X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטת מועצת הביטחון 2334 היא אקורד סיום צורם של שמונה שנות קיפאון בתהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו הובילו את ישראל למפולת מדינית קשה ולקבלת החלטה בעייתית ביותר לישראל ולתהליך השלום כאחד
▪  ▪  ▪
ישיבת מועצת הביטחון בנושא ההתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון [צילום: Manuel Elias/The United Nations via AP]
קריאה בעייתית
החלטה זו מביאה את תהליך השלום החותר לפתרון שתי המדינות לנקודה הנמוכה ביותר מאז 2008. ישראל משלמת על קריאה בעייתית ומוטעית של נתניהו את המערכת האמריקנית והעולמית בשנים האחרונות.

פתרון לסכסוך
כתמונת ראי לקריאת המציאות הבעייתית של נתניהו, גם ממשל אובמה לא הצליח לקרוא את דעת הקהל והמערכת הפוליטית הישראלית, ולא בחן את תקפותן של הנחות המוצא שלו לגבי קידום פתרון לסכסוך. החלטת מועצת הביטחון בעייתית בכמה ממדים ובהם הממד של פגיעה בהרתעה הישראלית, שחלק ניכר ממנה מתבסס על הברית האסטרטגית עם ארצות הברית ותמיכתה של זו בישראל.

