X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לפני 10-15 שנה המשטרה חששה להודות שיש פשע מאורגן בישראל כיום היא מתגוננת בטענה שיש, אבל אין לו השפעה עלינו החקירות האחרונות מוכיחות אחרת בכל זאת, המחלה רק בתחילתה ויש לה מרפא. למערכת המשפט ולפרקליטות הווירוס עדיין לא חדר
▪  ▪  ▪

משך שנים רבות טענה המשטרה שאין בארץ "פשע מאורגן" נוסח ארה"ב ובוודאי שאין חדירה לזרועות השלטון כמו משטרה, שופטים, פרקליטות. ועדת עו"ד שמרון, שפעלה בשנות ה-70, קבעה שיש יסודות והתארגנות של פשע בישראל, שניתן להגדירו כ"פשע מאורגן".
מסמך סודי של המשטרה, שהודלף לתקשורת, הידוע כ"רשימת ה-11", שהיו בשעתו כראשי הפשע או "יעדי" המשטרה העיקריים דאז, יכול היה לתת רמז להתארגנות והכנת בסיס לחשיבה שאכן יש בארץ התארגנויות ואישים שיכולים לפעול במסגרות קטנות וגדולות בתחום הפשיעה ולהיחשב לארגונים ואנשים מסוכנים לשלטון החוק.
תחומים כגון: שוחד לפקידים בכירים בכל ענפי המשק, סחר סמים, זנות, הימורים, הברחות, פרוטקשן, עקיפת מכס, תרגילים של משלוחים פיקטיביים במכולות לארץ וממנה החוצה - לא נולדו בשנים האחרונות. המשטרה חקרה, נלחמה, לפעמים הצליחה, אך לא הסכימה להודות שמדובר בהתארגנות של זרועות פשיעה. צמיחת מוקדי פשיעה שבסיסם היה משפחתי, ערים, אזורים וכו', כגון הכנופיה הירושלמית, הצפון, המשולש, הנגב, פרדס כץ, לוד רמלה, וכך הלאה.
במשך הזמן השתכללו השיטות וגורמי פשע חדשים פלשו לתחומים חדשים ישנים, כמו סחר בנשים, משחטות לרכב גנוב, הברחות לרשות הפלשתינית וממנה, זיופים של מוצרים בעיקר תרופות, דלק וכל מוצר שיש לו ביקוש רב בשוק. ולאחרונה גם לפשיעה באמצעות אינטרנט.
כמובן שגם למגזר הערבי יש חלק וייצוג לא מבוטל בגודל הפשיעה והתארגנותה, כעצמאים או בשיתוף עם כנופיות של יהודים. בשני דברים צדקה המשטרה אז: בכך ש"הפשע המאורגן" בארץ לא היה בנוסח של המאפיה בארה"ב וכי הפשיעה דאז לא חדרה למוסדות השלטון, משטרה, שופטים, פרקליטות או פקידות ממשלתית בכירה.
כשמדובר ב"פשע מאורגן" - לא צריך אוטומטית להשוות למאפיה בארה"ב, או "ליאקוזה היפנית", או לאנגליה או לקבוצות מאורגנות כמו הסינים בצ'יינה-טאון ברחבי ארה"ב, קנדה ואולי גם אירופה, או לקבוצות מאורגנות אחרות, כמו הרוסים, ואפילו הישראלים בניו-יורק.
הפשע בארץ הוא ישראלי, מאורגן אבל עדיין לא בקנה מידה ארצי, אלא איזורי או עירוני, אך יחד עם זאת יש סימנים ברורים של התארגנות רחבה יותר מסוכנת יותר ושיתוף פעולה או מיזוג של כמה משפחות וכנופיות עצמאיות, כדי לשרוד וליצור יחד גוש חוסם ומאיים גדול יותר.
במשך יותר מ-20 שנה היה זאב רוזנשטיין יעד מודיעיני ראשון במעלה של המשטרה, אך עד לשלב האחרון בו הוא נמצא עכשיו, בהליכי הסגרה לארה"ב ובדיון בבית המשפט העליון בישראל, לא הצליחו להוכיח את אשמתו וקשריו העסקיים המסועפים. לא מעט קורבנות נפלו בדרך, במלחמות הפנימיות בארץ ובחו"ל כמו בסיפור פליקס אבוטבול, חנניה אוחנה, וגם בניסיונות להתנקש בארץ על-ידי שכירי חרב זרים בירי או ברכב, ועוד היד הנטויה. מדי פעם אנו עדים למכוניות שמתפוצצות על בעליהן, וזה לא פיגוע חבלני אלא "סיכול ממוקד" של ארגוני הפשע הנלחמים על שטחי מחייה ושליטה.
