X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השופטת דליה דורנר נימקה בין היתר שהממשלה רשאית שלא לקיים את 'הבטחתה השלטונית', מפני שהחזרת העקורים תהווה תקדים בעייתי מבחינת זכות השיבה
▪  ▪  ▪
דורנר. אייקון ש ליברליות [צילום: פלאש 90]

נתפרסם, שהיועץ המשפטי לממשלה הזהיר שחקיקת "חוק ההסדרה", האמורה למנוע החרבת התנחלויות שהוקמו על אדמות פרטיות, תביא קץ על הדמוקרטיה ותפגע בזכות הקניין. זה הזמן לתת מבט לאחור, לפרשה מתקופת "ישראל היפה" לפני שהושחתה כביכול על-ידי "הכיבוש"("הכיבוש" - הכוונה תמיד לכיבושי 1967, לא לכל כיבוש אחר). כוונתי לסאגה המשפטית של הכפר המרוני אקרית.
צה"ל נכנס לכפר ב-1948 ואחרי שבוע הורה לתושבים לפנותו "לשבועיים", מנימוקי ביטחון. התושבים צייתו והתפנו. השלטונות לא התכחשו להבטחה להחזירם, אך פשוט לא קיימו אותה. העקורים חיכו עד שנת 1951 ופנו לבג"ץ, שהתיר להם לחזור. אולם הממשלה סירבה למלא אחר צו-בג"ץ וטענה בפשטות - 'אי-אפשר', בגלל הקרבה לגבול הלבנוני.
ממשלה זו (בראשות דוד בן-גוריון, 16 שנים לפני "הכיבוש"..) לא הסתפקה בכך ושלחה לעקורים "צווי יציאה", כדי להכשיר את הגירוש. על כך חזרו אנשי אקרית ועתרו לבג"ץ, אך עתירתם נדחתה.
תקדים בעייתי
ב-1953 הפקיעה הממשלה את אדמות הכפרים אקרית ובירעם ורשמה אותן על שם המדינה, ואף שלחה את חיל-האוויר שהפציץ והחריב את הכפר, לבד מן הכניסיה. 5,000 דונם הוכרזו כשמורת טבע ועל היתר הוקמו הקבוץ ברעם, המושב דובב, ועוד. ליתר ביטחון הוסיפו "צו סגירה" ואיסור כניסה לכפר. ב-1972 החליטה הממשלה רשמית, שלא להחזיר את המגורשים. ב-1981 הוגש בג"ץ שלישי, ונדחה. ב-1993 מינתה ממשלת רבין את ועדת ליבאי שהמליצה להתיר לתושביםלחזור אל 1,200 דונמים, אך מההמלצה לא יצא כלום. ב-1997 חזרו ועתרו לבג"ץ לביטול ההפקעה והסתמכו על ההבטחה השלטונית לתת להם לשוב, ושוב נדחו. השופטת דליה דורנר נימקה בין היתר שהממשלה רשאית שלא לקיים את 'הבטחתה השלטונית', מפני שהחזרת העקורים תהווה תקדים בעייתי מבחינת זכות השיבה (דורנר ידועה כאייקון של ליברליות ותקינות שלטונית).
ומאקרית לעמונה. "בהפוך על הפוך" עומדת כאן בפני אביחי מנדלבליט תמונת ראי של אקרית: איך מצד אחד התעלמו מפסיקת בג"ץ ואיך, מאידך-גיסא, בג"ץ ב-3 מתוך 4 החלטות לא היסס לפגוע בזכויות קנייניות ובהבטחות שלטוניות לטובת שיקולים לאומיים- ממלכתיים.
ואיזה מהפך עבר על בג"ץ, שהיום הוא נוקט גם מול בעיות קיומיות הנוגעות לארץ ישראל ולמתיישביה - בכלל ההרסני Fiat iustitia, pereat mundus: "ייעשה צדק, ייחרב העולם", ומה קרה לממשלות "הימין" של ימינו שביכולת הכרעה אינן אפילו צל חיוור של ממשלות השמאל.
דוח ועדת השופט אדמונד לוי מבקר קשות את הממשלה והבג"ץ בו כיהן, בכל הנוגע למה שמצטייר כמדיניות של דיכוי המתנחלים:
"אשם 'אי החוקיות' שבהקמת היישובים רובץ על הממשלה... כיצד היא יכולה להתייצב ולטעון
בניקיון כפיים כי המתיישבים פעלו שלא כדין, וכי יש להגיב על כך בהריסת מה שנבנה ללא היתר"? ...אין לבג"ץ "כלים לבירורן של שאלות שבעובדה... גם אם מוכחת בעלות פרטית בקרקעות... יש לתת את הדעת ... לפתרונות נוספים, עדיפים על פינוי והריסה, לדוגמה תשלום פיצוי..."
לפני היועץ המשפטי מונחים הדוח הזה והצעת "חוק ההסדרה" של הח"כים מועלם-רפאלי, קיש סלומינסקי, המסדירה הפקעה תמורת מתן קרקע חילופית וגם פיצויים כספיים לבעלי הקרקע, יחד עם פקיעת צווי ההריסה התלויים ועומדים.
היועץ יצטרך להשיב, מה ההבדל בין אקרית לעמונה והוא ימצא שהצעת חוק ההסדרה אנושית ונדיבה בהרבה ממה שהוצע לעקורי אקרית.

