X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות

תוכן העניינים:
פרק א' - מעמד העובד והעבודה בכלכלה החדשה.
פרק ב' - מדיניות התעסוקה וצמצום פערים חברתיים
פרק ג' - דמוקרטיה ניהולית ושיתוף עובדים
פרק ד' - הביטחון הסוציאלי
פרק ה' - מעמד החברה והאשה העובדת בהסתדרות ובעולם העבודה.
פרק ו' - המיגזר הערבי והדרוזי
פרק ז' - ההסתדרות והצעירים
פרק ח' - העולים החדשים
פרק ט' - ההסתדרות במערכות החינוך וההשכלה
פרק י' - הדמוקרטיה בהסתדרות
פרק יא' -המרחבים בהסתדרות
פרק יב' - שלום וביטחון

פרק א' - מעמד העובד והעבודה בכלכלה החדשה

מבוא:
1. הסתדרות העובדים הכללית החדשה מאגדת עובדים ועובדות שכירים, נשים מתנדבות, גימלאים ועובדים עצמאיים, הנאבקים יחדיו באורח וולונטרי וסולידרי על היות ההסתדרות תנועה חברתית המטפלת בהם, נותנת ביטוי לשיוכם המקצועי, לכבודם ולמעמדם ודואגת להם במכלול נושאי עבודה חברה וכלכלה.
ההסתדרות מייצגת את כלל ציבור העובדים החי מיגיע כפיו ועמלו בישראל, ללא הבדל דת, מין ולאום. היא שואפת להגן על העובד בכל תחומי החיים הרלבנטיים, כעובד מול המעסיק, כצרכן מול השוק וכאזרח מול רשויות השלטון, מתוך חזון של בניית חברה שוויונית וצודקת.
2. הכלכלה החדשה מציבה בפני החברה והמשק הישראליים אתגרים והזדמנויות חדשים. ההסתדרות תשאף לתת ביטוי חדש לשינוי סדרי העדיפויות הקיימים בתחום הכלכלי והחברתי באופן שיאפשר צמיחה של התוצר, תעסוקה מלאה וקיום בכבוד וברווחה. צמצום תופעת העוני בחברה הישראלית וחילוץ קבוצות אזרחים ממנה יכולים להיעשות על-ידי תכנית משולבת בתחומי השכר, המיסוי והשירותים שהמדינה נותנת לאזרחיה.
3. ההסתדרות תיאבק לגיבוש תכנית כלכלית מקיפה אשר תביא לצמצום משמעותי של תופעת האבטלה, המאיימת על החישוקים המאחדים את החברה ובעיקר בעיירות הפיתוח ובמגזר הערבי, בקרב צעירים ועולים חדשים. לכל אלה אין ביטוי הולם בתקציב המדינה לשנת 2002. יתר על כן, צעדים נוספים שהממשלה נקטה יש בהם משום פגיעה נוספת בשכבות החלשות.
4. העמקת הפערים בחברה הישראלית וממדי העוני המכים שורש מחייבים את ההסתדרות להתמודד ללא פשרות בתופעות אלה, המאיימות על הפן החברתי של ישראל ומזמנות תופעות של נסיגה וניוון חברתי כגון אלימות, פשע, שימוש בסמים וכיוצא באלה.
5. העדר כל התקדמות בתהליך השלום, המשבר הכלכלי העולמי לאחר אירועי ה-11 בספטמבר וחוסר יוזמה להתאמת המשק תוך קביעת סדרי עדיפות ראויים עצרו את תנופת הצמיחה של המשק ודרדרוהו למיתון מתמשך, ממנו נפגעים ענפי תעשיה ושירותים ובעקבותיהם מעמיקה האבטלה. קרבנותיו העיקריים הם ציבור השכירים, העולים החדשים והנשים בעיירות הפיתוח ובמיגזר הערבי.
6. ההסתדרות תמשיך להיאבק בכנסת לגמר הליכי חקיקת חוק-יסוד: זכויות חברתיות, בו יעוגנו הערכים החברתיים של מדינת ישראל כמדינה נאורה ודמוקרטית, המושתתת על אדני השוויון, צדק חברתי וערבות הדדית.
על חוק היסוד להבטיח בין היתר קיום בכבוד אנושי, תעסוקה, שכר ותנאי עבודה הוגנים, שרותי בריאות וסיעוד, דיור, רווחה חברתית, ביטחון ורווחה לעת זיקנה, ביטחון סוציאלי ואיכות סביבת החיים והעבודה.
המדיניות המקצועית ויחסי עבודה
כללי
7. הסתדרות העובדים הכללית החדשה, כארגון עובדים יציג בשנות האלפיים, תמשיך לפעול לביסוס מעמדה ותיפקודה כארגון רב-תכליתי, אשר בליבת פעולותיו - דאגה ועשייה קיבוציים להבטחת תנאי ויחסי עבודה הוגנים, ביטחון תעסוקתי וסוציאלי לציבור העובדים, ביטחון סוציאלי לחבריו הגימלאים ותרומה נאותה לעיצוב עולם עבודה ההולם את דמותה של ישראל כמדינה דמוקרטית נאורה בעלת משק מודרני מתפתח.
ההסתדרות כתנועה החברתית הגדולה והמובילה בישראל רואה עצמה בעלת ברית ושותפה לכל המבקשים לבצע שינויים חברתיים וכלכליים שיתאימו לנסיבות ויצעידו את המשק ואת החברה האזרחית לעידן חדש וכל זאת מבלי לאבד את הפן האנושי.
8. ההסתדרות, מתוך ערנות לשינויים המתחוללים חדשות לבקרים בחיי הכלכלה והחברה בקנה מידה מקומי ועולמי, תשקוד ככל האפשר על התאמת פעילויותיה דרך כלל למציאות המשתנה, תוך שמירה על ערכיה, תפיסתה וחזונה החברתי-כלכלי וליכוד כלל חבריה למחנה סולידרי ערכי, שיאציל מסגולותיו וממאפייניו על החברה בכללותה.
ההסתדרות מודעת לחשיבותם של הנושאים החברתיים ולכשלים החברתיים אשר יוצרת הכלכלה החדשה. ההסתדרות תירתם ותושיט יד לקבוצות האזרחיות אשר יטלו אחריות לגורלן במאבקן לתיקון העוולות החברתיות והקיפוח של זכויותיהם.
9. נוכח המציאות הדינמית והמשתנה, בקנה=מידה מקומי ואוניברסלי, ובהיתקלה במילוי יעדיה ב"כוחות השוק" ובמדיניות ממשלתית, תחזק ההסתדרות את כלל מערכותיה הארגוניים, הכלכליים והחברתיים על-מנת לתת מענה ושירות הולמים לצרכי ולבעיות חבריה בתחומי ביטחון תעסוקתי, תכנון קריירה, הכשרה מקצועית, הסבה מקצועית, השתלמויות, רווחה, צרכנות נבונה וניצול כוח הקניה המאוגד.
10. ההסתדרות כתנועה מקצועית וחברתית הינה ארגונם של העובדים הפעילים העתידים להגיע לגיל פרישה, לרבות אלה שפרשו בפועל וממשיכים להימנות על חבריה. עם העליה בתוחלת החיים והשפעתה על מעגלי העבודה, תמשיך ההסתדרות, כבעבר, לייצג נאמנה את ציבור הגימלאים, להבטחת זכויותיהם ולשיפור רמת חייהם ואיכותם. המסד לייצוג הגימלאים ולהמשך הדאגה והטיפול בבעיותיהם יצוק בעצם חתימתה על הסכמים קיבוציים, הצופים גם פני עתיד. במסגרת זו תמשיך ההסתדרות להתייחס לבעיות כבדות-משקל הניצבות בפני האזרחים הותיקים כגון: עדכון זכויות פנסיוניות, נגישות בתי אבות, הקלת נטל שירותי הבריאות, שירותי סיעוד, תרבות ופנאי, התנדבות, מעורבות בחיי הקהילה והארגונים הוולנטריים ועוד.
11. ההסתדרות כתנועה חברתית המאגדת את כל רבדי החברה, בכבדה את אורח החיים של חבריה הדתיים והמסורתיים, תמשיך לעמוד לצידם במימוש זכותם לחיות באמונתם, ללא אפלייה במקומות העבודה וגילוי מירב הסבלנות והסובלנות הנדרשים בחברה שמשובץ בה פסיפס של מנהגים, מסורות ועדות.
ההסתדרות תבטיח באמצעות הסכמי העבודה הקיבוציים ונציגויות העובדים מניעת כל התנייה מפלה הלכה למעשה, בקבלת עובדים דתיים שומרי מסורת לעבודה.
ההסתדרות תעודד מציאת פתרונות טכנולוגיים והסדרים חלופיים אחרים בתחומי עבודה מתנגשים שיש להם השלכות על בעיות הלכתיות, בהכירה כי פתרונות מוסכמים מאפשרים חיים משותפים בצוותא מתוך כבוד הדדי בבחינת "צדיק באמונתו יחיה".
12. ההסתדרות איתנה בדעתה כי ביסוס והעמקת הנורמות ההסכמיות במערכת יחסי העבודה במשק, בחתימת הסכמים קיבוציים לסוגיהם בינה לבין המעסיקים ונציגותם, הם הנתיב הראוי לתרומת השותפים הטבעיים להבראת המשק מתחלואיו תוך ראיית כלל האינטרסים הנוגעים דבר.
13. הוועידה מציינת בסיפוק את יוזמתה ומעורבותה של ההסתדרות לקידום ושיפור זכויות העובדים והעובדות באמצעות חקיקה בכנסת.
ההסתדרות תמשיך לפעול ולגבש את יוזמותיה לתיקונים בחקיקת העבודה כדי להרחיב את זכויות העובדים ולהחילן על כלל העובדים וזאת בנוסף להוראות ההסכמיות בהסכמי העבודה הקיבוציים.
14. ההסתדרות רואה בפעילות המבורכת בתחומי הצרכנות מכשיר חשוב בשמירה על רמת החיים של העובד ומשפחתו. במיוחד בתקופה זו של משבר כלכלי ואבטלה מתרחבת, צרכנות טובה ומחירים הוגנים יכולים להקל על משפחות שכירים רבות להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה ותפעיל כלים חדשים ונוספים למימוש מטרה זו.
15. ההסתדרות מציינת בסיפוק כי היוזמה לחקיקת תיקון מס' 11 לחוק הגנת הצרכן - הצגת מחירים, המחייב לערוך את כל חוזי האספקה וההתקשרויות בשקלים חדשים, אושרה בכנסת. אולם אי-החלתו של החוק על השכרת דירות למגורים פוגעת קשות בזוגות צעירים בעולים חדשים ובסטודנטים. ההסתדרות תפעל לתיקונו של החוק.
אין כל הצדקה כלכלית וחברתית לייקור מוצרים ושירותים שאינם קשורים בסחר חוץ על-ידי הצמדת מחיריהם לשער הדולר ביום התשלום.
הצמדת מחירי שרותים לשער הדולר פוגעת בעובדים, בסטודנטים, בזוגות צעירים, בעולים חדשים, מערערות את יחסי העבודה בשל העלויות הכלכליות המוטלות על העובדים, גורמת לאי-יציבות וחוסר וודאות ומסבה נזק לחברה ולתעשייה כאחד.
16. במסגרת המשא ומתן הקיבוצי המצופה בין ההסתדרות לנציגות המעסיקים יידונו עדכון ורענון מערכת ההסכמים הקיבוציים, תבניות העבודה החדשות והתאמתן למצב המשק נוכח השינויים הדינאמיים המתחוללים בכלכלה הגלובאלית.
17. במסגרת הסדרת שוק העבודה ומתן מענה הולם בנסיבות משתנות תפעל ההסתדרות לצירופם של עובדי תעשיות ההי-טק, מפעלים עתירי ידע למעגל ההסכמים הקיבוציים באופן שעובדיהם יזכו לטיפול יעיל ואנושי יותר לעומת הטיפול הפרטני הנוהג מחד גיסא ויהלמו גם את האופי התעשייתי טכנולוגי של החברות מאידך גיסא.
