X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מרכז ליב"ה מדווח, כי ארגונים שמאל השתלטו על הפעילות החינוכית של חיל החינוך על-מנת לשנות את השיח הדמוקרטי בצבא ובמטרה "להציע לחיילים פרשנות פלורליסטית למונח יהדות" המונח פרשנות פלורליסטית כולל פרשנות רפורמית, קונסרבטיווית ואתאיסטית מאמר שני בסדרה
▪  ▪  ▪
הרבנות הצבאית. היריב העיקרי [צילום: צילום מסך]

מכונים והשתלמויות
"בעקבות הפרטת פעילויות החינוך בצה"ל והוצאתן לגופים אזרחיים, ארגונים חיצוניים בעלי אג'נדה פוסט-מודרנית לשינוי פני החברה בישראל הם אלו שמפעילים את מרבית ההכשרות, ובכך משפיעים עמוקות על תפיסותיהם של בכירי צמרת מערכת הביטחון" - קובע מרכז ליב"ה", שמוסיף, כי הקורסים וההכשרות למפקדי צה"ל בתחום החינוך והערכים מועברים על-ידי ארגונים בעלי הטיה אידאולוגית שמאלית ופוסט-מודרנית. "תחילת ההתקשרות בין צה"ל לבין חלק מגופים אלו ... נעשתה בתקופת 'ההכנה המנטלית', שקדמה לביצוע תוכנית ההינתקות. מכון הרטמן אף לקח חלק פעיל במהלך 'שטיפת-המוח' לכלל מפקדי וחיילי צה"ל (בהכנה להינתקות - אב"ץ). נראה כי זו הייתה נקודת הפתיחה להשפעה של ארגונים אלו על הדגשים החינוכיים בקרב מפקדי הצבא".
אוניברסיטת חיפה מעבירה קורס לחניכי המכללה לביטחון לאומי (אל"ם-תא"ל). בעקבות טענות חניכים על הטיית תכנים, הוצא מרשותה קורס לחניכי המכללה לפיקוד טקטי (מלט"ק), והועבר לאוניברסיטת בר-אילן.
מכון הרטמן בירושלים הנו ראש-החץ בפעילות לפלורליזם דתי ביהדות, לשיתוף פעולה בין יהודים לערבים ולהכללה בשיח של גורמים שאינם מקובלים בישראל (כמו ג'יי סטריט, בצלם ואחרים), ופועל במימון הקרן החדשה לישראל.
בינ״ה - בית יוצר לנשמת האומהעוסק בלימודי יהדות כתרבות ובעשייה חברתית - סמינרים, פעילות תמיכה במסתננים, בשותפות עם ארגונים של היהדות הרפורמית ובמימון הקרן החדשה לישראל. החל לפעול בצה"ל בשנת 2013, כחלק מהניסיון לבנות מערכת מתחרה לרבנות הצבאית. במקום ליצור עימות חזיתי מול הרבנות הצבאית, פעל תא"ל שרמייסטר להטמעת יהדות אחרת על-ידי חיל החינוך.
בינ"ה מציע פעילויות לסגלי חינוך, לחיילים ולמפקדים בכירים בשאלות של זהות ישראלית יהודית מתוך גישה פלורליסטית, בדגש על המעשה הציוני כביטוי ליהדות פתוחה ומתחדשת. הארגון זכה בשנת 2013 במכרז להפעלת הקורס "ייעוד וייחוד", לקצינים המיועדים לקבל דרגת רב-סרן, כתנאי לקבלת הדרגה. כמו-כן, מעביר הארגון שבתות חינוך ו"זהות יהודית" למפקדים, למפקדות ולבני-/בנות-זוגם, לצוערים ולצוערות במלון ביפו, שמפעיל המרכז ליהדות מתקדמת (רפורמית), למרות ששיעור הרפורמים בצבא אפסי.
