X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
דוח הערכת יישום שלב א' של תוכנית דוברת מעלה ממצאים בעייתיים באשר להצלחתו עומס העבודה על המורים הלך וגבר ללא מתן תגמול הולם פעילויות העשרה בבתי הספר הועברו על-ידי מדריכים ברמה נמוכה וללא הכשרה מספקת נרשמה ירידה ברמת ההכנה של שיעורי בית ובעיות משמעת בכיתות מוטל בספק יתרונו של יום שישי חופשי פעיל וקשיים נרשמו גם במימון מפעל ההזנה
▪  ▪  ▪
[צילום: בוצ´צ´ו]
לבנת ודוברת, מכריזים על המהלך

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך הגישה היום (יום ד', 7.2.07) את דוח הערכת יישום שלב א' של התוכנית הלאומית בחינוך (דוח דוברת) לשנת הלימודים תשס"ו.
ממצאי הדוח מעלים תמונה בעייתית באשר להצלחת התוכנית בבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ. יתרונה הבולט של התוכנית היתה ההחלטה לפצל את כיתות א'-ב' לקבוצות לימוד קטנות יותר. באשר ליתר הממצאים עולה כי הנפגע העיקרי מיישום התוכנית היה - המורה בעצמו. המנהלים והמורים גם יחד דיווחו על עומס בעבודה, הוספת שעות לימוד ללא מתן תגמול הולם. חלק מהמורים דיווחו על זילות במעמדו של המקצוע והפיכת המורה ל'בייביסטר'.
אכזבה נרשמה גם מהפעלת החוגים ופעילויות העשרה בבתי הספר. המנהלים דיווחו על רמה מקצועית נמוכה של המדריכים החיצוניים שבאו לבתי הספר, חוסר ניסיון חינוכי וכישוריהם החסרים בהשלטת משמעת.
השפעה שלילית נרשמה גם בהישגיו של התלמיד. המורים וההורים לא דיווחו על שיפור ניכר בהישגי התלמידים בעקבות המעבר ליום לימודים ארוך. נרשמה ירידה ברמת ההכנה של שיעורי הבית, ונוצרו בעיות משמעת בכיתות.
עם זאת, למרות הקשיים ביישום יום הלימודים הארוך, עולה מהדוח כי "נשמע קול דומיננטי המדבר על תהליכי בהסתגלות ולמידה עצמית, לארוך שנת הלימודים". מהדוח עולה כי מספר לא מבוטל של ראשי רשויות, מנהלי בתי ספר ומנהלי מחלקות מדברים על תחושה כללית של הסתגלות מצד כל הגורמים, הבונה לאט עמדה חיובית בנושא המשך יום הלימודים הארוך שהונהג, ואף שביעות רצון ממנו.

יום לימודים ארוך: הפיכת ביה"ס למתנ"ס

במסגרת המלצות דוח דוברת יושם יום לימודים ארוך (מהשעה 08:00-16:00) בבתי הספר היסודיים ומעבר לחמישה ימי לימוד בשבוע.
במסגרת הוספת השעות, אמורים התלמידים לקבל תגבור לימודי, שעה יומית של הכנת שיעורי בית מודרכת ופעילויות ותוכניות העשרה מגוונות. בפועל נוצרה מעמסה אדירה על מנהלי בתי הספר להפעיל יום לימודים ארוך ולנהל גוף לא פורמלי במערכת פורמלית.
בכל בתי הספר הושקע חלק מתקציב התוכנית בפעילויות העשרה ובחוגים. עם זאת רבים מהמנהלים הדגישו כי כיוונו להעשרה ברמות גבוהות יותר, וכי לא רצו להפוך את בית הספר לעוד מתנ"ס, אלא לשדרגו, בעיקר בהתאם לחזון בתי הספר. המנהלים ציינו כי רוב פעילויות ההעשרה ניתנו במסגרת קרן קרב ועל-ידי מדריכיה או מטעם המתנ"סים ובשיתופם.
במגזר דוברי הערבית נמצא דגש רב יותר לתגבור הלימודים במקצועות הליבה בהשוואה למגזר דוברי העברית.
כוח אדם ברמה נמוכה
מנהלים רבים דיווחו על רמה מקצועית נמוכה של המדריכים החיצוניים שבאו לבתי הספר. המנהלים דיווחו על חוסר ניסיון חינוכי וכישוריהם החסרים בהשלטת משמעת, מחויבות נמוכה לתפקיד, תחלופה גבוהה וזרות בכל מה שקשור לרוח ותקנון בית הספר.
"כל גוף חיצוני שבא לסייע לא עזר, אלא חיבל באקלים, במשמעת. אנשים שלא למדו הוראה, אין להם מסירות לעבודה, מאחרים כל הזמן ועם הרבה היעדרויות", צוטט אחד המנהלים.
השיקולים הכלכליים גברו על השיקולים החינוכיים
מדבריהם של מנהלי בתי הספר ומנהלי המחלקות עולה כי שיקולים כספיים מילאו תפקיד מרכזי בהעדפת המדריכים החיצוניים. הרשות היא שהכתיבה את ה'כיוון' ואף את ההעשרות שניתנו, בדרך כלל מתוך העדפה לשלב גורמים חיצוניים, זולים יותר.