אובמה ונתניהו מעניקים הישג לפלשתינים
אקורד הסיום של שמונה שנות קיפאון בתהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים הוא אקורד צורם -החלטת מועצת הביטחון 2334. ההגעה לאקורד זה היא תוצאה של אסטרטגיה פלשתינית, המעדיפה התמודדות עם ישראל במוסדות בינלאומיים על פני משא-ומתן, ומדיניות והתנהלות בעייתיות של ממשל אובמה וממשלות נתניהו. החלטה זו מביאה את תהליך השלום החותר לפתרון שתי המדינות לנקודה הנמוכה ביותר מאז 2008. הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו הובילו את ישראל למפולת מדינית קשה ולקבלת החלטה בעייתית ביותר לישראל ולתהליך השלום כאחד. אובמה, במהלך אנטי-ישראלי קשה ובוטה, פגע בבעלת-ברית מובהקת שלו במזרח התיכון, ונתניהו, בקוצר ראותו ובאופן בו ניהל את מדיניות החוץ הישראלית, העניקו יחדיו בסופה של שנת 2016 מתנה דיפלומטית לפלשתינים, אשר נוקו מאחריות לקיפאון בתהליך השלום וקיבלו תמורה מדינית משמעותית מהקהילה הבינלאומית.
ישראל משלמת על קריאה בעייתית ומוטעית של נתניהו את המערכת האמריקנית והעולמית בשנים האחרונות. נתניהו תלה את יהבו בקונגרס - אותו קונגרס שעל-פי החוקה האמריקנית לא יכול היה למנוע הסכם גרעין עם אירן או להטיל ווטו במועצת הביטחון. נתניהו מצדו חשש למתוח קו מפריד בין גושי ההתיישבות והשכונות היהודיות שבמזרח ירושלים לבין ההתנחלויות המבודדות שביהודה ושומרון. הבנה שקטה על הקפאה של בניה בהתנחלויות מעבר לגדר הביטחון הייתה מקשה על אובמה להימנע אל מול הצעה הפוגעת בישראל. התנהגות ממשלת ישראל בסוגיות "חוק ההסדרה", העיכוב בפינוי עמונה וקריאות בזכות סיפוח של שטחי C - כל אלו היו הגורמים העיקריים שדחפו את ממשל אובמה להימנע מלהטיל ווטו על הצעת ההחלטה הבעייתית. הפער בין נאומו של ראש הממשלה נתניהו באו"ם, שבו התנבא ממשאלות ליבו על אודות סוף הרוב האוטומטי נגד ישראל במוסד זה, לבין ההצבעה הגורפת נגדה ב-23 בדצמבר, מצביע על קריאה בעייתית של המציאות הבינלאומית.
כתמונת ראי לקריאת המציאות הבעייתית של נתניהו, גם ממשל אובמה לא הצליח לקרוא את דעת הקהל והמערכת הפוליטית הישראלית, ולא בחן את תקפותן של הנחות המוצא שלו לגבי קידום פתרון לסכסוך. אי-היכולת להבחין כי בנושאי ביטחון, גושי ההתיישבות והשכונות היהודיות במזרח ירושלים שלגביהם קיים בישראל קונצנזוס רחב ביותר, וכי הציבור הישראלי לא יהיה מוכן לקחת סיכונים ביטחוניים כפי שנלקחו בעבר, היה בליבת הניסיון לפגוע בנתניהו - אשר השיג תוצאה הפוכה. בנוסף, התעלמות ממשל אובמה ממכתב בוש לשרון מאפריל 2004, כמו גם מהפרמטרים להסדר שהציג הנשיא ביל קלינטון, אשר מכירים בכך שגושי ההתיישבות יהיו בשטח ישראל, עוררה בישראל חשדנות רבה כלפי ממשל אובמה וכוונותיו. הטלת מרב האשמה לאי-ההתקדמות לפתרון שתי המדינות על ישראל ועל סוגיית ההתנחלות, לצד ההתעלמות מתרומתם המכרעת של הפלשתינים לעצירת התהליך המדיני (הפלשתינים הם שלא קיבלו את עקרונות המסגרת להסכם שניסח מזכיר המדינה ג'ון קרי) - כל אלה פגעו קשות באפשרות של הממשל לקדם את תהליך השלום. במהלך אחרון זה במועצת הביטחון "השלים" ממשל אובמה מורשת בעייתית של כישלונות במזרח התיכון: עמידה מנגד אל מול המתרחש בסוריה; אי-היכולת לנצח את דאעש; יצירת ואקום באזור, שאליו נכנסו רוסיה ואירן; שרשרת של משברי אמון בין הממשל לבין כל בעלי-בריתו באזור.
באי-הטלת הווטו, הממשל העניק פרס יקר מפז לפלשתינים עבור סרבנותם להגיע למשא-ומתן ישיר עם ישראל, והחליש מאוד את הסיכוי שהמשא-ומתן הבילטרלי בין הצדדים יחודש ויקודם בעתיד הנראה לעין. הפלשתינים אינם יכולים להרשות לעצמם להציג עמדה מתונה יותר מעמדת מועצת הביטחון ולהסיק - בטעות - כי המענה לדרישותיהם יגיע מהאו"ם, ולא בדרך של משא-ומתן עם ישראל. ישראל, לעומת זאת, אינה יכולה להגיע למשא-ומתן בתנאים של קביעה מוקדמת ומראש של הגבולות בינה לבין המדינה הפלשתינית העתידית. במקום "נסיגה משטחים לגבולות מוכרים ובטוחים", כלשון החלטה 242, ישראל תפגוש כנקודת מוצא את גבול 67', כולל במזרח ירושלים. שוב, כתמונת ראי לנתק של ממשלת ישראל מהבית הלבן, חשוב להדגיש שממשל אובמה לא עשה כל מאמץ לתאם עם ישראל את עמדותיו ולנסות לרכך את ההחלטה, וכך לנטרל את המוקשים הגלומים בה להמשך המשא-ומתן ולסיכוי להגיע לפתרון של שתי מדינות.