מכון מנדל, שנוסד על-ידי גורמים רפורמיים, החל לפעול בצה"ל בתקופת ההכנה להינתקות. משנת 2005 פועל להכשרת מנהיגות חינוכית בצה"ל. בכל שנה יוצאים כעשרים קצינים מתחום החינוך וההכשרה הצה"לי לשנה של הכשרה במכון מנדל. כך, המכון הוא הגורם המרכזי, המעצב את תפיסתם של גורמי החינוך בצה"ל.
קרן פוזן היא קרן זרה, הפועלת בצה"ל משנת 2009, במסגרת השינויים שערך תא"ל שרמייסטר במטרה לעודד את מפקדי היחידות ואת קציני החינוך להציע לחיילים פרשנות פלורליסטית למונח 'יהדות. פרטי ההתקשרות של הקרן עם צה"ל אינם גלויים. חלק מהפעילויות בתמיכת הקרן מתבצעות על-ידי ארגון בינ"ה ועל-ידי ארגון 'שיטים' (שניהם נתמכים על-ידי הקרן החדשה לישראל).
המכון הישראלי לדמוקרטיה פועל בירושלים, ודעותיו שמאליות אופייניות. הכין לצבא השתלמויות וניירות עמדה בעניין שירות נשים ולהחדרת השיח הדמוקרטי בצה"ל. "פורום צבא-חברה", שהוקם בתחילת שנות 2000, הפגיש את צמרת צה"ל עם בכירי המכון, כדי לדון במגוון נושאים, שהמכון עסק בהם: אופי הצבא, מאפייני הגיוס, מלחמה בטרור, השפעת הצבא על הכלכלה ועוד.
בהתאם לעמדותיו ה"לא-פוליטיות", תמך המכון בלהט רב בהינתקות, ועשה כמיטב יכולתו לקדמה. טרם ההינתקות, הקימו המכון וצה"ל צוות מיוחד לעיסוק בהינתקות.
יריבות
היריב העיקרי של חיל החינוך, מקדמא דנא, הנו הרבנות הצבאית. בזמנו, היה הרב הראשי לצה"ל (רבצ"ר) אלוף, והרבנות הצבאית תואמה על-ידי ראש אכ"א. כיום הרבצ"ר הנו תא"ל, וכמו קצין חינוך ונוער ראשי (קח"ר), הוא כפוף לראש אגף כוח-אדם (אכ"א). רוב הרב"צרים שירתו בתפקידם שש שנים - בעוד קח"רים התחלפו כל כשלוש שנים. משך התפקיד אפשר לרבצ"רים לנקוט מדיניות ארוכת-טווח להגשמת מטרותיהם.
הרבנות הצבאית צברה יוקרה ועוצמה בימיו של תא"ל הרב אביחי רונצקי, שכמו הרבצ"ר הנכנס, הרב איל קרים, היה מפקד קרבי בטרם הפך לרב צבאי. כיוון שחיל החינוך נעלם מהמפה, החלה הרבנות הצבאית לעסוק במוראל הגיסות, ופעילותה מצאה הד חיובי - גם בקרב בקרב חיילים לא-דתיים.
בניגוד לחיל החינוך, יש בכל הצבאות הדמוקרטיים - גם בארצות-הברית, שהפרידה בין דת לממשל - אנשי דת (צ'ֶפּל̤יין, במונח האנגלי). לרבנות הצבאית, טען רב מסוים, יש תפקיד חשוב להבטיח את יהדותו של צבא המדינה היהודית.
