X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יישום הסכם הפיוס בין פתח לחמאס ידחוק הצידה את מוחמד דחלאן בגלל התנגדותו של יריבו הפוליטי מחמוד עבאס. דחלאן מעריך שהסכם הפיוס לא יחזיק מעמד, הוא נהנה מכוח רב בשטח ומתמיכה ערבית ולא ניתן להתעלם ממנו בשום הסדר פיוס לאומי פלשתיני
▪  ▪  ▪
דחלאן. הקאמבק צפוי להיפגע [צילום: מג'די מוחמד /AP]

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה שוחח בטלפון עם ראש הממשלה הפלשתיני ראמי חמדאללה לקראת ביקור נציגי הממשלה הפלשתינית ברצועת עזה בשבוע הבא להתחלת קבלת סמכויות השלטון מחמאס אשר פירקה את "ממשלת הצללים" שהקימה לניהול הרצועה. חמאס מאיצה ברש"פ להתחיל ביישום הבנות הפיוס שהושגו בקהיר והיא יוצרת אווירה חיובית באמצעות אמצעי התקשורת שלה.
למרות שברור שאין בכוונתה לוותר על שליטתה הביטחונית ברצועת עזה,על הזרוע הצבאית ועל כלי הנשק והמנהרות, היא שינתה קמעא את הטון ומפזרת הבטחות. ח'ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס,אמר ב-27 בחודש לערוץ אלג'זירה כי תנועתו רצינית בעניין הפיוס ותגיש את כל הסיוע הדרוש לממשלה הפלשתינית לנהל את הרצועה כולל בנושא הביטחון והיא לא תתערב בעבודתה. אולם, הוא הדגיש, כי נושא הנשק של חמאס הוא מחוץ למשוואה ואיננו נתון למשא-ומתן, חמאס תמשיך להחזיק בו בתוקף היותו "נשק ההתנגדות".
על-פי גורמים בחמאס, מצרים מפעילה לחצים כבדים על פתח וחמאס לקדם את יישום ההבנות שהושגו בקהיר, היא לא רוצה לאבד את המומנטום ואת האווירה החיובית שנוצרו בשבועיים האחרונים לקראת אפשרות הפיוס. לכן, צפוי שמשלחת של המודיעין המצרי תגיע בקרוב לרצועה כדי לפקח על יישום ההבנות מקרוב.
בכל מקרה, לאחר ביקור נציגי הממשלה הפלשתינית ברצועה בשבוע הבא, נציגים של פתח וחמאס יוזמנו שוב לסבב שיחות נוסף בקהיר למשא-ומתן ודיונים על חיזוק ההבנות בשטח. העברת הסמכויות לממשלה הפלשתינית תתבצע בשלבים ובצורה הדרגתית כדי למנוע אי-הבנות ומחלוקות, הנושאים הם כבדים וחשובים וברצועה מחכים בכיליון עיניים למחווה מצדו של מחמוד עבאס בדבר ביטול הסנקציות שנקט נגד רצועת עזה.
מצרים היא הערבה לביצוע ההבנות ונראה כי חמאס והרש"פ אינן מעוניינות במתיחות עמה ופגיעה ביוקרתה, לכן צפוי שבשלב הזה הן יתקדמו לעבר יישום הבנות קהיר. על-פי מקורות בפתח, מחמוד עבאס רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לתקוע מקלות בגלגליו של יריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן ולטרפד את ההבנות שהשיג עם חמאס בחודש יוני השנה.
דחלאן נדחק הצידה
מוחמד דחלאן כבר נדחק הצידה בעקבות ההודעה על ההבנות שהושגו בקהיר בין פתח לחמאס אולם הוא שומר על קור רוח. מקורביו מברכים על התקדמות מאמצי הפיוס אך מעריכים כי בסופו של דבר מחמוד עבאס ימצא תירוצים לסגת מיישום ההבנות מכיוון שאיננו מעוניין בחלוקת העוגה השלטונית עם חמאס ושילובה במוסדות אש"פ.
העמדה הרשמית של חמאס היא כי אין כל סתירה בין הפיוס בינה לבין פתח בראשות מחמוד עבאס לבין ההבנות שהשיגה עם מוחמד דחלאן ואין בכוונתה לסגת מהן. מבחינת חמאס, למרות שמוחמד דחלאן גורש מתנועת פתח ב2011 במהלך שיזם נגדו מחמוד עבאס בהאשמת שחיתות כספית, הוא נחשב לראש "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פתח ברצועת עזה ובמחנות הפליטים בגדה ובלבנון.
חמאס מכירה בפומבי בהשפעה הגדולה של מוחמד דחלאן ברצועת עזה וסבורה כי בלעדיו לא ייתן יהיה להגיע לפיוס מלא. כבר עתה יש להבנות של מוחמד דחלאן וחמאס הישגים מעשיים בשטח בתחום "נקמת הדם".
הוועדה המשותפת שהוקמה כתוצאה מההבנות האלה כבר החלה בהשכנת פיוס בין חמולות גדולות ברצועה שבניהן נהרגו באירועי הדמים בין פתח לחמאס ב-2006. מוחמד דחלאן, המשמש גם כיועץ לשליט אבו דאבי, הצליח לשכנע את איחוד האמירויות (מאע"מ) להעביר לרצועה סכום חודשי של 15 מיליון דולר כסיוע לפרויקטים חיוניים דחופים.