כנראה שהתמונה השתנתה לאחרונה ולרעה: האחים פריניאן מואשמים בשלב זה כי הפעילו קצין משטרה כרוצח מקצועי מטעמם, שני קציני משטרה בכירים מהמרכז נחקרים בחשד לקשרים עם עבריינים - טובות הנאה, פינוקים בארץ ובחו"ל תמורת מידע וסגירת תיקים.
מדי פעם אנו שומעים על "שטינקרים" במשטרה שמעבירים מידע מודיעיני או התרעות על פשיטות משטריות באולמות הימורים לא חוקיים או מכוני ליווי למיניהם.
ידוע על שוטרים שעברו לצד השני והפכו לחלק ממשפחות הפשע, ועל קצינים בכירים בעבר ממחוז ת"א, שהודחו ופוטרו מהמשטרה בשל קשרים לא נקיים עם עולם הפשע.
כלומר, לא רק הזמנים השתנו אלא גם השיטות וגם האנשים המשרתים במשטרה.
יאמר ויודגש בהבלטה: למערכת המשפט והפרקליטות הווירוס לא חדר ונקווה שלא יצליח.
כיצד על המשטרה להילחם בבעיות אלה, הגורמות לה מבוכה רבה בשל החקירות של קצינים בכירים בהווה ואלה שכבר פרשו/הודחו בעבר?
למשטרה מלחמה אכזרית בשתי חזיתות - כלפי פנים, בקצינים ושוטרים שסרחו, בגדו במערכת, וכלפי חוץ - בגופים עבריינים שהולכים צוברים כוח וגם חוצפה.
הניקיון מבפנים צריך להיות מהיר, חד וכואב. צריך לנקוט בשיטה של בדיקות "פוליגרף" תקופתיות, רוטיניות, בזמן קידום בדרגה. צריך לעשות רוטציה בתפקידים בעיקר רגישים, כמו מודיעין, הפעלת סוכנים וכו' בצורה מבוקרת וממוסדת, כדי לא לתת כוח רב מדי בזמן ארוך מדי, לאנשים בודדים בתפקידי מפתח.
כלפי חוץ יש להקים צוותים בשיתוף כל גורמי האכיפה, כגון: משטרה, פרקליטות, מס הכנסה, מע"מ, מכס, ניירות ערך, מודיעין, שיעבדו יחד במשולב תחת מטה ארצי אחד ופיקוד אחד.
אכן, ההתארגנות במשטרה הולכת לכיוון זה, אבל עד שלא יקומו צוותים בנוסח שהוצע לעיל - של כל גורמי האכיפה, או בשיתוף פעולה הדוק ביניהם - העסק לא יעבוד ולא יהיה מספיק אפקטיבי.
היום גם גורמי הפשע הבינו שהכסף הגדול יכול לבוא לא רק מפשעים קלאסיים כמו סמים, זנות והימורים, אלא גם מגופים כלכליים, הלבנת כספים ושימוש באינטרנט.
לכן על המשטרה להתארגן בהתאם ללחימה בפשע במושגים של הדור השלישי ובשיטות הכי חדישות שישנן.

תאריך:  20/09/2005   |   עודכן:  20/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני סטולר
שבחים רבים ואף תהילה נקשרו לשר האוצר המתפטר על הישגיו בכלכלה הישראלית אבל המציאות היא הרבה פחות ורודה: מדיניותו הכלכלית מבריחה מהארץ את מיטב המוחות הצעירים
ד"ר שמואל גורדון
האינטרס לשמר את שרון כראש ממשלה הוא דומיננטי כדי לממש תהליך הינתקות ארוך טווח
מוחמד דראושה
למח"ש היתה הזדמנות פז לכונן את האמון בין הציבור הערבי לממשל הישראלי אבל היא העדיפה להיות כלי חיפוי על פושעים שיש להביאם לדין
רותי אברהם
האם ייתכן שיש לנו "אתרוג" נוסף מלבד שרון, שעליו שומרים גורמי שמאל והתקשורת, כל עוד הוא משרת את מטרותיהם? מסתבר שכן    למעמד שמור זה זוכה בית הדין הבינלאומי בהאג, אחרת קשה להסביר את השתיקה שהשתררה סביב פסק הדין שהתפרסם ביום חמישי האחרון בנוגע לגדר באלפי מנשה
יצחק ג'קי אדרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il