תאריך:  06/10/2016   |   עודכן:  06/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה בין אקרית לעמונה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
השופטת דליה דורנר?
חייזר  |  6/10/16 20:10
2
מדוע אתה מתחמק מהעיקר?
אלטע קאקער  |  6/10/16 23:43
3
סדום ועמונה
ד.ה  |  7/10/16 06:02
 
- גס רוח ואנטישמי
שלום יהודאי  |  5/12/16 01:23
4
מה חשוב מה דורנר ואדמונד
קישקשו?  |  7/10/16 09:04
5
משפטנים בעד חיסולה של ישראל1
שפרירית  |  25/10/16 18:04
6
משפטנים בעד חיסולה של ישראל2
שפרירית  |  25/10/16 18:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקרב על עמונה
איתן אראל
ישנה כנראה איזוֹ אצבע ברורה הַמְהָפֶּכֶת בערמות הדפים הכתובים על שֻלחני, אשר גרְמָה הפעם למאמר המצורף – 19/11/2009 להחליק אל בֵין אצבעותַי דווקא הערב? ובכן – אינני מתעלם מן העוּבדוֹת ואני מבקש ממיכל להקלידוֹ, בתקונים קלים ביותר, ולהעבירו לעיונך – הקורא המשכיל והנאמן
בעז שפירא
פייגלין בחוץ והבית היהודי בפנים    לא לבד אגב, שכן שדולה הקוראת לעצמה נאמנה לארץ ישראל, פעילה בכנסת ומונה כמעט שלושים חברים, כוח פוליטי ניכר!!
ענבל בר-און
דן מרגלית מישראל היום כלל לא בטוח שאובמה יפעל, בצאתו מן הבית הלבן, כדי לסדל את ישראל באו"ם    אבל בלי קשר, לשיטתו, אנו צריכים להקפיא את הבנייה בהתנחלויות
בעז שפירא
לו היו שופטי הבג"ץ עושים צדק, לו רק האמת הייתה נר לרגליהם, לו הגבילו עצמם אך ורק לעשיית דין ולא נקטו עמדה ערכית בסוגיות עקרוניות, מוסריות ואידיאולוגיות, לו גילו אמפתיה, חמלה ואהדה לאחיהם היהודים במאבקם על הארץ הזו - לו עשו מקצת מזה דיינו
עידן יוסף
שר הביטחון אומר כי אינו רואה הבדל בין עמונה לסוסיא הערבית וקורא לעולם לכבד פסיקת בתיהמ"ש בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il