X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הספר "מלחמת האותיות" מתרחש בממלכת האותיות, שהיא כדברי האות יוד "נמצאת בכל מקום ואינה נמצאת בשום מקום"
▪  ▪  ▪

המרכז למחקר ולמידע מארח את ד"ר רוביק רוזנטל, סופר וחוקר שפה. רוזנטל מתמקד בכתיבה ובהופעות חיות ומשודרות שנועדו לקרב את הידע הלשוני לקהל הרחב של המשתמשים בשפה, שהם כולנו. פרסם למעלה מעשרים ספרים, מהם בנושא השפה העברית החיה, וביניהם מילונים, ספרי רשימות וספרי ילדים.
ב-2014 הקים רוביק את אתר הזירה הלשונית ובו טורים שבועיים מתחדשים, מענה לשאלות גולשים ומאות טקסטים וטורים שפרסם עד היום. רוזנטל זכה בפרסים, ובאזכור שמו באתר השפה העברית של גוגל כדמות מפתח בתחום הלשון בישראל.
בימים אלה יצא לאור ספרו החדש של רוביק רוזנטל "מלחמת האותיות". לשמחתנו, נענה רוביק לבקשתנו לשתף אותנו במשהו מתולדות הספר ומעט על עצמו. אנו מודים לו על כך ושמחים לשתף את קוראי המרכז למחקר ולמידע.
במה עוסק הספר?
הספר "מלחמת האותיות" מתרחש בממלכת האותיות, שהיא כדברי האות יוד "נמצאת בכל מקום ואינה נמצאת בשום מקום". מתוך המחברת של הילדים אסף ולילך יוצאות האותיות ותופסות את מקומן בממלכה. האות שין נכתבת בטעות על-ידי אסף כשהיא הפוכה. שין, העומדת עתה על רגליה, מגייסת צבא של האותיות שק"ר, ויוצאת למלחמה באותיות אמ"ת, שהן בית המשפט הנאור של הממלכה. כל האותיות משתתפות בסיפור ובמלחמה העומדת במרכזו, עד שבעזרת האות ה', החכמה והיודעת-כל, מוצאים הילדים דרך להחזיר את השלום על-כנו. הסיפור נשען על מדרש האותיות המיוחס לרבי עקיבא, שממנו נולד הביטוי "לשקר אין רגליים".
כיצד נתהווה הספר?
הספר "מלחמת האותיות" נולד לאחר שלושה ספרי ילדים העוסקים במילים, כולם בהוצאת כתר: "המסע המופלא לארץ המילים", "המסע המופלא לאחוזת לא הגדולה", ו"חנות המילים של נעם", שנבחר למצעד הספרים של משרד החינוך ונדפס בעשרות אלפי עותקים. הבחירה בספר שיעסוק באותיות הייתה מתבקשת. לאות העברית מעמד מיוחד בשפה, והיבטים מגוונים המאפשרים לפתח סיפור עשיר ומורכב: צליל, צורה, משמעות ותפקיד סימבולי. המדרש התלמודי המשמש השראה לסיפור מעניק לו עומק תרבותי נוסף.
למי הספר פונה?
בעיקר לשנות ראשית הקריאה, מגן חובה ועד כיתות ב', אך נראה לי שגם ילדים מבוגרים יותר ימצאו בו עניין. בכל ספרי הילדים שלי יש גם רובד של פנייה לקהל מבוגר, ועיסוק ביסודות מֶטָה-לשוניים.
מדוע הספר רלוונטי לילדים?
לילדים, בעיקר בגילאי 4-12, יחס פתוח ונלהב לשפה, יצירתיות לשונית ועניין במילים ובמה שעומד מאחוריהם. עיסוק מתאים בשפה, החושף אותה כעולם עשיר ומפתיע, עונה על היחס הטבעי של הילדים לשפה.
היכן אתה מסתתר בספר?
אני מניח שהכתיבה לילדים מאפשרת לי לממש את היחס הראשוני, הילדי של עצמי לשפה, הרצון לחזור אל התשוקה לשפה של הילד לפני ששיעורי הדקדוק, התחביר ועיסוק היתר ב"מה שנכון" מדכאים אותה עד עפר.