המורים - הנפגעים העיקרים מהמהלך

ממצאי הדוח מעלים אכזבה קשה בקרב המורים וגם בקרב המנהלים אשר נדרשו לתת יותר, אולם לא קיבלו פיצוי ותגמול הולם.
המנהלים רצו לשמר את האיכות והרמה שמבטיחים להם המורים, אולם לא יכלו לעמוד במשימה בשל חוסר התגמול הכספי למורים. כל המנהלים, ללא יוצא מן הכלל, העלו את סוגיית התגמול בכלל (של המורים בפרט, אך גם את שלהם בעקבות יום הלימודים הארוך). המנהלים הדגישו כי חשו באכזבה ובתסכול של המורים הכפופים להם ואת ניסיונותיהם למצוא דרכים לתגמל ולרצות מול 'שוק המדריכים הזול'.
המנהלים דיווחו' עם תחילת היישום' על הקושי לרתום את המורים למערכת מיד עם תחילת היישום והזמן הנדרש למורים ואף להם להבין את זכויותיהם וחובותיהם ואת המידה שבה הם יוצאים נשכרים מהארכת יום הלימודים.
היעדר התגמול פגע ברצון של המורים, והתוספת בשכר המורים תוך הוספת שעות הוראה, לא קידמה את מעמדם של המורים ולא חוללה שינוי של ממש בתנאיהם.
גם המנהלים עצמם התלוננו על תגמול לא הולם בעקבות הארכת יום הלימודים. הם תיארו עומס אדיר שגרם לקושי למלא את תפקידם. הדבר גזל את רוב זמנם ומשום כך פגע בדפוסי העבודה שלהם ובנוכחות הפדגוגית בעיקר מול המורים.

שילוב בעלי צרכים מיוחדים: החלק הפחות מוצלח

מנהלים מעטים בלבד ציינו כי התלמידים בעלי צרכים מיוחדים "הרוויחו" מן השינויים. במסגרת יום הלימודים הארוך לא הוגדר דבר בעבורם, אלא רק כפועל יוצא של המשאבים (שעות רוחב, סייעות) ובהתאם לקדימויות שהמנהל קבע.
המנהלים דיווחו על קושי בשילוב הילדים בעלי הצרכים המיוחדים בשל פעילויות לא מתאימות (יש ילדים בעלי הפרעות קשב וליקויי למידה שהחוגים וההעשרה לא התאימו להם בכלל), לא היתה בחירה מבחינת החוגים והילדים נאלצו ללכת הביתה. ולא היו מורות מחנכות. לא היתה התייחסות נאותה אל הילדים והם נשארו ללא מענה. האגף לחינוך מיוחד לא התערב ולא נתן הנחיות איך לעבוד עם קבוצה כזאת ביום לימודים ארוך.

כיצד השפיע יום הלימודים הארוך על התלמידים?

ממצאי הדוח מעלים כי לא ניכר שיפור בהישגיהם של התלמידים בעקבות יישומו של יום לימודים ארוך.
- מכינים פחות שיעורי בית: דווח על ירידה באיכות שיעורי הבית. ניסיונם של המורים וההורים הראה כי דחיקת שיעורי הבית לשעות היום האחרונות, כאשר הילדים עייפים ובהנחיית מדריכים לא מקצועיים - הורידה את רמת ההכנה של שיעורי הבית.
- אין שיפור באיכות ההוראה: רבין מן המנהלים טענו כי הם אינם מבחינים בהשפעה משמעותית של יום לימודים ארוך על איכות ההוראה. המורה 'כמחנך' לא בא לידי ביטוי, המורים נמצאים רק עם חצאי כיתות ועייפים מיום הלימודים.
- דעות חלוקות בנוגע לשיפור יחסי מורה-תלמיד: הדעות חלוקות בין אלו שלא ראו כל השפעה לבין מי שציינו השפעה חיובית. אלו שטענו כי חל שינוי לטובה דיווחו כי התאפשר מגע אינטימי יותר בקבוצות למידה קטנות. לדעתם, ההזדמנות לשהות יחד בסיטואציות לא לימודיות עשויה לאפשר הקניית ערכים והרגלים באווירה בלתי פורמלית.
- בעיות משמעת וחוסר עניין: המנהלים דיוחו על בעיות משמעת שמיוחסות לעייפות ולחוסר עניין (בפעילויות העשרה כאלה ואחרות), לחום בקיץ בבתי ספר לא ממוזגים, מדריכים לא מנוסים ותלמידים מתקשים. לעומת, כשליש מהמנהלים דיווחו על שיפור באווירה ובמשמעת ושוקפים זאת בזכות פניותם של המורים והאפשרות להציע ענה לצרכים, שילוב של חינוך פרומלי ובלתי פורמלי וההפגות במשך היום.

