X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המרוויחה העיקרית מביקור הנשיא טראמפ במזה"ת הינה סעודיה שקיבלה הכרה מחדש כמנהיגת העולם הסוני והגנה מפני אירן. טראמפ הצליח לרכך מעט את תדמיתו בקשר ליחסו לאיסלאם אך בעולם הערבי אומרים כי לא מדובר בפתיחת דף חדש
▪  ▪  ▪
טראמפ בסעודיה [צילום: איוואן ווצ'י/AP]

פרשנים בעולם הערבי מטילים ספק רב באפשרות שנאומו של הנשיא טראמפ בוועידת ריאד יביא לפתיחת דף חדש בינו לבין האיסלאם.
להערכתם, הנשיא טראמפ לא הצליח בנאומו לשכנע את הרחוב הערבי- מוסלמי כי הוא איננו גזען ואסלאמופוב אלא הוכיח כי הוא אינטרסנט המעוניין בהשגת עסקות ענק שישפרו את הכלכלה האמריקנית באמצעות כסף סעודי ובהקמת ציר נגד אירן וארגוני הטרור הקיצוני כדי למנוע התקפות טרור במערב ולשמור על האינטרסים האמריקנים במזה"ת.
השינוי, לדבריהם, ביחס של האיסלאם כלפי ארה"ב והמערב יכול לבוא רק אם יהיה שינוי עיקרי במדיניות האמריקנית במזה"ת והפסקת התמיכה החד-משמעית במדיניות ישראל.
צריך לשים לב להבדל המהותי בין המשטרים הערבים לבין העמים הערבים עצמם או במילים אחרות, לבין הרחוב הערבי האיסלאמי.
ארה"ב נתפסת, ביחד עם ישראל, בקרב רבים מהמוסלמים כמדינה הנוקטת פעולות טרור נגד אזרחים מוסלמים במזרח התיכון, ארגוני החיזבאללה וחמאס שהנשיא טראמפ כינה "ארגוני טרור" נתפסים ברחוב הערבי כארגוני "התנגדות" נגד הכיבוש הישראלי והתמיכה האמריקנית בו.
לכן, ההישגים העיקרים של הנשיא טראמפ בביקורו בסעודיה אינם קשורים לפתיחת דף חדש עם דת האיסלאם, את זה הוא לא הצליח להשיג, הוא לא הצליח לשנות את תדמיתה של ארה"ב ברחוב הערבי- איסלאמי.
הוא גם לא הצליח לשנות את תדמיתו, בעולם הערבי תמיד יזכרו לו את הדברים שאמר בעבר "האיסלאם שונא אותנו" או "אנו צריכים למנוע את כניסת המוסלמים לאמריקה". נכון שכנשיא הוא מתנהג ומתבטא אחרת ממה שהתנהג כשהיה מועמד לנשיאות, אך בעולם הערבי לא שוכחים.
ברחוב הערבי אומרים כי ארה"ב וישראל הרגו הרבה יותר מוסלמים מאשר הרגו הארגונים שהגדיר הנשיא טראמפ כ"ארגוני טרור" כמו דאעש, אל-קאעידה, חיזבאללה וחמאס.
אחד ההישגים העיקריים שלו הינו פתיחת פרק חדש ושיקום היחסים בין ארה"ב לסעודיה שהנשיא אובמה הצליח להרוס כאשר העדיף את אירן השיעית על פני סעודיה הסונית, דבר שבא לידי ביטוי בחתימת הסכם הגרעין עמה שהעניק לה "רוח גבית" להשתולל ברחבי המזה"ת ולהתערב בעניינים הפנימים של מדינות ערב ולהאיחז בסוריה, עירק ותימן.
הביקור של הנשיא טראמפ בסעודיה יצר מצב של WIN WIN, סעודיה שיקמה את יחסיה עם ארה"ב ותזכה עתה להגנה אמריקנית מפני אירן ואילו הנשיא טראמפ זכה בעסקות ענק בסך 480 מיליארד דולר שיחזקו אותו מבחינה פוליטית בארה"ב וקשרים עם מנהיגי העולם הערבי והאיסלאמי באמצעות סעודיה. הישג משותף נוסף לארה"ב וסעודיה הינו הנחת יסודות להקמת מעין נאטו איסלאמי למלחמה בטרור.
בהודעת הסיכום של ועידת ריאד צוינו הכוונה והנכונות להקים ברית צבאית איסלאמית למלחמה בטרור שתכלול 34 אלף חיילים לתמיכה במלחמה בטרור בעירק ובסוריה במידת הצורך.
הרעיון הזה היה במקורו רעיון של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי אשר לא הצליח לקדמו בשלוש השנים האחרונות. הישג נוסף הינו הקמת מרכז משותף לארה"ב ומדינות המפרץ בראשות סעודיה לאיתור מקורות המימון של הטרור.
