X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קטר דוחה את רשימת הדרישות של מדינות ערב ממנה ובראשן את הדרישה לסגור את הבסיס הצבאי הטורקי ואת ערוץ אלג'זירה. "הרביעיה הערבית" נערכת לסנקציות נוספות שיוטלו בקרוב על קטר אם לא יושג הסדר מדיני המסיים את המשבר
▪  ▪  ▪
קטאר [צילום: קרמאן ג'בריאלי, AP]

היום בחצות יסתיים האולטימטום שנתנה "הרביעיה הערבית" לקטר להיענות ל-13 דרישות, שנמסרו לה באמצעות כווית, הקשורות לקשריה עם אירן וטורקיה ותמיכתה בארגוני טרור כדי שיופסק החרם נגדה. קטר טוענת כי מראש היה ידוע שמדובר בדרישות שהיא איננה יכולה לעמוד בהן ונועדו להידחות כדי שיוטלו עליה סנקציות נוספות.
כל מאמצי התיווך כשלו עד כה, כווית המתווכת העיקרית לא הצליחה לספק את הסחורה, והכדור עבר לידיה של וושינגטון אשר חלוקה בתוך עצמה כיצד לנהוג, הנשיא טראמפ נחוש להפסיק את המימון של קטר לארגוני הטרור ואילו שר ההגנה מאתיס ושר החוץ טילרסון מגלים גישה יותר רכה כלפי קטר.
קטר טוענת כי הדרישות הערביות נועדו להשפילה ולפגוע בריבונותה ומדיניות החוץ העצמאית שלה,שר החוץ של קטר טוען כי רשימת הדרישות שהוגשה נועדה להביא ליצירת מנגנון פיקוח על קטר.
קטר סומכת על כך שארה"ב לא תיתן יד לפגוע בה יותר בגלל שבשטחה מצוי הבסיס האווירי האמריקני הגדול ביותר במזה"ת הנקרא "אלעדיד",ואילו "הרביעיה הערבית" סומכת על הקו שהתווה הנשיא טראמפ בוועידת ריאד נגד התמיכה בטרור ועל הצהרותיו הנחושות כי קטר חייבת להפסיק את מימון הטרור שאותו היא עושה באופן היסטורי.
מה צפוי?
פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי עד מועד פקיעת האולטימטום לא צפוי כל שינוי וכי קטר תדחה את הדרישות ממנה על הסף. שר החוץ של קטר הודיע בסוף השבוע כי ארצו דוחה את הדרישות הערביות והיא לא תסגור את הבסיס הטורקי הצבאי בדוחא ואת ערוץ אלגזירה.
גורמים מצרים בכירים טוענים כי "הרביעיה הערבית" כבר הכינה את שלב ב' של הסנקציות נגד קטר אשר יכלול בהדרגה את הצעדים הבאים:
  • הקפאת חברותה של קטר במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ.
  • הגברת המצור הכלכלי על קטר.
  • הקפאת ההשקעות של קטר במדינות "הרביעיה הערבית" וחשבונות הבנק שלה הנאמדים במאות מיליוני דולרים.
  • הקפאת החברות של קטר בליגה הערבית.
לא ברור כיצד ינהגו כווית ועומאן אשר הן שתי מדינות המפרץ היחידות אשר נקטו עמדה ניטרלית ולא הטילו סנקציות על קטר. נראה כי ממשל טראמפ מייחס חשיבות גדולה למשקלה של טורקיה במשבר, טורקיה נחשבת לבת בריתה של קטר אשר בידיה עשוי להיות המפתח למציאת פתרון דיפלומטי למשבר.
הנשיא טראמפ שוחח בסוף השבוע בטלפון עם נשיא טורקיה ארדואן על המשבר בין קטר למדינות ערב והדרכים האפשריות למציאת פתרון למשבר.
נוכחות צבאית טורקית מדאיגה
ביום חמישי שעבר הגיעו יחידות צבא נוספות מטורקיה לבסיס הצבאי הטורקי בקטר, יחידות אלה מתווספות לכוח צבאי טורקי ששוהה כבר בארמונו של שליט קטר השיח' תמים בן חמד ומאבטח אותו ביחד עם כוח של "משמרות המהפכה" של אירן מפני האפשרות של הפיכה צבאית. הכוח הצבאי הטורקי שהגיע כלל כאלף חיילים וגם טנקים,כלי רכב משוריינים ותותחים.
סוכנות הידיעות הרשמית של טורקיה טענה כי הכוח הגיע להשתתפות בתרגילים צבאיים משותפים בהתאם להסכם הצבאי בין שתי המדינות. ביום הגעת הכוח הטורקי לקטר, נפגש שר ההגנה שלה, ח'אלד עטיה, באנקרה עם הנשיא ארדואן ועם שר ההגנה הטורקי פכרי איישיק כדי לדון בהתחייבות של טורקיה להגן על קטר מפני כל ניסיון חיצוני להפיל את השלטון בה. יצויין כי אחת הדרישות של "הרביעיה הערבית" מקטר היא כי כל הכוחות הזרים יפונו משטחה וכי ייסגר הבסיס הצבאי הטורקי שהוקם בשטחה. הסימנים האלה מצביעים על כך שקטר נערכת לאפשרות של הסלמה במשבר עם מדינות ערב.