ההשפעה על המורים: עומס עבודה בביה"ס ובעיקר בבית

המנהלים מדווחים על פגיעה 'כואבת' במורים, ובעיקר במה שנקרא 'זמן מורה' - יום חופשי. הדבר בא לידי ביטוי בהשתתפות נמוכה מבעבר בהשתלמויות, בעומס עבודה בבית הספר וגם ובעיקר בבית, טיפול 'מוגבר' בבעיות משמעת ובצורך להתארגן מחדש במרחב הביתי כאמהות.
לעומת זאת, מנהלים אחרים סברו כי עבודת המורים השתבחה בזכות השהייה המשותפת, המחברת ביניהם מבחינה מקצועית ובין אישית.
המורה הפך להיות בייביסטר
רק מקצת המנהלים סבורים שתנאי המורים שופרו במסגרת יישום התוכנית ושמעמדם המקצועי עלה. מחצית מן המנהלים טענו כי אין שינוי של ממש. לטענתם, המעמד לא השתנה והמורה מרגיש מנוצל ודפוק. המורות עובדות קשה יותר ולא מתוגמלות. "המורה הפך לדייל שמגיש אוכל, מורות מרגישות כמו בייביסטר. מרגישות כי מעמדן מול ההמורים ירד, גם כך שהכניסו כל מיני מדריכים שכביכול יכולים לעשות את אותה עבודה, הן רואות בזה זילות של המקצוע", נאמר על-ידי אחד המנהלים.

יום שישי חופשי - יתרון או חיסרון?

הדוח מציין כי יום שישי חופשי פעיל גרם מצד אחד לחשיפת התלמידים להעשרה בלתי פורמלית ומתן יום חופשי למורים. אולם, מצד שני דווח על קושי בשילוב גורמים בחינוך הבלתי פורמלי בפעילויות הלימודיות תוך שמירה על רוח בית הספר, היעדר מסגרת לתלמידי כיתות ד'-ו' בימי שישי ופגיעה ביכולתם של המורים לצאת ללימודים ולהשתלמויות מקצועיות.

מפעל ההזנה: מפעל שכשל

ממצאי הדוח מדווחים על קושי ביישובים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך לגבות דמי השתתפות עצמית מן ההורים. בבתי הספר לא יצרו חללים מיוחדים המיועדים לאכילה, והדבר פגם באווירה הלימודית (לכלוך וריח לא נעים).
מורים רבים חשו כי הם נדרשים למלא משימות שאינן מכבדות אותם, וקצתם אף נפגעו מן העובדה שנדרשו לשלם תמורת מנות המזון. קיים חוסר בהירות באשר לתגמול המורים במורה להשגחה על התלמידים בעת ארוחת הצהריים, ובכמה בתי ספר המזון לא היה לטעמם של התלמידים.

פיצול כיתות א'-ב' - היתרון הבולט בתוכנית

ברובם המכריע של בתי הספר יושם פיצול כיתות א'-ב' לקבוצות למידה קטנות, והדבר נתפס כאחת מנקודות החוזק הבולטות של התוכנית.
במסגרת פיצול הכיתות חוזקו מקצועות היסוד (מתמטיקה, עברית/ערבית). ההשפעה החיובית של פיצות כיתות א'-ב' באה לידי ביטוי בזמן המוקדש לתלמידים בהישגי התלמידים בכלל והתלמידים המשולבים והמתקשים בפרט, באפשרות לתגבר תלמידים מתקשים, ובביצוע יותר הערכות לימודיות של המורה.

תאריך:  07/02/2007   |   עודכן:  07/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישום שלב א' של דוח דוברת: המורה הוא הנפגע העיקרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
צמד החוקרים הקנדיים: דיוויד קילגור, מזכיר המדינה לשעבר לענייני אסיה-פאסיפיק וחבר הפרלמנט הקנדי, ודיוויד מטאס, עו"ד בינלאומי לזכויות אדם, פרסמו עידכון לדוח חקירתם אודות קצירת האיברים ממתרגלי פאלון גונג בעודם בחיים
אסף דוד-מרגלית
נכשלו מהלכי הסגרה של משה בן איבגי, רוצחו של נהג המונית דרק רוט, אשר הצליח לברוח מהארץ    בית המשפט בארגנטינה לא יסגירו לישראל
יפעת גדות
אישה השואפת עשן בצורה פסיבית מהגבר המעשן בבית נמצאת בסיכון גבוה לחלות במחלת לב
הדר פרבר
סקר בקרב נשים אמריקניות מציב את הסקס עם בן-הזוג אחרי הבגדים בארון    נשים יוותרו על חודשים של סקס תמורת מלתחה חדשה    הבגד הנכון יישאר יותר זמן מהגבר הנכון
ניר יהב
בטקס חגיגי בסעודיה נפתח סבב שיחות המו"מ בנושא ממשלת האחדות    אבו מאזן ציין כי לא יעזבו עד שיגיעו להסכמה ביניהם    משעל: "אין אופציה אחרת מלבד הסכם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il