ממה מוזנת הזיקה הנלהבת שלך לעברית?
קשה להסביר אהבה. היא בוודאי מגיעה ממשפחה ששני צדדיה עסקו בכתיבה, ואני עצמי אדם כותב מגיל עשר. בשלב מאוחר גיליתי שיש לי יכולת להיכרות אינטימית עם השפה העברית, המנגנונים המקיימים אותה וההיסטוריה המסעירה שלה. כשהגילוי התחבר ליכולת שלי כאיש תקשורת להגיע עם הידע שצברתי לקהלים רחבים בלשון בני אדם, היה ברור שזה ייעוד שעלי להמשיך ולממש.
מה היה מקום העברית בבית שגדלת?
בבית לא דיברו עברית אלא גרמנית. אבי המשורר שלא זכה לפרסום בישראל לא ידע עברית. למותר לציין שלא מן הבית ינקתי את היחס לעברית או את הידע הלשוני בתחום.
מהו ספר ילדים מוצלח בעיניך?
/BU>
התשובה על דרך השלילה: ספר שאינו כתוב בשפה מתיילדת אלא מכבד את לשונו של הילד; ספר שאינו מנסה ללמד או לחנך או למכור אידיאולוגיה. מעבר לכך יש ביצירה ספרותית בכלל וביצירה לילדים בפרט יסוד מסתורי שבעקבותיו אמור להיווצר הקסם, או שלא. ספר ילדים טוב נמדד בכך שילד ששמע פרק לפני השינה יחכה לפרק הבא כל היום שלמחרת.
מה ההבדל המרכזי בין ספר לילדים לספר למבוגרים?
ספרות למבוגרים נשענת כמעט תמיד על בסיס מציאות מוכרת ומנוסחת כלשהי. ילדים אינם מתעניינים במה שהמבוגרים קוראים 'מציאות' או 'עובדות'. העולם שאתה בורא לילדים הוא מעתה מציאות, והם נכנסים אליו ללא שאלות. בספרות לילדים אינך נזקק להסברים או לנימוקים. ברור שהעולם הזה נדרש להיות בעל היגיון פנימי משלו, עליו לקום לתחייה ולממש באופן ראוי את המציאות החדשה.
במבט לאחור, מה היית משמיט מהספר ומה היית מוסיף?
גיליתי מילה אחת בספר שהייתי אמור להחליף באחרת. פרט לכך לא הייתי משנה בו דבר.

רוביק רוזנטל - מלחמת האותיות
(מתוך הפרק השני)
▪  ▪  ▪

"ממלכת האותיות איננה נמצאת בשום מקום", אמרה הציפור, "והיא נמצאת בכל מקום".
"בכל מקום?", תמהה לילך, "גם כאן, אצלנו בבית"?
"כמובן!" פסקה הציפור. היא נקשה שתי נקישות בכנפיה הקטנות, ומתוך המילה אביב יצאה בצעד מדוד האות אלף. רגלה הימנית שולחה לאחור, והקדמית מדלגת לפנים, ידה מונפת אל על ועל ראשה מצנפת שחורה. היא צעדה לאורך הדרך וישבה על תלולית קטנה על שפת האגם.
"אלף היא השופטת העליונה", לחשה יוד, "כולם מכבדים אותה".
"אז היא מחליטה על הכל?" שאל אסף, "היא מין מלכה כזאת?"
"בממלכת האותיות אין מלך ומלכה", מחתה יוד, "כל האותיות שוות אחת לשנייה.
ובטח שהיא לא מחליטה לבד דברים. הנה, תביטו".
המחברת נעה מצד לצד, ומן המילה משפחה גלשה מעדנות האות מם. כשראתה את אסף ולילך אורו פניה.
"מממממתוקים שלי", אמרה מם, "בואו, תנו חיבוק. ממממֵתה עליכם".
