X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ספר שאינו ראוי, ייזרק מתוך רשימת ספרים מחייבת שהוכלל הוא בה, שלא בצדק. ומה שראוי ייכנס לתוככי רשימה זו, הגם שלא הוכנס לתוכו - מלכתחילה - בשל מבחן איכות וזמן, גם יחד
▪  ▪  ▪
שבוע הספר [צילום: משה שי/פלאש 90]

"ספרים רבותיי רק היום רבותיי ספרים ספרי לימוד במחיר הקרן, שירה שירה רעננה מלאת מיץ, איזה יופי בדיזנגוף אה משה?" (מתוך "בוטיק הספרים" לגשש החיוור).
תשעה מו"לים ועורכים בהוצאות ספרים - ה"ה משה טריוואקס, עינת ניב, נוית בראל, רני גרף, נועה מנהיים, מנחם פרי, שי סנדיק, אבישג ניר, עילאי מלצר ואוריאל קון, יעמדו כולם - כולם! - על הברכה - הרכיבו בשבילנו - ממש, ממש, באופן מיוחד בשבילנו - מה שהוגדר כ"רשימת 196 הספרים שכל בן תרבות חייב לקרוא".
לא היינו מתייחסים, לקביעה כוללנית ובלתי רצינית זו, בכל הכבוד הראוי של קבוצת אנשים מקרית (הגם שעיסוקם השוטף בענייני ספרות), בדבר קביעה נחרצת ופסקנית ברצינות של ממש, שלהם, באשר לספרים ש"כל בן תרבות חייב לקרוא בהם", אלמלא נתקלנו ברשימתו של מבקר הספרות והמתרגם, דורון קורן, מאתמול, בעיתון הארץ.
דורון קורן, מותח ברשימתו זו ביקורת על הספרים שנכללו וליתר דיוק, על הספרים שלא נכללו ברשימה וכותב בין היתר ברשימתו, כי: "מתברר כי אפשר להיות בן תרבות בישראל בלי להכיר את שירת נתן אלתרמן, רחל, דוד אבידן, יונה וולך, יהודה עמיחי, מאיר ויזלטיר, לאה גולדברג, דליה רביקוביץ ועוד. זאת, אם אם אתם סומכים על טעמם של תשעה מו"לים ועורכים בהוצאות ספרים - בהם מנחם פרי, נועה מנהיים והמשוררת-עורכת נוית בראל - שהרכיבו לכבוד שבוע הספר רשימה של כמעט 200 ספרים ש"כל בן תרבות חייב לקרוא", אשר פורסמה אתמול (שני) ב'הארץ' ".
כמי שחולק אהבה משותפת עם דורון קורן לשירה ולשירה עברית, בפרט וכמי שמהות חייו היא: שירה, שירה ופעם נוספת - שירה, קל לי, ביותר, להזדהות, לחלוטין, ל-ח-ל-ו-ט-י-ן - עם המשך דבריו של קורן, הכותב, כי:
"טוב, אתה אומר לעצמך, זה בסך-הכל ייצוג מציאותי ועצוב למצב השירה שנדחקה לפינה, ומי יעיד על המגמה הזאת אם לא אנשי הוצאות הספרים בעלי האוריינטציה השיווקית. ועדיין, רשימה ש"כל בן תרבות חייב לקרוא" בלי שירה?".
ואוסיף עליו דברי חיזוק ואהבת שירה צרופה, בכך שאצטט מהשורות הפותחות מתחילת שירו הידוע של המשורר, נתן זך, "במה להמתיק ימים אם לא בשירים. במה להמתיק?". אז מה, ההתרגשות, שקפצה עליך דורון קורן? איני יודע מי נתן הכותרת הבומבסטית, לרשימה, בדבר חובתו של כל בן תרבות לקרוא הספרים המפורטים ברשימה, המהווים מעין קודקס תרבות מחייב לכל בן ושוחר תרבות במאה ה-21, המשתתפים במשאל? עורך הכתבה? או גורם אחר? אבל מה זה משנה ומה משנה דעתם של קובץ אנשים מקרי, שהמשותף להם עיסוקם בספרות ומישהו החליט שדעתם חשובה. דעתם חשובה? למי דעתם ועמדתם זו חשובה? לעיתון שהביא דעתם? להם, עצמם? למי זה איכפת, בכלל. הספרות - ובכללה השירה - האיכותיים והראויים יישארו אל נצח בקודקס הזיכרון הקולקטיבי והעיתון ייזרק לפח.