18. ההסתדרות רואה חשיבות רבה כי תבניות העבודה החדשות - תוצר של הכלכלה החדשה - כמו חוזים אישיים, עובדי חברת כח-אדם, עבודה מהבית, עבודה חלקית, מיקור חוץ ייכללו במסגרת ההסכמים הקיבוציים במהדורתם המעודכנת המשלבת גמישות כלכלית עם אופק חברתי של הוגנות בעבודה.
הוועידה מטילה על מוסדות ההסתדרות לבדוק ולבחון את המבנה הארגוני של ההסתדרויות והאיגודים המקצועיים הארציים, תוך הקפדה מלאה על הליכי הדמוקרטיה הפנים-ארגוניים, באופן שיביאו לכלל ביטוי בניית הכוח הארגוני והיכולת להעניק שירותים באופן טוב ויעיל.
איגודים מקצועיים הבנויים על בסיס רחב יותר שקרבתם המקצועית או התעשייתית מאפשרת שילובם במסגרת מקצועית אחת, עשויים להעניק לחבריהם שירותים ברמה יעילה בד בבד עם ביסוס הכוח הארגוני מול המעסיקים לעת ניהול משא-ומתן.
19. הוועידה קוראת לממשלת ישראל להכיר במעמדה המיוחד של ההסתדרות כגורם החברתי המוביל הדואג לאינטרסים של ציבור העובדים והגימלאים וקבוצות אזרחיות אחרות, שהם רוב בניינה ומנינה של החברה הישראלית. ההסתדרות היא כוח חברתי ושותף ראוי לממשלה בהובלה מוסכמת של נושאים חברתיים ובחיזוקו של משק המבטיח צמיחה, רווחה ותעסוקה וככזאת היא ראויה לגישה אוהדת.
20. ההסתדרות מביעה דאגה חמורה מתהליכים שליליים הקונים מאחזים בחברה ובכלכלה וקוראת לכל המעסיקים ובמיוחד ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לפעול בצוותא לחילוץ המשק מן המשבר החריף שהוא נתון בו, תוך חתירה לחלוקה צודקת של הנטל.
21. עולם העבודה בעידן הגלובליזציה
בעולם העבודה המשתנה הנשלט בעיקרו על-ידי שחקני שוק-ההון והחברות הרב-לאומיות, הסולידריות הארגונית והעזרה ההדדית בין ציבורי העובדים היא ערובה לשמירת כבודם ומעמדם של כלל העובדים והצלחת מאבקם הארגוני-מקצועי.
תופעת העוני, הרחבת הפערים החברתית-כלכלית, התרחבות ממדי האבטלה, משברים פיננסיים חושפים לעין כל את חולשותיו של הקפיטליזם הגלובאלי, שיעדו העיקרי הקטנת עלות העבודה בכל תנאי על חשבון תנאי עבודה הוגנים המחייבים שמירת האיזון הנאות בין הון לעבודה.
הגלובליזציה אינה צריכה להביא לביטולה של מדינת הרווחה. נהפוך הוא: יסודות של צדק חברתי הם תנאי מוקדם לאיזון הדרוש. מדינת רווחה אשר מתבססת על פיתוח תשתיות, חלוקה הוגנת של ההכנסות, מתן דגש על הזדמנות לתעסוקה ואינה משלימה עם האבטלה היא המסגרת לצמיחה כלכלית ולשלום חברתי. ללא מחוייבות של המדינה לנושאים החברתיים, אשר יאפשרו לאזרחיה להינות מפירות הגלובליזציה נהיה עדים להתנגדות הולכת וגוברת מצד הארגונים החברתיים.
הכלכלה צריכה לשרת את האדם ולא רק את ההון. לכן שילוב בין עקרונות של תחרות מצד אחד וסולידריות וצדק חברתי מאידך גיסא הם חלק מהתיקון החברתי עליו תיאבק ההסתדרות.
ההסתדרות והאיגודים המקצועיים רואים במאבקם ליציקת תכנים ערכיים לתוך הכלכלה הגלובלית חלק בלתי נפרד ממאבקיה של ההסתדרות לבניית חברה יותר אנושית בה ישררו האיזון הסוציאלי והצדק החברתי. סולידריות וצדק חברתי יכולים לדור בכפיפה אחת גם בכלכלה גלובלית. ארכיטקטורה חדשה בה יטלו חלק גם המעסיקים וגם המדינה תאפשר את בנייתו של המודל החדש.
הוועידה רואה חשיבות בטיפוח הקשרים בין ההסתדרות לבין ארגוני העובדים בעולם והמוסדות הבינלאומיים כארגון העבודה הבינלאומי כנגד המגמות החדשות של הגלובליזציה המתעלמות מהמימד החברתי בכלכלה החדשה תוך כרסום בזכויות העובדים.
הוועידה מציינת כי ההסתדרות, כחלק מהתנועה המקצועית הבינלאומית החופשית שותפה למאבק לקידומו של האדם העובד, מעמדו וכבודו בחברה צודקת וחופשית משוחררת מניצול, אלימות ועוני בהתאם לאמנות הבינלאומית של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO).
הארגון והאיגוד המקצועי
22. המשק המודרני על שלל גווניו ותהפוכותיו מציג בפני העובדים בישראל ובפני האיגוד המקצועי על כל מערכותיו, אתגרים ניכרים.
הערכים החברתיים כגון שיוויון הזדמנויות, חלוקה צודקת של הנטל, טיפוח השכבות החלשות ושמירה על כבוד האדם נתונים במיתקפה בלתי-פוסקת של בעלי "הכסף הגדול", החותרים ללא לאות למיקסום מהיר של רווחיהם על-ידי מיקסום הפגיעה בזכויות העובדים תוך שעבודם לאינטרסים הצרים שלהם.
ההסתדרות רואה בדאגה רבה את תהליך השתלטותם הגלויה והמוסווית של מספר מקורבים ו"משפחות" על ענפי-יסוד במשק והשפעתם הגוברת והולכת על חוגי השלטון, המאפשרות להם כיבוש יעדים לאומיים נוספים והחרפת הפערים ואי-הצדק החברתי ההולך וגואה.
במציאות העגומה בה מצויים החברה והמשק, התארגנותם של העובדים מהווה תנאי מוקדם לעצם היכולת לעמוד על משמר זכויותיהם אל מול המעבידים. רק כוח ארגוני מלוכד וסולידרי יכול להתייצב למאבק לעומת כוחו הכלכלי של המעביד. ההסתדרות, כבעלת מעמד מוכר על-פי דין, היא הארגון היציג הגדול בישראל, המעמיד מזה שנים ברציפות, במאבקים החברתיים=הכלכליים, את מצבור כוחו המאורגן, על שלוחותיו, את מיומנותו בניהול משא-ומתן קיבוצי ואת סמכותו לנקוט בצעדים ארגוניים כנגד פריצות גדר מצד מעסיקים.
ההסתדרות כארגון היציג של ציבור העובדים המתפרנסים מעמלם קוראת לכל עובד ועובדת שטרם הצטרפו לשורותיה, לעשות כן. ההסתדרות נכונה להושיט יד עוזרת לא רק לעת חולשה ומצוקה, כפי שעשתה לאחרונה במאבקה הנחרץ למען זכויות הנכים, נהגי המוניות, החרשים וכד'. ההסתדרות מדגישה את חשיבות העמידה והמאבק המתמשכים בצוותא בחזית המשותפת להגנה על מעמד העובדים ומאבק מתמשך לקידומו, לשמירת זכויותיו וכבודו.
"מצטרפים יותר - משיגים יותר" - איננה בגדר סיסמה בלבד.
23. המשא-ומתן הקיבוצי
אופיו של המשא ומתן הקיבוצי צריך להיגזר מן הרצון המשותף של הצדדים לשמור על המסגרות הענפיות, המייצגות את אינטרסי העובדים בענף מחד ושל המעבידים מאידך, למען הבטחת קיום תחרות כלכלית הוגנת ותנאי עבודה בסיסיים אחידים לכלל העובדים באותו ענף.
בהיעדר יכולת כלכלית-חברתית של האיגודים המקצועיים להשפיע ולעצב את תנאי עבודתם של העובדים בענף בהסכמה עם מעסיקיהם, ייפגם כושר המרות והסמכות שלהם לגבי המתרחש במקומות העבודה. מצב כעין זה איננו רצוי גם מנקודת ראותם של המעסיקים, שהרי אין לצפות כי מי שאיננו צד להסכם ענפי המסדיר את תנאי העבודה יהיה בעל עוצמה מוסרית ודחף ענייני להתערב ביחסי העבודה ולהושיט עזרה יעילה לעת משבר.
בשים לב לאמור לעיל, המשא-ומתן הקיבוצי צריך להתנהל בשלש רמות: הארצית, הענפית והמפעלית - כאשר כל רמה באה להשלים את רעותה, בהתאם למידת הסמכות והתרומה המיוחדת של כל אחת מהן. באופן זה ישוקלל בסופו של דבר המשא-ומתן ויינתן ביטוי מאוזן מגובש בהסכמים הקיבוציים שיחתמו:
(א) ברמה הארצית קרי בין ההסתדרות לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים וכן בינה לבין ארגוני מעסיקים נוספים, יבואו לכלל ביטוי המגמות הכלכליות בעלות אופי אסטרטגי מקיף ושווה לכל העובדים והמעבידים. נושאים שיוסדרו ברמה זו יהיו בעלי אופי כללי כגון: מדיניות תעסוקה, הסדרי ביטחון סוציאלי, אתיקה וכללי התנהגות, הכשרה מקצועית, תוספת יוקר, תנאי עבודה כלליים (כגון הבראה, הוצאות נסיעה) מסגרת שעות העבודה השבועיות, גיבוש ובחינת תחיקה בתחום משפט העבודה, מנגנונים ליישוב חילוקי דעות ועוד.
(ב) ברמה הענפית ייקבעו תנאי העבודה והשכר הראויים בענף, ניידות עובדים, הצבר והמשכיות הזכויות הסוציאליות, מנגנונים ענפיים להשמה והכשרה, טיפול בחילוקי דעות ועוד.
(ג) ברמה המפעלית יתנהל המשא-ומתן הקיבוצי בהתחשב במה שהושג ברמה הענפית לאור נתונים שקופים אודות מצבו הכלכלי ורווחיותו של המפעל, בנושאי קידום העובדים, תנאי הכשרה והשתלמות, בטיחות וגיהות במפעל, פעולות רווחה, ועדות משותפות להעלאת תפוקה, התייעלות ושיפור איכות, בטיחות וגיהות סביבת העבודה במפעל, פרמיות ונורמות, הסדרים להיחלצות ממשברים, ועדות פריטטיות וכדומה.
שילוב נכון ומושכל בין שלוש הרמות הללו יכול להחזיר למערכת יחסי העבודה הקיבוציים את מעמדה הראוי באופן שיתן לכל אחד מהשותפים לדרך - וועד עובדים, הסתדרות מקצועית ענפית והסתדרות כללית, כמו גם להנהלה המקומית, לארגון המעבידים בענף וללשכת התיאום - את היכולת למצות את מעורבותו ותרומתו לדימוקרטיה התעשייתית הכוללת, תוך קיום אוירה של הסכמיות, ראייה כלכלית-חברתית מקיפה ובניית יחסי עבודה הוגנים לאורך זמן.
ההסתדרות קוראת לשר העבודה והרווחה להתמיד בעקשנות במדיניות החלת צווי-הרחבה של הוראות הסכמים קיבוציים כלליים ולא להירתע מפני קולות אינטרסנטיים אשר מתוך אנוכיות כלכלית מעוניינים להשתחרר מנורמות משפט העבודה המגן.
ההסתדרות מטעימה כי מדיניות צווי-ההרחבה נועדה במצוות המחוקק, ליצור תנאי תחרות שווים בין המעבידים מחד-גיסא ולהניח תשתית שיוויונית בסיסית כללית לזכויות העובדים בכלל המשק. הימנעות מפרסום צווי-הרחבה מובילה לחברה מסובכת בבעיות וללא מוצא כלכלי-חברתי.
שכר
