X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הגיע הזמן לבדוק, אם אין מקום כיום 11 שנה לאחר חקיקת החוק להנצחת זכרו ו"מורשתו" של זאבי, להביא לחקיקה שתבטל חוק זה ותחסוך מיליוני ש"ח לקופת המדינה. מיליוני ש"ח אלה אפשר להעביר לתקציבי רווחה, שיקום ודיור החשובים פי אלף ויותר, מ"צורך" ההנצחה לרחבעם זאבי (גנדי)
▪  ▪  ▪
רבחעם זאבי. חוק מיותר [צילום: פלאש 90]

חיוך של קורת רוח וסיפוק, עלה על פני, עת נודע לי, כי מנהלי בתי הספר בכל מערכת החינוך בתל אביב החליטו, באופן גורף, שלא לציין השנה יום הזיכרון לרחבעם זאבי) גנדי) החל היום (יום ה', 19.0.17). מקור חיוך שביעות הרצון נעוץ לא בהכרח בסיבות שהביאו מנהלי בתי הספר אלה, שלא לציין יום השנה לרחבעם זאבי. הסיבה לחיוך זה נעוצה בכך שאין סבורים אנו, כי מורשת - למעט במקרים חריגים שבחריגים - אין מנחילים ואין מקבעים בחוק ועל-פי חוק.
המונח "מורשת" אינו מונח בעל תוכן מדעי מדויק, אולם מקובל לכלול בהגדרתו של מונח זה משמעויות תרבותיות, היסטוריות, אדריכליות או חינוכיות, שקיימת חשיבות חינוכית-חברתית בשמירתם עבור הדורות הבאים. תוך התייחסות להחלטות האסיפה הכללית החמישית של ארגון ICOMOS - בכינוס שהתקיים במוסקבה - 1978 שהינו המועצה הבינלאומית למומנטים ואתרים ובהתייחסות לאמנה הבינלאומית לשימור ושיקום מונמנטים ואתרים, שהתקבלה בונציה, בשנת 1964, הוחלט בכינוס נוסף של ארגון ICOMOS, בעיר בורה שבדרום אוסטרליה לקבוע כללי באשר לשימור אתרי מורשת, כאשר כללים אלה ידועים, מאז, בשם "אמנת בורה".
לפי אמנת בורה, המשמעות התרבותית, היא ערך אסתטי, היסטורי, מדעי, חברתי או רוחני של דורות העבר, לדור בהווה ולדורות בעתיד. משמעות תרבותית מגולמת במקום עצמו, במבנה שלו, בסביבה, בשימוש, בהקשרים, במשמעויות, בעדויות, ובקשר שלו למקומות ולחפצים. ייתכן שמקום או נכס מסוים יגלם בתוכו מגוון של ערכים עבור פרטים או קבוצות שונות.
אמנת בורה מספקת הנחיה לשימור וניהול מקומות בעלי משמעות וחשיבות תרבותית (אתרי מורשת תרבות), והיא מבוססת על הידע והניסיון של חברי ICOMOS אוסטרליה. שימור הוא חלק בלתי ניפרד מניהול מקומות בעלי משמעות וחשיבות תרבותית, והוא מהווה אחריות מתמדת. אמנה זו קובעת נורמה מעשית עבור מי שמספק ייעוץ, מקבל החלטות או מבצע עבודות במקומות בעלי משמעות וחשיבות תרבותית, כולל בעלים, מנהלים ונאמנים.
על בסיס עקרונות אלה מבקשים אנו לבחון הוראת הנחלת "מורשתו" של רחבעם זאבי, שנקבעה בחוק. בחוק להנצחת זכרו של רחבעם זאבי, התשס"ה-1997, שעליו חתומים אריאל שרון, כראש ממשלה, משה קצב, בנשיא המדינה וראובן ריבלין, כיו"ר הכנסת, נקבע כי מטרות החוק ויישומן הינן להנציח זכרו של רחבעם זאבי ולהנחיל לדורות פועלו מטרות ומורשתו. לשם יישום מטרת החוק, יקוימו אירועי זיכרון ופעילויות חינוכיות-ערכיות לזכרו של יישום המטרות רחבעם זאב ותמונה מועצה ציבורית להנצחת זכרו של זאבי.
תפקידי המועצה הציבורית נקבעו בחוק זה והם: לייעץ לראש הממשלה בכל הנוגע ליישום חוק זה ולביצועו, ולעקוב אחר ביצוע החוק; להמליץ לראש הממשלה על מדיניות ויעדים לעניין הפעילות לפי חוק זה והגברתה; לייעץ לראש הממשלה לעניין קביעת מבחנים לתמיכה במוסדות ציבור, כאמור בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, בין השאר בעניינים אלה:
(א) קיום פעולות חינוכיות-ערכיות לרבות הצעת תוכניות לימודים, קיום השתלמויות למורים ולמדריכים ועריכת סיורים בנושאי ידיעת הארץ והיסטוריה של עם ישראל, כולן בזיקה לפועלו של רחבעם זאבי בנושאים אלה;
(ב) פעילויות הנצחה לרבות הקמתם של מכון מחקר, מוזאון, ספריה ואתר הנצחה;
(ג) הכנת הצעת תקציב שנתי, כאמור בסעיף 12 (א) לחוק זה, ולהגישה לאישור ראש הממשלה ושר האוצר;
בעוד שבחוק זה דאגו לרפד והיטב פעילויות ההנצחה בתקציב מאושר, כאשר השתתפות אוצר המדינה בהפעלתו של החוק, לרבות תקציב המלגות לפי סעיף 11 והתקציב לתמיכה במוסדות ציבור, תיקבע בחוק התקציב השנתי כמשמעותו בחוק יסודות התקציב, הרי אין הגדרה בחוק זה, למהותה, פשרה וביסוסה של "מורשת" זאבי, אותה בא החוק לקבע ולבסס, תוך העמדת משאבי ציבור רבים, לצורך כך. כמו-כן קובע החוק, כי המועצה הציבורית תכין הצעת תקציב שנתי להשתתפות אוצר המדינה ותגישה לראש הממשלה ולשר האוצר. ראש הממשלה ושר האוצר אמורים לאשר הצעת התקציב כפי שהציעה המועצה הציבורית או בשינויים שימצאו לנכון, ולהביא הצעת התקציב המאושרת לפני הממשלה במסגרת הדיונים על חוק התקציב השנתי. עוד נקבע - בחוק זה - כי תמיכה על-פי החוק תינתן רק למוסד ציבורי שעיקר פעילותו היא הנצחת מורשתו וזכרו של רחבעם זאבי.
