X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מחמד דחלאן הגיע לשורה של הבנות עם שלטון חמאס ברצועת עזה מדובר במערכת של אינטרסים שבמסגרתם פועלת חמאס לנגח את מחמוד עבאס ולהסתייע בקשריו של דחלאן עם השלטון המצרי
▪  ▪  ▪
קשר עם ליברמן באמצעות שלאף. דחלאן [צילום: AP]

לפני עשרה ימים נועד יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, בדוחא שבקטר עם מנהיגי חמאס ח'אלד משעל ואסמעיל הניה במאמץ להביא לחידוש שיחות הפיוס בין הרש"פ לחמאס. במהלך השיחה התלונן עבאס כי תנועת חמאס מסייעת למחמד דחלאן בפעילותו נגדו במסגרת קרב הירושה על ראשות הרש"פ, הוא טען שתנועת חמאס אפשרה לפעילי דחלאן לערוך הפגנות נגדו ברצועה וכי היא שחררה מהכלא העזתי את אנשיו שנעצרו על-ידי מנגנוני הביטחון של חמאס.
אסמעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס השיב לו כי תנועת חמאס איננה מתערבת במאבקים הפנימיים בתוך תנועת פתח. היחסים בין תנועת חמאס למחמד דחלאן מורכבים ומסובכים אך אי-אפשר להתעלם מהעובדה שבשנתיים האחרונות חלה התקרבות ביניהם בגלל זהות אינטרסים של שני הצדדים.
לפני כחודש הודה ד"ר אחמד יוסף, מבכירי חמאס ברצועת עזה, בפומבי, כי מחמד דחלאן נהנה מפופולריות גבוהה בקרב תושבי הרצועה וכי יש לו קשרים אזוריים ובינלאומיים נרחבים.
השנאה בקרב תנועת חמאס ברצועה למחמד דחלאן היא גדולה אך בכירי התנועה מגלים גישה פרגמטית כלפי דחלאן נוכח ההתפתחויות הפוליטיות בתוך השטחים ובאיזור.
היחס השלילי של חמאס למחמד דחלאן מתייחס בעיקר לתקופה שבה שימש ב 1996 כראש המודיעין המסכל ברצועה בתקופת שלטונו של יאסר ערפאת והעובדה שהיו לו קשרים הדוקים עם מערכת הביטחון בישראל.
המודיעין המסכל הפלשתיני בראשות מחמד דחלאן הנהיג מדיניות של יד קשה בדיכוי הפעילות של חמאס ברצועה,אחד הסיפורים הידועים לשמצה ברצועה הוא סיפור מעצרם של בכירי חמאס ברצועה בידי אנשיו של דחלאן, ובהם בכיר חמאס ד"ר מחמוד א-זהאר, וגילוח זקניהם לשם השפלתם.
דחלאן נאלץ לברוח מרצועת עזה לאחר שתנועת חמאס השתלטה עליה בכוח ב-2007 אך חלומו הגדול נותר לחזור אליה כמנצח, למרות גירושו מרצועת עזה וממעמדות הכוח בתנועת פתח הוא הצליח לשמור על פופולריות גבוהה ברצועת עזה ולהקים מוקדי כוח ברצועה ובגדה. הוא הפך לגורם חשוב ברצועה ובחמאס מודים כי אינם יכולים להגיע לפיוס עם תנועת פתח ברצועת עזה ללא הסכמתו של דחלאן.
עם זאת, יש רבים בחמאס הסבורים כי דחלאן הינו גורם מסוכן וסכנה עתידית לתנועה אם יתחזק ויעמוד בראש הרש"פ, לכן הקשר עמו צריך להיות זמני בלבד ומוגבל לאפיקים שבהם יכולה חמאס להפיק ממנו תועלת.
מחמד דחלאן הוא המועמד של מדינות ערב המתונות מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ להיות יורשו של מחמוד עבאס והוא נהנה מיחסים קרובים מאוד עם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי. לכן, חמאס מעוניינת בניצול הקשרים הטובים של דחלאן עם מצרים לצורך השגת מטרותיה ומהסכסוך העמוק בין דחלאן למחמוד עבאס דבר שמסייע לה לנגח את יו"ר הרש"פ, אפשר לאפיין את הקשר בין דחלאן לחמאס במשפט "אויבו של אויבי הוא ידידי", הכל עניין של אינטרסים.
ההבנות עם חמאס
ניתן להצביע על כמה התרחשויות גלויות שמצביעים על התחממות ביחסי חמאס עם מחמד דחלאן וההבנות שהגיעו אליהן שני הצדדים, אולם גורמים בפתח ברצועת עזה טוענים כי ישנן עוד הבנות חשאיות שיתגלו במרוצת הזמן:
  • מחמד דחלאן שכנע את מצרים להקל את המצוקה ההומניטרית ברצועת עזה ולפתוח את מעבר רפיח באופן קבוע דבר שיקל על שלטון חמאס ברצועה. בימים הקרובים אמורה מצרים להודיע כי המעבר ייפתח באופן קבוע לשבעה ימים כל חודש לצרכים הומניטריים.