24. רמת החיים של השכירים נקבעת כמערכת יחסי גומלין בין שכר, מיסים ומחירים, שרותי רווחה והיקף התעסוקה. לממשלה ולהסתדרות, השותפים כל אחד בתחומו בעיצוב המדיניות הכלכלית-חברתית, השפעה על הבטחת השכר וכח הקניה הריאלי, ההכנסה הלאומית, צימצום הפערים החברתיים וחלוקה צודקת של הנטל.
ההסתדרות תפעל לקידום מעמדן ותנאי שכרן של הנשים העובדות ולמניעת קיפוחן ואפלייתן, במגמה ברורה להביא לשוויון מלא בגין ביצוע עבודה שוות ערך.
25. מדיניות השכר צריכה להתבסס בין היתר על עליית שכרו של העובד בדרך של תוספות שכר כפונקציה של גידול הפריון, התפקוד, ההתייעלות ורווחיות המפעל וכן תשלום תוספת יוקר כפיצוי על ההתייקרות.
26. מכשיר תוספת היוקר הינו אחד המרכיבים במדיניות השכר, אך לא המרכיב היחיד, ונועד להבטיח את השכר הריאלי ולפצות את העובדים והגימלאים על ההתייקרויות בתקופת תוקפם של הסכמי העבודה ובתקופת זכאותם לפנסיה.
הסכם תוספת היוקר צריך להיות מותאם לשיעורי האינפלציה הצפויים תוך שמירת העיקרון של פיצוי אוטומטי לשכירים ולגימלאים על ההתיקרות הנצברת במועדים מוסכמים קבועים.
27. חוק שכר המינימום מבטיח את ה"מינימום החברתי", משמש כעין ביטוח בפני עבודה זולה וכופה על המעסיקים התמודדות עם טכנולוגיות חדשות. יש להבטיח את אכיפתן המלאה והקפדנית של הוראות החוק על-ידי המעבידים במיוחד לגבי העובדים הבלתי מאורגנים והחלשים. ההסתדרות תיאבק למען העלאת שכר המינימום באופן הדרגתי עד ל-70% מן השכר הממוצע במשק.
28. ההסתדרות תפעל לקביעת טבלאות שכר חדשות במשק באופן שתעריפי השכר יהיו גבוהים משכר המינימום הנקבע בחוק. רמת השכר בדרגות העליונות, בעיקר בשרות הציבורי, צריכה להיקבע באופן שתקיף, הלכה למעשה, את כל בעלי החוזים האישיים במגזר הציבורי.
יש להמשיך ולחתור לפישוט מבנה השכר ותיקון עיוותים במערכת השכר ולכלול את כל רכיביו השונים במשכורת הקובעת לענין חישוב הפנסיה, התנאים הסוציאליים וכיו"ב.
29. ההסתדרות תפעל במגזר העסקי לחידוש ההסכמים הקיבוציים הענפיים, לשפרם, לעדכן את תעריפי השכר ולהתאימם לרמת השכר המשתלמת בפועל.
30. ההסתדרות תתבע כי במיגזר הציבורי והממלכתי תוצב תיקרת שכר-מקסימום למנהלים ולבכירים על-מנת למנוע את הקיטוב ואת הפער המתרחב והבלתי-נסבל בין שכבת הבכירים-המנהלים לבין העובדים בהיותם נושאים במשותף בתיפקודו ובהצלחתו הכלכלית-חברתית של מקום העבודה.
קיצור שבוע העבודה במשק
31. ההסתדרות תפעל להעברת כל ענפי המשק שטרם הנהיגו זאת לשבוע עבודה בן חמישה ימי עבודה ותאבק להנהגת שבוע עבודה בן 39 שעות, מבלי לפגוע בהכנסת העובדים ותוך שמירה מרבית על התפוקה. מגמה זו עולה בקנה אחד עם צרכי המשק הלאומי והאפשרות לקלוט עובדים נוספים במקומות בודה.
32. נוכח השינויים המתרחשים והצפויים במערך העבודה יש לפעול להנהגת שיטות עבודה גמישות שיאפשרו הן לעובד והן למפעל חלוקה שונה של שעות העבודה היומיות/שבועיות, מועדי תחילת העבודה וסיומה. התאמות במערך העבודה כאמור פותחות בפני העובדים אפשרויות חדשות, במסגרת הזמן הפנוי, למימוש עצמי, להעשרת הפרט וליתר פעילות בתחומי המשפחה והקהילה.
33. ההסתדרות תפעל למען התאמת שעות הפעילות של המעונות וגני הילדים לשעות העבודה כדי לאפשר לאימהות עובדות להשתלב במעגלי עבודה התואמים את כישוריהן ויכולתן.
34. הוועידה רואה בניצול מושכל של זמנו הפנוי אמצעי לשיפור איכות חייו של העובד ומשפחתו ואחת הדרכים להתמודדות בתופעת האבטלה, ליתר יציבות בתעסוקה ולהתקדמות בעבודה. ההסתדרות תמשיך לקדם ולפתח את כלל מסלולי ההשתלמויות, הסמינרים, ימי העיון ומסגרות לימודיות נוספות.
35. ההסתדרות תיזום ותבחן עם ארגוני המעסיקים חתימת הסכם קיבוצי כללי להנהגת "תקופת שבתון" לעובדים על חשבון שעות העבודה ותוך המשך תשלום השכר, אשר תוקדש ללימודים ולהשתלמויות בנות קשר וזיקה לצרכי מקום העבודה.
יחסי עבודה
36. חופש המאבק המקצועי, כולל הזכות להתאגד, הזכות לנהל משא-ומתן קיבוצי והזכות לשבות הינם חלק בלתי נפרד מזכויות היסוד בכל משטר דמוקרטי, ומעצם מהותו של חוק יסוד: זכויות חברתיות, ששומה לקדם סיום חקיקתו.
הבטחת זכויות היסוד של העובדים למאבק ארגוני ולמשא ומתן ישיר וחופשי בין הגורמים השותפים למערכת יחסי העבודה היא הדרך הבלעדית לשמור על יחסי עבודה תקינים וזאת תוך הקפדה על סמכותם ומרותם של המוסדות היציגים הנוגעים בדבר.
37. ההסתדרות שוללת כל חקיקה מגבילה בתחום יחסי העבודה (כגון חובת בוררות) והתערבות יתרה של הממשלה (צווי ריתוק) כתחליף למשא ומתן חופשי בין המעסיקים לבין הנציגות המוסמכת של העובדים.
38. תוך הכרה בתועלת הכלכלית לפירמות ולמשק הלאומי הנובעת מהשקעה בהון אנושי ובפיתוח משאבי אנוש, ההסתדרות תתמקד במאבק נגד התופעה הנפסדת של הסתמכות על עבודה זולה ועל ניצול עובדים צעירים, נשים ועולים במסווה של "סיסמת" "הגמשת שוק העבודה".
39. לצורך זה, תפעל ההסתדרות בערוצים שונים, לרבות עידוד יוזמות חקיקה במישור הפרלמנטרי וקיום מערכת הסברה מקיפה, למניעת שיגשוגם של מתווכי עבודה למיניהם על חשבון מצוקת העובדים. ההסתדרות תטפח את התודעה בקרב עובדים בדבר זכאותם לחופש ההתארגנות ומימושו במסגרת הסכמי עבודה קיבוציים, כסכר בפני ניצולם לרעה, הרחבה חסרת רסן של חוזי העסקה אישיים, וקבלני כח אדם.
במאבק למען חברה צודקת ונגד כלכלה פרועה יוענק גיבוי מלא לעובדים ולועדים הנאבקים על זכות לגיטימית זו.
40. ההסתדרות תמשיך לעודד את שילובן של נשים במעגלי העבודה. בציבור הנשים גלום פוטנציאל אדיר לחברה ולכלכלה ומשקלן בכוח העבודה האזרחי טרם נתמצה בהשוואה למקובל בארצות אירופה. הבעיות המונעות את שילובן הראוי כאמור טרם מצאו את פתרונן, במיוחד בהקשר להיותן עובדות ואמהות כאחד. ההסתדרות תמשיך בפעולותיה תוך גישה של אפליה מתקנת לקידום מעמד האשה העובדת והעמדתה בפועל על בסיס שיוויוני מלא למען הקצאת משאבים ליום לימודים ארוך, מעונות יום, מדיניות מיסוי מקילה ועוד. האמצעים והמאמצים האמורים יקלו על הנשים העובדות בתפקודן המבורך בשילוב חיי משפחה ועבודה.
41. ההסתדרות תמשיך לתמוך ולעמוד לצידה של תנועת הנוער העובד והלומד, תנועת בת והארגון היציג של בני הנוער העובדים בישראל, המאגדת את הצעירים המהווים תשתית חיונית להמשך תפקודם של המשק והחברה. נוער המשלב עבודה ולימודים יוכל להתמודד ביתר שאת עם אתגרי הטכנולוגיה ולהיקלט בשוק העבודה המשתנה והתובעני. ההסתדרות תפעל יחד עם הסתדרות הנוער העובד והלומד להבטחת זכויות הנערים העובדים לעת ניהול משא-ומתן על הסכמי העבודה במשק ועל תנאי שכר , תנאים סוציאליים וקיום ההכשרה המקצועית לצד הפעולה החינוכית רעיונית.
42. הוועידה מציינת בסיפוק את הקמת המערכת למתן ייעוץ משפטי לעובד הפרט אל מול מעסיקים הפוגעים בזכויותיו. ההסתדרות רואה חשיבות רבה בהענקת תשומת לב לבעיות הפרט של העובד, כחלק מסל השירותים שהיא מעניקה לחבריה.
43. ההסתדרות היתה מיוזמי ותומכי הקמת מערכת בתי-הדין המתמחים בדיני עבודה. בתי הדין לעבודה היו נדבך חשוב בהתפתחותו של משפט העבודה ומימוש זכויות עובדים במישור יחסי העבודה האישים והקיבוציים.
תרומתם של נציגי הציבור, הן עובדים והן מעסיקים, לעבודת בית-הדין ולפסיקותיו התבטאה ביכולתם להביא למותבי בית-הדין את הידע הנשאב מחיי המעשה כתרומה חיונית לתהליך השפיטה הכרוך באיזונים נאותים בין כל הגורמים הנוגעים בדבר.
ההסתדרות רואה בברכה את המשך קיומו ותפקודו של המבנה המיוחד למערכת שיפוטית זו ותתנגד למגמות הצצות חדשות לבקרים לפגוע בו ולשנות את דמותו.
יחד עם זאת קוראת הוועידה לשר המשפטים ולשר העבודה והרווחה, לחזק את המערך השיפוטי של בית-הדין לעבודה על-מנת למנוע עינוי-דין של עובדים הממתינים תקופות ממושכות להכרעה שיפוטית אודות זכויותיהם.
הגנה על הפרטיות במישור יחסי העבודה
44. הזכות לפרטיות צריכה להיות מכובדת ומוגנת ורק מידע שיש לו קשר ישיר לנושאי ופעולת מקום העבודה יימסר, וגם זאת רק באמצעים חוקיים. ההסתדרות תאבק כנגד נסיונות מעבידים להפעיל את יתרונם הכלכלי ואת יחסי התלות של עובדיהם במקום העבודה לצורך פרנסתם וקיומם על-מנת לאלצם או לפתותם בדרכים שונות, לגלות מידע אישי חסוי.
ההסתדרות תפעל להבטחת ולהגנת כבודו של האדם העובד, חופש דעותיו, חייו הפרטיים/יחסי משפחה, הזכות לסרב למסור למעביד מידע בעל אופי אישי.
הגנה על פעילות מקצועית:
45. ההסתדרות תמשיך לפעול לשמירת כוחם המאורגן של העובדים מול כוחם הכלכלי של המעסיקים באמצעות הענקת דמי-שביתה מ"קרן השביתה" לעובדים השובתים להגנת ולשמירת זכויותיהם, וכן במתן הלוואות לעובדים במצוקה מחמת אי-קבלת שכרם.
ההסתדרות תקדם חקיקה המעניקה הגנה לנציגי העובדים מפני פיטורים שרירותיים בשל פעילותם או מאבקם המקצועי, וכמו כן תסייע ותתן הגנה משפטית לנציגי העובדים כנגד כל ניסיון לפגוע בהם או להצר את צעדיהם בפעולותיהם תוך כדי ועקב מילוי שליחותם.