הרשוני, בהדבק ובהקשר דברים זה, להביא מדבריו של הסופר והמחזאי הצרפתי, דניאל פנק (תודה לך, רני יגיל, מחמל נפשי, שגילית לי קיומו של יוצר אדיר זה), בספרו: "כמו רומן", הכותב, כי: "הפועל "לקרוא" אינו סובל את צורת הציווי, שותפים לו בזה עוד כמה פעלים: הפועל "לאהוב"... הפועל "לחלום"...". בגב ספר נלבב וחשוב זה, מופיעה מגילת זכויות הקורא שמביאה אני אותה בפניכם, כדלהלן: 1. הזכות לא לקרוא. 2. הזכות לדלג על עמודים. 3. הזכות לא לקרוא ספר עד הסוף. 4. הזכות לקריאה חוזרת. 5. הזכות לקרוא כל דבר. 6. הזכות לשקיעה מוחלטת בטקסט. 7. הזכות לקרוא בכל מקום. 8. הזכות לדפדף. 9. הזכות לקרוא בקול רם. 10. זכות השתיקה". (ההגדלה, ההדגשה וההדגשה, בקו אחד - שלי -ח"ש).
לפני שבועות מספר, פגשתי במסגרת עיסוקים שוטפים בפרופ' יובל אלבשן, שהינו סופר, עורך-דין קהילתי ופרופסור למשפטים. אגב שיחה שנתגלגלה, סיפר הוא לי שהוא נינו של שמואל לוין-אפשטיין, מבעלי הוצאת א. לוין אפשטיין.
"לוין-אפשטיין?", שאלתי, כלא מאמין, "ההוצאה לאור שהוציאה בשנות השבעים סדרת השירה שכללה ספרי השירה של יצחק שלו, דליה רביקוביץ'", המשכתי ושאלתי, כלא מאמין ובהתרפקות מאושרת על ימי ילדותי כשניצוץ של ימים, אבודים לכאורה ואהובים, פשט בתוך עיניי ונהרה כיסתה פניי והציפה באור יקרות פניו של פרופ' יובל אלבשן.
יובל אלבשן הצטחק בהנאה רבה, חיכך זקנקנו המטופח ואני הרבצתי לו - מיידית - ציטוט שירה הידוע של דליה רביקוביץ, "טוראי מלכה", מתוך הספר השלישי, בהוצאת א. לוין-אפשטיין. ימים, ימים רבים נשאר לו הזיכרון המתוק הזה של פגישה עם עורך-דין, שהוא - ראש וראשונה - איש רוחולא "עו"דתולעת", כפי שמכנים אני התוצרת, חסרת הידע, שנפלטה מהאוניברסיטאות והמכללות, כאחת. יודעים ענייני משפט ובורים, בורים גמורים, בכל היתר.
דורון קורן, כותב ברשימתו זו כי: "אי ההבדלה הזאת בין טקסט מתורגם שקסמיו עברו לעברית לבין כזה ששמו הולך לפניו אבל אינו מפתה באמת לקריאה, ניכרת בעוד בחירות שנעשו ברשימת ה-196, בחירות שמשלמות איזה מס תרבותי משועמם לקלאסיקה. למשל "יוליסס" של ג'יימס ג'ויס, כנראה הספר הכי בלתי קריא שהופיע בהכי הרבה רשימות של "חייבים לקרוא" בעולם המערבי". טוב, אגלה לכם סוד. רק בזכות העובדה שבן התרבות ועורך-הדין, אביגדור פלדמן, ידע לפתור שאלה קשה שהעמדתי לו, בעניין בקיאות בספר "יוליסס", התרציתי וויתרתי לו, על כעס מוצדק, שהיה לי כלפיו, בעבר. הכעס עבר - וחלף לו, אבל העובדה שידע וזכר מידע שקשור ל"יוליסס", נטמעה ונשמרה בי. לא צריך "רשימות קריאה". צריך להיות - ראש וראשונה - בן אדם ("מענטש" - ביידיש). השאר יבוא מאליו.
לפני מספר שנים ערכו דורון קורן ומנחם בן קובץ גדול של שירה, שיצא לאור, בשם:"השירים הכי יפים בעברית" עורכים: דורון קורן ומנחם בן. על גבי כריכת ספר זה, נכתבו הדברים הבאים:
"אוסף זה מאגד את השירים הכי יפים בעברית מראשית הציונות ועד ימינו - החל משירו של אד"ם הכהן הכואב את נידחותה של השפה העברית באמצע המאה התשע-עשרה בגולה ועד לשיריה של משוררת תל אביבית צעירה, ואן נויין, בת למשפחת פליטים וייטנאמיים שהתאזרחה בארץ; החל מביאליק של "ביום קיץ, יום חום" ועד "רוב הזמן את אשתי" של שלמה ארצי".
