X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
כשנפטרה חנה מנדל לוין גילתה רחל בתה כי אמה ניהלה בצעירותה יומן ביומן הזה כתבה על כל מה שלא יכולה הייתה לדבר עליו בבית המסורתי שגדלה בו
▪  ▪  ▪

השבוע נורה כדור על-ידי צלף מהכנסייה הרוסית באבו-כביר אל עבר ביתנו ופגע בקיר שבחדר הרחצה. הדבר קרה בדיוק בשעה שמשה היה שם עם רחלי. למזלנו משה בדיוק התכופף לעבר רחלי והכדור פגע בקיר מעליו. כחוט השערה היה בינו לבין אסון נורא לכולנו. משה היה נרגש מאוד, חיבק את רחלי שלא הרגישה בדבר ולא הבינה מדוע אביה מתנפל עליה פתאום ומנשקה מנשיקות פיו. הבית שלנו הוא למעשה המבנה הגבוה הראשון בין אבו-כביר לתל אביב, ולכן קיימת סכנה מהצליפות. החלטנו לשלוח את רחלי לחיפה להיות זמן-מה אצל שרה ויוסף, אך מכיוון שרחלי סירבה, צירפנו אליה את מירי של שרה ומשה. שתיהן משחקות יחד ותוכלנה להיות שם זמן-מה בשקט גדול יותר ובלי דאגה עבורנו.
מוצאי שבת ט"ו בניסן תש"ח, 24 באפריל 1948
חגגנו ליל סדר מצומצם רק אנחנו - אבי, משה, יעקב, אני והילדים. הימים מתוחים, הבית שלנו, שבולט מול אבו-כביר, חשוף לצלפים, וברחוב עלייה קיימת סכנה ממשית להולכים בו. ההרגשה קשה, אין מצב רוח, אבל השתדלנו לשיר את שירי ההגדה. רחלי שאלה את הקושיות שלמדה בגן עדה, אבי הקפיד על קריאת ההגדה כולה. סיימנו את הסדר, השכבנו את הילדים וישבנו יחד לשוחח על המצב ועל העתיד.
בשעת לילה מאוחרת נשמעה דפיקה בדלת. משה פתח את הדלת ובחורה צעירה עמדה שם והודיעה לו שעליו להתייצב למחרת בבוקר לפעולה במחנה דב שברמת גן. משה לא שאל שאלות, שכן כבר היו שמועות בקרב אנשי האצ"ל על כך שהאצ"ל יבצע פעולה לכיבוש יפו, ומשה שמח שנבחר להיות חלק ממנה. משה שיתף אותי עוד קודם לכן בשמועות הללו וברצונו לקחת חלק בפעולה. אני הייתי חצויה, מצד אחד אני יודעת את חשיבות הפעולה גם למען בארץ וגם לחברי האצ"ל, שכן הם יוכלו להופיע בגלוי ולפעול למען היישוב כולו לא כמוקצים ומנודים אלא כחלק מהכלל. מצד שני, מה אם יאונה לו דבר מה בקרב הזה? כרגיל, שיתפתי איש בחששותי אלא להפך, התגברתי על רוגזי ועל פחדי ועודדתי את משה ביודעי את גודל השעה בעיניו. בשעת בוקר מוקדמת יצא משה למקום ההתכנסות. עד עכשיו לא שמענו ממנו דבר ואני דואגת ומתוחה מאוד.
י"ז בניסן תש"ח, 26 באפריל 1948
אנשי האצ"ל יצאו לפעולה לכיבוש יפו. השמועות על קרב קשה פורחות באוויר, השכונה שלנו מופגזת ואנחנו יורדים למקלט מדי פעם. העיתונים מלאים בגינוי הפעולה, על כך שנעשתה כדי לרכוש את אהדת הציבור כנגד ההגנה. אני מרגישה חצויה ונרגזת, לבי עם משה ועם אנשי האצ"ל, אך משפחתי וחברי נגדו. אני מרגישה בתוכי את המלחמה, שומעת את הקולות הסותרים ושמה לב שככל שהקולות נגדו מתגברים אני נסחפת לצדו. ממשה לא שמעתי דבר ואני מעסיקה את עצמי בטיפול בילדים ובאבי, משתדלת לחשוב מחשבות טובות כדי לא לדאוג ולא להדאיג את אבי ומתפללת לטוב.
י"ח בניסן תש"ח, 27 באפריל 1948
אנשי האצ"ל הגיעו לחוף הים ובכך קבעו את גורל יפו. משה הגיע הביתה בלילה, הוא לא הרבה לספר על הקרב אלא שהסכם בין כוחות אצ"ל וההגנה נחתם. נאמר בו שכל העמדות המוחזקות בידי האצ"ל תעבורנה לפיקוד ההגנה. יפו נכבשה בידי אנשי אצ"ל. איזו שמחה וגאווה שהנה סוף כל סוף גם משה יוכל להתגאות בגלוי בפעילותו ולא רק בני משפחתי שחברים בהגנה. אני גאה במשה ובמעשיו וגם אם בהתחלה הסתייגתי מפעילותו באצ"ל אני יודעת להעריך את תרומתה ליישוב ומגנה את ההתייחסות העוינת של מקורבי לחבריה. לא האצ"ל הוא האויב, רוצה אני לצעוק באוזניהם.
אני לא יודעת אם איום הצליפות על ביתנו נגמר לחלוטין, כדאי להיזהר ובעיקר בחדר האמבטיה שחשוף כולו, אבל הסיוט כפי שהכרנו אותו כנראה נגמר.