ההסתדרות תפעל בדרך של חקיקה או בהידברות עם המעסיקים המאורגנים כדי למנוע את תופעת "הדלת המסתובבת" של עובדי קבלני כח אדם על-ידי פיטורים ו"קבלה" לעבודה תוך פגיעה בוטה בזכויותיהם על-מנת לאפשר העסקה אך ורק למטלות זמניות ולתקופה קצרה וקבועה. מניעת כדאיות ההעסקה בתבנית זו תוך השוואת מעמדם וזכויותיהם של עובדי הקבלן הלכה למעשה לאלה של עובדי המפעל היא דרך המלך לתפנית החיונית בתחום זה.
הוועידה מברכת את הנהגת ההסתדרות על הצלחת יוזמתה לחולל מפנה בתחום יחסי העבודה ומעמד עובדי קבלני כוח אדם ומותחת ביקורת על ניסיונותיה החוזרים ונשנים של הממשלה לדחות את מועד תחילת תוקף הזכויות החיוניות לעובדים אלה בכל הנוגע לקליטתם כעובדי המעסיק בפועל.
הכשרה, בטיחות וגיהות, איכות חיים וספורט בסביבת העבודה
46. ההסתדרות תחתור להסכמה עם אירגוני מעסיקים למען יינתן ביטוי בהסכמי העבודה בענפים השונים לערכים שיש בהם משום קידום האינטרסים המשותפים, לרבות הבטחת והגברת כושר התחרות ורמת ההישרדות של מפעלים בשווקים תחרותיים, וזאת בדרך של הכשרת מנהלים, נציגי עובדים ועובדים מן השורה, ליישום שיטות ניהול איכות כוללת, המבוססות על מעורבות עובדים ושיתופם בכל הרמות והדרגים, בדאגה ועשייה משותפת לגורל המפעל ולפיתוח המאמץ הכולל.
ההסתדרות תתבע מן הממשלה ומן המעסיקים הציבוריים האחרים וכן מן המעסיקים הפרטיים, להגדיל בהיקף משמעותי את המשאבים להשתלמות מקצועית, לפיתוח מיומנויות ולהכשרת עובדים, מתוך הכרה כי ההשקעה בהון אנושי היא ההשקעה הכלכלית הכדאית ביותר למשק.
בהסכמי העבודה עם המעסיקים ברמות השונות ייעשה מאמץ לקידום רמות בטיחות, גיהות ותנאים סביבתיים נאותים במפעליהם למען שמירת בריאות העובדים ובטיחותם.
ההסתדרות תפעל עם קופות החולים ביישום הרפואה המונעת והרפואה התעסוקתית במקומות העבודה, במגמה להקטין את הסיכונים הבריאותיים בעבודה.
ההסתדרות באמצעות האיגודים המקצועיים, תעמיק את פעולות ההסברה בעל-פה, בכתב ובכלי התקשורת האלקטרוניים למען הגברת תודעת הבטיחות והגיהות בקרב העובדים.
הוועידה מביעה דאגה עמוקה לנוכח המספר הגדול של תאונות עבודה, שלפי נתוני המוסד לביטוח לאומי הגיע בשנת 2001 לכ-60 אלף נפגעים. תאונות העבודה מסבות נזק לעובדים ולמשפחותיהם ומטילות מעמסה כספית על המשק הלאומי. ועידת ההסתדרות תובעת ממשרד העבודה והרווחה לפעול ביתר תוקף לאכיפת חוקי העבודה והתקנות בנושאי בטיחות וגיהות תוך נקיטת יד קשה כלפי מעסיקים המפרים את הוראות החוק וכן להתאים את מספר המפקחים על-מנת לבצע פיקוח יעיל ואכיפה של ממש.
47. הוועידה מציינת בסיפוק את פעולותיה של ההסתדרות בקידום הספורט במקומות העבודה, המצרפות למעגל הפעילות הספורטיבית ההתנדבותית אלפי עובדים ועובדות.
"נפש בריאה בגוף בריא" הלכה למעשה מהווה מרכיב חשוב באיכות החיים של העובד במקום עבודתו. עשייה זו מטפחת לא רק את כושרו הגופני של האדם העובד אלא משתלבת ושזורה בפעילות חברתית וחינוכית של הגינות, חתירה למצויינות קבוצתית ולעבודת צוות. כל אלה תורמים לשיפור ולאקלים תרבותי לגיבוש רוח הצוותא ולהעלאת קרנו של מקום העבודה.
ההסתדרות קוראת למעסיקים ולממשלה להשתתף במימון פעולות אלו, להטות שכם ומשאבים לפיתוח הספורט, על כל ענפיו, במקומות העבודה ולראות בו יעד ראוי לתמיכה נאותה.
ההסתדרות רואה באיכות של סביבת העבודה חלק בלתי נפרד של הווית חייו של האדם העובד ותמשיך לשקוד על עידוד פעילויות לשמירת הוראות כל דין והתאמתו למציאות המשתנה בקצב שלא נודע כמותו בעבר למען הבטחת איכות חייהם, בריאותם וגיהותם של העובדים.
ההסתדרות תקדם ותתמוך בחקיקה שתכליתה מניעת הרס הסביבה והגנה על עתודות קרקע בפני שימוש בזבזני והגנתן מפני השתלטות למטרות רווח. ההסתדרות תפעל להגשמת מטרות אלה תוך שיתוף פעולה עם ארגונים חברתיים לאיכות הסביבה.
ההסתדרות קוראת לממשלה ולרשויות המקומיות להקצות משאבים הולמים למניעת זיהום האויר, המים והסביבה, לטיפול במפגעים אקולוגיים, להגנה על מקורות המים, הים והנחלים מפני זיהום תעשייתי ואחר, תוך השתלבות במאמצים האיזוריים והבינלאומיים בתחום חיוני זה.
ההסתדרות קוראת לשר העבודה והרווחה להיענות להצעותיה, להקנות מעמד וסמכות לפעילי האיגוד המקצועי, בתיאום עם הרשויות הנוגעות בדבר, באופן שיעמדו לצידם של המפקחים המועטים הפועלים כיום מטעם המדינה למען אכיפת חוקי העבודה והוראות הבטיחות והגיהות.
הפרטה
48. התייחסות ההסתדרות בנושא הפרטת חברות ממשלתיות משקפת את עמדתה ועקרונותיה החברתיים-כלכליים כלהלן:
- ההסתדרות תתייחס בהבנה להצעות הממשלה למכור מניותיה בחברות ממשלתיות הפועלות במיגזר עסקי מובהק בתנאי תחרות בשוק החופשי, בכפיפות ל- י"ד העיקרים שלהלן.
- מפעלי תשתית וחברות בעלות חשיבות אסטרטגית ולאומית ישארו בבעלות המדינה
- שירותים חברתיים הניתנים לכלל אזרחי המדינה כגון בתחום הבריאות, והחינוך צריכים להיות באחריות המדינה. הפרטתם של השירותים החברתיים עשויה לפגוע ברמת השירות להעמיק פערים ולגרום לאי-שוויון.
- ההסתדרות תיאבק שבכל מהלך הפרטה מוסכם כאמור יינקטו הצעדים המפורטים ב-י"ד העיקרים שלהלן:
א. ייחתם הסכם עבודה קיבוצי בין החברה/הישות המשפטית החדשה לבין נציגות העובדים, לרבות כל מסמך משפטי הדרוש בשלבים מיקדמיים להבטחת זכויות העובדים כפי שנקבעו בהסכם הקיבוצי עובר להפרטה והאמור להלן.
ב. יימנעו פיטורי עובדים וצמצום כח-אדם בשל מהלך ההפרטה, לתקופה שתוסכם עם נציגות העובדים, וכן תימנע קליטת עובדים לא-מאורגנים בצורות העסקה שונות (קבלני כח-אדם, חוזים אישיים וכיו"ב).
ג. תקויים בקפידה חובת תום-הלב והיוועצות ביחסי כל הגורמים המעורבים כלפי העובדים והגימלאים ונציגותם, תוך גילוי נאות ושקיפות מלאה מבעוד מועד ובכל שלב, של כל מידע רלבנטי לענין ההפרטה, לרבות תכנון, ביצוע בפועל, תחזיות והשלכות צפויות וחזויות מבחינת אינטרסי העובדים/הגימלאים.
ד. תובטח מראש תוכנית מוסכמת לפרישה מרצון בתנאים מועדפים, לעובדי החברה הרוצים לפרוש בטרם הפרטה.
ה. תוענק לעובדים אופציה לפרוש מן העבודה תוך תקופה של לפחות עד תום חודש לאחר ההפרטה, בתנאים המועדפים שלעיל.
ו. תובטח רציפות מתמשכת של הזכויות הפנסיוניות והתנאים הנלווים לעובדים, לרבות ההנפקה בבורסה.
ז. תינתן לעובדים אופציה לרכישת % 20 לפחות מהמניות העומדות להעברה/מכירה, תוך מתן הקלות במס לעובדים, על-ידי האוצר. כמו-כן תינתן לגימלאים אופציה ממשית לרכישת מניות בתנאים זהים לעובדים פעילים.
ח. ייקבע יחס ראוי לחלוקה של זכויות רכישת מניות בין עובדים ומנהלים.
ט. ייקבעו אמות-מידה למימוש הזכאות לרכוש מניות בהתחשב - בין השאר - במשרה מלאה/חלקית, וותק, דרגה.
י. המניות שיימכרו לעובדים/גימלאים תהיינה חסומות כנגד סחירות לתקופה פחותה לעומת ההגבלה הכללית הקיימת כיום בהנחיות רשות החברות הממשלתיות.
יא. עובדים/גימלאים ישלמו תשלום מופחת בגין המניות הנרכשות ויהנו מתנאי תשלום הולמים.
יב. תובטח נציגות הולמת של עובדים/גימלאים בדירקטוריון החברה (מספרם לא יפחת משניים). הוא הדין בייצוג כאמור בישות משפטית אחרת, אם תקום.
יג. המניות לעובדים תהיינה בעלות זכויות שוות ללא יתרון או הבדל ביניהן, והוא הדין לענין זכויות הצבעה באסיפות.
יד. עובדים אשר כתוצאה מתהליך ההפרטה יסיימו את עבודתם יהיו זכאים, על חשבון המדינה, למימון הכשרה, הסבה מקצועית ולימודים לתקופה של עד 24 חודש באופן שיכשירום לקראת אפשרות העסקה במקום עבודה חלופי.
ההסתדרות והעובדים הזרים
49. עובדים מארצות חוץ (המכונים "עובדים זרים") השוהים ועובדים בישראל על-פי היתרי עבודה ממשלתיים כדין הם חלק בלתי-נפרד מכוח העבודה האזרחי במשק. ההסתדרות כארגון יציג של העובדים בישראל, תפעל להבטחת מלוא זכויותיהם על-פי הסכמי העבודה ומכוח כל דין, ומימושן.
ההסתדרות תאפשר ותעודד השתלבות עובדים זרים במערך הארגוני-מקצועי, כחברים שווי זכויות באיגוד המקצועי על שלוחותיו, באמצעות נציגיהם בועדי העובדים במקומות העבודה ובמוסדות הנבחרים של האיגודים המקצועיים.
העובדים הזרים יהיו זכאים לבחור מקרבם נציגים לועד העובדים במקום עבודתם, אשר ישולבו בפעולותיו לעניין שיפור וקידום ענייניהם וזכויותיהם.
במידת הצורך יינתן ביטוי מפורש לאמור לעיל בחוקת ההסתדרות ובתקנון ועדי עובדים, והנהגת ההסתדרות תהא מוסמכת לקבוע את האמור בשם ובסמכות הוועידה.
העדפת העובד הפלשתיני - שכנים קרובים
במצב של רגיעה ביטחונית והיעדר טרור ופיגועים, רואה ההסתדרות חשיבות בשילובם של עובדים פלשתיניים במשק הישראלי. ההסתדרות תעדיף עבודתם כאמור במיגבלות כלכליות-חברתיות מחויבות המציאות בהתאם לנסיבות, על פני העסקת עובדים זרים.

