X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המצב הפנימי בטורקיה מחריף והפך למלחמת חורמה בתוך האיסלאם הפוליטי בין הזרם בראשות ארדואן לבין הזרם של יריבו המר גולאן. העימות של ארדואן עם ארה"ב ואירופה נועד להגביר את הפופולריות שלו כדי לקבל לגיטימציה לצעדי דיכוי נוספים
▪  ▪  ▪
ארדואן. המגלומניה הרקיעה שחקים [צילום: AP]

הרושם המתקבל מהדיווחים מטורקיה הינו כי המגלומניה של נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן הרקיעה שחקים בעקבות נסיון ההפיכה הכושל נגדו בשבוע שעבר. נראה כי ארדואן פועל בכל הדרכים ועל-פי תכנון מראש להפוך לסולטאן העות'מאני הראשון בעידן המודרני.
נשיא טורקיה סוגר חזיתות שפתח ופותח חזיתות חדשות, הכל על-פי האינטרסים הפוליטיים שלו. ההכרזה של הנשיא ארדואן על מצב חרום בטורקיה לשלושה חודשים מאפשרת לו להכניס את הציבור הטורקי לאווירה המתאימה לקראת שינויים מרחיקי לכת במדינה שבמסגרתם יבצע את המשך הטיהור של מתנגדיו.
מאבק בתוך האיסלאם הפוליטי
עד כה נעצרו, נחקרו, הודחו ופוטרו יותר מ-60 אלף בני אדם במוסדות השונים של המדינה מאז סוף השבוע שעבר. ואכן, הנשיא הטורקי הרחיב את מסע הטיהור שלו למגזרים נוספים, המודיעין הטורקי פיטר 100 מעובדיו, כ-1600 דיקנים באוניברסיטאות של טורקיה הודחו, פוטרו כ-8000 שוטרים והוחל בחקירתם של כ-15 אלף פקידים במשרדי הממשלה, כל השופטים והתובעים הצבאיים במדינה פוטרו ונחקרו. כולם חשודים מבחינתו בקשר ישיר או עקיף לניסיון ההפיכה הכושל, למעשה מדובר בכך שהחשד כלפיהם הוא כי הם מתומכיו של יריבו הפוליטי פתהוללה גולאן שאותו הוא מאשים בתכנון ניסיון ההפיכה.
צריך להבין נקודה חשובה כי המאבק הפנימי בטורקיה כעת איננו בין האיסלאם לחילוניות, אין מדובר במאבק בין האיסלאם הפוליטי של ארדואן לבין הצבא החילוני, שכן רק חלק קטן מאוד מהצבא היה מעורב בניסיון ההפיכה.
הנשיא ארדואן הולך עד הסוף, מדובר במאבק אדיר בתוך האיסלאם הפוליטי עצמו בין הזרם של מפלגת "הצדק והפיתוח" בראשות ארדואן לבין הזרם האיסלאמי האחר של פתהוללה גולאן.
ארדואן פועל כדי לעקור מהשורש את כל תומכיו של פתהוללה גולאן ממוסדות המדינה השונים מהצבא, המשטרה, מערכת המשפט, משרדי הממשלה, התקשורת ומערכת החינוך הגבוה.
מדובר במסע נקמה וחיסול חשבונות פוליטי תוך ניצול ניסיון ההפיכה הכושל שעדיין לא הוכח בשום דרך כי פתהוללה גולאן הוא זה שעמד מאחוריו, למרות שהנשיא ארדואן טוען כי יש ראיות לכך והן הועברו לארצות הברית. מבחינתו של ארדואן ניסיון ההפיכה הכושל מהווה נקודת מפנה היסטורית שבה הוא יכול להכריע לטובתו את המאבק ביריבו הפוליטי המר פתהוללה גולאן והזדמנות שהוא איננו מתכוון להחמיצה.
העימות עם ארה"ב ואירופה
הנשיא הטורקי מנסה להפעיל לחץ דיפלומטי גדול על הממשל האמריקני ואיננו חוסך את שבט לשונו ממדינות אירופה. נשאלת השאלה מדוע הנשיא ארדואן פותח בחזיתות חדשות מול ארה"ב, האיחוד האירופי ונאטו, האם הוא לא מבין כי הדבר עלול לפגוע קשה במצב הכלכלי הטוב של טורקיה שהיווה סיבה חשובה להיבחרו כנשיא?
אמש הזהיר ארדואן, בראיון לרשת "אלג'זירה" את ארצות הברית כי "תעשה טעות מרה אם לא תסגיר את גולאן", הוא חש ביטחון מלא לתקוף את הממשל האמריקני בגלל התמיכה הציבורית הרחבה שלה הוא זוכה.
אחת השיטות הבדוקות של רודנים במדינות איסלאמיות לצבור פופולריות ולזכות בתמיכת ההמונים היא לתקוף את מדינות המערב ובראשן את ארצות הברית.
ארדואן נמצא בתהליך פיוס מתקדם עם רוסיה ולכן הוא מרשה לעצמו להתגרות בארצות הברית ואירופה. ארדואן הוא המרוויח העיקרי מניסיון ההפיכה הכושל, לפנ ה-15 ביולי הייתה הפופולריות שלו בתוך טורקיה בשפל חסר תקדים, לאחר שסיבך את טורקיה בסכסוכים אזוריים מיותרים, עכשיו זינקה הפופולריות שלו והיא בתהליך של עלייה מתמדת.
מפלגות האופוזיציה שומרות על שתיקה מרוב פחד ומיישרות עמו קו, לפחות לפי שעה. ארדואן מאשים את וושינגטון כי עמדה מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל ודורש את הסגרתו של פתהוללה גולאן המתגורר בפנסילבניה בארצות הברית.
ארה"ב הכחישה כל קשר לניסיון להפיל את שלטונו של ארדואן והיא בודקת את החומר שהעבירה לה טורקיה על מעורבותו כביכול של פתהוללה גולן בניסיון ההפיכה לפני שתקבל החלטה בנושא. כפי שהדברים נראים כרגע אין בכוונתה של וושינגטון להיענות לדרישות ארדואן ולהסגיר לידיו את יריבו הפוליטי המר פתהוללה גולאן.
הנשיא ארדואן מרגיש כי בידיו קלפי מיקוח טובים מול וושינגטון הזקוקה לו ולשדה התעופה באינג'רליק כדי להילחם בדאעש, כמו-כן הוא מרגיש כי האיחוד האירופי מתנהג מולו בזהירות ומסתכל מן הצד, מלבד איומים בדבר אי-צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי ואזהרות כי לא ינקוט בצעדים אנטי דמוקרטיים המפרים את זכויות האדם, שומרת אירופה בינתיים על פרופיל נמוך, ארדואן מחזיק בידיו קלף סמוי שבו הוא יכול להשתמש נגדה, הוא יכול לפתוח את גבולות טורקיה ולאפשר לפליטים הסורים בשטחו להציף את מדינות אירופה ובעצם לאפשר חדירה של "חוליות רדומות" של דאעש לאירופה, זהו החשש האירופי הגדול.
הצעדים שנוקט ארדואן בתוך טורקיה יצליחו כנראה בטווח הקצר ליצור "מאזן אימה" מול יריביו הפוליטיים אך אם יסתבך בזירה הבינלאומית מול אירופה ואירופה, דבר שעלול להשפיע על המצב הביטחוני והכלכלי של טורקיה, עלול הדבר להיות בעוכריו בטווח הרחוק יותר.
בינתיים הוא מצליח להעמיק את המחלוקות בחברה הטורקית בין הכוחות האסלמיים לכוחות החילוניים עם הכורדים ועם הלאומנים הקיצונים.
פניה של טורקיה אינן לרגיעה אלא לתסיסה גוברת, לא מן הנמנע כי ארדואן ינסה לעשות מהלך של "ניצול הצלחה", הוא יקדים את הבחירות כדי להגדיל את כוחו בפרלמנט, לדחוק את הכורדים החוצה ולשנות את החוקה. טורקיה צפוייה לעבור שינויים גדולים ובינתיים נראה שאין מי שיעצור את ארדואן.