(מתוך הפרק הרביעי)
"אלפי שנים אני שוכבת על הגב", אמרה שין, כשקולה נשמע מר וכעוס, "מסתכלת על כל האותיות שצועדות ממקום למקום, משחקות, רצות, מתווכחות, ואני כלום. לא יכולה לזוז. משותקת. והלב מתמלא ששששנאה. אני שונאת את חית ואת למד. אני שונאת את בית ואת הא. אבל יותר מכל אני שונאת את שלוש השופטות שחושבות שהכל מגיע להן, שרק הן מחליטות על כל דבר. אלף. מם. תיו. שששונאת!! שששונאת!!"
"את מתלוננת?!", קבעה קוף, "תדעי לך, יותר טוב כבר לשכב על הגב מאשר לדדות על מקל כל החיים כמוני!"
"ולקפוץ כל היום זה יותר טוב?" התמרמרה ריש, "אין רגע מנוחה. זה לא צודק!"
(מתוך פרק הסיום)
שיר שלוש האותיות
שלוש אותיות נפגשו בגינה
למד, ומם, וחית
במקום בשלווה זו לזו להקשיב
הן תכף התחילו לריב.
"אני ראשונה!", ככה למד הודיעה
"כי רק בזכותי אופים לחם"
"אני לפנייך", קראה מם בזעם
"בלי מלח ללחם אין טעם!"
"סלחו לי בנות, מדובר בטעות",
ענתה להן חית בלי היסוס
"הן רק בזכותי ילדים על משכב
חולמים בלילות חלומות של זהב".
עברה במקום אזי הֵא הזקנה,
הקשיבה, וככה אמרה:
"זה כלל לא חשוב, זה ויכוח טיפשי
מי בראש, מי שנייה או שלישית
רק יחד תוכלו לחלום וללחום,
לחמול ולמחול וגם פת להמליח
כל אות לבדה היא גרגר של עפר
ביחד נבנה כאן עולם מפואר!"

אתר הזירה הלשונית: www.ruvik.co.il
בלוג רב מילים: [קישור]
ערך בוויקיפדיה: [קישור]
תאריך:  14/05/2017   |   עודכן:  14/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רוביק רוזנטל
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליטל פיינגרץ
החומוס עשוי להפחית את הסיכון למחלות במעי הגס    כוס אחת של גרגירי חומוס יכולה לספק כ-85% מההמלצה לצריכה היומית של נוגדי חמצון
אלי אלון
במושבה סג'רה (אילניה) שבגליל התחתון נערך מפגש נוסטלגי של צאצאי משפחות הראשונים של מושבה זו -סיפורה של חוות סג'רה המיתולוגית ושל תולדות המושבה
יואל גוז'נסקי
עומאן, שצלחה את הטלטלה האזורית בלי שנפגעה יציבותה, ניצבת כעת בפני מספר אתגרים העלולים לערער אותה ביום שאחרי הסולטן קאבוס בן סעיד - מבית ומחוץ. המרכזיים שבהם קשורים למשבר הכלכלי הפוקד אותה, שהצית מחדש תסיסה ציבורית, ולמשבר ירושה אפשרי
צילה שיר-אל
גם לסוף שנת 2017 ימשיך להיות הכוכב סטורן בבית השותפויות שלכם ולכן כל הנושא האישי או זוגי יהפוך להיות מאוד משמעותי בחייכם, ובמיוחד מיום ההולדת ועד לחודש אוגוסט 17. נראה ששינויים שלא רציתם לעשות, ייכפו עליכם על-ידי השותפים לכם לחיים
יואל גוז'נסקי, שמואל אבן
על-מנת להתמודד עם התנודתיות הגבוהה בשוק הנפט העולמי, מדינות המפרץ נוקטות צעדי התאמה כלכליים, המציבים אתגרים פוליטיים קשים לפתחם של המשטרים    בין היתר נאלצו להסכים לקיצוץ בתפוקת הנפט שלהן החל מינואר 2017, לקצץ בהוצאות על פרויקטים חדשים ולהחזיר למשרדי האוצר תקציבים שטרם נוצלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il