ההחלטה בעייתית בשבעה ממדים
ההחלטה מחזקת את הסרבנות הפלסטינית ואת האסטרטגיה של הימנעות ממשא ומתן עם ישראל
▪  ▪  ▪

1. מבחינת ישראל, הגישה שבבסיס החלטה 2334, שלפיה "דין הכותל המערבי כדין ההתנחלות יצהר", או "דין שכונת רמות שבירושלים כדין ההתנחלות אלון מורה", שומטת כל סיכוי לנהל משא-ומתן שתכליתו קידום הסדר של שתי המדינות. כאמור, ההחלטה מחזקת את הסרבנות הפלשתינית ואת האסטרטגיה של הימנעות ממשא-ומתן עם ישראל, בציפייה להכתבה בינלאומית של הפרמטרים להסדר. על כן, ההחלטה תעודד אותם לדבוק בסירוב לחזור למשא-ומתן ולהתגמש.
2. גבר הסיכון לתביעות נגד ישראלים בדרג מדיני וצבאי בבית הדין הבינלאומי בהאג. באווירה של "ציד משפטי" של מנהיגים ומפקדים ישראלים יהיה קשה להוביל משא-ומתן לשלום.
3. תנועת הדה-לגיטימציה והחרם על ישראל תתחזק ותקבל עידוד מורלי ומדיני, הניתן לתרגום לצעדים משפטיים, פוליטיים, ציבוריים וכלכליים.
4. ההחלטה מציבה את הסוגיה הישראלית כסלע מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקנים בציבור האמריקני ומאיימת על התמיכה הדו-מפלגתית רבת השנים בישראל.
5. יש בהחלטה גם פגיעה בהרתעה הישראלית, שחלק ניכר ממנה מתבסס על הברית האסטרטגית עם ארצות הברית ותמיכתה של זו בישראל.
6. דוח בנושאים שההחלטה מתייחסת אליהם, שמזכ"ל האו"ם התבקש לתת כל שלושה חודשים, יבטיח עיסוק מתמיד בסוגיה על חשבון נושאים חשובים יותר ויזין קמפיין אנטי-ישראלי מתמשך.
7. עם זאת, חשוב להדגיש שההחלטה לא התקבלה תחת פרק 7 של מגילת האו"ם, ולפיכך אין היא מאפשרת נקיטת סנקציות וצעדים מעשיים אחרים נגד ישראל על-ידי האו"ם, ללא החלטה נוספת. ניתן להעריך כי הממשל החדש בארצות הברית, שהוא אוהד יותר לישראל מאשר ממשל אובמה, יטיל ווטו על כל ניסיון לעבור להחלטות על בסיס פרק זה.

מה נכון לישראל לעשות?
צעדי סיפוח רחבים לא יהיו נכונים בשום מקרה ויהיו טעות שתוביל להעמקת בידודה של ישראל
▪  ▪  ▪

בסיום שנת 2016 חשוב יותר להפנות את המבט לעתיד, מאשר לעסוק בניתוח לאחור של הדרך שהובילה להחלטה 2334. יש להיערך במטרה למזער את השפעותיה השליליות של החלטה זו ולגבש מדיניות הולמת יותר לישראל, לנוכח המצב המדיני הבעייתי שהיא יוצרת.
בטווח הקצר - תחושות כעס, עלבון, בגידה וזעם, גם אם ניתן להבינן, אינן בסיס נכון למדיניות שקולה ואפקטיבית. גם אם חשוב לגבות מחיר מהרשות הפלשתינית, שיזמה את המהלך, יש להשהות את התגובה עד ל-20 בינואר 2017 - מועד כניסתו של הנשיא דונלד טראמפ לבית הלבן. צעדי סיפוח רחבים לא יהיו נכונים בשום מקרה ויהיו טעות שתוביל להעמקת בידודה של ישראל, או אפילו לצעדים חמורים יותר נגדה. לעומת זאת, חיזוק ההתיישבות בירושלים ובגושי ההתיישבות, עידוד להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים והכרה במעמד הנוכחי של הגולן עשויים להיות מהלכים שישראל תתאם עם הממשל הנכנס.