הרשו, לי, בכל הכבוד הראוי, על הקביעה הגורפת, לפיה בקובץ זה נכללו השירים: "הכי יפים בעברית, מראשית הציונות ועד ימינו". קראתי כבר שירים יפים ונפלאים בשפה העברית, שנכתבו מאז ראשית הציונות ולא נכללו בקובץ זה. עם זאת מדובר בקובץ שירים נפלא ונדיר ביותר, הכולל בחובו שירים נדירים ומיוחדים למשל - שיר של עמוס עוז, שלא זכה לפרסום, עד אז, במסגרת ספר שירה.
ולכך מכוונים דברים. כמעט כל יוצר, חוקר, מדען ובוודאי ובוודאי אנשי רוח - בתחום הספרות ובתחומים נוספים אחרים, כמובן מנסה להשאיר חותמו וטביעת אצבעו, למען הנצחתו וזכירתו, בדורות הבאים והפיכתו לבן אלמוות. לעיתים בצדק - ולרוב, שלא בצדק וכאשר עוסקים אנו בענייני ספרות, נובע הדבר משרלטנות, כוחניות ולעיתים מתוך גרפומניה לשמה וחוסר כישרון מובהק. המבחן האמיתי הוא מבחן הזמן והנצח ולא מבחנם של תשעת אנשים העוסקים בספרות ו"מחליטים" מה הן ואיזה הם 196 הספרים שכל בן תרבות חייב לקרוא אותם.
אתה יכול במצב דברים זה להיות רגוע דורון קורן. ספר שאינו ראוי, ייזרק מתוך רשימת ספרים מחייבת שהוכלל הוא בה, שלא בצדק. ומה שראוי ייכנס לתוככי רשימה זו, הגם שלא הוכנס לתוכו מלכתחילה בשל מבחן איכות וזמן, גם יחד. ככל שניסו הנאצים לסלק שירו הידוע של המשורר הגרמני-יהודי (שאביו התנצר, אולם הוא ראה עצמו והתנהג כיהודי, מהפן הנפשי), היינרך חיים היינה, "לורלי", מספרי הלימוד, הם כשלו בכך. האיכות הספרותית ומבחן הזמן והנצח מנעו זאת מהם. לבסוף ויתרון הם. כללו השיר בספרי הלימוד בתקופתם, אולם כתבו, כי מחבר השיר אינו ידוע.
ובכן, אפשר להשכיח שם יוצר, לא ניתן למחוק ולהעלים יצירה אלמותית ואפילו לא כללו אותה, מי שרואים עצמם מומחים בתחום הספרות, ברשימת הספרים של בן תרבות חייב לקרוא.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  07/06/2017   |   עודכן:  07/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קניתי, אבל טרם הספיקותי לעיין בו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
"ניכור עמוק השתרש בין הקוראים לביקורת, בינם לרשימות רבי המכר, המושפעות בעיקר מהיצעי ההנחות של הרשתות, ובינם לבין מחלקי הפרסים"
חיים שטנגר
עד היום לא החליט חבר המושבעים - שהרכבתי, לצורך דיון בסוגיה, מה טעים יותר: רוסטסביץ או קורנביף, בלחם או רוסטביף וקורנביף, בבגט, מה טעים יותר. אני מתכוון להכריז על חבר המושבעים, כחבר מושבעים תלוי ועומד. ארכיב, הרכב חדש. זהו זה. המלאי של הרוסטביץ שקניתי אצל עופר "ממרכז הפסטרמה", הולך להיגמר לי וחיסלתי כל הבקבוק של הליקר. צריך לחדש המלאי
נועם קוריס
מה הקשר בין התרסקות מטוסים בעולם, חוצפה ישראלית והטענה שלחלקנו מתמטיקה נשמעת כמו סינית
חיים שטנגר
כיבוש או שחרור? התנחלויות או היאחזויות? פלשתנים או פליטים? ועוד ענייני הגדרה מסוג זה, אינם יכולים לטשטש העובדה, שאנחנו שולטים משך יובל שנים על עם אחר ופוגעים - אגב כך - בזכויותיו הבסיסית, אם ברצון ובמודע, מראש ואם בלית ברירה ומכוח ההכרח
יגאל יששכרוב
הרחבה של 9,000 מ"ר נוספים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il