פרק ב' - מדיניות התעסוקה וצמצום פערים חברתיים

1. היעד - תעסוקה מלאה וסדר עדיפות לאומי-חברתי חדש
עקרון התעסוקה המלאה מהווה אבן-יסוד במדיניות המקצועית והחברתית של ההסתדרות. תעסוקה מלאה ככל האפשר, הינה תנאי מוקדם להבטחת יציבות חברתית ורמת=חיים הוגנת לכל עובד.
תעסוקה לכל דורש היא זכות יסוד בכל חברה דימוקרטית. יש להאבק כנגד השלמה רעיונית, כאילו האבטלה היא הכרח בל=יגונה של המציאות הכלכלית
ההסתדרות כתנועה חברתית תתייצב בראש המערכה למאבק באבטלה ולמען התעסוקה, כדי להגדיל את הסיכוי של החלשים והמובטלים לחזור מחדש לחיי העבודה ולתרום לצמיחת המשק, לבל ימשיכו לתעות בדרכי החיים כאנשים נטולי תקווה. על הממשלה לנקוט מדיניות פעילה בשוק העבודה על-ידי עידוד התעסוקה וסיוע לאזורים בעלי שעור אבטלה גבוה, עיירות הפיתוח, והפניית המגזר הערבי, הפעלת מערכת הסבה והכשרה מקצועית וכלכלית והפניית משאבים מקרן האבטלה שיכשירו את הלומדים לעבודות נדרשות ובטכנולוגיות העתיד, ושימוש בכספי קרן האבטלה להעסקת מובטלים בשירותים חברתיים וקהילתיים על-פי הכשרתם.
ההסתדרות תתבע מן הממשלה לפעול, הלכה למעשה, להגברת קצב ההשקעות במשק ובתשתיות ובמקביל ליזום פרוייקטים בתחומים בהם יש לכך ביסוס כלכלי והצדקה חברתית, למען צמצום משמעותי בהיקף האבטלה ויצירת תעסוקה הולמת לדורשי העבודה. תופעת האבטלה טומנת בחובה נזקים לחברה, למשק הלאומי, לפרט ולמשפחה - בין היתר בתחומי הבריאות, הידרדרות לצריכת סמים ואלכוהול, התגברות האלימות, העבריינות וההקצנה הפוליטית.
מדיניות תעסוקה צריכה לשאוף ליצירת מקומות עבודה חדשים בפועל לקליטת המובטלים והמצטרפים החדשים לכח העבודה. כדי להשיג יעדים חברתיים ולאומיים מוטלת על הממשלה החובה ליצור תנאים נאותים כלהלן:
א) הקמת פורום משותף לממשלה, להסתדרות ולמעסיקים, אשר ינסה לגבש תכנית ארוכת-טווח ליצירת מקומות עבודה נוספים במשק וכן תכנית קצרת-טווח, למתן תשובות ספציפיות פרטניות ומיוחדות לישובים מוכי אבטלה, או למקומות שבעטיו של מצב התעסוקה בהם עלולים תושביהם להצטרף במהרה לרשימת נפגעי האבטלה.
(ב) נקיטת מדיניות מאופקת בכל נושא הקיצוצים בתקציב המדינה, שיש בהם כדי להשפיע על צמצום הביקושים במשק וממילא לפגוע ברמת התעסוקה.
(ג) השקעות מתוכננות של המדינה מתוך תקציבה יש להן תפקיד חשוב בזירוז תהליכי הצמיחה. המדינה אינה צריכה להשאיר ענין זה אך ורק לכוחות השוק ובמיוחד כאשר המשק נתון במצב של מיתון מתמשך.
(ד) חשיפה יתרה של השוק הישראלי למוצרי יבוא ללא הכנה מוקדמת ותיאום עם גורמי התעשיה וללא הקצאת משאבים מתאימים למחקר ופיתוח ולהסבת עובדים לתעשיות חילופיות, לרבות על-ידי יבוא בהיצף, מעמידה חלקים של התעשיה הישראלית ועובדיה במצב קשה מנשוא. גם מדינות תעשיתיות גדולות נוקטות בצעדים מינהליים להגנת מפעליהן ועובדיהן כאחד.
ההסתדרות תתבע מן הממשלה לסייע באורח זמני למפעלים שנפגעו בעטיה של החשיפה ולעזור לעובדים בהסבה ובהכשרה מקצועית. סיוע כספי למפעלים ומניעת סגירתם המיידית יחסכו תשלום דמי אבטלה לעובדים המפוטרים.
(ה) ההסתדרות קוראת לממשלה לקבוע באופן ברור כי מפעלים מקומיים ייחשבו כעומדים בתנאי הכשירות גם אם בהצעות המחירים שלהם או במכרזים יהיו יקרים עד כדי 20-15 אחוז לעומת מתחרים ממשקי חוץ. יש להעדיף רכישות מתוצרת כחול לבן באמצעות עובדים כחול-לבן. ההסתדרות תעודד את חבריה באמצעות נציגויות העובדים להעדיף מוצרי "כחול-לבן".
(ו) (1) ממשלת ישראל, המעסיקים וההסתדרות צריכים לפעול במשותף כדי להקטין את מספר העובדים הזרים בארץ, באותן עבודות שלגביהן יש עובדים חלופיים, ולגייס ולהכשיר עובדים ישראליים ברי תחלופה.
(2) ההסתדרות תגן על כבודם ומעמדם של העובדים הזרים בישראל ותדאג להבטחת שכרם ותנאי עבודתם כמתחייב מהסכמי העבודה הקיבוציים. ביצוע מדיניות כזו יקטין את פיתוי העסקת עובדים זרים וימנע פגיעה בעבודה המאורגנת ובעובדים בישראל.
(ז) (1) יש להפעיל את המערכות הקיימות להכשרה ולהסבה מקצועית שאינן מנוצלות במלוא כושרן ולהתאים את התכניות למפעלים חדשים, להרחבת מפעלים קיימים ולמקצועות נדרשים למשק הישראלי בעשור הקרוב. בכלל זה יש לאפשר לימודים אקדמאיים, השלמת השכלה על-יסודית לעובדים, כולל במסגרות המכללות ובתי-האולפנה הקיימים.
(2) נוכח שעורי האבטלה הגבוהים בקרב ציבור הנשים יש לפעול להענקת הזדמנות שווה ובלתי מפלה בהקצאת קורסים והשתלמויות, הכשרה והסבה מקצועית לנשים עובדות שחרב הפיטורין מונפת על פרנסתן.
(ח) גיבוש ועידוד תכניות של פעולת צוותי-עבודה קהילתיים (בתי-חולים, קשישים, סיוע בלימודים לילדים נזקקים) כדי למנוע מצעירים להתחיל חייהם בקבלת דמי אבטלה.
(ט) במשק המצוי במיתון ובהאטה, תפקיד המדינה ליזום פרוייקטים בתחום התשתיות, אשר יניעו את גלגלי המשק. השקעה בתחום פיתוח קוי הרכבות יכול לקדם פיתוח ולתרום לפיזור נאות של האוכלוסין. יש להשקיע במבנים מודרניים במערכת החינוך, תוך תיקון העיוותים והפיגור במבני החינוך במיגזר הערבי.
(י) מתן עדיפות להשקעות בתעשיות מתוחכמות וסיוע לתעשיות עתירות כח אדם לעבור לרמה טכנולוגית גבוהה יותר, תוך ניתוב כח האדם, בהתאמה, אל התעשיות האחרות.
(יא) הארכת תקופת תשלום דמי האבטלה באזורים מוכי אבטלה בששה חדשים נוספים ויצירת מסלולים להכשרה ולהסבה בתקופה האמורה.
(יב) הסמכת שר העבודה והרווחה למנוע פיטורים ולדחות מועדם לזמן קצוב, תוך בחינה ומתן סיוע למפעלים הנוגעים בדבר לתקופה הנ"ל.
(יג) מתן סובסידיה לעובדים ולמעבידים כדי להבטיח גמישות וניידות בשוק העבודה.
צמצום הפערים החברתיים וממדי העוני
2. ההסתדרות קובעת כי יש להפסיק את הריטואל של עיסוק רב-מלל בדו"ח על העוני, החוזר על עצמו מדי שנה. המאבק בעוני איננו נקודתי אלא רב-תחומי, ועל-כן הטיפול בתופעה חמורה זו מחייב ראייה מערכתית ונקיטה משולבת של צעדים יעילים על-ידי הממשלה והמעסיקים לפרק זמן העשוי להתמשך על פני מספר שנים.
אוכלוסיות היעד הזקוקות להתייחסות הן מקבלי הקיצבאות, הקשישים, הנכים, העולים המבוגרים, העובדים בשכר נמוך, המובטלים והילדים הגדלים בתנאי מחסור ועוני במדינה שמערכת החינוך חייבת לסייע להם במשנה=מרץ להיחלץ מהם במקום ללקות בקיצוצים מכאיבים.
תופעת העוני מכה בכ-310,000 משפחות. גם לאחר קבלת תשלומי העברה, היא מקיפה כ-1,100,000 נפשות, מהן כ-510,000 ילדים. התופעה מעמידה את ישראל כמעט בראש רשימת המדינות המערביות בסוגייה עגומה זו.
תופעת העוני נוגעת בעיקר לאוכלוסיית המובטלים, המהווים כ-35% מהמשפחות העניות; לאוכלוסיות בעלי השכר הנמוך, המהווים כ-35% מהמשפחות העניות; לאוכלוסיית הקשישים המהווים כ-28%; לאזרחים הערבים המהווים כ-30%, ולמשפחות הגדולות המהוות כ-15% מהמשפחות העניות. כל אלה נמנים עם ציבור חבריה של ההסתדרות החדשה.
3. על מנת להתמודד עם בעיית העוני בישראל יש לפעול במספר תחומים עיקריים:
א. בתחום הביטוח הלאומי והפנסיה
- ההסתדרות תמשיך להתנגד לכל מגמה להקפיא או לקצץ או להנהיג אמות-מידה מפלות על רקע לאומי או דתי בקבלת קיצבאות הביטוח הלאומי. ההסתדרות תובעת להעלות את קיצבת הזיקנה ליחיד מ-16% של השכר הממוצע ל-25%; ואת קיצבת בני-זוג מ-24% ל-33%.
- קיצבאות הילדים יעודכנו ויעמדו על שיעור של 5% מהשכר הממוצע במשק, כפי שנקבע בועדת הרפורמה של בן-שחר בשנת 1975 וזאת במקום הדין הסקטוריאלי הקיים.
- עדכון כל קיצבאות המוסד לביטוח לאומי (זיקנה, נכות, נפגעי עבודה וכו') ייעשה לפחות פעמיים בשנה במועדים מוגדרים וקבועים, על-פי המתכונת הקבועה בחוק.
- המעסיקים ישובו לתת את חלקם בתשלום "המס המקביל", כפי שנהגו בעבר, על-מנת להבטיח את מימון שירותי הבריאות לעובדים. כספי "המס המקביל" שייגבו יופנו בלעדית למערכת הבריאות.
- צמצום עלות העבודה למעסיקים יחול רק לגבי מפעלים המגייסים ומעסיקים בפועל עובדים נוספים לפרק זמן מוגדר שלא יפחת מ-12 חודש, או למפעלים המייצרים תחליפי-יבוא, או למפעלים המצויים בקשיים ובאזורים פריפריאליים מוגדרים.
- יוגדל חלקם של המעסיקים בהפרשות לביטוח הלאומי וזאת בתהליך הדרגתי על פני תקופה של 2-3 שנים.
- תונהג פנסיה-חובה כללית ממלכתית בחקיקה מתאימה.
ב. עובדים בשכר נמוך
- העלאת שכר המינימום באופן הדרגתי.
- למקבלי שכר מינימום ולמשתכרים פחות מכך יופחתו התשלומים לביטוח הלאומי ולמס בריאות עד למינימום אפשרי שייקבע (חשוב לשמור על תשלום סמלי על-מנת לקיים את ההיבט הביטוחי של התשלומים למוסד לביטוח לאומי).
- החמרת העונשים על מעסיקים מפירי הוראות חוק שכר המינימום והגברת הפיקוח על אכיפתו.
- מערכת המיסוי - במסגרת רפורמה צודקת במס-הכנסה, שומה להגיע להגדלת ההכנסה הפנויה של העובדים בשכר נמוך כאמצעי לעידודם להשתלב ולהתמיד במערכות העבודה.
ג. מיסוי
ההסתדרות תאבק על הנהגת רפורמה צודקת במס הכנסה שתעניק הקלות במס לשכירים ברמות ההכנסה הנמוכות והבינוניות, המהווים את השכבה המובילה בתחום המקצועי והניהולי וזאת במסגרת מדיניות כלכלית-חברתית מוצהרת שמגמתה הגברת הצדק והשוויון בחלוקת ההכנסות.
הורדה משמעותית של נטל המס תגרום להעלאת פריון העבודה, להגדלת התוצר ולעידוד החסכון.
ההסתדרות קוראת לממשלה לעודד את החסכון ארוך הטווח של ציבור העובדים באמצעות קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות ותמשיך להיאבק בכל ניסיון לנקוט באמצעים שיש בהם כדי להפר את ההסכמים שהושגו בנדון.
ההסתדרות מציינת בסיפוק את היענותה של ועדת רבינוביץ לתביעותיה העקרוניות להמשך קיומם של הפטורים בעלי המשמעות החברתית והכלכלית כמו הקלות במס הכנסה לעובדי משמרת שנייה ושלישית; חצי נקודת זיכוי במס לאשה עובדת, פטור ממס לתקופה המוגדרת של נכות זמנית וכיוצא באלה ותתבע מתן פטור ממס הכנסה על דמי הבראה.
יש לרווח את מדרגות מס הכנסה ולמנוע מצב בו המס השולי חל על בעלי משכורות בינוניות. הרפורמה במס ובכלל זה הטלת מס על רווחים בבורסה על בעלי הענין, וכן מס רכוש אוניברסאלי בשיעור סביר על כל המקרקעין יהוו מקור להכנסות ואמצעי להפחתת שיעור מס הכנסה על השכירים.
הקלה במיסים לאשה העובדת והכרה בהוצאות הכרוכות ביציאתה לעבודה תוך שאיפה לעודד את שילובן של הנשים במערכות העבודה ולתת שוויון הזדמנויות אמיתי לכולן.
יישמר העדכון המלא של מדרגות המס, קצבאות הילדים, נקודות הזיכוי וההטבות הסוציאליות, במועדים קבועים, כדי למנוע פגיעה במערכת הזיכויים.
הוועידה מחזקת את ידי הנהגת ההסתדרות במאבקה למען התרת ניכוי תשלומי ריבית והפרשי הצמדה בהלוואות אפותיקאיות לרכישת דירות מגורים עממיות על-ידי זוגות צעירים, עולים חדשים ומשפחות במצוקת דיור, תוך התאמת החזרי התשלום ליכולתם הכלכלית.
הוועידה קוראת למשלה לפעול בדחיפות ובנחרצות כנגד ההון השחור אשר הצבריו מגיעים לכ-50 מיליארד ₪. גביית מס אמת מן המשתמטים למיניהם תיצור מקורות כספיים לביצוע רפורמות כלכליות-חברתיות במקום הכבדת העול על ציבור השכירים ומעמד הביניים שהם הקטר מוביל הצמיחה במשק.
הסובסידיות לתחבורה הציבורית הן חלק ממדיניות חברתית אוניברסלית שנועדה לשמור על המרקם והסולידריות החברתית ולהבטיח רמת חיים הוגנת לציבור השכירים. לפיכך יש לתבוע את המשך קיום רמת הסובסידיות לתחבורה הציבורית.