בבסיס האסטרטגיה הישראלית ארוכת הטווח צריכות להיות שלוש הנחות

ראיה רחבה
נכון יהיה לישראל לאמץ אסטרטגיה פרואקטיבית, שבמרכזה הסכמות עם ארצות הברית לגבי אבחנה בין ההתיישבות בגושים לבין התנחלויות מבודדות – שם תקפיא ישראל את הבניה. ובראיה רחבה יותר, נכון שישראל תוכיח את מחויבותה לאופק של שתי מדינות בעתיד.

אולם, הסטאטוס קוו איננו טוב לישראל ויש ליזום שינוי שישמר את האופק של פתרון שתי המדינות, אך יוביל לשם בדרך אפשרית בנסיבות הנוכחיות
▪  ▪  ▪

1. ממשל טראמפ יהיה הרבה יותר ידידותי לישראל, וניתן יהיה להגיע עמו להבנות שממשל אובמה דחה בעקביות.
2. חזרה למשא-ומתן אינה אפשרית עקב הסרבנות הפלשתינית - מה גם שגיבוש הסכם כולל וסופי לא היה בר-ביצוע גם טרם קבלת החלטה 2334 (לא עם הרשות הפלשתינית, ובוודאי לא עם חמאס) - והיא תהיה קשה עוד יותר למימוש אחרי קבלת ההחלטה, שצפוי כי תקצין את העמדות הפלשתיניות ותלכד את הציבור הישראלי מאחורי הצורך לחזק את ההתיישבות בירושלים ובגושים.
3. אולם הסטאטוס קוו איננו טוב לישראל ויש ליזום שינוי שישמר את האופק של פתרון שתי המדינות, אך יוביל לשם בדרך אפשרית בנסיבות הנוכחיות. יש להתקדם לקראת היפרדות מהפלשתינים בדרך מבוקרת, זהירה וסבלנית, שתגן על האינטרס של ישראל להיות מדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה וצודקת, אשר תשקם את מעמדה המדיני והמוסרי בעולם. על בסיס הנחות אלו נכון להציג לממשל טראמפ הצעה ישראלית לפעולות מעשיות, שבבסיסן יוזמה ישראלית פרואקטיבית לעיצוב מציאות משופרת, תוך התמודדות עם הטענות שההתנחלויות הן המכשול לשלום.
נכון יהיה לישראל לאמץ אסטרטגיה פרואקטיבית, שבמרכזה הסכמות עם ארצות הברית לגבי אבחנה בין ההתיישבות בגושים לבין התנחלויות מבודדות - שם תקפיא ישראל את הבנייה. ובראיה רחבה יותר, נכון שישראל תוכיח את מחויבותה לאופק של שתי מדינות בעתיד, על-ידי סדרת פעילויות שתכליתן לחולל שינוי במגמות הנוכחיות, שהיא תיזום בעצמה. במסגרת זו, נכון שישראל תיזום מהלכים במטרה לעודד בניית מוסדות פלשתינים מתפקדים ולהרחיב את שלטונם העצמי, לביסוס מערכת כלכלית פלשתינית יציבה, וכן לכינון תשתיות שיאפשרו רצף תחבורתי - כל אלה כבסיס למדינה פלשתינית בהיווצר התנאים להקמתה. חשוב לרתום למימוש מדיניות זאת את המדינות הערביות הפרגמטיות, בגיבוי ממשל טראמפ ובהובלתו. מובן שלשינוי מדיניות כזה יהיו גם נגזרות בזירה הפוליטית בישראל, ובזירה זו ראוי שראש הממשלה ירסן את צעדיהם הקיצוניים של שולי הימין, המכתיבים באחרונה את מהלכי ממשלתו באמצעים של מדיניות וחקיקה המרעות את מעמד ישראל בזירה הבינלאומית.
ארצות הברית היא בעלת-הברית החשובה ביותר של ישראל, ולפעמים היחידה. חשוב שישראל לא תיגרר לעימות רפובליקני-דמוקרטי ותשוב להיתמך על-ידי שתי המפלגות. כן חשוב לחזור ולייצב את האמון בין המדינות, ובעיקר בין מנהיגיהן - אמון שהופר על-ידי שני הצדדים בתקופת הנשיא אובמה וממשלות נתניהו. חובה לחזור ולבנות יחד יסודות ליחסים מיוחדים וחזקים בין המדינות, אשר יבטיחו את האינטרסים החיוניים של שתיהן.

