X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפיגוע בעיר כרכ בדרום ירדן מסמל את התרחבות ההקצנה הדתית בממלכה וההזדהות עם רעיונות דאעש. חשש בארמון המלוכה מפיגועים באתרי התיירות בירדן כדי לפגוע בכלכלתה
▪  ▪  ▪
כוחות ירדנים בעיר כרכ [צילום: AP]

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם השבוע הודעה המגנה בשם הממשלה והעם בישראל את הפיגוע בירדן שבוצע ע"י חוליה של מוסלמים קיצונים בעיירה כרכ שבדרום הממלכה ההאשמית.
גורמי הביטחון בישראל מודאגים ממה שנראה כ "טביעות אצבע" של ארגון דאעש ומדברים שאמר שר הפנים הירדני סלאמה חמאד שמהם משתמע כי החיסול המקרי של המחבלים מנע פעילות טרור נרחבת יותר שתוכננה גם באזורים אחרים, ברשות המחבלים נתפסו חומרי נפץ וחגורות נפץ מוכנות להפעלה.
החשש הישראלי הוא מגל טרור דאעשי שיערער את יציבות הממלכה ההאשמית שלמדינת ישראל יש את הגבול הארוך ביותר עמה. מחדלי הטיפול של כוחות הביטחון ומשרד הפנים הירדני בפיגוע והטיפול התקשורתי הכושל מצד אמצעי התקשורת הרשמיים מעוררים ביקורת ציבורית נוקבת ברחוב הירדני וקריאות לפיטוריו של שר הפנים סלאמה חמאד אשר בינתיים זוכה לגיבויו של המלך עבדאללה.
ארבעת המחבלים התגלו במקרה בגלל עירנות של אחד האזרחים בעיר קטרנה.
בסופו של האירוע החבלני נהרגו ארבעה מחבלים, שבעה אנשי ביטחון ירדנים,עוד שני אזרחים ותיירת קנדית אחת, עוד 34 איש נפצעו. המחבלים הצליחו להימלט מהעיירה קטרנה בדרום ירדן ולנסוע במכונית גנובה מרחק של 40 ק"מ עד למצודה העתיקה ואתר התיירות הידוע של העיר כרכ מבלי שנעצרו ע"י
שום גורם ביטחוני.
בקרב נגד המחבלים השתתפו כוחות מיוחדים ירדנים ואזרחים כאחד, על-פי דיווחי ברשתות החברתיות בירדן, בתחנת המשטרה הסמוכה למצודה בכרכ לא היו כלי נשק ותחמושת והחיילים הירדנים נאלצו לבקש עזרה של האזרחים לאספקת אמצעי הלחימה כדי להכריע את המחבלים.
תופעת "הזאבים הבודדים"
על-פי דיווחים בתקשורת הערבית, ארבעת המחבלים שנהרגו בקרב עם כוחות הביטחון הירדנים בכרכ הם אזרחים ירדנים, שניים מהם הם אחים שמוצאם מהעיר סלט,והשניים האחרים מאזור כרכ. הארבעה ריצו עונשי מאסר בכלא הירדני על פעילות ביטחונית ג'יהאדיסטית ושוחררו לפני תום תקופת מאסרם בהתערבות של חברי פרלמנט וראשי השבטים אצל ארמון המלוכה ההאשמי.
למרות שארגון דאעש נטל בהודעה שפרסם ב-20 בדצמבר את האחריות על אירועי דאעש, גורמי הביטחון בירדן מגדירים את הפיגוע שביצעו הארבעה כחלק מתופעת "הזאבים הבודדים".
גורמי הביטחון הירדנים טוענים שארגון דאעש ממהר לקחת אחריות על כל אירוע ביטחוני למרות שאין קשר מבצעי בין המבצעים לארגון וזאת כדי לפאר את יכולותיו. המלך עבדאללה הכחיש מצדו השבוע כי בירדן ישנן "חוליות רדומות" של ארגון דאעש.
תופעת ה"זאבים הבודדים" בקרב הארגונים הג'יהאדיסטים קיימת כבר כמה שנים,מדובר במחבל בודד או מחבלים בודדים המבצעים פיגועים באזור מגוריהם ביוזמתם ובתכנון שלהם ללא הנחיות ותיאום עם הארגון המרכזי.
מי שפיתח את הרעיון הזה היה אבו מצעב אל-סורי בספרו "פלוגות ההתנגדות האיסלאמית" שבו הוא קרא לג'יהאד אישי והקמת חוליות נפרדות כדי להקשות על מנגנוני הביטחון לסכל את הפיגועים המתוכננים.
במהלך השנה החולפת היו שלושה פיגועים גדולים בירדן של קיצונים איסלאמיים:
  • התקפת טרור על שיירה של חיילים אמריקנים סמוך לבסיס צבאי בג'פר בדרום ירדן שבו נהרגו ארבעה אמריקנים וקצין ירדני אחד.
