X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ירדן והרש"פ סיכמו על הקמת צוות משותף לטיפול בענייני הר-הבית. המלך עבדאללה משגר מסר לישראל כי מעתה ואילך הוא יתאם את המהלכים בעניין מעמד הר-הבית ומזרח ירושלים עם הרש"פ ולא עם ישראל
▪  ▪  ▪
אבו מאזן, עבדאללה מלך ירדן [צילום: פלאש 90]

על-פי מקורות ירדנים, המלך עבדאללה מאוכזב מאוד ופגוע מהדרך שבה התנהלה ממשלת נתניהו במשבר גלאי המתכות בהר-הבית ובאירוע הירי בשגרירות ישראל בירדן שהביא למותם של שני אזרחים ירדנים.
שני האירועים האלה יצרו תסיסה אדירה בירדן וביקורת על ארמון המלוכה בעיתוי רגיש מאוד כשירדן מתמודדת עם מצב כלכלי קשה, התחזקות של גורמי טרור המזוהים עם דאעש בתוך הממלכה ואיומים חיצוניים מהגבול עם סוריה ועירק. הציפיה של המלך עבדאללה הייתה שהשותפות האסטרטגית שלו עם ישראל תביא לכך שממשלת נתניהו תגלה הבנה עמוקה יותר למצבו ולסכנות הביטחוניות שמאיימות על יציבות שלטונו ולא תניח לשיקולים פליטיים צרים בישראל לגבור על השיקולים האסטרטגיים לגבי הצורך ביציבות הממלכה ההאשמית.
כשהמלך עבדאללה הבין כי איננו יכול לשנות את המציאות הפוליטית בישראל הוא מיהר "ליישר קו" עם מחמוד עבאס כדי לשכך את הזעם בממלכה שיותר ממחצית אזרחיה הינם פלשתינים.
גורמים ירדנים אומרים כי ביקור המלך עבדאללה במוקטעה ברמאללה, בפעם הראשונה מזה 5 שנים, בא בשיא המתיחות ביחסים עם ישראל והוא מהווה מסר לישראל כי המלך זועם על התנהלותה בפרשת תקרית הירי ומותם של 2 אזרחים ירדנים במתחם השגרירות הישראלית ברבת-עמון ומשבר גלאי המתכות בהר-הבית. לטענת הגורמים הירדנים, ישראל לא עושה די כדי להפיג את המתיחות, ההודעה על חקירה רשמית של קצין הביטחון בשגרירות זיו מויאל ע"י המשטרה איננה מספקת ולכן ירדן מסרבת לאשר את חזרתה של השגרירה עינת שלאיין לירדן ומאיימת גם בהחזרת השגריר הירדני מתל אביב.
שר ההסברה הירדני, מוחמד אלמומיני, טען כי לירדן יש אופציות מדיניות ומשפטיות לטפל באופן שבו מתעלמת ישראל מהסכם וינה. המלך עבדאללה עשה מעין מחווה למחמוד עבאס ובא במסוקו למוקאטעה ברמאללה ובכך שבר את "המצור" הישראלי שלטענת הפלשתינים מוטל עכשיו על מחמוד עבאס המרותק ברמאללה ומסרב לבקש אישור מישראל, כפי שנהג לעשות במשך 12 שנות שלטונו כדי לצאת לחו"ל, תחת התירוץ כי הוא הפסיק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל.
ביקור המלך הירדני ברמאללה בא גם על-רקע המבוי הסתום בתהליך המדיני והערכתו כי שני הצדדים, ירדן והרש"פ, חייבים להאיץ בממשל טראמפ לקדם את הערוץ הישראלי פלשתיני לחדש את המשא-ומתן בהתאם לעיקרון פתרון שתי המדינות.
המלך עבדאללה מודאג מדעיכת "האופק המדיני", ממשל טראמפ עסוק בבעיותיו הפנימיות, מדינות ערב עסוקות במשבר עם קטר ובשמירה על יציבות שלטונן והאירועים האחרונים רק ערערו את היציבות של השלטון בירדן ושלטון הרש"פ.
הקמת צוות ירדני-פלשתיני בנושא הר-הבית
שר החוץ הירדני ריאד מאלכי הודיע כי יו"ר הרש"פ והמלך עבדאללה סיכמו על הקמת צוות משותף להפקת לקחים מהמשבר שהיה במסגד אל-אקצה ולצורך היערכות לאתגרים העתידיים. מדובר בשינוי קו מצדה של ירדן המוגדרת על-פי הסכם השלום עם ישראל ב-1994 כאפוטרופוס הרשמי של המקומות הקדושים בהר-הבית.
ירדן הקפידה שלא לתת דריסת רגל לפלשתינים בנושא הר-הבית, כך למשל היא ניהלה משא-ומתן עם ישראל בשנת 2015, בתיווכו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, והגיעה עמה להסכם על הצבת מצלמות בהר-הבית ללא מעורבות של הרש"פ, בסופו של דבר הצליחו הפלשתינים לטרפד את ההסכם.
גורמים ירדנים טוענים כי הטעויות של ממשלת נתניהו קירבו את ירדן לרש"פ יותר מאשר אי-פעם, ומעתה יהיה תיאום מדיני ירדני פלשתיני הדוק יותר בכל הקשור להר-הבית ומעמדה של מזרח ירושלים.
יחסי ישראל ירדן נמצאים בשפל חסר תקדים מאז פרשת ח'אלד משעל ב-1997, הסכם השלום בין שתי המדינות איננו בסכנה אבל המציאות החדשה שנוצרה היא מיותרת ואפשר היה להימנע ממנה.
ירדן תובעת את כבודה וממשיכה לנגח את ישראל, יו"ר הפרלמנט הירדני ד"ר עאטף טראוונה שלח, בפעם הראשונה בהיסטוריה של הפרלמנט, מזכר לכל הפרלמנטים בעולם שבו הוא מציין 155 חוקים ותהליכי חקיקה של הכנסת שמעידים לדבריו על מדיניות גזענית.
ההתקררות ביחסי ישראל ירדן ו"הפתיחות" כלפי המוקטעה ברמאללה אינם לטובתה של ישראל, המלך עבדאללה ממשיך לזגזג כדי לשמור על כסאו, אבל האינטרס הישראלי הוא להפחית את המתיחות מהר ככל האפשר, כדאי שהמאמצים של ישראל יתרכזו בכיוון הזה, למשל, שיחת טלפון והתנצלות של ראש הממשלה נתניהו למשפחת הרופא הירדני שנהרג בתקרית הירי בשגרירות בירדן, אין מדובר בצעיר שתקף את קצין הביטחון זיו מויאל, התנצלות כזו ותשלום פיצויים למשפחה יכולה להיות צעד בכיוון הנכון.