גם ירדן הרוויחה מביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה, גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה קיבל אור ירוק מהנשיא טראמפ לצייד בנשק את השבטים הבדואים הסונים ואת הדרוזים בדרום סוריה בנשק כדי להקים מעין "אזור חיץ" למנוע את חדירת מחבלי דאעש לתחומי ירדן, המימון לכך אמור להיות סעודי או אמריקני.
בינתיים, המרוויחה העיקרית מביקור הנשיא טראמפ במזרח התיכון היא סעודיה שקיבלה הכרה מחדש מארה"ב כמנהיגת העולם הסוני וכמי שזקוקה להגנה מלאה מפני אירן השיעית התומכת ומעודדת טרור.
הנשיא טראמפ יצטרך לפצות את מצרים, המדינה הערבית הגדולה, על שדילג עליה בביקורו במזה"ת, גם הנשיא א-סיסי רוצה פיצוי על היחס העוין שקיבל מממשל אובמה, הנשיא טראמפ הבטיח לבקר במצרים בקרוב, דבר שמראה כי הוא מתכוון להיות מעורב מאוד בענייני המזה"ת.
התיאום ההדוק לפני הביקור בין ארמון המלוכה הסעודי לבית הלבן הוא שהביא להצלחת הביקור. הסעודים הרעיפו על הנשיא טראמפ כבוד מלכים וכסף רב לכלכלה האמרינית ובתמורה זכו בחיבוק חם ואוהב ממנו בניגוד לכתף הקרה שקיבלו מהנשיא אובמה.
על-פי גורמים פלשתינים, חשיבותם של הקשרים בין בית המלוכה הסעודי עם הבית הלבן נחשפת אט אט, לדבריהם, הפעילות הדיפלומטית הממושכת של סעודיה מול הבית הלבן היא ששגרמה לנשיא טראמפ להקפיא את תוכניתו להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.
שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר, הוא זה ששיכנע את הנשיא טראמפ שלא לנקוט את המהלך הזה, גם עבדאללה מלך ירדן ונשיא מצרים תמכו בעמדה הזו אך אוזנו של הנשיא טראמפ הייתה כרויה בעיקר לדבריו של שר החוץ הסעודי.

תאריך:  22/05/2017   |   עודכן:  22/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
טראמפ נוטש את דרך התמימות והבורות של אובמה ומציב סדר יום נכון למאבק בטרור המוסלמי. הבעיה תהיה ביישום, בין היתר משום שחלק מהמדינות שטראמפ מצפה לעזרתן, תומכות בעצמן בארגוני טרור
איתמר לוין
התייחס במישרין לטרור המוסלמי ולמוסלמים הקיצונים    מבהיר שארה"ב אינה מטיפה כיצד לחיות    מביע תקווה שהאירנים יקבלו "משטר צודק"    אומר שאם שלוש הדתות של אברהם ישתפו פעולה - ניתן להגיע לשלום בעולם
איתמר לוין
מומחה אמריקני לביטחון לאומי מציג בניו-יורק טיימס קווים אפשריים לדוקטרינה חדשה במזרח התיכון, שבבסיסה ברית עם ישראל, סעודיה וטורקיה נגד אירן
מרדכי ליפמן
מדוע לא צמח עד כה בשום מקום בעולם המוסלמי /ערבי משטר דמוקרטי? היחיד שנבט ואף שגשג היה זה שבטורקיה לאחר מהפכת הדמים של גנרל מוסטפא כמאל אטאטורק.. אולם גם הוא כנראה הולך ומושמד על-ידי המשטר החדש שקם שם.
כרמית ולנסי, אופק איש מעש
"מזכר ההבנות ליצירת אזורי הרגעה (de-escalation zones) בסוריה", עליו חתמו כערבות למימושו רוסיה, אירן וטורקיה, הנו ניסיון רביעי לכונן בסוריה הפסקת אש בת קיימא, בתוך מעט למעלה משנה    מטרת-העל שלו היא להניח את היסודות לפתרון כולל למשבר, תוך שמירה על שלמותה של סוריה (ובראיית רוסיה, להכשיר את הקרקע למבנה מדינתי פדרטיבי)
רשימות נוספות
האם המוסד חיסל בתוניסיה  /  יוני בן-מנחם
הזדמנות פז לשיקום מעמדה של ארה"ב  /  אריאל י. לוין
טילי שיוט על מתקנים של החות'ים  /  אביתר בן-צדף
אנא כורדי. ואתה?  /  אריאל י' לוין
חברים בסעודיה  /  אריאל י. לוין
החיסול הבא בטורקיה?   /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il