פרק ג' - דמוקרטיה ניהולית ושיתוף עובדים

1. מקום עבודתו של אדם בו הוא שוהה חלק ניכר משעות היממה משול לדגם מוקטן של החברה בה הוא חי. האדם העובד רוצה אף זכאי להרגיש כי אונו תורם לביצוע משימה משותפת לפירמה ולו גם יחד. משטר עבודה המבוסס על כבוד העובד ושיתופו בהתנהלות העניינים עתיד לשאת פירות והישגים שהם מעניינם המשותף של המעביד ועובדיו. אין שום ניגוד בין הנהלה יעילה לבין גישה משתפת ודמוקרטית גם בכלכלה.
הניהול המודרני מחייב בימינו, יותר מאשר בעבר, תשומת לב לסוגיית ההון האנושי מחד ולציבור הלקוחות מאידך. העובד והלקוח מהווים גורמים חשובים במערך הכלכלי של הפירמה, בעומדה במאבק תחרותי על הישרדות בכלכלה גלובאלית.
2. בהכירה כי דמוקרטיה אמיתית משתרעת גם בתחום הניהול המשקי, תחתור ההסתדרות ליתר שיתוף העובדים בניהול ובקבלת החלטות כלכליות-חברתיות ברמת המפעל. שיתוף פעולה, אמון הדדי, הזדהות, שייכות הם שולחן=ערוך ניהולי בעידן המודרני. הדמוקרטיה הכלכלית בלבושה החדש מנסה לשאוב את האנרגיות של העובדים אל תוך הארגון הכלכלי ולהפיח באמצעותן רוח, לשיפור כושר התחרות של הפירמה. הדימוקרטיה מתפשטת על פני מיתחם רחב יותר ויוצקת תכנים ערכיים גם בתחומים שמעבר למשחק הכוחות הפוליטיים.
3. ההסתדרות תפעל למתן ביטוי לנושא שיתופם של העובדים בתימרוצם ובמתן תגמולים שאינם שכר גרידא, על-פי אמות-מידה הנהוגות במדינות מערב אירופה.
4. ההסתדרות תפעל להשלים את שיתופם של נציגי עובדים בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות והחברות ההסתדרותיות וכן לשיתופם כאמור בחברות ציבוריות שונות.
המשק העצמי, ההתיישבות העובדת והקואופרציה
5. למשק השיתופי העצמי על צורותיו השונות - הקיבוץ, המושב והקואופרציה היצרנית, השירותית והצרכנית - יש משקל מכריע בסקטורים חשובים של המשק הישראלי. ההסתדרות הכללית תראה גם בעתיד תפקיד חיוני בטיפוח מערכות משקיות כאלה, בבעלות עצמית.
ניהול ובעלות עצמית הם ערך חברתי חשוב המציבים אלטרנטיבה לתפישות הניאו-ליברליות הרווחות כאילו רק הבעלות הפרטית מסוגלת לנהל משק ביעילות ורווחיות. המשק הקואופרטיבי, כמכשיר כלכלי חשוב משמש ממילא גם אמצעי משמעותי בתחום ההסברה של ההסתדרות במאבקה נגד מגמות ההפרטה הגורפות במשק הממשלתי והציבורי שאינן מתחשבות בזכויות העובדים ובדרישותיהם הצודקות. המודל הקואופרטיבי מציג אופציה של הפרטה על-ידי שיתוף העובדים בבעלות ובניהול.
הפעולה בתחום המשק השיתופי העצמי תהיה מבוססת על:
א. העמקת היסודות השיתופיים והדמוקרטיים - במיוחד בתחום הקואופרציה הצרכנית.
ב. טיפוח דפוסי ארגון, ניהול ויחסי עבודה אשר במרכזם עומדת - בצד הבטחת היעילות הכלכלית - הדאגה לאדם העובד ויחסי עבודה המושתתים על הסכמים קיבוציים והוגנות בעבודה.
ג. הבטחת תיאום ושיתוף פעולה בין החלקים השונים של המשק העצמי.
ד. שיפור השירות לצרכן תוך הקפדה על טיב המוצרים ועל מחירים הוגנים.
ה. התחשבות מיוחדת בשיקולים אקולוגיים ומעורבות חברתית בקהילה.
6. ההסתדרות תפעל כמידת יכולתה לשילובם מחדש של חברי התנועה הקיבוצית וההתיישבות העובדת בשורותיה ותעודד את הקשרים בין תנועת הנוער העובד והלומד לבין תנועות הנוער בהתיישבות העובדת.

פרק ד'- הביטחון הסוציאלי

1. המסד התעסוקתי של ציבור העובדים הפעילים וביטחונם הסוציאלי לעת פרישה ממעגלי העבודה כרוכים זה בזה ושניהם כאחד הם מעיקרי דאגתה ומעייניה של ההסתדרות, במסגרת פעילותה הקיבוצית בתחום משפט העבודה. אי-הבטחת קיום הוגן מהווה הפרה בוטה של זכות חוקתית בגדר פגיעה בכבוד האדם.
2. ההסתדרות גאה בהישגיה בתחום הבטחת הפנסיה לחבריה ורואה בכך נדבך חשוב של הזכות החברתית-כלכלית לביטחון סוציאלי. ההסתדרות תחתור להמשך פעילותן ותיפקודן התקין של קרנות הפנסיה המשולבות במערך ההסכמים קיבוציים, בד בבד עם חתירתה לזירוז חקיקת חוק פנסיה חובה אשר יתן - באמצעות קרנות הפנסיה הקיימות - מענה למצוקתם הקיימת והחזויה של מאות אלפי אזרחים, שכירים ועצמאים - שזכות-יסוד זו טרם הובטחה להם כלל. הפנסיה תהיה מקיפה ותכלול ענפי זיקנה, שאירים ונכות.
3. הזכות לפנסיה איננה חלק מן ההסכם הקיבוצי בלבד אלא מהווה בו זמנית רכיב מהותי במכלול הערכים החברתיים מוסריים שכל מדינה דמוקרטית נאורה חייבת לאמצם ולממשם, בדומה לזכות האדם למדור, לחינוך, לתעסוקה ולבריאות. הפנסיה הינה בגדר זכות-יסוד של האדם ותכליתה לוודא אפשרות קיום בכבוד כמצוות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. על-מנת לשמור על ערכה הריאלי, יותאמו תשלומי הפנסיה לשינויים במדד יוקר המחיה ולשכר הממוצע במשק.
4. חקיקת חוק פנסיה חובה תרחיב את טווח האפשרויות של ניידות עובדים בהתאם לצרכי המשק, שכן הזכות לפנסיה תהיה צמודה לעובד ללא תלות במקום עבודתו ורציפות הזכויות הפנסיוניות תובטח לעובדים בגין סך כל שנות עבודתם במקומות העבודה השונים שבהם היו מבוטחים בעבר.
5. המיתקפות החוזרות ונישנות של משרד האוצר על הסדרי הביטחון הסוציאלי (פנסיה ובריאות) נועדו לא רק לצמצם את זכויות העובדים אלא גם לפגוע בהסתדרות כארגון היציג שלהם הרואה במימד הפנסיוני חלק בלתי נפרד של מערך זכויות העובד בתקופת העבודה, כשלמות אחת של עולם העבודה.
6. גיבוש תכנית פנסיה לכל עובד ועצמאי בישראל מהווה יעד מרכזי במדיניותה החברתית של ההסתדרות, המתבטאת בין היתר בהנחת הצעת חוק לפנסיה כללית חובה שהונחה מטעמה על שולחן הכנסת. הנהגת פנסיה חובה בהסכם קיבוצי כללי ובחקיקה תתבסס על העיקרים הבאים:
(א) חובת ביטוח פנסיוני לעובדים ולעצמאים אשר תכלול נכות, זיקנה ושאירים.
(ב) עמיתי הקרנות לא יהיו רשאים "לשבור" תכנית פנסיה ולמשוך כספים שיועדו מלכתחילה לפנסיה (זיקנה, נכות ושאירים).
(ג) תיבחן מחדש פתיחת קרנות הפנסיה הישנות למצטרפים חדשים ולחילופין - ביטול הקרנות החדשות.
(ד) בחירת קרן פנסיה תיעשה במשותף על-ידי המעסיקים והעובדים בכל מקום עבודה.
(ה) כל רכיבי השכר של העובד השכיר וכל רכיבי ההכנסות של העצמאי יהיו בסיס לחישוב ההפרשות לפנסיה עד לתקרה של 3-2 פעמים השכר המוצע.
(ו) עדכון הפנסיות יעשה על-פי מדד משולב על בסיס השינויים במדד המחירים לצרכן והשכר הממוצע במשק.
(ז) העלאת דמי הגמולים על-ידי העובדים והמעבידים ופריסתם על פני מספר שנים.
(ח) העלאת גיל הפרישה לנשים ולגברים באופן הדרגתי על פני מספר שנים.
(ט) עדכון שיעור הפנסיה המרבי מעל 70%, בהתאם להעלאת גיל הפרישה.
(י) הבטחת רציפות זכויות בין קרנות הפנסיה במקרה של עזיבת מקום העבודה ומעבר לקרן פנסיה אחרת.
(יא) הכללת תקופות חסרות לזכאות לפנסיה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, כדי למנוע תקופות בלתי-מכוסות (אבטלה, חופשת לידה, פגיעה בעבודה וכד')
7. החברים הוותיקים הגמלאים בהתסדרות
ההסתדרות כארגון עובדים רואה לעצמה מטרה חשובה להגן על רמת החיים של חבריה הפעילים והגימלאים לרבות הביטחון הסוציאלי שלהם בעת עבודתם ולאחר פרישתם באמצעות הסתדרות הגימלאים המהווה חלק בלתי נפרד ממנה. ההסתדרות תיאבק ותפעל, הן באמצעות חקיקה והן באמצעות ההסכמים הקיבוציים, כדי להבטיח ולשמור על כבודם, בטחונם הסוציאלי ומעמדם של החברים הותיקים הגימלאים בהסתדרות, אשר תרמו וממשיכים לתרום להתפתחות של המשק, התרבות והחברה בישראל.
ההסתדרות דורשת מן הממשלה לבצע באופן מלא את כל האמור בהסכם בין יושב-ראש ההסתדרות לבין שר האוצר בדבר תשלום ההפרש שנוצר בין גובה הפנסיה לפי שיטת "שלש השנים האחרונות" לבין "שיטת הממוצעים" ("הפתק הצהוב").
ההסתדרות תיאבק למען העלאת שיעור הגימלאות של מקבלי קיצבת-הזיקנה מן המוסד לביטוח לאומי.
ההסתדרות תיאבק למען עידכון גימלאות העבודה המשתלמות על-ידי קרנות הפנסיה מדי חודש בחדשו, בשיעור עליית המדד החדשי, על-מנת לשמור ככל האפשר על ערכה הריאלי של הגימלה ועל כוח הקנייה של הגימלאי.
ההסתדרות תפעל בכנסת לקביעת שעור מס מתאים לגמלאים שעדיין רוצים לעבוד ועובדים ומשתכרים מעל ההכנסה "המותרת", באופן שיהיה חופף לשעורי מס ההכנסה כאילו זו הכנסתם היחידה, וזאת מבלי לקזז או להביא בחשבון את הקצבה לה הם זכאים כדין אשר בגינה שילמו דמי ביטוח במהלך שנות עבודתם.
ההסתדרות תפעל לביטול האבחנה הקיימת במוסד לביטוח לאומי לגבי שיעורי הגימלה לה זכאים שאירי אלמן ושאירי אלמנה.
8. שיפור איכות החיים של הגימלאים
ההסתדרות תשקוד על פיתוח ויישום תכנית לשיפור איכות חייהם של הגימלאים ומיצוי הפוטנציאל הרב-גוני האצור בתוכם. בתיאום עם משרד החינוך והתרבות, עם אוניברסיטאות ומיכללות, יש לאפשר לגימלאים קניית השכלה ודעת בתנאים מיוחדים ומותאמים לנטיותיהם האישיות בין כלימודי תעודה ובין אחרת. ההסתדרות על מרחביה תפעל בצוותא עם המרכז לשלטון המקומי והרשויות המקומיות לגיבוש תכניות ופעולות שיש בהן להגביר את תחושת החיות של הגימלאים, את דימוים העצמי ואת המוטביציה האישית תוך העלאת איכות חייהם לשלב גבוה יותר, ואת השמירה על כבודם וכיבוד מלוא זכויותיהם הלכה למעשה.
ההסתדרות תפעל שהסתדרות הגימלאים תגיע לכריתת אמנה עם הרשויות המקומיות, כדי לשלב גימלאים בפעילויות תרבותיות חברתיות של הקהילה בה הם חיים, לרבות תרומתם למערכות החינוך וההסברה ומיצוי הנחלת מורשתם ונסיונם מדור לדור.
ההסתדרות תעלה לראש סדר היום הציבורי את התביעה מן הממשלה לייחד תקציבים מיוחדים לפתרון הבעיה המחריפה של העדר מגורים-מוגנים מעניקי שירותי בריאות וסיעוד גם לאותם גימלאים וקשישים שאין ידם משגת.
9. עובדים נכים ומוגבלים
ההסתדרות תפעל ליישום בפועל של חובת העסקת עובדים נכים ומוגבלים באחוז מוגדר לעומת מספרם הכללי של העובדים במקום העבודה.
הוועידה מציינת בסיפוק את סיום שביתת הנכים בחסותה של ההסתדרות ואת הסולידריות שגילו מרחבי ההסתדרות וועדי העובדים במאבק אנושי וצודק זה, שכל כולו היה לאפשר קיום בכבוד אנושי לנכה, סיפוק צרכיו הבסיסיים והשתלבותו ההולמת בחיי החברה והקהילה.
הוועידה קוראת לממשלה לא לאטום את ליבה ואת אזניה נוכח מאבקם הצודק של ציבורים נוספים אשר הגורל התאכזר כלפיהם, לרבות ציבור החרשים, העיוורים, נפגעי תאונות עבודה ומשפחותיהם ונזקקים נוספים המהווים את החוליות המחייבות מתן תשומת לב חברתית-כלכלית ראויה.
10. רפואה ציבורית וביטוח בריאות
ההסתדרות תיאבק כנגד העיוותים ההולכים ונוצרים ומתרחבים תוך כדי ביצוע הוראות חוק ביטוח בריאות ממלכתי, לרבות חובת הטלת תשלומים על החולים ועל כלל האזרחים צרכני שרותי הבריאות. מערכת הבריאות הממלכתית, כמבטח, פועלת לצמצום סל השירותים מחד גיסא ולהטלת מסי גולגולת על האזרחים תוך יצירת שתי מערכות בריאות - לעשירים ולעניים.
ועידת ההסתדרות קוראת לממשלה להרחיב את סל הבריאות באופן שיכלול שירותים נוספים ותרופות חדשות, על-מנת שיענה על חידושים והתקדמות בתחום הרפואה, תוך התחשבות במצב הכלכלי של המבוטחים ולא יאלצם לרכוש פוליסות ביטוח רפואי נוסף.
הוועידה תובעת מן הממשלה לפטור את ציבור האזרחים הוותיקים מחובת תשלום עבור תרופות, בהתחשב בצריכה המוגברת הנובעת בדרך הטבע מעצם גילם וממצבם הבריאותי.
ההסתדרות תיזום תיקונים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי במגמה לכלול בסל הבריאות את שרותי בריאות הנפש ושרותי האישפוז הסיעודי. ההסתדרות תתבע מן הממשלה להקפיד על יישום חוק זכויות החולה, אשר נועד לעגן נורמות של התנהגות הוגנת הקשורות בזכויות החולה. יש לחייב את כל העוסקים ברפואה בקיום נורמות אלה הלכה למעשה, לרבות סיוע מן המוסד הרפואי המטפל בעת מעבר למוסד רפואי אחר.
11. ההסתדרות והביטוח הלאומי
ההסתדרות תמשיך להתנגד לכל פגיעה במעמדו ובעצמאותו של המוסד לביטוח לאומי המהווה יסוד מוסד במערכת הביטחון הסוציאלי, כפי שמסתמן בניסיונות חוזרים ונישנים של האוצר להסתלק ממחוייבות כלפי האזרחי המבוטחים בהתאם לחוק.
ההסתדרות תתנגד שהביטוח הלאומי יהפך למס-הכנסה ב' תוך איבוד צביונו ושליחותו הסוציאלית והפיכתו למכשיר גביית כספים עבור האוצר.
הוועידה רואה בחומרה את החלטות הממשלה ואת הליכי החקיקה בכנסת בדבר אי-עדכון קצבאות המוסד לביטוח לאומי (זיקנה, ילדים, נפגעי עבודה, נכים ועוד) תוך פגיעה נוספת בכושר הקיום של המבוטחים לענפיהם.
ההסתדרות תפעל ותיזום תיקון לחוק הביטוח הלאומי באופן שימנע את שחיקתן של הקיצבאות; יאפשר לאלמנות המקבלות קיצבת תלויים כפל גימלאות בהגיען לגיל המזכה בקבלת קיצבת זיקנה; יקנה לנכי תאונות עבודה זכות לקיצבת נכות בשיעור מלא בנוסף לקיצבת זיקנה; יבטיח את זכויות המבוטחים בקופת גמל או קרן פנסיה בגין תקופות שבהן מתקיימים על גימלאות הביטוח הלאומי.
הוועידה מייפה את כוחם של מוסדות ההסתדרות להמשיך ולהיאבק כנגד מגמות אנטי-חברתיות אשר תוצאתן הבלתי נמנעת תהיה העמקה נוספת של פערים בחברה הישראלית.
הוועידה מסמיכה את מוסדות ההסתדרות לפעול להקמת קרן יעודה, אשר תפעל מתוך סולידריות ושמירה על כבוד האדם למען אוכלוסיות חלשות ונזקקות בדרך של סיוע ישיר לפרט ולמשפחה.