  • התקפה על בסיס של המודיעין הירדני במחנה הפליטים בקעה סמוך לרבת-עמון, בהתקפה נהרגו חמישה אנשי ביטחון ירדנים.
  • חיסול חוליה שמנתה 7 מחבלים שהתבצרו בבית בעיר אירביד בצפון ירדן לקראת ביצוע פיגועים, בקרב עימם נהרג קצין ביטחון ירדני.
ארגון דאעש נמצא בחודשים האחרונים במצוקה ובנסיגה בקרבות שהוא מנהל בסוריה ובעירק, מזה תקופה ארוכה שהוא מנסה לחדור ולהתבסס גם בירדן אך המודיעין הירדני, הידוע ביכולות מקצועיות גבוהות, הצליח לסכל עד כה את חדירתו לממלכה. לרעיונות דאעש יש תומכים רבים בירדן במיוחד נוכח התדרדרות המצב הכלכלי של הממלכה, האבטלה הגוברת והתחזקות האיסלאם הפוליטי.
מה שמדאיג עוד את שירותי הביטחון הירדנים הינו העובדה שהתקפת הטרור האחרונה במצודה בכרכ נועדה לפגוע בענף התיירות בירדן.
בירדן חוששים ש "הזאבים הבודדים" יאמצו את האסטרטגיה של דאעש בטורקיה ובמצרים לתקוף אתרי תיירות כדי לפגוע בענף חשוב לכלכלה הירדנית.
ארגון דאעש מנסה לבצע בירדן מסע נקם נגד השלטונות על חיסולו של מייסד הארגון אבו מצעב אלזרקאווי ועל השתתפותה של ירדן בקואליציה הבינלאומית בראשותה של ארה"ב נגד דאעש.
כזכור, ארגון דאעש הוציא להורג בינואר 2015 את הטייס הירדני מאעז אלכסאסבה שנפל בידיו לאחר שמטוסו הופל בשמי סוריה. לירדן יש גבולות ארוכים של מאות קילומטרים עם סעודיה, עירק וסוריה והחדירה לשטחה דרך הגבולות האלה איננה קשה.
ירדן משתפת פעולה מבחינה מודיעינית עם מדינות כמו סעודיה ומצרים, ראשי המודיעין של מדינות אלה כבר נפגשו השנה כמה פעמים כדי לדון בדרכים למניעת הטרור של דאעש.
המאמץ הירדני נמשך כדי למנוע את חדירת דאעש לשטח הממלכה והקמת תשתית נרחבת במיוחד באזור הדרום כדי לערער את יציבות השלטון. אולם הפיגוע בכרכ מוכיח כי שירותי הביטחון הירדנים חייבים להגביר את מאמצי הסיכול שלהם נוכח התרחבותה של תופעת "הזאבים הבודדים". המלך עבדאללה הנחה השבוע את כל ראשי מנגנוני הביטחון בירדן להגביר את שיתוף הפעולה ביניהם כדי להתמודד עם הסכנה של דאעש.

תאריך:  22/12/2016   |   עודכן:  22/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטרור האיסלאמי בירדן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שום דבר לא יעזור
עובד 1  |  22/12/16 23:53
2
למה יש לצפות מדת השלום ?
רון ה.  |  23/12/16 05:33
3
האיסלאם והמוות, סיפור אהבה !
רון ה.  |  23/12/16 13:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יצחק מאיר
התגובה הזאת של דמוקרטיה השואפת להציל עצמה באמצעות פופוליזם הבוחל בחוכמה הצבורה של שומרי מורשת התרבות בכלל והתרבות השלטונית הערכית בפרט התגובה הזאת היא כנראה מתוחכמת יותר משאני יכול להשיג בדעתי המצטמקת והולכת
יוני בן-מנחם
מפלגת "אלנהדה" בתוניסיה דורשת מהממשלה לחשוף את זהותם של המתנקשים בחיי המהנדס מחמד אלזווארי. החיסול של אלזוורי נוצל לסגירת חשבונות בין בנו של הנשיא לבין האחראי לשירותי הביטחון בתוניסיה
איתמר לוין
אקונומיסט תוקף בחריפות את חוסר המעש של המערב מול הטבח בחלב, וסבור שהמדיניות של טראמפ תהפוך את העולם למקום עוד יותר חסר יציבות
אלברט שבות
האסטראטגיה האירנית היא לקיים את מצוות האל ונביאו מוחמד - מצווה המקובעת בקוראן באופן צח וברור ובלתי משתמע לשני פנים: לשנוא את היהודי באשר הוא ולאבדו מהעולם
שכיב סאלח
מה שאמור להדאיג את המדינאים הישראלים הרבה יותר הוא הניסיונות החוזרים ונשנים של הסורים להעביר לחיזבאללה נשק "חכם" ונשק להשמדה המונית    מי שחושב שהאופציה הזאת אינה ריאלית משלה את עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il