תאריך:  21/07/2016   |   עודכן:  21/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעל הבית השתגע
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יוני היקר
כבש 44  |  21/07/16 14:45
 
- כבש, זה לא אותו יוני מהשערוריו
בבר  |  21/07/16 17:33
 
- בגוגל תמצא.
כבש 4  |  22/07/16 06:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ברור לכל בר-בי-רב שהתאגיד, שנועד לצלוע לעבר שנת 2018, לא יצליח להגיע אל יעדו. האמת ניתנת להיאמר שכל תהליך הקמתו לא היה, מלכתחילה, לרוחו של ראש הממשלה ושר התקשורת. סיפור של בזבוז-כספים משווע
אריאל י. לוין
הכשל ביירוט המזל"ט מחייב בדיקה ומחשבה    האם הטרור בירושלים עולה מדרגה?    צריך לסייע לכלכלה באזור חברון    התחממות מפתיעה ביחסי אירן-טורקיה    מה עוד מסתתר בהסכם הגרעין עם אירן?
איתמר לוין
אומרים לנו שעלינו לקבל את ההומוסקסואליות משום שזוהי המוסכמה החברתית המודרנית. אבל אם מוסר הוא עניין של מוסכמות משתנות, הוא עלול לאפשר גם גילוי עריות ופדופיליה. לכן אני דבק במוסר הנצחי של תורת ישראל, ולא אכפת לי אם יכנו אותי בכל שמות הגנאי האפשריים
איתן קלינסקי
שר החינוך נפתלי בנט העניק פרס מאוד יוקרתי לשחקן שולי רנד על "שהצליח להנגיש את כל יופיה של היהדות ללבבות"    הרעייה של שולי רנד וילדיה, שכשנה מחייהם ב-2013-2012 נאלצו לשהות במקלט לנשים מוכות, לא חשו את הנגישות ליופי שביהדות
צ'לו רוזנברג
הפארסה של התאגיד החדש, היינו רשות השידור, היא עוד אחד מתרגיליו של נתניהו לקבור אותה    אין כל מניע ממשי במה שנתניהו החליט לגבי התאגיד החדש זולת טובתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il