פרק ה' - מעמד החברה והאשה
העובדת בהסתדרות ובעולם העבודה

1. נעמת היא המסגרת הארגונית המיוחדת בהסתדרות הכללית המאגדת בתוכה נשים עובדות ומתנדבות. נעמת היא חלק אורגני של ההסתדרות, הפועלת מתוך עצמאות מלאה בכל הנוגע לפעילויותיה לקידום מעמד האשה בישראל והגנה על זכויותיה כאם וכעובדת כאחד.
2. הוועידה רואה בנעמת ארגון חשוב וייחודי, חלק אינטגרלי מההסתדרות ואשר מטרתו הראשית היא לקדם את מעמד האשה במשפחה ובחברה הישראלית ותסייע ככל יכולתה לקדם את מטרותיה.
3. ההסתדרות רואה בשילובן של נשים עובדות במעגלי העבודה יעד לאומי וחברתי כאחד המחייב את המדינה בנקיטת מדיניות כלכלית חברתית מתקנת בתחומי מעונות-יום, הכרה בהוצאות שמירת ואחזקת ילדם במעונות וגני ילדים, הקלות במיסוי והתחשבות בהיבטים מיוחדים לנשים עובדות.
4. ההסתדרות תמשיך בפעילותה, הן במישור ההסכמים הקיבוציים והן בחקיקה על-מנת להבטיח לנשים העובדות הלכה למעשה יתר שיוויון הזדמנויות בתעסוקה, ברמת השכר ובקידום לתפקידי ניהול תוך יצירת תנאים סביבתיים שיקלו על שילובן בעבודה.
5. הוועידה מציינת בסיפוק את מאבקה של ההסתדרות להשוואת זכויות אלמן לאלמנה בקרנות הפנסיה ומטילה על מוסדות ההסתדרות לפעול להשוואת זכויות אלמן לאלמנה גם במסגרת המוסד לביטוח לאומי.
6. הוועידה מביעה דאגתה העמוקה מהתגברות תופעת האלימות במשפחה, לרבות פגיעות גופניות ותובעת מרשויות המדינה לנקוט בצעדים ההולמים את חומרת הבעיה על-ידי הקצאת כח אדם ומשאבים לאכיפת החוק ובמידת הצורך - תיקון הוראות החוק באופן שיהלמו את המציאות העגומה.
7. הוועידה מברכת על חקיקת החוק נגד הטרדה מינית במקומות העבודה וקוראת לנציגויות העובדים ליטול חלק פעיל ביצירת התודעה החברתית-ציבורית כנגד התופעה ולהיות גורם מדריך ומחנך במאבק זה. ההסתדרות רואה את עצמה שותפה במאבק למניעת הטרדה מינית, הפוגעת בשיוויון בין המינים ובחרותו הבסיסית של כל עובד ועובדת לעבוד באורח חופשי ובלתי מופרע.
8. ההסתדרות תובעת מן הממשלה להגדיל את הסיוע והתקציבים הממלכתיים לנעמת ולהכיר בתרומתה הייחודית למשפחה באמצעות מפעלי החינוך, המעונות והמוסדות להכשרת בני הנוער ובצמצום הפערים החברתיים.
9. הוועידה מטילה על נעמת ועל האיגוד המקצועי/המחלקה לעובדת השכירה, להקפיד על יישום ואכיפה של חוקי העבודה והסכמי העבודה ולפעול להשגת השיוויון בשכר ובתנאי עבודה, פיתוח תנאי עבודה שיותאמו לצרכי האשה העובדת לרבות שילוב תנאים בהסכמים קיבוציים שיאפשרו קידומן המקצועי לעמדות ניהול בכירות.
10. ההסתדרות מציינת בסיפוק כי בעקבות יוזמות החקיקה של הרשות לכלכלה ולחברה הוכרו בין היתר: זכאותן של העובדות במשק ביתן לביטוח זיקנה; מתן גימלת שמירת הריון; הפרשות לקרן הפנסיה ולקרן השתלמות בגין תקופת חופשת הלידה; איסור חפיפה בין ימי הודעה מוקדמת לתקופה של 45 הימים שלאחר חופשת הלידה; הכרה בזכויות התלויות בוותק בתקופת חופשת הלידה.
11. יציאת נשים לעבודה בתקופה של מיתון ואבטלה המלווים בפיטורין היא בעלת ערך כלכלי וחברתי חשוב. ההסתדרות תתבע מן הממשלה להפעיל תכניות הכשרה והסבה מקצועית אשר יסייעו לנשים עובדות ומובטלות לפרוץ דרכן לעבודות ולמסלולים מקצועיים חדשים המתחייבים מצרכי המשק והטכנולוגיות החדשות.
12. הוועידה רואה בהחלטות ועידת נעמת ה-18 חלק בלתי נפרד מקווי המדיניות והפעולה של ההסתדרות ותפעל תוך שיתוף עם נעמת למימושן וליישומן הלכה למעשה.

פרק ו' - המיגזר הערבי והדרוזי

1. הוועידה קוראת לממשלת ישראל לכלול יישובים ערבים ודרוזיים, רבים ונוספים במפת אזורי הפיתוח.
2. הוועידה קוראת לממשלת ישראל לעודד פיתוח אזורי תעשיה ייחודיים בלב המיגזר הדרוזי והערבי אשר יושתתו על תעשיות מתוחכמות, הייטק וכמו כן יהוו אזורי תיירות חדשים.
3. בין הפתרונות לבעיות האבטלה הגואה במיגזר הערבי והדרוזי מציינת הוועידה הקמת קואופרטיבים שיתופיים אשר יתרמו גם לקידום של צעירים ערביים בישראל.
4. הוועידה קוראת לשילוב עובדים ואקדמאים ערביים ודרוזים בתאגידים ממשלתיים, בחברות ממשלתיות ובמשרדים ממשלתיים. כמו כן קוראת הוועידה להגביר את קצב שיתוף אקדמאים ערבים ודרוזים במועצות מנהלים ציבוריות וממשלתיות.
5. הוועידה רואה בשיתוף הערבים והדרוזים בישראל, בכל המערכות החברתיות והכלכליות , משימה ומטרה חשובה לשגשוגה של החברה הישראלית.
6. הוועידה מציינת בדאגה את הנסיגה שחלה במדיניות הממשלה כלפי המיגזר הערבי והדרוזי לאחר ממשלת רבין בכל הנוגע לשרותים החברתיים והמוניציפאליים.
7. ההסתדרות קוראת לממשלה לנקוט במדיניות של עידוד והעדפה מתקנת בתחומי התעסוקה ותקציבי הרשויות המקומיות במיגזר הערבי והדרוזי, על-מנת לתרום לצמצום הפער הקיים בתחומי פיתוח, חינוך, דיור וכדומה.
8. הוועידה שוללת מכל וכל את מדיניות האפליה של הממשלה המבחינה בנסיבות ובתנאים לא שווים בין ילדים ממשפחות יהודיות לבין ילדים ממשפחות ערביות.
קצבאות הילדים הם ענין אוניברסלי וראוי היה מתצפית ההיבטים החברתיים והחוסן הלאומי המורכב להימנע מאבחנות פסולות. משפחות שילדיהן משרתים בצה"ל זכאים וראויים להעדפה מתקנת ולכל עזרה וסיוע אבל לא באורח פסול, כאבחנה דתית או לאומית בין ילדים.

פרק ז' - ההסתדרות והצעירים

1. הוועידה רואה בצעירי ישראל את חוד החנית של מחנה מגשימי המאווים והמטרות של דור מייסדי המדינה וממשיכיו וקוראת לקדמם ולסייע להם במישורים חברתיים וכלכליים.
2. הוועידה קוראת לצעירי מדינת ישראל על רבדיהם השונים, לראות בהסתדרות העובדים הכללית החדשה את ביתם החברתי והארגוני.
3. ההסתדרות קוראת לצעירי מדינת ישראל להשתלב בארגון המבטא באופן רעיוני, רעיונות מתקדמים של שוויון חברתי, גישור על פני פערים חברתיים, דאגה לעובד, דאגה לחלש ועוד ערכים חברתיים - כלכליים נאצלים שהם חיוניים לחברה מתוקנת.
4. העידה קוראת לממשלת ישראל לשפר באופן משמעותי את תנאי המשכנתאות לזכאים מקרב הזוגות הצעירים.
5. הוועידה רואה בתנועות הנוער בכלל, ובתנועות הנוער החלוציות בפרט, גורם חברתי ממדרגה ראשונה לעיצוב דמותו של הצעיר הישראלי. הוועידה קוראת לממשלת ישראל לחזק את מעמדן של תנועות הנוער ולתמוך בהן במשאבים המתאימים.
ההסתדרות תסייע ותפעל לחיזוקה של הסתדרות הנוער העובד המקנה לחניכיה את עקרונות ההסתדרות וערכיה ובהם: דמוקרטיה פעילה, חיזוק ביטחון בישראל, העלאת קרנו של האדם העובד וחי מיגיע כפיו, המנעות מניצול כוח עבודתם של אחרים ומאבק בלתי מתפשר על כבודם של עובדי ישראל ובמיוחד אלה הצעירים שבהם.
6. הוועידה רואה חשיבות בקיומו של דו-שיח מתמשך ובהגברת הקשר בין ההסתדרות לבין ארגוני הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות, המהווים את דור העתיד של החברה והמשק בישראל.
מאבקם של הסטודנטים בכל הנוגע לעתיד ההשכלה ושכר הלימוד ומאבקן של קבוצות צעירים אחרות למען נשיאה שווה בנטל הביטחוני ממחישות וממקדות פן אחד של הבעיות החברתיות היוצרות מסלולי זיקה רבים עם ההסתדרות ועם תפיסתה החברתית לצדק חברתי ולשיוויון.
7. הוועידה מציינת כי ההשכלה האקדמית הנרכשת לצורותיה השונות בעידן של הכלכלה החדשה, התקשורת והמידע היא מרכיב חיוני בביטחון התעסוקתי של העובד הפרט ובעלת ערך רב בביסוס צמיחתו של המשק והגדלת כושר התחרות בכלל.
8. הוועידה מציינת בדאגה כי שכר הלימוד הגבוה של הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות והעדר דיור בעלות סבירה מכבידים ומונעים מצעירים רבים את הנגישות לרכישת השכלה ואת שיוויון ההזדמנויות, ובעקבות זאת - הרחבת הפערים המאיימים על דמותה של החברה.
הוועידה קוראת לממשלה לפעול לאלתר לישום מלא של דו"ח וינוגרד בדבר הורדה הדרגתית של שכר הלימוד ולהרחבת תכניות הסיוע לסטודנטים נזקקים.
9. הוועידה קוראת לממשלה לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה כדי להקל על השתלבותם בחברה ובעבודה של חיילים וחיילות המשתחררים מן השרות הצבאי. לפיכך מתנגדת ההסתדרות לפגיעה החוזרת ונשנית במסגרת תקציב המדינה בתמריצים המיועדים לקליטתם בעבודה ובהקלות בנושא הדיור.

