X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קודם כל, בגלל שאף אחד לא טרח לכתוב את האמת בחוק. האסטרולוגיה אינה מדע מדויק ואין לה שום בסיס, מלבד נפשי. מדוע בכל זאת יש לה לגיטימציה?
▪  ▪  ▪

יש הרבה דברים שהם אמת אך הם לא כתובים בשום חוק של הכנסת. השמש זורחת בבוקר, כדור הארץ נע סביב צירו ממערב למזרח ולכן השמש לכאורה עולה בשמיים ממזרח ושוקעת במערב. גם כוח המשיכה לא מוזכר בשום חוק אבל אבוי למי שינסה לקפוץ מהקומה העשירית וינסה להפר את כוח המשיכה.
וגם את העובדה ש-400 שנה אחרי קופרניקוס וגלילאו, שהפריכה את הבסיס לאסטרולוגיה (התורה ההליוצנטרית) - גם עובדה זו שהאסטרולוגיה אינה משהו שצריך להיסמך עליו, לא נכנסה לספר החוקים הישראלי.
"גם אם אסטרולוגיה אינה מדע מדויק, עדיין אין היא מוגדרת כנוכלות", קבע שופט בית המשפט השלום בירושלים, יצחק שמעוני, וחייב את ח"כ יוסף טומי לפיד בפיצויים בסכום של 20 אלף שקל ושכר טירחת עו"ד בסך 30 אלף שקל לאסטרולוג אליצור קדושי, אותו כינה "נוכל" בתוכנית "פופוליטיקה" ששודרה בשנת 1996.
באחת התוכניות בחודש דצמבר 1996 הוזמן להתארח בתוכנית אסטרולוג בשם אליצור קדושי, שלאחר שהחל לפרוש את משנתו לגבי תחזיתו האסטרולוגית לשנת 1997, התפרץ לעברו לפיד ושאל אותו האם הוא נוכל, בשידור חי. בהמשך כבר חרץ לפיד כי מדובר בנוכל ועזב יחד עם חברו אמנון דנקנר את האולפן במחאה.
כמה ימים לאחר מכן התארח לפיד בתוכנית רדיו ואמר: "אני כועס על אסטרולוגים, מפני שהם אינם טיפשים אלא נוכלים. מי כמו האסטרולוג מבין שהוא מנצל לרעה את תמימותם של עניי הרוח. כמיהת אנשים נאיביים לניסים ונפלאות מנוצלת על-ידי רודפי בצע לעשיית רווחים קלים".
לפיד סירב להתנצל על דבריו, וקדושי החליט להגיש נגדו ונגד רשות השידור תביעת לשון הרע בגין התנהגותו "המשמיצה, המבזה ומלבינת הפנים של לפיד". קדושי דרש פיצויים בסך 260 אלף שקל. לפיד, מנגד, טען כי אופי וסגנון דיבורו היו ידועים לכל מי שהוזמן לתוכנית, ועל כן היה על קדושי לצפות כי יותקף.
מי שרוצה מוזמן לקרוא בהרחבה במאמרי "חשיפת האמת אודות האסטרולוגיה" ([קישור]) ולהבין מדוע האמירה שהיא אינה מדע מדויק היא לא מדויקת. במאמר אורח זה אסתפק רק בעובדה שהיא אינה מדע בשום צורה שהיא - מדויק או לא מדויק.
ראשית, קבוצות הכוכבים שעל פיהן נקבעות המזלות הן השלכה דו-ממדית של שמיים תלת-ממדיים ולפיכך אין קשר בין הכוכבים בקבוצה מלבד העובדה שהם נראים זה בקרבתו של זה. שנית, בשום ספר אסטרולוגיה לא מוסבר מהו בדיוק המנגנון שבאמצעותו משפיעים כוכבי לכת וכוכבים שהם גופים ענקיים (בסדר גודל של כדור הארץ ומעלה) על גורלם בני אדם שהם יצורים כל כך זניחים. כוח שאי אפשר להסביר אותו כנראה שאינו קיים.
ושלישית, האסטרולוגיה אינה מעודכנת. השמש כבר אינה עוברת באותם מזלות ובאותו הזמן שלפיהם עורכים האסטרולוגים את החישובים אלא במרבית המקרים חודש מוקדם יותר ולתקופות משתנות – לאו דווקא חודש בכל מזל, מה גם שהיא עוברת כשבוע בשנה במזל 13 – נושא הנחש. ויש עוד טענות ודוגמאות שכל אחת מהן מפילה את האסטרולוגיה על הקרשים.
