X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התחקיר הפנימי של צה"ל על מחדל המנהרות ודוח מבקר המדינה החמור על מבצע צוק איתן מחייבים הקמת ועדת חקירה ממלכתית. הדרג המדיני בראשות נתניהו מנסה לגלגל את האחריות על צה"ל בעוד הוא עצמו לא הפיק את הלקחים ממלחמת לבנון השנייה
▪  ▪  ▪
נתניהו, יעלון וגנץ [צילום: פלאש 90]

החשיפה העיתונאית המוצלחת של גל"ץ השבוע של התחקיר הצה"לי הפנימי שעשה אלוף (מיל') יוסי בכר בעניין המנהרות ברצועת עזה מחזקת את טיוטת דוח מבקר המדינה בעניין תפקוד הקבינט והטיפול במנהרות במבצע צוק איתן, ומובילה כל בר דעת למסקנה ההגיונית כי אין מנוס מהקמת ועדה חקירה ממלכתית, שתבחן את כל ההיבטים המדיניים והצבאיים של מבצע צוק איתן, את המחדלים של ראש הממשלה, הקבינט, המל"ל וראשי מערכת הביטחון.
התחקיר הזה שם ללעג ולקלס את כל התדרוכים הרבים שטרח ראש הממשלה נתניהו לעשות לאחרונה למערכות התקשורת - עשרות עיתונאים ופרשנים - כדי לנקות את עצמו מכל אחריות למחדלי "צוק איתן".
עכשיו שוב רוחץ נתניהו בנקיון כפיו. הוא טוען ששמע על התחקיר הצה"לי לראשונה בגל"ץ. שרי הקבינט טוענים שלא עודכנו בתחקיר הזה. צה"ל טוען כי הציג את התחקיר בפני שהב"ט לשעבר משה יעלון. אולם האחרון טוען שאין זה מתפקיד הקבינט לדון בתחקיר צה"לי פנימי. שר הביטחון הנוכחי אביגדור ליברמן לא עודכן על התחקיר בתקופת החפיפה.
הדרג המדיני מגלגל את האחריות ממנו והלאה בתירוצים שונים. אם הביקורת הציבורית עליו תלך ותתגבר, הוא ינסה בסופו של דבר למצוא איזה ש"ג כדי לזרוק עליו את האחריות.
השר היחיד שמסתייג מהמגמה הזו הוא שר החינוך נפתלי בנט, שקורא שלא לגלגל את האחריות לעבר הצבא. "הלוחמים ראויים שהדרג המדיני ישתפר", הוא אומר. בהחלט מילים כדורבנות.
התחקיר של אלוף (מיל') יוסי בכר הוא מקצועי ורציני והוכן שלושה חודשים לאחר מבצע צוק איתן. הוא נותן גושפנקה למה שהיה כבר ידוע: צה"ל הגיע למלחמה לא מוכן, ללא תוכניות להילחם במנהרות, ללא אמצעי לחימה מתאימים, ללא הכשרת הכוחות והכנת כוחות ייעודיים שיתמודדו עם התופעה.
לכך אחראי הדרג המדיני בראשות בנימין נתניהו, הדרג המדיני הוא זה שצריך לדאוג ולוודא שהצבא ערוך כראוי למלחמה.
אי-הפקת לקחים ממלחמת לבנון השנייה
מחדלי מבצע צוק איתן מזכירים את מחדלי מלחמת לבנון השנייה. הדרג המדיני נאלץ אז להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד, שהיו חברים בה פרופ' רות גביזון, פרופ' יחזקאל דרור והאלופים (מיל') מנחם עינן וחיים נדל. דוח הביניים שפרסמו היה נוקב, ומצא ליקויים חמורים בהתנהלות הדרג המדיני, כולל הקבינט, ואח"כ פורסם דוח סופי עם המלצות.
הדרג המדיני נאלץ להקים ועדה בראשותו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק, שתתרגם את מסקנות ועדת וינוגרד לנהלים ופעולות מעשיות. הוועדה פרסמה דוח ממצה ובו בין היתר פירוט קונקרטי כיצד הקבינט צריך להכין את דיוניו, הדוח אומץ על-ידי ראש הממשלה.