פרק ח' - העולים החדשים

1. ההסתדרות באמצעות מרחביה ובשיתוף עם ארגוני העולים תפעל ציבורית כמידת יכולתה כדי לסייע לעולים החדשים במציאת פתרונות לבעיות הקליטה.
2. ההסתדרות תפעל ותיאבק בכנסת כי עולים חדשים מבוגרים וזקנים יהיו זכאים להפעלת תכנית פנסיה מיוחדת אשר במסגרתה תוענק להם פנסיית-מינימום סבירה הוגנת בהגיעם לגיל זיקנה כקבוע בחוק ובהתחשב בעובדה שאין חוק אשר מבטיח זכות בסיסית זו וקיום בכבוד.
3. ההסתדרות תיאבק בכנסת כי עולים חדשים על-פי שיוכם המקצועי בחו"ל ועל סמך תעודות מוכרות על-ידי המוסדות המוסמכים, יהיו זכאים לדמי אבטלה/הבטחת הכנסה, כל עוד לא מצאו עבודה התואמת את כישוריהם והשכלתם המוכחת בתום תקופת האולפן, ולא ייחשבו כ"סרבני עבודה".

פרק ט' - ההסתדרות במערכות החינוך וההשכלה

1. החינוך, החל בגיל הרך וכלה בשלב העליון של השכלה גבוהה, מהווה אמצעי חיוני ויעיל בצמצום הפערים החברתיים-כלכליים ותשתית חיונית לגיבוש דמותו ואישיותו של ה"אזרח שבדרך" והכנתו להתמודדות הצפויה בעתיד.
הענקת חינוך באיכות וברמה גבוהים, מתקציב המדינה ובאמצעות משרד החינוך והתרבות, היא היתרון היחסי שעשוי לצמוח לחברה ולמשק בישראל בהתמודדותם עם מדינות העולם המתועשות והעשירות, שהרי ההון האנושי הוא הנכס היקר והמבטיח יותר.
ההסתדרות תפעל ותאבק למען הפעלת מערכת החינוך במסגרות ממלכתיות החל בגיל הרך (שנתיים-שלש) באופן שווה, אחיד וחינם לכל ילדי ישראל. ההסתדרות תיאבק - מאותה נקודת ראות - על-מנת שהחינוך הגבוה בישראל יהיה בהישג יד של כל סטודנט החפץ לרכוש השכלה באחד מבתי האולפנה להשכלה גבוהה בישראל.
2. ההסתדרות רואה כאחד מתפקידיה המרכזיים בתקופה של שינויים תכופים להכשיר את נציגי העובדים ולהקנות להם ידע מעודכן ברמה גבוהה כדי שיוכלו לייצג את ציבור העובדים ביעילות ובמקצועיות.
3. ההסתדרות תמשיך להפעיל פרוייקטים של השתלמויות לועדי עובדים באמצעות מכללות מקומיות לעובדים ותפעל לקבלת מעמד מוכר להן על-ידי הגורמים המוסמכים.
4. ההסתדרות קובעת שהסתדרות הנוער העובד והלומד הינה שלוחה בפעולה החינוכית, החברתית, הרעיונית, והערכית בקרב ילדים, נוער וצעירים במגזרי החברה כולה. ההסתדרות רואה בנוער העובד והלומד נציגתה בפעולה החינוכית והתרבותית לחיזוק הרעיוני הסולידארי השיתופי והשיוויוני לכל הילדים והנוער במדינת ישראל ובמיוחד לאלו העובדים והלומדים, לאלו הגדלים בעיר, בכפר הערבי והדרוזי והבדואים, במושב, בקיבוץ ובישוב הקהילתי.

פרק י' - הדמוקרטיה בהסתדרות

ההסתדרות תפעל ותוודא שהמערכות הארגוניות שלה תחדשנה את המנדט הציבורי שלהן על-ידי קיום מערכת בחירות דימוקרטית לאיגודים המקצועיים ולחידוש האמון בין העובדים להנהגתם המקצועית-ארגונית תוך השתתת ההליכים הדמוקרטיים על נורמות קבועות ומוסדרות של קיום בחירות אחת לארבע
שנים.
ההסתדרות תפעל לחיזוקם של האיגודים המקצועיים ומרחבי ההסתדרות, המהווים את עמוד השדרה הארגוני והערכי של ההסתדרות במאבקה להגנת זכויות העובדים ולהשגת יעדים לאומיים חברתיים וכלכליים.
ההסתדרות תשקוד על העמקת הדדיות, שיתוף-פעולה וייצוג של ועדי עובדים בניהול ובקבלת החלטות הן ברמת ההנהגה והן במיתחם האיגוד המקצועי על כל רמותיו.
ההסתדרות תשקוד על שיתוף נציגי האיגודים המקצועיים, מרחבי ההסתדרות ונציגים ממקומות העבודה במוסדותיה המבצעים כדי לתת ביטוי מלא לשותפות הערכית והמקצועית תוך שילוב הכוחות בעשייה הלכה למעשה.
ההסתדרות רואה בחיוב את המגמה המתרחבת של הצטרפות נשים למעגל הפעילים והחברות בהסתדרות ותפעל למען קידומן וייצוגן בכל המסגרות והמערכות ההסתדרותיות באופן הולם שיבטא נאמנה את משקלן בכלל חבריה.

פרק יא' - המרחבים בהסתדרות

1. ההסתדרות תפעל לחיזוקם ולביסוסם של מרחבי ההסתדרות המשמשים כמוסד ההסתדרותי המרכזי במרחב, להגנה על זכויות העובדים ומוקד שירותים לפרט ותפעל לתיאום הפעילויות בין מרחבי ההסתדרות לבין האיגודים המקצועיים, נעמת והנוער העובד במטרה ליעל ולשפר את השרות.
2. המרחבים יהדקו את הקשר והזיקה בין מקומות העבודה וועדי העובדים בתחום שיפוטם האזורי, וידריכו את נציגויות העובדים בפעילותם המקצועית והחברתית.
3. הוועידה מציינת בסיפוק את התוצאות שהושגו במיזוג מועצות הפועלים (כשמן הקודם) - מהלך שהביא להקמתם של 30 מרחבי ההסתדרות ותרם ליעילות ולחסכון ולמתן שרותים טובים יותר לחברי ההסתדרות.
4. הוועידה מטילה על האגף לארגון ומרחבים להמשיך בתהליך המיזוג ולבחון את פריסת מרחבי ההסתדרות על-פי אמות מידות של תיפקוד ויעילות, מספר חברי ההסתדרות, מספר מקומות העבודה והיקף מתן השירותים ולהציג בפני בית נבחרי ההסתדרות במהלך השנה הקרובה את המפה הארגונית החדשה המוצעת, התואמת את הצרכים של חברי ההסתדרות והיכולת התקציבית.
5. ההסתדרות רואה בדאגה את התרחבות התופעה של תבניות עבודה חדשות במקומות עבודה המבוססות על עבודה בלתי מאורגנת, דבר המחייב התגייסות ומאמץ מרביים של מרחבי ההסתדרות תוך גיוס כל הכלים ההסברתיים, התקשורתיים והארגוניים לשם ארגון מקומות העבודה ומצטרפים חדשים להסתדרות.
6. הוועידה רואה בצירוף חברים וגמלאים אתגר מרכזי בסדר העבודה המרחבי. תקציבי ההסתדרות במרחבים יושתתו בין היתר על אמות מידות של "תיקצוב יתר" שישקפו השתתפות תקציבית מרכזית גדולה יותר לכל גידול במספר החברים במרחב, וזאת בנוסף לתיקצוב למימון התנהלות ופעולות המרחבים הנקבעים עפ"י התקציב השנתי.
7. הוועידה קוראת להקדיש תשומת לב מיוחדת למרחבים במיגזר הערבי והדרוזי לשיפור רמת השרותים לחבר-הפרט, מתן יעוץ לחברים למימוש זכויותיהם בתחומי האיגוד המקצועי, הביטחון הסוציאלי וזכויות אחרות ולעידוד הפעולה הקהילתית.
8. בתקופה של אבטלה מתרחבת, סגירת מפעלים ופיטורי עובדים תפעל ההסתדרות לתגבר את שירות הייעוץ המשפטי והכלכלי לחברי ההסתדרות ולועדי העובדים במרחב.

פרק יב' - שלום וביטחון

1. מיום הקמתה מלווים את מדינת ישראל, בחזיתות שונות, סכסוך דמים, מאבק, אובדן ושכול, אך היא לא איבדה את אמונתה בשלום וממשיכה לטפח ולחנך לשלום תוך קיום כושר הגנה עצמית והבטחת קיומה.
ההסתדרות שותפה לעמדה כי בנכונות לויתורים משני הצדדים מונח המסד לפתרון הסכסוך.
ההסתדרות תרמה רבות להשגת יעד לאומי זה במרוצת השנים, ותמשיך לפעול בתחומי השפעתה לכינון שלום מלא ובר-קיימא בינה לבין כל שכנותיה של ישראל, תוך משא-ומתן לסיום הסכסוך הטראגי ומניעת סיבלם המיותר של האזרחים בני שני העמים.
ההסתדרות תמשיך לפעול לטיפוח הקשרים עם איגודים מקצועיים פלשתיניים, תוך הכרה בחשיבות הקשרים והזיקה בין שני המשקים וזכויות עובדיהם כמנוף לקידום תהליך השלום.
ההסתדרות קוראת לאיגודים המקצועיים במדינות השכנות לכונן פדרציה איזורית של איגודים מקצועיים במזרח התיכון, אשר תפעל במשותף לקידומם ולרווחתם של כל העובדים והעובדות.
ההסתדרות תפעל לגיוס תמיכתם של האיגודים המקצועיים בעולם ושל מוסדות בינלאומיים נגד הגישה הסלחנית כלפי ארגוני הטרור ופעולתם הרצחנית כנגד אזרחים תמימים, נשים וילדים.
ההסתדרות תומכת בהצטרפות פעילה לקואליציה הבינלאומית שנרתמה למלחמת חורמה בטרור המסכן את שלום העולם מאז נתגלתה לעין כל דמותו המפלצתית בארועי ה-11 בספטמבר 2001. זכותה של כל מדינה לנקוט בכל האמצעים כדי להגן על שלומם וביטחונם של אזרחיה לעומת פעולות טרור של ארגונים טרוריסטיים באשר הם.
הוועידה מגנה בחריפות את השימוש בטרור, שעושים ארגונים פלשתינאים ואחרים כאמצעי להשגת מטרות מדיניות.
ועידת ההסתדרות משתתפת בצערן של משפחות חללי צה"ל וקרבנות הטרור הרצחני - גברים, נשים, זקנים, ילדים וטף, ומאחלת רפואה והחלמה מהירה ושלמה לכל הפצועים.
2. ההסתדרות מביעה דאגה עמוקה נוכח גילויי האנטישמיות הגואים מפקידה לפקידה במדינות שונות ובעיקר באירופה.
ההסתדרות קוראת לארגוני העובדים בעולם להפעיל השפעתם על הממשלות למען מאבק מוגבר ונמרץ להדיפת גלים עכורים אלה שאת תוצאותיהם הקשות חוותה כבר האנושות בעבר.
3. קריאה לאיגודים מקצועיים בעולם להצטרף למאבק נגד החרם הכלכלי על ישראל
הוועידה קוראת לאיגודים מקצועיים בעולם החופשי להבין את מצבה המדיני של מדינת ישראל הנאבקת על קיומה, פריחתה ושיגשוגה.
האיגודים המקצועיים בעולם החופשי נקראים לפעול להסרת כל חרם על הכלכלה הישראלית. חרם כזה פירושו פגיעה בעובדים ישראלים המאורגנים באיגודים מקצועיים מקבילים.
הוועידה קוראת לאיגודים מקצועיים שוחרי חופש ושלום בעולם הרחב, לתמוך במטרותיה הצודקות של מדינת ישראל וחתירתה המתמדת לשלום ולביטחון.
הוועידה קוראת לאיגודים מקצועיים במדינות ערב לפעול על-מנת ליזום פעילויות משותפות לתועלת ולטובת ציבור העובדים, לרבות פעילויות כלכליות משותפות ושיתוף פעולה לטובת אזרחי מדינות המזרח התיכון.

תאריך:  23/06/2002   |   עודכן:  24/06/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים
ועדת רבינוביץ'
הוגש בנובמבר 2001;
שני חלקים עיקריים: פרק המבוא ופרק ההמלצות
יואב יצחק
עופר נמרודי הרצה בפני סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה (יום ג', 11.6.02); זו הפעם הראשונה שהוא מוסר את גירסתו. להלן המסמך.
יואב יצחק
עירית לינור
עירית לינור ביטלה את המנוי על עיתון הארץ, וכתבה לראשי העיתון - המו"ל עמוס שוקן, העורך חנוך מרמרי ועורך המשנה יואל אסתרון;
הנה הנימוקים שלה, המדברים בעדם; ובהמשך תגובתו של מו"ל, עמוס שוקן, שהגיב במכתב ללינור.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il