X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כלל זהב צריך להנחות את המלווה. אין להלוות לאלה שגררו את המלווים לתספורת ויהיו מי שיהיו ואפילו לא תשובה. שלא לדבר על ההלוואה התמוהה לדיילת של פישמן שניתנה ע"י בנק איגוד ובגלל סכומה הגבוה, ניתן להניח, חייבה אישור דירקטוריון. על מבצעי התספורת לדעת שבסופו של יום הם יישארו קרחים
▪  ▪  ▪
אליעזר פישמן [צילום: פלאש 90]

לפני עשרות שנים אמר סגן מנהל הסניף המרכזי של בנק גדול מאוד שכל בוקר כשהוא מעיין בעיתון הוא קורא תחילה את מודעות האבל מאחר שיש לו לקוחות שהאובליגו שלהם נשען בעיקר על היושרה של אדם מסוים בפירמה, עם פטירתו הוא מתחיל לחשוש.
כלל ראשון בבנקאות הוא שהלווה בעת צרה יעשה הכל כדי לפרוע את חובו.בחינה זו נעשית עוד לפני שבוחנים את העסקה והביטחונות. הדבר נראה כברור מאליו. בנק לא יעבוד עם אנשים מפוקפקים מאחר שנוספו איסורי החוק להלבנת הון. בעבר לא כל בנקאי הבין שעסקים לא עושים תוך כדי סתימת החוטם.
לפני ניתוח פעולות פישמן ודומיו כדאי להבהיר מדוע ההימור במט"ח כה מסוכן.שוק החליפין במטבע חוץ מיועד בראש וראשונה לאפשר סחר בין מדינות.אם כל המדינות היו מנהיגות מטבע אחידה לא היה צורך בשוק זה בכלל. עם הכנסת האירו כהילך חוקי ברוב מדינות השוק האירופי נעלמו מספר מטבעות כגון המרק הגרמני הפרנק הצרפתי וכדומה.מאחר שלמסחר במטבעות התווסף הצורך לקבע, מתוך צורך עסקי, את הערך לתאריך עתידי נוצר שוק האופציות והרכישה העתידית. לשוק זה הצטרפו שחקנים שהחלו להמר ששער מטבע מסוים יעלה/ירד. סוחרי המטבע עודדו את המהמרים. כך נוצר שוק שנפח המסחר העולמי היומי נאמד ב-5 טריליון דולר. רק כאחוז אחד מהנפח העצום הזה מוסבר בצורכי סחר חוץ וכל היתרה שהיא כ-4.9 טריליון משרתת את מה שנקרא כסף חם. משום כך ההימור בשוק זה סובל מתנודות חריפות והרבה פעמים הן אינן רציונליות קרי: אינן משקפות את מצב מאזן התשלומים של המדינה מנפיקת המטבע הספציפית. התנודות יכולות להגיע לאחוזים ואף עשרות אחוזים בתוך טווח זמן של מספר דקות.משום כך ההימור הוא מסוכן מהימור בקזינו מאחר שהביטחון הנדרש, בין 10-15%,לעסקות הוא נמוך.
לשוק זה התמכר אליעזר פישמן. כרואה חשבון בהשכלתו היו לו הכלים ללמוד ולנתח את הסיכון. אליו הוא נכנס. הבנקים שחוו את הרפתקת קרן רונית בשנות השמונים קבלו אותו ואת עסקיו בזרועות פתוחות.כנראה תוך התעלמות מעברו. הוא הימר על הדולר הקנדי וכנראה הפסיד גם שם אך השיא היה בהימור על הלירה הטורקית. אפשר לדמיין ויכוחים פנימיים בבנקים בין חדרי העסקות במט"ח לבין מחלקות האשראי שאולי חששו מהסיכון בעוד אנשי המט"ח ראו את הרווח המידי, הרי נפילות האשראי לא באחריותם.
פישמן אינו הלווה הגדול היחידי לפניו פרסו הבנקים שטיח כסף, מימנו הזדרז לדוג אשראי, תוך התעלמות מעברם או חוסר העבר של לווים אחרים. נוחי דנקנר צץ כלווה ממונף עם רקורד של בעלות על משרד עורכי דין קטן. הוא הדין עם לבייב שהגיע משום מקום ושבר את המפרקת בין השאר בשוק הרוסי. גם מוטי זיסר לא הציג בצועים בלתי תמוהים לפני שנכנס לחבורת הטייקונים.
כלל זהב צריך להנחות את המלווה. אין להלוות לאלה שגררו את המלווים לתספורת ויהיו מי שיהיו ואפילו לא תשובה. שלא לדבר על ההלוואה התמוהה לדיילת של פישמן שניתנה ע"י בנק איגוד ובגלל סכומה הגבוה, ניתן להניח, חייבה אישור דירקטוריון. על מבצעי התספורת לדעת שבסופו של יום הם יישארו קרחים.
חדוה בר המפקחת על הבנקים חזרה בה, בלי חדווה רבה, והיא מסכימה להקמת ועדת חקירה. היא צפויה להסביר לוועדה מה עשתה בנדון בעת שעבדה בבנק לאומי בניהול הסיכונים מ-2008-2015. הרי כל הטייקונים היו לקוחות הבנק.

תאריך:  11/06/2017   |   עודכן:  11/06/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
משראה משה שְחָתְנוֹ רְעוּאֶל הַמִּדְיָנִי הוא יתרו, אשר הִתְגַּיֵר, לא נעתר למשה שבקש ממנו: אל נא תעזב אתנו כי על כן ידעת חנותנו במדבר והיית לנו לעינים
עמי דור-און
בימי כהונתו כראש הממשלה, נהג הגנרל אהוד ברק לומר לציבור כי מעשיו יישפטו במבחן התוצאה, ובדיוק במבחן הזה הציבור הישראלי העניק לו את הציון "נכשל בגדול"; לטובת ישראל ושלמותה הנפשית עדיף שיישאר ברק בזיכרון הקולקטיבי כתעתוע דמיון רע שחלף ואיננו עוד. עם זקן נוסח אריה דרעי או בלי זקן שכזה
אליהו קאופמן
על-רקע זה עלה צדיק קאהן, שבכל הזדמנות הוא טוען כי כך צריך לפעול בעיר כמו לונדון, שמספר המיעוטים עולה שם על מספר הבריטים הלבנים
יהודה קונפורטס
האם יש להטיל על תעשיית החדשנות, למנהליה ולעובדיה חוקרים ואחריות מיוחדת כלפי החברה שבה הם חיים, או שצריך להתייחס אליהם בהיבט זה כמו אל כל אחד אחר? דיון מרתק שהתקיים השבוע חשף את הדעות השונות בנושא
עמי דור-און
החוק לעידוד השקעות הון העניק פטורים ממס לחברות שישקיעו בישראל את רווחיהן; במשך השנים התברר לרשויות המס, כי החברות נמנעות מחלוקת דיבידנד כדי שלא לוותר על הפטור; כתוצאה מכך צברו חברות שונות בקופתן עשרות מיליארדי שקלים שאינם נוטלים חלק בפעילות הכלכלית במשק ואף לא חולקו לבעלי המניות; כספים אלה נקראים "רווחים כלואים" ואותם ניצלה אינטל למימון עסקת "מובילאיי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il