תאריך:  08/08/2017   |   עודכן:  08/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיאום ירדני פלשתיני בעניין הר-הבית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הוא שאמרנו
עובד 1  |  8/08/17 18:32
 
- אזרחות פלסטינית-ירדנית לערבים
מארק  |  10/08/17 14:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אברהם פכטר
הצעת החוק של ח"כ נאווה בוקר, להטיל עונש מוות על מחבלים, לא רק שלא מועילה אלא תשיג את התוצאה ההפוכה    בעקרון, מחבל צריך להיות מחוסל בשטח, בזמן האירוע ועל אתר    הצעת החוק מדברת על עונש מוות כאפשרות בנסיבות מסוימות כשהאלטרנטיבה שלו היא מאסר עולם, כשכבר נמצא בספר החוקים
אורי שרגיל
עלה על דעתי שהעולם הערבי משווק הרס מקדמת דנא, בכל מקום שבו דורכות רגליו. נקודת המוצא היא כמובן הרצועה לחוף הים
בעז שפירא
ברצוני להשיא לראש הממשלה כמה עצות פרקטיות, שיציבו אותו לראשונה מזה שנים ארוכות כראש ממשלה יציב ובהיר, כזה המשרת ללא כחל וסרק את האינטרס היהודי, כזה שאיננו מסתתר, איננו מתגונן עוד, איננו מנסה לשאת חן בעיני השמאל, איננו ירא איש
יוני בן-מנחם
יחסיה של ישראל עם הרש"פ וירדן הגיעו למשבר עמוק ולהיעדר "אופק מדיני". הממשל האמריקני ומדינות ערב עסוקים בבעיות פנימיות ונראה כי הסכסוך הישראלי פלשתיני איננו מעניין אותם
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מה קורה באגף הארנונה בעיריית ירושלים    לא לכיבוש    מיהו הריבון בהר-הבית?    ההצגה הכי טובה בעיר    שמגר - לא הכל פוליטיקה    ולקינוח פסוקו
רשימות נוספות
מחיצה בין נאשם "תג מחיר" לעו"ד  /  איתמר לוין
סכנת המדינה הדו-לאומית  /  עמי דור-און
הוגבלה כניסת גברים להר-הבית  /  איציק וולף
משבר הר-הבית ועבודת הקבינט   /  עמוס ידלין
מידתיות ערבית לעניין הפלשתיני  /  יורם אטינגר
האם עבאס מתקרב לחמאס  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il