(א) אף לא רשימה אחת העלתה על סדר היום את התופעה המדאיגה, שלמעלה מ-17% מעובדי מערכת החינוך הם מורי קבלן או מקבלי שכר מעמותות. מורים העובדים על-פי שכר שעתי, ללא ביטחון תעסוקתי, ללא תנאים סוציאליים. למענם תצא למערכה - רשימת המורים הדמוקרטיים, שנוטלת על עצמה את המשימה לעקירת התופעה של מורי קבלן בין כתלי בתי הספר במדינת ישראל.
מורים שבעבורם חודש תשרי, חודש החגים, הוא קללה, כי אינם מקבלים משכורת, כך גם בחודש כסלו, חג החנוכה, וכך גם בחודש ניסן, חג הפסח. עבור חודשים יולי-אוגוסט (חופשת הקיץ) מקבלים מורי הקבלן תמורה כספית משפילה. יש להפסיק ולמגר את התופעה, שמורי קבלן בחודשי החופשה נאלצים לחפש מקורות פרנסה וקיום במקום להתחדש ולהשתלב בימי השתלמות למורים בחודשי הקיץ. הוראה באמצעות מורי קבלן היא נגע מוסרי ופגיעה ברמת ההוראה.
יתרה מזאת הסתדרות המורים נועלת את שעריה לחברות בה לאותם חוטבי העצים ושואבי המים, ההולכים ומתרבים במערכת החינוך, שהיא יקרה לכולנו.
(2)
(ב) למרבה הצער, היינו עדים לגילויי הסתאבות של הנהגת הסתדרות המורים. שכרו של נבחר העובד בהסתדרות המורים חייב להית צמוד לשכר, לדרגה, לוותק ולתפקיד בהוראה טרם כניסתו לתפקיד. אין לקבל את עוצמת פערי השכר הגבוהים בין המשולם למורים שנבחרו לשרת את ציבור המורים לעומת השכר המשולם למורים שבחר בהם. בוודאי יש לשלול לחלוטין הפרשות כספיות דמיוניות מקופת הסתדרות המורים לנבחרי ציבור המורים. היינו עדים השנה לתופעה שהמזכ"ל וחברים בהנהגה קיבלו דמי פרישה בסכומים העולים עשרות מונים ממה, שעשוי לקבל מורה בעת פרישה.
(ג) אנחנו גאים להימנות לארגון מדינות ה-
OECD. מסתבר, שבתנאי השכר למורה בשנותיו הראשונות בהוראה אנחנו במקום האחרון ברמת השכר. מקומנו משתפר במעט לגבי מורים, הנושאים תואר שני ושלישי וצברו וותק של למעלה מ-20 שנה.
חשיבות רבה יש למתן שכר נאות למורה מתחיל. שכר נאות מבטיח עתודה יציבה ומתמידה של מורים ולא נהיה עדים לפרישה מדאיגה מההוראה כבר בשנים הראשונות לעבודה.
(ד) רשימת המורים הדמוקרטית מחויבת כלפי הבוחרים להיאבק נגד תופעת מחסור באלפי כתות לימוד, הדבר ניכר במיוחד ביישובים הערבים. בניית עשרות כתות בשנת תשע"ו היא בבחינת אקומול לחולה אנוש. שר החינוך,
נפתלי בנט, וקודמו בתפקיד,
שי פירון, מודים במחסור בכתות, אך קיימת עוצמת פער בין מה שנעשה במישוריות של הבנייה ובין מציאות עגומה הקיימת בשטח. מחסור בכיתות פוגע במימוש היעד של הפחתת מספר התלמידים בכיתה באותם ישובים, וזה בולט במיוחד במגזר הערבי ובמגזר החרדי.
(3)
(ה) רשימת המורים הדמוקרטיים, היא רשימה יהודית ערבית. היא תדרוש שבכל ישוב ערבי יהיו בו גן ילדים ובית ספר. בעשרות יישובים במיוחד בנגב, בהן יש אוכלוסייה קטנה, כמו אום אל-חירן, בה חיים כשש מאות איש, אין מבנה לבית ספר,
והילדים חייבים להתנהל קילומטרים רבים לעיר סמוכה. לעומת זאת בהתנחלויות, בקיבוצים ובמושבים, בהם יש אוכלוסייה קטנה קיים ופועל בית ספר יסודי. כמו שלקיבוץ רביבים המונה 300 נפשות פועל בית ספר יסודי, כך חייב להיות בית ספר גם בעג'ור המונה כאלף תושבים.
