X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המאבק בין אירן לציר הסוני בראשות סעודיה גובר על-רקע מתקפת הטרור של דאעש והמשבר עם קטר. ממשל טראמפ מחליט להתערב במשבר ולא לחכות לתיווכה של כווית
▪  ▪  ▪
מתקפת דאעש בטהרן

נראה כי אזור המפרץ עובר באחרונה טלטלה ביטחונית וצבאית גדולה ועוד צפויות בו תהפוכות רבות. אחרי הפיגועים של דאעש במנצ'סטר ובלונדון ופחות מחודש ימים מאז הבחירות לנשיאות באירן, שבהן זכה בפעם השנייה חסן רוחאני ונבחר לקדנציה נוספת, והנה אירן חוטפת מכה בלתי צפויה בלב ליבה של המדינה מידי ארגון הטרור הסוני דאעש באמצעות פיגוע טרור כפול בסמלי שלטון ההיאתולות-בפרלמנט האירני ובקברו של ח'ומייני מחולל המהפכה הח'ומינסיטית בשנות ה-70. 12 הרוגים ו-43 פצועים זהו קציר הדמים במתקפת הטרור.
מתקפת הטרור של דאעש בלב טהרן נחשבת להצלחה מבצעית גדולה של הארגון הנאבק על הישרדותו בעירק ובסוריה ומחדל ביטחוני גדול של שלטונות אירן שלא הצליחו לסכל את מתקפת הטרור. סביר להניח כי עתה יחלו חילופי האשמות פנימיים באירן סביב השאלה מי אחראי למחדל וצפוי כי "משמרות המהפכה" יגלגלו את ההאשמה על הנשיא הנבחר חסן רוחאני. ארגון דאעש אומנם ניגף בשדה הקרב בפני צבאות סוריה ועירק המתוגברים בכוחות חיזבאללה ו"משמרות המהפכה האירניים", אך הוא הצליח להפתיע, לחדור לאירן ולהלום באמצעות מתקפת טרור בעורף האויב.
זוהי המתקפה הראשונה של ארגון דאעש באירן, אשר תוכננה היטב ושמעידה שיש לו תשתית ארגונית במדינה שתאפשר לו גם לבצע פיגועים נוספים בעתיד. אירן שמתמחה בארגון פעולות טרור במקומות שונים בעולם תצטרך עכשיו להפיק לקחים להיערך בהתאם למניעת טרור נגדה בתוך הבית שלה. אירן מנסה לתעל את האחריות לפיגוע על יריבתה הסונית סעודיה.
"משמרות המהפכה" האירנים הטילו את האחריות למתקפת הטרור על סעודיה והבטיחו נקמה. הסעודים מכחישים כל קשר לפיגוע אך מתקשים להסביר איומים שהשמיע באחרונה שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן שהבטיח כי סעודיה "תעביר את המערכה לעומק האירני" ותנחית עליו "מכה מקדימה".
מרכזיותה של אירן במזרח התיכון באה השבוע גם לידי ביטוי במשבר הגדול בין קטר למדינות המפרץ וכמה מדינות ערביות, הקשרים של קטר לאירן הם אחת הסיבות העיקריות למשבר בנוסף לתמיכה של קטר בארגוני הטרור. האירוניה בסיפור הזה שארגון דאעש הנתמך על-ידי קטר ביצע מתקפת טרור גדולה בטהרן, בירתה של בת בריתה הגדולה של קטר שהינה אירן, דווקא בשיא המשבר של קטר עם העולם הערבי. קטר מצדה מיהרה לגנות את מתקפת הטרור באירן והעבירה תנחומים למשפחות הנפגעים.
אירן מנסה עתה לנצל את המשבר במפרץ והמצור המדיני והכלכי על קטר לטובת האינטרסים שלה ולצאת כמרוויחה מן המשבר הנוכחי. למרות שרשמית היא קוראת לשמור על שכנות טובה במפרץ ודיאלוג בין המדינות השכנות, הרי שהאינטרס של אירן הוא שהמשבר של קטר יימשך זמן רב ככל האפשר.
השאיפה שלה היא לתקוע טריז בתוך הציר הסוני בראשות סעודיה, לבודד את קטר ולנסות להעביר אותה למחנה שלה, אם תצליח במשימתה היא תיצור פיצול ופירוד במחנה הסוני. הצלחה כזו תסייע גם למסמס את החלטות ועידת ריאד שבה השתתף גם הנשיא טראמפ שהיו מכוונות נגדה. קטר כבר פנתה לאירן טורקיה לסייע לה באספקת מים ומוצרי מזון בעקבות המצור הכלכלי עליה, 90 אחוזים ממוצרי המזון הגיעו לקטר דרך הגבול עם סעודיה שנסגר בעקבות המשבר.
אירן צפוייה להרוויח כלכלית ולהפוך לספקית המזון הראשית לקטר, כמו-כן היא צפוייה להרוויח מפתיחת המרחב האווירי שלה עבור קטר. בעקבות המצור על קטר, המרחב האווירי האירני הוא היחידי שנותר פתוח עבור חברות התעופה הטסות אל קטר וממנה ואירן תצטרך על-פי ההערכות לטפל מדי יום בכ 200 טיסות שיוצאות ובאות לקטר. הטיסות מקטר יהיו בעיקר לאירופה ולאפריקה, לפני המשבר הנוכחי הן נעשו דרך המרחב האוורי של סעודיה ומצרים.
התלות של קטר באירן הולכת וגוברת בעקבות המצור שהוטל עליה, שר החוץ האירני ג'וואד זריף שוחח בטלפון שלשום עם שר החוץ של קטר כדי לתאם את הסיוע האירני לקטר. נראה כי אירן תתיצב בתקופה הקרובה לצדה של קטר ותגיש לה סיוע ותנסה לנתק אותה מן המחנה הסוני כדי לנגח את סעודיה.