גורמים באופוזיציה בקטר טוענים כי שליטה השיח' תמים בן חמד דרש מטורקיה לשלוח לפחות עוד 2000 חיילים לארצו כדי לשמור על שלטונו. שר החוץ הטורקי מוולוד אוגלו אמר בסוף השבוע שעבר כי הדרישה לסגור את הבסיס הצבאי הטורקי בקטר היא הפרה של החוק הבינלאומי והשפלה של הריבונות של קטר וטורקיה.
לא ברור כיצד יסתיים המשבר עם קטר, האם הכיוון הוא להסלמה צבאית או רק החרפה של הסנקציות מצד "הרביעיה הערבית" אשר נחושה לכופף את קטר.
העיתון הכוויתי "א-סיאסה" דיווח ב-2 ביולי על יוזמה אמריקנית חדשה שהושגה בפגישה של שר החוץ האמריקני טילרסון עם שר החוץ הקטרי השיח' מוחמד בן עבד אלרחמן אלת'אני.
לדברי העיתון, אם תסכים "הרביעיה הערבית" ליוזמה ייחתם הסכם בכווית בימים הקרובים שכן ארה"ב מעוניינת לסיים במהירות את המשבר של קטר עם מדינות ערב ולהתפנות לנושא הסורי.
על-פי הדיווח היוזמה כוללת 5 סעיפים:
  • הכוחות הטורקים שהגיעו לקטר יחזרו לארצם.
  • יהיה פיקוח על ההעברות הכספיות שעושה קטר.
  • קטר תמסור לגורמי הביטחון בארה"ב את כל האסמכתאות הדרושות על הארגונים השוהים בשטחה.
  • יצומצמו תוכניות ההסתה בערוץ אלג'זירה והוא יתחייב שלא לתקוף את מצרים ומדינות המפרץ.
נצטרך להמתין לפחות עוד כמה ימים כדי לראות אם ממשל טראמפ מצליח להניע מהלך של תיווך אשר יפחית את המתיחות במפרץ או שהמשבר יתדרדר עוד יותר עד לאפשרות של הפיכה צבאית בקטר או הפיכתה של קטר לזירת קרב אזורית.

תאריך:  02/07/2017   |   עודכן:  02/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יורם שוייצר
בשנה השלישית לייסודה של ‘המדינה האיסלאמית’ היא סופגת תבוסות צבאיות גוברות ומצויה בנסיגה רצופה    עם זאת, היא צפויה להמשיך ולעמוד במרכז הדיון הציבורי הבינלאומי הקשור במאבק נגד הטרור הגלובאלי, גם בשנתה הרביעית
יואל גוז'נסקי
יורש העצר הסעודי, מחמד בן-סלמאן, נהנה מדימוי של רפורמטור ובשל גילו הצעיר הוא יוכל לשלוט בממלכה זמן רב    אמנם, מינויו הרשמי ליורש עצר מפזר את הערפל סביב שאלת הירושה ויש בו כדי לתרום לדימוי אנרגטי ואקטיבי יותר של הממלכה, הגם שהוא מוסיף ממד של אי-וודאות אשר למדיניותה וליכולתה לעמוד באתגרים הניצבים בפניה
יוני בן מנחם
"הרביעיה הערבית" חוששת כי אירן וטורקיה מקשיחות את עמדותיה של קטר ומרחיקות אותה מפתרון המשבר עם מדינות ערב    אירן וטורקיה שלחו כוחות צבא לקטר להגן על שליטה מפני הפיכה צבאית ויש להן השפעה גדולה על מערכת קבלת ההחלטות
אריאל י' לוין
החרם על קטר לא הוטל בהכרח בשל קשריה עם אירן, אומרת קבוצת הייעוץ סופאן, הוא כן עלול למוטט את מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ - ובכך להגשים חלום ישן של טהרן
רפי לאופרט
אני גורס שהאנרגיה האטומית איננה אשמה באסונות עבר ולא באלו שיקרו בעתיד, אם יקרו    ניצול היכולות הוא תלוי עקרונות המוסר המנחים את התנהגות בני-האדם    הכלל היהודי הבלתי רגיל בעומק התבונה שבו, לאמור: "הכל נקבע והרשות נתונה", אומר זאת במפורש ובאופן חד-משמעי
רשימות נוספות
נסראללה טוען: ישראל תוקפת בתימן  /  עידן יוסף
ראש המודיעין לשעבר בקטאר מאשים ממשלתו בתמיכה בטרור  /  אריאל י' לוין
פייק ניוז הביא למשבר עם קטאר  /  איציק וולף
קטר לא מוותרת  /  יוני בן-מנחם
חמשת חודשי טראמפ  /  פסח רויטמן
קטר מחפשת מוצא מהמשבר  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il