(ו) רשימת המורים הדמוקרטיים תילחם על כך, שלא תהיה צנזורה מיליטריסטית, צנזורה של מחשבות, המוציאה ספרים מרשימת ספרי לימוד בבחינות הבגרות, כמו שנעשה בנוקשות רבה לאחרונה כלפי הספר "מאחורי הגדר". ספר שמספר סיפור אנושי עם הרבה רגישות של מפגש, חברות, אהבה יפה וכואבת בין שני ילידי הארץ הזו. כל אחד מגיבורי הספר נושא עמו את הכאב והסבל בהיסטוריה הלאומית של זולתו תוך הכלה הדדית. דווקא מתוך קרע לאומי מדמם, הגיבורים שבנתה הסופרת בעלילה מייחלים רק לגשר של שלום ונאבקים בקשייו. הגשר לשלום, שבנתה בעמל רב-שנים סופרת, מחליט שר החינוך לאסור הכנסתו לרשימת ספרי קריאה לקראת בחינות הבגרות.
(ז) רשימת המורים הדמוקרטית תיאבק, שמערכת הלימודים בספרות תרד מהשרטון עליו היא עלתה וממאנת לרדת, כשהיא מעלה על המוקד שירה, מאמרים וספרי פרוזה: כמו
(4)
הוצאת ספרו של ס.יזהר, המבקר קשות תופעות של אלימות שלא היה לה מקום כלפי אוכלוסייה פלשתינית. כך גם שירו של
נתן אלתרמן "על זאת", שירו של אבא קובנר "גרניקה על כל גבעה" או שיר אהבה של
מחמוד דרוויש, שהוכנס לרשימת היצירות בספרות על-ידי
יוסי שריד ז"ל, כשכהן בתפקיד שר חינוך. לא ניתן להשלים עם גניזת מאמרו של אחד העם - "אמת מארץ ישראל", בו מבקר אבי הציונות הרוחנית תופעות של נישול פלשתינים מאדמתם. קשה לקבל את היעלמותם בשנים האחרונות מספרי האזרחות וההיסטוריה הישראלית בעת החדשה, כמו: דמותו של פרופ' מרטין בובר, פרופ' גרשום שלום, פרופ' מגנס ועוד שורה ארוכה של אנשי רוח שהיו בין מייסדי "ברית שלום".
(ז) איננו מבקשים לתחום את עצמנו רק ב-ד' אמות של מאבק מקצועי על שכר נאות למורה, אנחנו רואים חשיבות רבה במאבק לכינון מערכת לימודים באזרחות ובהיסטוריה, שתפתח צוהר לשני הנרטיבים של שני העמים החיים כאן.
ביום הזיכרון, יש לאפשר מתן ביטוי לשני נרטיבים. כשם שאני כואב ודואב לכתם מאתנו 6000 צעירים במלחמה עקובה מדם בשנים 1947-48, יש מקום לתת ביטוי לכאבו של תלמיד ערבי, שהוא בוודאי גם כאב של הוריו, כאב ובכי על אלפי פלשתינים שנהרגו, ורבים שחלקם נסו על נפשם וחלקם גורשו מכאן.
לפיוס בין עמים ניתן להגיע רק אם יוצרים תשתית של מערכת חינוך, המחויבת להכלת כאבו של האחר. יצירת דמוניזציה.
(5)
לכאבו של האחר זה אסון לחינוך. חינוך הומניסטי נאור מחייב עצמו ללמוד וללמד להכיל את כאבו של הזולת.
ח) בארץ חיים שני עמים. במקום גילויי זרות וניכור המכים שורשים רעילים במציאות חיינו יש להשתית במערכת החינוך את הפתיחות של ילדי בני עם אחד לעם השני, וזאת על-ידי לימוד שפתו של השכן. רשימת המורים הדמוקרטיים רואה עצמה מגויסת למאבק להגברת לימודי השפה העברית בבתי ספר בישובים הערביים והגברת לימודי השפה הערבית בבתי ספר בישובים היהודיים. שפה היא גשר. ולא רק העמקה בלימודי השפה בכיתות גבוהות כדי להכשיר קציני מודיעין השולטים בשפה הערבית.