באותה התקופה גם קודם חוק המל"ל, שתאם את מסקנות דוח וינוגרד והמלצות ועדת ליפקין-שחק, ובסופו של דבר חוקק החוק הקובע את כל מערכת סדרי העבודה, לפיהם הדרג המדיני צריך לתפקד במצבי החלטה ומצבי חרום. המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) חוזקה וקיבלה את הסמכות והחובה להכין את הקבינט והשרים. במהלך מבצע "עמוד ענן" תפקדו המל"ל והקבינט כיאות תוך יישום הולך וגובר של ההמלצות. הקלקולים החלו שנתיים לאחר מכן, במבצע צוק איתן.
ממצאי מבקר המדינה מגלים שורה של אי-סדרים ופעולות המנוגדים לדרישות החוק. בפועל, תפקוד הקבינט במבצע צוק איתן היה גרוע ומקוטע יותר מאשר של הקבינט במלחמת לבנון השנייה.
בתקופת מלחמת לבנון השנייה לא היה קיים חוק המל"ל ולא היו המלצות ועדת ליפקין-שחק, אך במבצע צוק איתן הם היו קיימים, היו חוק ונוהלים מחייבים. נתניהו בחר להתעלם מהם, הוא מידר את השרים, לא היו הכנות ראויות ולא היו חלופות להחלטות שהתקבלו.
מהקבינט הביטחוני יצאו כל הזמן הדלפות לתקשורת על התכנונים העתידיים של צה"ל וכוונות הדרג המדיני, ההדלפה החמורה ביותר הייתה של המצגת שהוצגה בקבינט על אפשרות כיבוש כל הרצועה, מחירה וההחלטה שהדרג המדיני מתכוון להימנע מכך. תנועת חמאס קיבלה מודיעין מעולה מההדלפות של הקבינט. עד היום לא נחקרה פרשת הדלפת המצגת לערוץ 2, אך כל מי שעיניו בראשו יכול לשער בנקל מאיזה מקור מדיני רם דרג היא הגיעה ולמי היה האינטרס להדליפה. בשורה התחתונה כל ההתנהלות הזו של הקבינט בראשות בנימין נתניהו גרמה לנזקים כבדים, למחיר גבוה בדמים ולתוצאה הלא משכנעת של המלחמה.
סוגיית הכשל בטיפול במנהרות עולה מהתחקיר של אלוף (מיל') יוסי בכר ומטיוטת דוח מבקר המדינה, אולם ישנם היבטים נוספים שנפלו בהם כשלים חמורים שלא התפרסמו עדיין. מעל לכל ניצבת סוגיית הניהול הקלוקל ובניגוד לחוק של הקבינט הביטחוני. ראש הממשלה הוא האחראי לניהול הקבינט, אך על המל"ל מוטלת האחריות לעשות את כל עבודת המטה ולוודא שהקבינט פועל כהלכה. אם היו כשלים הרי שזהו מחדל חמור של המל"ל, שכן זוהי אחריותו הישירה.
לאור העובדות שכבר עולות מתחקיר צה"ל בעניין המנהרות ולאור העובדה שמערכת ביקורת המדינה לא פעלה לרוחב כל הנושאים ועל-ידי אנשים בשיעור הקומה הגבוה ביותר בנושאים אלה וגם לא הייתה לה הסמכויות המוקנות לוועדת חקירה ממלכתית. אין מנוס אלא להקים ועדה כזו שתרד לחקר האמת. הרי הערעורים שהוגשו על-ידי המבוקרים למבקר המדינה מוסמסו מחומרת הדוח.
שר החוץ דאז אביגדור ליברמן מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה נתניהו במהלך מבצע צוק איתן. הוא צדק. חוק המל"ל מחייב הצגת מודיעין ממצה בכל דיון ע"י המודיעין, הצגת חלופות לכל החלטה, ניתוחן והשוואה ביניהן, דבר שלא נעשה.
ראש הממשלה ביחד עם שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל בני גנץ פעלו כצוות מצומצם. שרי הקבינט מודרו והכשלים נחשפו כשמחבלי חמאס הצליחו להפתיע את צה"ל והדרג המדיני.
מי האחראי העיקרי?
בעוד הצבא מנסה להפיק לקחים מהכשלים במבצע צוק איתן הדרג המדיני מנסה לטשטש את התמונה. הדרג המדיני מנסה גם לגלגל את האחריות על הדרג הצבאי. אחרי חול-המועד יעביר מבקר המדינה טיוטה נוספת, כמעט סופית, למבוקרים על מסקנות בדיקתו של ההיבטים השונים של מבצע צוק איתן.
