X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תנועת חמאס הסכימה להסגיר לידי מצרים מבוקשים שסייעו לדאעש ומסתתרים ברצועה חילוקי דעות חריפים בין הזרוע הצבאית לבין ההנהגה המדינית בקטר על היחס לטורקיה
▪  ▪  ▪
[צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ד"ר מוסא אבו מרזוק, הטיל "פצצה" חשובה בראיון שהעניק ב-25 בינואר לביטאון המצרי הרשמי "אל-אהראם" כשהודיע שתנועת חמאס מוכנה להסגיר מבוקשים השוהים בתחומי רצועת עזה לידי גורמי הביטחון של מצרים. מדובר במבוקשים שנמלטו מאזור סיני לרצועת עזה והקשורים לפיגועי טרור שבוצעו במצרים על-ידי ארגון דאעש והזרוע הצבאית של תנועת "האחים המוסלמים".
השינוי בעמדת חמאס בנושא הינו חסר תקדים והוא מסמל את ההתקרבות החדשה ביחסי חמאס עם מצרים שהתחילה לפני כחודשיים. אבו מרזוק גילה בראיון כי תנועתו קיבלה רשימה של מבוקשים מגורמי הביטחון המצריים שמספרם מועט וכי מתקיימים מגעים בין גורמי הביטחון של מצרים לגורמי הביטחון של חמאס כדי לדון באופן פרטני בשמות ברשימה כדי לבחון את אפשרות הסגרתם אם תוכח מעורבותם של המבוקשים בפגיעה בביטחון של מצרים.
על-פי גורמים בחמאס מדובר ב15-20 מבוקשים.
אבו מרזוק הדגיש בראיון כי אין זה האינטרס של חמאס לפגוע בביטחון הלאומי המצרי, "אנו נפגעים ממה שקורה בסיני יותר מאשר מצרים" הוא הסביר. דבריו של מוסא אבו מרזוק השוהה במצרים באו בתום ביקור של משלחת רמת דרג של חמאס בראשות אסמעיל הניה שהגיעה בתחילת השבוע מקטר לשורה של פגישות עם ראש המודיעין המצרי הגנרל ח'אלד פווזי.
הפגישות עסקו בניסיון לשקם את יחסי חמאס עם מצרים דבר שיביא להקלות חשובות במצור המוטל על רצועת עזה ובנושאים נוספים כמו אבטחת הגבול בין רצועת עזה למצרים, פתיחת מעבר רפיח והפיוס הפנים פלשתיני. מקורות בחמאס הגדירות את ביקור המשלחת במצרים כ" מוצלח".
מצרים החלה בשבועות האחרונים בצעדים מעשיים להקלת המצור ופתחה בתכיפות גדולה יותר את מעבר רפיח לתנועת אנשים וסחורות, במקביל עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס כ350 פעילים של התנועות הסלפיות הג'יהאדיסטיות ברצועה התומכות בארגון דאעש. מצרים הציבה ארבעה תנאים ביטחוניים לחמאס כתנאי לשיקום היחסים, הסגרת מבוקשים המסתתרים ברצועה, אבטחת הגבול של רצועת עזה עם מצרים, מניעת הברחות מבוקשים ונשק מרצועת עזה לסיני דרך המנהרות ושיתוף פעולה מודיעיני נגד דאעש בצפון סיני.
שינוי המדיניות של חמאס ביחס למצרים נובע מכמה סיבות, היא רוצה לחזק את מעמדה ברצועה באמצעות הקלת המצור, היא חוששת מצעדים שמתכנן הנשיא האמריקני דונלד טראמפ נגד תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האם שלה, הכרזה על התנועה הזו באמצעות חקיקה בקונגרס כ"ארגון טרור" תפגע קשות במקורות המימון שלה ושל כל הגורמים הקושרים אליה.
הנהגת חמאס מציגה כעת את עצמה כמי שניתקה כבר לפני כשנתיים את הקשר עם תנועת "האחים המוסלמים" במצרים וכי היא תנועה אילסאמית עצמאית שנלחמת ב"כיבוש" הישראלי בלבד. סיבה נוספת לשינוי המדיניות הינה דרישה של מנהיגי חמאס מהמודיעין המצרי לשחרר מהכלא ארבעה פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס. מדובר בארבעה פעילים של הקומנדו הימי של חמאס שיצאו לפי כשנה וחצי לאימונים צבאיים באירן במסווה של יציאה ללימודים.
