X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
פרויקט השו"ת מכיל כיום את המאגר האלקטרוני הגדול בעולם של הספרות התורנית, יחד עם תוכנת חיפוש ייחודית והינו מהפרויקטים הגדולים ביותר ביהדות שנעשו בשנים האחרונות
▪  ▪  ▪
ארכיון [צילום: AP]

שרת החינוך, יולי תמיר, הודיעה (12.2.07) על זכייתו של פרויקט השו"ת (השאלות והתשובות), בפרס ישראל בתחום הספרות התורנית לשנת תשס"ז.
פרויקט השו"ת מכיל כיום את המאגר האלקטרוני הגדול בעולם של הספרות התורנית, יחד עם תוכנת חיפוש ייחודית. המאגר כולל טקסטים מוקלדים ומוגהים מארון הספרים היהודי והינו מהפרויקטים הגדולים ביותר ביהדות שנעשו בשנים האחרונות.
הטקסטים הנכללים בו מכסים אלפי שנות יצירה החל מספרות חז"ל: תלמוד בבלי וירושלמי, ספרות המדרש ועוד, עם ספרות הפרשנות, ההלכה והמנהג של הראשונים, וכלה בספרות השאלות והתשובות הכוללים כ-100,000 פסקי הלכה המשתרעים על פני כאלף שנים מכל רחבי העולם.
בנימוקי השופטים לבחירת קבעו כי צוות הפרויקט יצר במשך 40 שנה את המהפכה הזאת, המשתקפת ב-3 נקודות ייחודיות: שילוב הספרות התורנית עם טכנולוגיות מתקדמות ביותר; פתיחת הספרות התורנית לעשרות אלפי בתי אב ברחבי העולם; זמינות ונגישות קלה ונוחה לנכסי הספרות התורנית לדורותיה. על כל אלה מצאה ועדת השופטים את פרויקט השו"ת ראוי לפרס ישראל בתחום של ספרות תורנית.
תחילת הפרויקט
לידתו של פרויקט השו"ת באמצע שנות השישים ביוזמתו של פרופ' אביעזרי פרנקל ממקימי המחלקה למתמטיקה ולמדעי המחשב באוניברסיטת בר- אילן ואיש מכון ויצמן למדע. היה זה רעיון מהפכני לאגור בזיכרון המחשב את הטקסט המלא תוך פיתוח אינטנסיבי של כלים לחיפוש מילים או ביטויים מורכבים.
בשלביו הראשונים של הפרויקט הוחלט להתמקד בספרות השאלות והתשובות (שו"ת) החובקת זמן ומרחב (מתקופת חתימת התלמוד ועד לימינו אלו ובכל תפוצות הגולה). שו"תים אלו מהווים מאגר אדיר של מידע רבני, היסטורי, סוציולוגי וכלכלי המשקף תקופה של יותר מאלף שנים בחיי העם היהודי בכל מקום שהוא. נוכח ההיקף הגדול של החומר הוקמה ועדה מדעית מייעצת שתפקידה היה לקבוע את סדר העדיפות בקליטת הספרים במאגר הפרויקט בהתאם לחשיבותם, היקפם ונגישותם.
למעלה מארבעים שנה ארכה ברציפות פעילות הקליטה. כיום מכיל בסיס הנתונים עשרות אלפי תשובות ופסקי דין הכלולים במאות ספרים שנכתבו על-ידי מחברים רבים ממדינות רבות, מהמאה העשירית ועד היום. בנוסף לכך הועלתה על המחשב חלקה הגדול של הספרות היהודית הבסיסית כמו התנ"ך, התלמוד הבבלי והירושלמי, המפרשים השונים, הרמב"ם, השולחן ערוך, מדרשי הלכה ואגדה ועוד, כשהנפח הכולל מגיע ל-160 מיליון מילים.

תאריך:  12/02/2007   |   עודכן:  12/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרויקט השו"ת - זוכה פרס ישראל בתחום הספרות התורנית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האומנם תוכנת מחשב היא "יצירה ספרותית תורנית"?
רזיאל  |  19/02/07 09:41
2
למעוניינים בפרטים נוספים לגבי
יוני א  |  13/03/08 04:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל פטמן
ד"ר רחניאן נהג לפרסם את מרפאות השיניים שבבעלותו בניגוד לחוק, תוך כדי שהוא מייחס לעצמו בפרסומים מומחיות בתחומים שבהם אינו מומחה
הדר פרבר
שתי מכוניות תופת התפוצצו במרחק של 100 מטרים זו מזו ובנוסף התפוצץ מטען שהוטמן בשקית פלסטיק
עידן יוסף
בעלי אתרי אינטרנט דתיים שהשאירו את אתרי האינטרנט פתוחים במהלך השבת יוכלו מעתה לקבל סגירה אוטומטית (אך לא הרמטית) לאתריהם    החידוש: סגירה אוטומטית על-פי זמני השבת בכל ארץ    העלות: 260 דולרים לשנה
אלעזר לוין
רכשו 100 דונם ב-30.6 מיליון דולר    סך ההשקעה - 150 מיליון דולר    מתכננים שכונת דירות יוקרתית ומרכז מסחרי    השקעה שנייה בעיר השישית בגודלה בהודו
רונן ליבוביץ
רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ' טען בוועדת הפנים כי לא מתבצעות חפירות מתחת להר הבית    ח"כ פינס גילה כי כאשר כיהן כשר, סרב לאשר את העבודות    השר מג'אדלה: "לחקור את התנהגות ראש העיר ירושלים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il