משימה רבת תעוזה
להיות אמי הוא ספר יחיד במינו המגולל מסכת חיים שלמה ומורכבת המתרחשת בתל-אביב בשנות השלושים, הארבעים והחמישים הסוערות והגורליות של המאה הקודמת
▪  ▪  ▪

כשנפטרה חנה מנדל לוין גילתה רחל בתה כי אמה ניהלה בצעירותה יומן. ביומן הזה כתבה על כל מה שלא יכולה הייתה לדבר עליו בבית המסורתי שגדלה בו. רחל לקחה על עצמה את המשימה רבת התעוזה להמשיך את היומן מהמקום שבו הפסיקה אמה, לדבר בשמה ובקולה, כמעט ללבוש את דמותה, תוך שהיא נעזרת ברשימות ומכתבים שהותירה האם אחריה.
להיות אמי הוא ספר יחיד במינו המגולל מסכת חיים שלמה ומורכבת המתרחשת בתל אביב בשנות השלושים, הארבעים והחמישים הסוערות והגורליות של המאה הקודמת. חנה לוין, שנולדה בחמלניק שבאוקראינה, מתגוררת עם בעלה ואביה תחת אותה קורת גג. פרשת חייה וחיי הסובבים אותה שזורה בקורות הארץ הזו. בת למשפחה דתית שאחיה משדר ב'קול ההגנה' ואילו בעלה החילוני הוא חבר אצ"ל. מורה ומנהלת שהופכת למחדשת ומובילה בחינוך הדתי בישראל ומותירה את עיקר עול הבית לבן זוגה ההרפתקן, השרמנטי, החידתי. כדרכו של יומן, הכל נפרט לפרוטות היום-יום, בעברית פרוזאית בהירה ויפה של אישה משכילה בת דורה. והאישה הזאת לא נרתעת מלשתף אותנו כמעט בכל העובר עליה, מנפתולי הנפש ועד לתביעות הגוף, בנוסח המאופק של הזמן ההוא ושל נפש כה עצורה ביסודה.
ד"ר רחל שגיא, ילידת תל אביב, היא יועצת חינוכית ועוסקת במחקר חינוכי. פרסמה ספרים העוסקים בחינוך ובהכשרת מורים וכן ספר שירים, להיות אחת (עקד 1992). להיות אמי הוא ספרה הראשון בפרוזה.

להיות אמי, מאת: רחל שגיא, הוצאת עולם חדש. מחיר מומלץ 88 שקל.
תאריך:  08/10/2017   |   עודכן:  15/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
מתוך הספר "הקיבוץ ואני בטיפול" מאת: צביקה סלע הוצאת סטימצקי    בקיבוץ למדנו כי הורים וילדים אינם מבטאים חוויות ורגשות, לא נשברים בחקירות, ויחיו כל חייהם עם נפשותיהם המצולקות
ציפי לוין
"זה היה אחד הרגעים הקשים ביותר במלחמה" מעיד עמנואל סקל    "אני מפקד הגזרה! אני מכיר את כולם אישית, אני האבא שלהם! והרי נתנו לי פקודה 'תנתק מגע, תצא מטווח הטילים'"
ציפי לוין
ילדים פותרים קונפליקטים עם חבריהם הטובים טוב יותר מאשר עם מי שאינם חבריהם הטובים    פעמים רבות החבר הטוב מוותר על רצונו ועל עמדותיו לטובת חברו ונוטה להתפשר עמו
ציפי לוין
מתוך הספר "צללים" מאת גבי זיו    בערב, בחושך, הצל היה נעלם, דאגתי שלא יחזור, סביבי נעו צללים מפחידים, לא הצל שלי, צללים אחרים
ציפי לוין
אני לא יכול לחשוב מה עבר בראשו של התלמיד המסכן שהושפל לעיני כולם    לא הייתי רוצה להיות במקומו    לא הייתי רוצה להיות בסרט הזה השחקן הראשי. ממש לא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il