הם נחטפו באיומי נשק על-ידי גורמי הביטחון של מצרים לאחר שחצו באוטובוס את הגבול לרפיח המצרית ומאז נעלמו עקבותיהם.
לזרוע הצבאית של חמאס היה קשר הדוק לפעילות הטרור במצרים מאז עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון ב-2013. מצרים מאשימה אותה בנטילת חלק בהתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי השאם ברכאת, באימון טרוריסטים של תנועת "האחים המוסלמים" במחנות אימונים בסודן ובסיוע לפעילות הטרור של דאעש בצפון סיני ושיתוף פעולה הדוק עמה.
נראה שהפעם אכן מדובר בשינוי מהותי בעמדת חמאס כלפי משטרו של א-סיסי מכיוון שארגון דאעש בסיני תוקף אותה בגלוי באמצעי התקשורת בשבועות האחרונים ומכנה את פעיליה במילה "כופרים". תנועת חמאס מעדיפה כרגע את שיפור היחסים עם מצרים על פני שיתוף הפעולה עם דאעש.
ביטוי נוסף לשינוי המדיניות של חמאס נתן בכיר התנועה ד"ר אחמד יוסף בראיון ב-25 בינואר לטלוויזיה המצרית. בראיון לתוכנית "הונא אלקודס" הוא טען כי המצב בסיני מעורר דאגה ואין מנוס מתיאום בין מצרים לתנועת חמאס. "אנו זקוקים זה לזה" אמר יוסף, "רצועת עזה היא אזור ביטחון בכל הקשור למצרים, אם העניינים ייצאו משליטה זהו איום על שני הצדדים,אי-אפשר להשאיר את רצועת עזה ללא תיאום במיוחד בכל הקשור לגבולות ולמנהרות".
חילוקי דעות בתוך חמאס
בתוך כך גוברים חילוקי הדעות בחמאס על-רקע הבחירות הפנימיות הצפויות בקרוב ובחירת יו"ר חדש ללשכה המדינית במקומו של ח'אלד משעל. המחלוקת היא בין יחיא סינוואר, המפקד בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס לבין הנהגת התנועה בקטר. יש לזכור כי הנהגת הזרוע הצבאית היא פרו אירנית ומקבל באופן שוטף כספים ואמצעי לחימה מאירן.
מקורות בעזה מסרו כי יחיא סינוואר זועם על הנהגת חמאס בדוחא על כך שלא מחתה על עמדתה של טורקיה בעקבות פיגוע הדריסה שעשה המחבל פאדי אלקנבר בתחילת החודש בטיילת ארמון הנציב בירושלים שבו נהרגו ארבעה חיילי צה"ל ועוד 15 נפצעו.
כזכור, ראש ממשלת טורקיה עלי ילדרים הביע צער על הפיגוע ואילו סגנו גינה את הפיגוע והגדיר אותו כ"פעולת טרור". עמדת טורקיה שתומכת בדר"כ בתנועת חמאס הפתיעה את הנהגת התנועה, מקורביו של יחיא סינוואר טוענים כי טורקיה חצתה "קו אדום" דבר שלא ייעשה מצד מדינה הנחשבת לבעלת ברית של חמאס. הם האשימו את הנהגת חמאס בקטר בכך שהיא העדיפה את האינטרסים הפוליטיים הצרים שלה על פני שמירה על כבודו של העם הפלשתיני.

תאריך:  28/01/2017   |   עודכן:  28/01/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
על-פי מקורות מצריים בכירים ממשל טראמפ עומד לפתח עם מצרים ברית אסטרטגית חדשה ארוכת טווח. מצרים פותחת בקמפיין בינלאומי נגד פעילות הטרור של תנועת "האחים המוסלמים"
יוני בן-מנחם
מחמד אלבראדעי סגן נשיא מצרים לשעבר הודיע על חזרתו לזירה הפוליטית. נשיא מצרים חושש שאלברדאעי יתגייס למאמץ להדיחו כפי שעשה לנשיא חוסני מובארק
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - פס-הקול, מאבדים אמון, מלחמה, בודקים ערנות ולבורחים הידד
צבי גבאי
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס מנסה לכנס את המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ) כדי לחזק את מעמדו באש"פ ולקראת המשך מאבקו המדיני בישראל    האופוזיציה הפלשתינית דורשת את ביטול הסכמי אוסלו וייצוג הולם במל"פ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il