ההערכה היא שעם תחילת יישום הפיוס בין מחמוד עבאס לבין חמאס, מוחמד דחלאן ידחק הצידה, הקאמבק שלו צפוי להיפגע אך הוא יכול לשקמו בהדרגה. על-פי ההבנות בין חמאס למוחמד דחלאן, הוא אמור היה לשמש מעין שר חוץ של רצועת עזה, להיות המגייס הראשי של סיוע כספי לרצועה במערב ובמדינות ערב והאחראי על מעברי הגבול עם ישראל.
ברור שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יתנגד לכך אך מוחמד דחלאן סומך על אלמנט הזמן ומעריך כי בסופו של דבר מהלך הפיוס שמובילה מצרים יקרוס. מוחמד דחלאן איננו צפוי להיעלם מהזירה הפוליטית או להיות מונטרל לגמרי ממהלכי הפיוס מהסיבות הבאות.
  • מוחמד דחלאן הינו המועמד של "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, מאע"מ וירדן) לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא. הוא נחשב לנציג החצי רשמי של מצרים ומאע"מ ונהנה מגיבוי מלא שלהן, מצרים לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה שלה והיא לא תפתח את מעבר רפיח באופן קבוע ולא תקל את המצור על הרצועה מבלי שדחלאן יקבל את ליטרת הבשר שלו.
  • מוחמד דחלאן נהנה מפופולריות רבה ברצועה ויש לו מעמד חזק בתנועת פתח בעזה והשפעה על דעת הקהל, כל מהלך פיוס לאומי אמיתי איננו יכול להתעלם ממנו.
  • למוחמד דחלאן יש כוח מעשי בשטח ונשק המאפשר לו לשבש כל מהלך של פיוס, יש לו קבוצות חמושות במחנות הפליטים בגדה ובלבנון והוא עלול להפעילן אם הרש"פ וחמאס יתעלמו ממנו, כולל נקיטה בחיסולים פנימיים של בכירים, כדי להעביר את המסר.
ההודעה של חמאס ב-17 בספטמבר בדבר פירוק "ממשלת הצללים" שהקימה בעזה האיצה את תהליך הפיוס עם הרש"פ ודחקה הצידה את מוחמד דחלאן אך לא הוציאה אותו לגמריי מהתמונה הפוליטית הפלשתינית.
דחלאן עבר לעמדת המתנה מן הצד, על-פי גורמים בפתח, מצרים אמורה לנסות שוב ולפייס בינו לבין מחמוד עבאס ולהבהיר לו שאין בכוונתה להסיר את תמיכתה במוחמד דחלאן כיורשו.ההבנות אליהן הגיע מוחמד דחלאן עם חמאס בחסות מצרית החזירו אותו לקדמת הזירה הפוליטית הפלשתינית והוא איננו מתכוון לוותר עליהן.
מוחמד דחלאן ימשיך להישאר על הגלגל הפוליטי הפלשתיני וימתין בסבלנות, כהרגלו, לשעת הכושר המתאימה להגיח מחדש, לא בכדי מכנים אותו בשטחים "עוף החול הפלשתיני".

תאריך:  28/09/2017   |   עודכן:  28/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתן קלינסקי
הירי בהר הדר זו לא רק פגיעה בקדושת החיים זה גם ירי בלבה של התקווה לחיים, ירי בלבה של התקווה לשלום, ירי בנאבקים לכינון מדינה פלשתינית לצידה של מדינת ישראל. המסע הצודק להקמת מדינה פלשתינית יעלה על שרטון מדמם שרטון כואב ועקוב מדם בפעולות קוטלות חיים כמו זו שבוצעה בהר אדר
איתמר לוין
פנחס ולרשטיין ואבי רואה הובילו בנייה של מתקן לטיהור שפכים על קרקע פלשתינית פרטית    אחרי ארבע שנות חקירה אימץ וינשטיין את המלצתו של ניצן וסגר את התיק בשל "העדר עניין לציבור"    רק בעקבות העתירה נקנסו השניים ב-2,500 שקל כל אחד - ובג"ץ החליט בקושי לא להפוך את החלטתם של וינשטיין וניצן
יוני בן-מנחם
הקמת מדינה כורדית עצמאית תשרת את האינטרסים האסטרטגיים והאזוריים של ישראל. למרות ההתנגדות החזקה בעולם, ישראל צריכה להתמקד באינטרסים שלה ולקדם את הרעיון הזה גם מול ממשל טראמפ
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מסורת, מסורת: סליחות בכותל    תנ"ך לַכֹּל    ארבעת המינים - על כשרוּת צוהר שמעתם?    עובד פלשתיני? אֵמון בע"מ    וּלקינוח פסוקו
מחלקה ראשונה
המשמעות: הפלשתינים יוכלו להוציא צווי מעצר לקציני צה"ל המבקרים במדינות שונות בעולם    המהלך מהווה ניצחון תודעתי לפלשתינים שהתקבלו לארגון במעמד של מדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il