  • מחמד דחלאן פועל אצל מצרים להביא לשחרורם של ארבעה פעילים מן הזרוע הצבאית של חמאס שנעצרו בשנה שעברה מייד לאחר שחצו את מעבר רפיח למצרים במסווה של סטודנטים. מדובר בפעילים של הקומנדו הימי של חמאס שהיו בדרכם לאימונים צבאיים באירן. במקביל שחררה חמאס מהכלא לפני כשבוע, כמחווה לדחלאן, את זכי אלסכני, פעיל הזרוע הצבאית של פתח "גדודי חללי אל-אקצה".
אלסכני נעצר ב-2008 ונדון ל15 שנות מאסר על פעילות צבאית נגד חמאס,לאחר שחרורו הוא יצא לקהיר שם נפגש עם מחמד דחלאן לצורך תיאום משותף בעתיד.
  • חמאס אפשרה לפני כחודש לאלפים מתומכיו של מחמד דחלאן לקיים הפגנת ענק במרכז העיר עזה בעד היוזמה של "הרביעיה הערבית" לאחד את שורות פתח ולפיוס בין מחמד דחלאן ומחמוד עבאס. במהלך ההפגנה העלו כמה מהמפגינים באש את תמונותיו של מחמוד עבאס.
  • חמאס מאפשרת לרעייתו של מחמד דחלאן, ג'לילה, לעמוד בראש מוסד צדקה הנקרא "פתא" שהיא הקימה ברצועה לצורך הגשת סיוע הומניטרי לסטודנטים ולנזקקים ברצועה. בשבוע שעבר אפשרה חמאס את כניסתה לרצועה ממצרים לאחר שהרש"פ סירבה לתת לה אישור כניסה לרצועה דרך מעבר ארז. מקורביו של מחמוד עבאס טוענים כי ג'לילה דחלאן משמשת כצינור של העברת כספים לחמאס ברצועה אך אנשי דחלאן מכחישים זאת וטוענים כי מדובר בהכפשה.
הקשר עם ישראל
למחמד דחלאן יש קשר הדוק עם שר הביטחון אביגדור ליברמן באמצעות ידידם המשותף המיליונר מרטין שלאף. בתנועת חמאס ערים לפרסומים בישראל בדבר האפשרות כי ישראל מעוניינת להביא למיטוט שלטון חמאס ברצועה באמצעות מחמד דחלאן. דחלאן מצדו מכחיש כל קשר לישראל וטוען כי מדובר בספינים תקשורתיים שמטרתם להכפישו, לסכסך בינו לבין חמאס ולהציגו כמשת"פ ישראלי.
עם זאת במערכת הביטחון הישראלית לא פוסלים את האפשרות כי היה וישראל תמוטט במבצע צבאי נרחב את שלטון חמאס ברצועה יהיה זה מחמד דחלאן הדמות שתוכל לקבל את השלטון בעזה לידיה לאור הפופולריות הגדולה שלו ברצועה והכרתה מקרוב על כל בעיותיה.

תאריך:  05/11/2016   |   עודכן:  05/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אויבו של אויבי הוא ידידי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יוני היקר
כבש 44  |  6/11/16 06:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אריאל י. לוין
מסמכי הקג"ב הנחשפים בידיעות אחרונות מצביעים על השימוש שעשתה בריה"מ בבכירי אש"ף, כולל לפעולות טרור שזכו לתהודה רבה    אבו מאזן הוגדר כסוכן ואמור היה לרגל עבור הסובייטים בתוך שורות הארגון
יוני בן-מנחם
הרש"פ דורשת מבריטניה שלא להשתתף באירועים לציון מלאת מאה שנים להצהרת בלפור. יו"ר הרש"פ מתכנן התקפה מדינית רחבה על ישראל בזירה הבינלאומית בשנה הקרובה
מתי דוד
תוכניות שאמורות להיות "איזון בשידור" לטובת הפלשתינים והשמאל הקיצוני הפוסט ציוני שחלקו פעיל במערכת הארץ ובשאר "ארגוני השלום"
מאיר רבינוביץ
"ירושלים היא ברית הנצח של עם ישראל ולב ליבה של מדינת ישראל! אינני מעלה על דעתי שהאו"ם ינסה לעקור אותנו מירושלים לאחר שלוחמינו חירפו את נפשם על כיבושה במלחמת השחרור" (דוד בן-גוריון)
אריאל י. לוין
מדיניותו של הממשל הבא בנוגע למזרח התיכון תושפע במידה רבה מהיחסים עם רוסיה, וגם ליחסי ארה"ב-סין יהיה משקל - צופה ד"ר עופר ישראלי מהמרכז הבינתחומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il