בין אירן לקטר יש תיאום ביטחוני וצבאי-קטר הייתה המדינה הערבית הראשונה שחתמה על הסכם ביטחוני עם "משמרות המהפכה" האירניים ב-2015 כדי לאמן יחידות של צבא קטר באי קשם בדרום אירן.
העיתון המצרי "אליום א-סאבע", שופרו של הנשיא א-סיסי דיווח ב-7 ביוני כי יחידה קטנה של "משמרות המהפכה" האירניים הגיעה לארמונו של שליט קטר השיח' תמים בן חמד אלת'אני כדי לאבטח אותו מפני אפשרות של הפיכה צבאית.
על-פי הדיווח לוחמי היחידה האירנית הולבשו במדים של צבא קטר כדי להסתיר את זהותם האמיתית. מי שנטלה על עצמה את תפקיד המתווך במשבר הנוכחי הינה כווית שהיא מתווכת באופן מסורתי כל אימת שיש בעיות בין מדינות המפרץ, לכן היא לא ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם קטר.
שליט כווית נפגש כבר השבוע בעניין עם מלך סעודיה והוא אמור לקיים מפגשים נוספים עם ראשי מדינות המפרץ. שר החוץ של קטר הודיע כי ארצו לא תסלים את המשבר וכי היא מאמינה בדיאלוג כאמצעי לפתור מחלוקות, אך המשא-ומתן תקוע בינתיים.
גורמים בקטר טוענים כי הסיבה לכך היא שסעודיה ומאע"מ מקשיחות עמדות. במצרים ובסעודיה לא מאמינים בטוהר כוונותיה של קטר וחושדים כי היא מתאמת את מהלכיה עם אירן,הן חוו כבר משבר דומה עם קטר בשנת 2014 ולכן הן רוצות הקמת מנגנונים שיבטיחו כי קטר לא תשוב לסורה.
רשימת הדרישות של מדינות המפרץ מקטר כדי לסיים את המשבר הולכת וגדלה, להלן הדרישות העיקריות:
  • ניתוק היחסים עם אירן.
  • גירוש פעילי חמאס ו"האחים המוסלמים" מתחומה.
  • סגירת ערוץ אל-ג'זירה.
  • התנצלות בפני מצרים מדינות המפרץ על השמצות ערוץ אלג'זירה.
  • הקפאת חשבונות הבנקים של חמאס.
  • הפסקת התמיכה בדאעש ואלקאעדה.
  • הפסקת ההתערבות בעניינם הפנימיים של מצרים ומדינות המפרץ.
  • התחייבות של קטרכי היא לא תסטה מהמדיניות של מדינות המפרץ.
אחת הבעיות העיקריות לסיום המשבר הינה חששו של השלטון בקטר כי הוא יושפל בפני בני עמו ובפני מדינות ערב. לכן, לא מן הנמנע כי המשבר ייארך עוד זמן, מצרים וסעודיה דורשות כי קטר תשנה באופן מהותי את מדיניותה כלפי אירן וארגוני הטרור ולכן הן רוצות לשמר גם את האופציה הצבאית, דהיינו פלישה באישור אמריקני לשטח קטר והחלפת השלטון בדוחא.
בינתיים, הממשל האמריקני החליט להתערב בצורה פעילה במשבר ולא להמתין לתוצאות התיווך של כווית. הנשיא טראמפ התקשר אמש לשליט קטר השיח' תמים בן חמד והציע את עזרתו בפתרון המשבר.
הממשל שפעל כל העת מאחורי הקלעים יוצא בגלוי לפעולה מתוך מגמה להרגיע את המפרץ הגועש ולנסות להחזיר אותו ליציבותו טרם המשבר, הממשל חושש שהמשבר האחרון עלול לחבל במאמץ המלחמה נגד דאעש.

תאריך:  08/06/2017   |   עודכן:  08/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן נאבקת בציר הסוני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כיבוש קטר וחלוקת ההון להמונים ל"ת
הצעה  |  8/06/17 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
קטר משלמת את מחיר תמיכתה בארגוני הטרור במשך שנים והיא תצטרך להתאים את עצמה למדיניות הנשיא טראמפ. ההערכה בעולם הערבי היא שקטר תתקפל ולא תצטרף למחנה השיעי בראשות אירן
קיסר קבהא
גד ליאור, הכתב הכלכלי של "ידיעות", היה העיתונאי הישראלי הראשון ובינתיים האחרון, שביקר בסעודיה עם משלחת אירופית ב-2009    צריך לדאוג לכך, שביקורים מעין אלה יישנו וירבו שכן שלום יושג על-ידי אנשים פשוטים, חביבים ונעימי סבר
איציק וולף
גורמי מודיעין אמריקניים טוענים כי בידיהם ראיות לפעולות סייבר רוסיות שבמסגרתן שתלו פצחנים רוסים נאום כוזב של שליט קטאר באתר סוכנות הידיעות הרשמית של מדינתו
איציק וולף
ממשלת קטאר טוענת כי ההאשמות המוטחות בה לתמיכה בארגוני טרור הן חסרות בסיס    "דוחא תהדוף כל ניסיון להשפיע על החברה ועל הכלכלה במדינה"    תימן הצטרפה לסעודה, בחריין, מצרים ואיחוד האמירויות וניתקה הקשרים עם קטאר
איציק וולף, איתמר לוין
סעודיה הודיעה על ניתוק הקשרים עם דוחא לצורך הגנה על הביטחון הלאומי של סעודיה    בחריין האשימה את קטאר בתמיכה בטרור וב'בחישה' בענייניה הפנימיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il