הכותב היה מועמד המחנה הציוני לתפקיד שר הביטחון בבחירות 2015.
תאריך:  26/12/2016   |   עודכן:  26/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטת מועצת הביטחון 2334 ומשמעויותיה
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
היתה החלטה ותהיה גם אחרת ל"ת
לא צריך להתפלסף  |  26/12/16 13:29
2
קשקוש גמור
מגיב ותיק  |  26/12/16 14:05
3
נציג המחנה הביזיוני - זה מסביר
אלטע קאקער  |  26/12/16 14:32
 
- אתה שקרן ומתעתע
מגיב ותיק  |  26/12/16 17:34
 
- חביבי אתה חי בסרט
אלטע קאקער  |  26/12/16 18:37
 
- תת רמה
מגיב ותיק  |  27/12/16 00:13
 
- קשקשן
עובד 1  |  26/12/16 22:54
 
- אלטע קאקר ל"ת
צודק לגמרי.  |  27/12/16 06:05
4
ידלין
באום  |  26/12/16 15:48
5
פרשנות מרושעת
מושיקו  |  26/12/16 16:00
6
תהליך שלום???
Nir Dror  |  26/12/16 16:07
7
רזולושן הינה כוונה ולא החלטה
מובן מאליו  |  26/12/16 16:08
8
עוד החלטה שדורשת צומת לב!
Nir Dror  |  26/12/16 16:16
9
עוד אחד ממרכיני הראש השמאלנים
העם אינו טיפש  |  26/12/16 18:14
10
אכן, לא אמרו לך מתוסכל...
שמין  |  26/12/16 21:11
11
הסיבה ל"עונש" שהשחור מהבית
נתין המדמנה  |  26/12/16 21:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
תפיסת העולם של אובמה ושל הקבוצה שייצג בחברה האמריקנית, משנה את אופיה ומהותה של ארה"ב; אם תמשיך קבוצה זו להשפיע, תסכן לטווח הארוך את עצם קיומה של ארה"ב כפי שהייתה מוכרת לנו
יוסי ברנע
"הגשש החיוור" הנחיל לנו משפטים ומושגים לרוב    במידה רבה ניתן לראות בתוכניות הבידור של שלושת המופלאים ביטוי לביקורת חברתית-פוליטית    הרי אותו מערכון ממנו שאוב המושג "ישרא-בלוף" נכתב על-רקע דרך קביעה השכר    הרי כיום גם אלו המרווחים פי חמש משכר המינימום מקבלים העלאה בשכרם כששכר המינימום עולה, באשר כביכול שכרם מחושב לפי שכר מינימום
רבקה שפק ליסק
אני קוראת לממשלת ניו-זילנד בשם אזרחי ישראל לחדול מלהתערב בענייננו ולתת לנו לפתור את בעיותינו במו"מ בין הצדדים ולא בכפיה מגורמים אינטרסנטיים
בעז שפירא
אמירתו האלמותית של בן-גוריון "או"מ שמום" הופכת לרלוונטית מתמיד, או אולי יותר נכון לומר כתמיד, איך שתרצו
משה גולדבלט
לאחר שתחלוף הפניקה ובטרם יהיה המשך מעשי להחלטת מועצת הביטחון, כמו למשל סנקציות של האיחוד האירופי על ההתנחלויות, כדאי להתחיל להתרגל לחשוב על המחיר שניאלץ לשלם עבור ההתנחלויות
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי  
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
תקציב הביטחון לשנים 2018-2017  /  שמואל אבן, ערן ישיב
הגעת ה-F-35 לישראל  /  יפתח שפיר
תובנות ולקחים מגל השרפות   /  מאיר אלרן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il