בשנים האחרונות מנסה הצבא להצר את צעדיה של הרבנות הצבאית בכל מישור. הרמטכ"ל בני גנץ פסק באוגוסט 2011, שלא ישתמשו ב"יזכור" הדתי בטקסים צבאיים, אלא בתפילה החילונית, שחיבר ברל כצנלסון. בהמשך פורק ענף תודעה יהודית ברבנות הצבאית והופרטו ההכשרות, תוך קיצוץ משמעותי בתקציבן. אחר כך קוצצו כרבע מתקני הרבנות הצבאית, כחלק מקיצוץ רוחבי באגפי המטה בצה"ל (כולל חיל החינוך). אך הפגיעה המשמעותית הייתה בפירוק גדודי הסריקה )זיהוי חללים) של הרבנות הצבאית. "עד לאחרונה פעל כל גדוד (סריקה) כמסגרת אורגנית בתוך אגד לוגיסטי של הפיקודים המרחביים. במסגרת שינויים שעורכת מפקדת השלישות באכ"א תתבצע 'הוספת כשירות סריקה' לצוות האית"ן (איתור נעדרים) האוגדתי, שבמסגרתה חלק מהפלוגות בגדודי הסריקה יפורקו ויפוזרו בין האוגדות, וישולבו בצוות משולב, תחת פיקוד קצין שלישות מתחום איתור הנעדרים (אית"ן). משמעות הדבר היא שגדודי זיהוי החללים הקרביים של הרבנות הצבאית מפורקים, וצוותיהם עוברים לתפקד תחת יחידת איתור נעדרים של חיל השלישות, שאין לה ידע והכשרה בתחום זיהוי החללים. בנוסף, בניגוד לגדודים אורגניים, במסגרות קטנות ומפוצלות שכאלו האפקטיביות של יכולת פעולה תיפגע מאוד.
"להבנתנו", קובע מרכז ליב"ה, "חוסר ההיגיון המערכתי שבשינוי הזה מלמד כי נוצר מתוך כוונה ישירה לפגוע ברבנות הצבאית על-ידי פירוקה מנכסיה המשמעותיים ביותר".
מעבר להחלשת הרבנות בעקבות השינוי הזה, "עבודת הקודש של זיהוי החללים ושל ההכרעות ההלכתיות הנדרשות בתחום הזה, לא תהיינה באחריותה הבלעדית של הרבנות".
תא"ל אבנר פז-צוק, קח"ר, פנה בתחילת 2015 לראש אכ"א וטען יש טעם לפגם בכך שהדמויות המרכזיות בטקס השבעת החיילים, לצד מפקד היחידה, הנם הרב החילי ורב היחידה, משום שלדבריו, "הטקס אינו דתי, ואין סיבה שייראה כך". קח"ר דרש, שמפקד היחידה ילווה את האישיות המרכזית, ללא ליווי רב, ופרק תנ"ך ייקרא על-ידי אחד מהמפקדים ולא על-ידי הרב, ו"דבר רב החיל" יבוטל לגמרי. בפועל, בכמה מקרים לא הורשה רב לנאום בטקס השבעת חיילים.
בנוסף, מציין דוח מרכז ליב"ה, כי גורמים שונים מנסים להוביל לקיצוץ בתקני רבני הפיקודים (מסא"ל לרס"ן). כלומר, פגיעה משמעותית בסמכות הרב הפיקודי, באחריותו ובמעמדו בין שאר קציני מטה הפיקוד (שכולם בדרגת אל"ם).
בוויכוחים בין חיל החינוך לבין הרבנות הצבאית נטען, כי הרבנות העניקה את הפעילויות על חשבון תקציב הרבנות ותרומות לעומת חיל החינוך, שדרש את המימון מהיחידות עצמן - למרות שחיל החינוך מספק ליחידות פעילויות חינוך בחינם בכמות רבה יותר מהרבנות, בסיוע תרומות חיצוניות של ארגונים פלורליסטיים.
יתר על כן, קצין השלישות הראשי הפיץ באחרונה הנחיות לטיפול בחללים בשגרה בצה"ל, ובהן פורטו תפקידי הגורמים השונים באירוע. "למרבה הפלא", קובע מרכז ליב"ה, "במסמך לא הופיע כלל תפקיד הרב הצבאי".
