר הראשוני, שהיה הבסיס להתבטאויות הראשונות. אף אם בדיעבד יתברר, כי התמונה שצויירה אז, הייתה אכן התמונה הנכונה והשלימה - מערכת מנוסה אינה אמורה לחרוץ דין, לפני שנערך בירור מסודר. ובוודאי לא ידענו, מייד לאחר שחרור הסרט, אם החייל הוא כהניסט מושבע, שניצל הזדמנות לחסל חשבונות על בסיס משנה רעיונית מוצקה, או חייל זוטר למדי, שהיה נחשב חייל טוב, ופעל בצורה שהוא חשב - בטעות כפי שהסתבר - שהייתה הצורה הנכונה לפעול, כדי לבצע נכון את משימתו. נדמה לי - שוב בלי לעקוב מקרוב - שהתשובה על השאלה הקריטית הזאת עדיין אינה לגמרי ברורה.
"...אומנם אני בטוחה שהשופטים מלמדים את עצמם ניתוק מן התקשורת והתרכזות בראיות. אבל רק פתי ותמים לא יאמין ששופטים בתוך עמם הם יושבים. וכבר היו דברים מעולם. גם המשפט אינו פטור מפופוליזם. וחבל שאיסור הסוב יודיצה כבר מזמן לא נאכף במקומותינו... אזריה הוא עדיין חייל שהיה שם במסגרת שירותו... הוא לא האויב שלנו. הוא החייל שלנו. זה אומר שכולנו מקבלים קרדיט על הישגיו ומקבלים אחריות על כשליו אם היו. וזה לא שכולנו נצא צדיקים, אם נמהר להרשיע אותו".

תאריך:  14/07/2016   |   עודכן:  13/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משפט ראווה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הזעם העצור בציבור מתמקד
מנחם רהט צודק  |  15/07/16 17:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אריאל י. לוין
להתלהמות נגד הרב הצבאי הראשי המיועד, הרב איל קרים, יש בעיה קטנה: הוא לא אמר את מה שמייחסים לו. מי שלא מבינים דבר בחשמל לא יתקנו קצר, אבל בנושאי הלכה - פתאום כולם מבינים
יהודה דרורי
עלינו להודיע לכל המדינות אשר לנו יחסים דיפלומטים איתם, ואשר ידוע שיצביעו עם הערבים או יש חשד שיתמכו בהצעה הירדנית-פלשתינית, כי רמת הייצוג הדיפלומטי שלנו אצלם תרד למינימום
איתמר לוין
תזכיר החוק של משרד המשפטים קובע, שניתן יהיה להורות על הסרה של תוכן שפרסומו מהווה עבירה פלילית, ושהוא מהווה סיכון ממשי לאדם, לציבור או למדינה
אליקים העצני
עולה על דעתכם, שנתניהו ישגע את כל העולם 'ואחותו האזורית' כדי להודיע להם שירושלים ל א תחולק, ומדינה פלשתינית לא תקום?
יוני בן-מנחם
צרפת מתקשה מאוד לקדם את יוזמתה המדינית לכינוס ועידה בינלאומית בסוף השנה. ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל מבשר את תחייתה של היוזמה המצרית וקידומה יחסל סופית את היוזמה הצרפתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il