על-פי גורמים מדיניים בירושלים, נראה כי הדרג המדיני בראשות נתניהו מנסה להסיט בתשובותיו למבקר המדינה את האש לעבר ראשי הצבא ובמיוחד לעבר הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ולעברו של האלוף אביב כוכבי ששימש במלחמה כראש אמ"ן.
על-פי אותם גורמים, מטרתו של נתניהו היא להתחמק מחלק מהאחריות לכשלים במבצע צוק איתן ולהקשות על-כניסה חלקה לפוליטיקה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ.
לפי גורמים בליכוד, נתניהו שוקל לנסות ולהטיל איפול על דוח מבקר המדינה בעניין "צוק איתן" באמצעות הרוב הקואליציוני בוועדה לביקורת המדינה. אולם צפוי שהאופוזיציה וגורמי התקשורת ערוכים לאפשרות הזו ויילחמו בה בכל כוחם. גם מבקר המדינה עצמו עשוי במקרה כזה להמליץ בפומבי על הקמת ועדת חקירה ממלכתית ולהכשיל את ניסיון הטיוח של נתניהו.
התחושה בקרב הציבור היא שלקחי מלחמת לבנון השנייה לא הופקו ולא יושמו ובכלל זה הקמת מועצה לביטחון לאומי(מל"ל) מקצועית ואיכותית.
לכן, הכרחי להקים ועדת חקירה ממלכתית שתגיע גם למסקנות אישיות כלפי מי שהפר אמונים בהתעלמו ביודעין ובכוונת מכוון מדרישות החוק שקודשו בדם.

תאריך:  22/10/2016   |   עודכן:  22/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין מנוס מוועדת חקירה ממלכתית
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
ראש הממשלה כושל ביותר בתולדות
שמין  |  22/10/16 16:35
2
וח"ק יוני בן מנחם
ה.א  |  22/10/16 16:58
3
די עם ועדות חקירה- בזבוז זמן
שקול  |  22/10/16 19:05
4
שיטת החיסול האוטימטיבי
אורי פ  |  22/10/16 19:26
5
כלבי תקיפה
באום  |  22/10/16 20:33
6
מי האחראי העיקרי? לפחות 3:
נתין המדמנה  |  22/10/16 20:35
7
קשקוש
מגיב ותיק  |  22/10/16 22:09
8
לחקור את פשע אוסלו
יהודי מפוכח  |  22/10/16 22:37
 
- "מפוקח"?! כלומר עד עכשיו לא
גדעון8  |  23/10/16 08:29
 
- אכן יהודים
באום  |  23/10/16 13:24
9
לביבי יש "מומחים" לוועדות מטעם
הרב שמרל  |  24/10/16 16:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
ענבל בר-און
בו כספית ממעריב עוסק בתגובה המגוחכת של ביבי לדוח צוק איתן, ובהתהפכות ההזויה שלו בנושא תאגיד השידור הציבורי
איתמר לוין
טוען שברק קינא בפופולריות של אשכנזי ונתניהו חשש שהלה יפנה לפוליטיקה    אומר על חקירתו בידי אפרים ברכה: הוא בעצמו נחקר על שחיתויות; טול קורה מבין עיניך
ענבל בר-און
יאיר לפיד ב"טור אורח" ב"סופשבוע מעריב", מתייחס לדוח "בצלם" לעניין צוק איתן    הוא חושב שבהם בכלל דוברים של ארגון טרור, והדוח הזה הוא copy paste מנתוני החמאס
עידן יוסף
התוכנית לשיקום עזה נמצאת בפיגור של 1.3 מיליארד דולר שטרם הועברו ע"י המדינות התורמות    רק כ-10% מ-11,000 יחידות הדיור שנהרסו ב"צוק איתן" נבנו מחדש עד היום    קיפאון בהכנסות והרעה ברמת החיים של משפחות פלשתיניות    שבחים לישראל על הגדלת מכסת הפועלים הפלשתינים
איציק וולף
אל"ם (במיל.) ליאור לוטן, מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, חשף כי ישראל העבירה לחמאס הצעה להעברת 19 גופות ו-18 אסירים שנתפסו במהלך צוק איתן    חמאס דרש שחרור אסירים שאינם מרצועת עזה ואינם קשורים למבצע צוק איתן ולכן העסקה התפוצצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il