ריכוז כל האירועים וההנחיות הללו מלמד על רצון לפגוע במעמדה של הרבנות הצבאית ולצמצם את מוטת פעולתה ואת השפעתה על רוח הלחימה של הצבא. שיאו של התהליך בסגירת ענף תודעה יהודית ברבנות הצבאית ובהקמת ענף מחודש תחת פיקודו הישיר של ראש אכ"א. הענף החדש יאחד את הפעילות, שביצעו חיל החינוך והרבנות הצבאית בנפרד, ונעשתה חלוקת עבודה בין המרכיבים השונים של הענף החדש. תחום זהות יהודית -ישראלית, שפעל בחיל החינוך חולק לשניים - נושאי היהדות עברו לאחריות הענף החדש באכ"א; ונושאי הישראליות נותרו בידי חיל החינוך - כנראה, בידי קבלניו מהארגונים הפלורליסטיים. נראה, כי ההגדרות גמישות, כדי להותיר כמה שיותר תחומי פעילות בידי חיל החינוך.
המאבק ארוך-שנים בין חיל החינוך לרבנות הצבאית הוכרע על-ידי הרמטכ"ל לרעת הרבנות, קובע מרכז ליב"ה. "הדבר הזה משדר לשדירת הפיקוד בצבא מסר שלילי כלפי מעמד הרבנות, שתוצאתו בלבול ולעתים הדרה מכוונת על-ידי מפקדים של פעילויות ותכנים של הרבנות". יתר על כן, לפי דיווחים מהשטח, מפקדים חוששים לפתוח תוכניות של הרבנות הצבאית ביחידותיהם מחשש שהדבר יפגע בתדמיתם בעיני הפיקוד הבכיר ויפגע בהמשך קידומם האישי.
החלפתו של תא"ל פז-צוק בתא"ל יהודה פאיראיזן על כס קח"ר בימים האלה יכולה לסמן מפנה ביחסים הקשים בין חיל החינוך לרבנות הצבאית - ולאו-דווקא משום שפאיראיזן חובש כיפה.

תאריך:  04/08/2016   |   עודכן:  04/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוליטיזציה של הצבא במסווה של פעילות חינוך (ב')
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
פעילות עגומה ומדאיגה של צמרת
לא לאורך זמן  |  4/08/16 14:50
2
מגמה מבורכת
גולדבלט משה  |  4/08/16 16:50
3
השמאלנים השתלטו על צמרת צהל
חניבעל  |  4/08/16 17:37
4
מאמר מעניין ומדאיג ל"ת
בן הארץ  |  4/08/16 21:24
5
מר ליברמן קח פיקוד ופעל מיד!
מפוכח  |  4/08/16 22:24
6
חיל החינוך ואליס
לואיס קרול  |  7/08/16 21:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
מחשבה "כופרת" בנושא הסיוע האמריקני    חומת המנהרות - מעט ומאוחר    פלשתיני מועמד לתואר אב השנה    מי צריך אלפי חרדים ג'ובניקים?    לא נראה שמישהו בסוריה יתקוף את ישראל
איתמר לוין
משרד המשפטים התנגד למתן אפשרות לנציב הביקורת על הפרקליטות לפתוח בבירור על סמך פרסום תקשורתי - אבל זה בדיוק מה שעשתה המשנה ליועץ, דינה זילבר, נגד אוניברסיטת בר-אילן
אליקים העצני
"תראה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל" ותעשה את "מיטב מאמציה" בכיוון
שמעון זיו
משרד הבריאות חייב לציבור הסבר ממצה ואמין כיצד פועלת כך המערכת, כשהיא מוסרת את חיינו בידי מתמחים בלילות, בחגים ובשבתות
יעקב שטרכר
כבר התרגלנו שאיוש ותחלופת השרים במשרדי הממשלה נעשה חדשים לבקרים בלי לתת את הדעת על העלויות הכרוכות בכך    עתה הגדיל נתניהו לעשות והוא מחזיק במספר משרדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il