לצערי, בישראל של שנת 2005 האסטרולוגיה פורחת. אין פורטל ואין תחנת רדיו וטלוויזיה שאין לאסטרולוגים בהם ביטוי. לעומת זאת, המדע נעדר כמעט מכל הערוצים בטלוויזיה (למעט החינוכית). ברדיו האסטרולוגים הם אורחים רצויים בפריים טיים, ומדענים - אם בכלל מוזמנים אזי לחלק של הפרפראות.
גם באינטרנט המדע הוא בן חורג. רק שניים מתוך חמשת הפורטלים הגדולים מחזיקים במדורים מדעיים (וואלה ו-YNET) ובכל החמישה יש מדור אסטרולוגי ובחלק גם מדורי ניו אייג' רחבי היקף.
גם בעיתונות היומית המצב לא טוב בהרבה. בעיקר "הארץ" וקצת "מעריב" מטפלים במדע אך גם "מעריב" וגם "ידיעות" לא יכלו להתאפק וכדי לרצות את מה שהם חושבים כרוב בארץ, המאמין באסטרולוגיה, הקדישו חלקים ניכרים מהשטח של הידיעה שבישרה על גילויו של כוכב לכת עשירי במערכת השמש לתגובה של אסטרולוגים.
ההרגשה שלי היא שהתהליך הזה הוא תוצאה משבר אמון בין המדענים לציבור, כאשר לא מאמינים למדענים שמבטיחים שהקרינה של האנטנות הסלולאריות, אם היא עומדת בתקנים, אינה מסוכנת. לא מאמינים למדענים שהנדסה גנטית של צמחים חיונית להתגברות על בעיית המזון בעולם ואיננה "מפלצתית". וכשלא מאמינים למדע בתחומי המחקר המודרניים, למה בכלל להאמין שכדור הארץ עגול, שהוא לא במרכז היקום ושהאדם הוא רק תאונה של האבולוציה, שגם בה הולכים ופוחתים המאמינים למרות מיליארדי ההוכחות?
ומה עושים כל מאמיני האסטרולוגיה כשהם חולים? הולכים לקרוא בכוכבים, בקפה או בקלפים, או שמא הולכים לרופאים ונעזרים באנטיביוטיקה?
העידן הפוסט מודרניסטי שבו לכאורה יש יותר מאמת אחת ושצריך לדבר בשפה תקינה פוליטית, מכלה כל חלקה טובה. הממשלה, שרוצה לעודד רדידות העם כדי להגביר את צייתנותו, לא עוזרת במיגור האמונות התפלות הללו ובית המשפט אפילו נותן להם לגיטימציה.
על לפיד לפנות לבית המשפט העליון ולבטל את ההחלטה המטופשת הזו, ולנצל את חברותו בכנסת כדי לנסות להסדיר סוף סוף את מעמדה של האסטרולוגיה ככלי המבוסס על עקרונות שבנפש האדם והקשר בינם לבין הטבע הוא מקרי בלבד.

[קישור]
האמת אודות האסטרולוגיה
הכותב הוא עורך הפורטל המדעי "הידען" [קישור] הפועל מאז שנת 1997 וכולל בתוכו גם את מדור "הספקן הישראלי"
לתגובות editor@hayadan.org,il
תאריך:  03/08/2005   |   עודכן:  04/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
הכתבים, במצלמות שלופות, ממתינים צמאי דם לאיזו מעידה, לאיזו שפיכות דמים מקומית, לאיזה מטורף הזוי שיספק את הסחורה...
פרופ' אמנון יוגב
על כיבוש וחיסול הטרור תוך כדי הינתקות
עמרי שני-טננבאום
כמה מלים לא ממש מפרגנות על החלק החדש והמאכזב בטרילוגיית "באטמן"
יצחק (ג'קי) אדרי - דימונה
שר האוצר הציג את המדיניות הכלכלית לתקציב המדינה לשנת 2006: הרבה מספרים, הרבה תוכניות. חיפשתי בשורה לחברה הישראלית ומצאתי גזירות מוסוות לחברה הישראלית. למה זה מגיע לנו?
נחמיה תנא
מהו מקור האהדה לפלשתינים בעולם האקדמי במערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il