בניגוד לשני חוקי הנצחה דומים, שנועדו להנציח זכרם של הוגה רעיון הקמת מדינת ישראל, אבי האומה, בנימין זאב הרצל, ומייסד בית"ר, זאב ז'בוטינסקי, שמורשתם ידועה, ברורה ואין חולק על קיומה, הרי "מורשתו" של זאבי, אינה ידועה ונפוצה - בכל הכבוד הראוי ויש החולקים על עצם מעמדו המוסרי, לאור פרסומים שנקשרו, לאחרונה, בו.
בכל הכבוד הראוי, לא נראה בעינינו סביר, מצב דברים, לפיו זאבי זכאי להנצחת "מורשתו", בחוק ייעודי, שעל אכיפתו ממונה מועצה ציבורית והמתוקצב, מדי שנה בשנה, במיליוני ש"ח. אין מדובר במי שהינו בכל הכבוד הראוי בעל שיעור קומה ומורשת הרוחנית-תרבותית כשל הרצל וז'בוטינסקי. הוא גם שלא כיהן, מעולם, כראש-ממשלה או נשיא מדינת ישראל. דברים דומים כתבנו בשעתו אף בכל הקשור לבולמוס ההנצחה הבלתי פוסק של זאבי, ששיאו היה בביטול הכוונה להנציח זכרו בחאן הקסטל - מקום שלא היה לו כל קשר, מלכתחילה, המצדיק הנצחתו, דווקא שם.
הגיע הזמן לבדוק, אם אין מקום כיום 11 שנה לאחר חקיקת החוק להנצחת זכרו ו"מורשתו" של זאבי, להביא לחקיקה שתבטל חוק זה ותחסוך מיליוני ש"ח לקופת המדינה. מיליוני ש"ח אלה אפשר להעביר לתקציבי רווחה, שיקום ודיור החשובים בכל הכבוד הראוי פי אלף ויותר, מ"צורך" ההנצחה לרחבעם זאבי (גנדי), אשר למי שזוכר תפקידו הממלכתי בממשלת ישראל היה שר התיירות. כמו-כן עצם העובדה שדמותו הציבורית של רחבעם זאבי (גנדי) מצויה במצב דברים של מי ש"מורשתו" שנויה במחלוקת, אינה מצדיקה עוד הותרת חוק ההנצחה, בספר החוקים - חוק שחוקק לצורך הנצחתו של אדם זה, אשר לאור הפרסומים האחרונים הקשורים בו - שלא הוכחשו ושלא נסתרו, מעולם - יש להותירו עוד, על-כנו.
רק במדינות טוטליטריות דוגמת רוסיה הסובייטית או איטליה הפשיסטית ולהבדיל, אלפי הבדלות, גרמניה הנאצית, היה נהוג מצב דברים של הנצחת אישים פוליטיים להבדילם מאישיים בעלי נוכחות תרבותית-חינוכית - מכוח חוק או מכוח צווים ופעילות הנצחתית ממשלתית-פוליטית. עצם העובדה שבישראל של שנת 2017 מופץ חוזר מנכ"ל משרד החינוך שבו נכתב, כי היום - המועד שבו נקבע, כי יש להנציח זכרו של רחבעם זאבי (גנדי), מכוח חוק - אמורים מחנכי כיתות הלימוד בבתי-הספר להקדיש חלק מהשיעורים להנצחת זכרו של רחבעם זאבי (גנדי), מעוררת חלחלה ומזכירה משטרים אפלים, בהם הוכתבו חומרי הלימוד ונושאיהם למורים, מטעם השלטון המרכזי.
תהיינה הסיבות אשר תהיינה שהביאו מנהלי בתי הספר בכל מערכת החינוך בתל אביב להחליט, באופן גורף, שלא לציין היום - יום הזיכרון לרחבעם זאבי (גנדי) אשר תהיינה, הרי אין כל ספק עוד, כי במצב הדברים הקיים, אין להשאיר כל כנו חוק תקף ומחייב לבצע פעילויות הנצחה שכאלה. ההלכה היהודית ידעה היטב להתנהל ולמנוע כפיית התנהלות בלתי ראויה, במקום שאין כל צורך וכל צידוק לכפות התנהלות זו. לצורך כך נקבע ונטבע הציווי ההלכתי, שבא לידי ביטוי במשפט: "הלכה - ואין מורין כן". למרות זו ההלכה - הרי אין כופין קיומה וביצועה, בכוח.
כתבת החינוך של עיתון הארץ, ירדן צור מביאה - בכתבה שפורסמה, אתמול - דבריו של רם כהן, מנהל בית הספר תיכונט, שאמר כי ההחלטה שלא לציין את יום הזיכרון לזאבי בתיכון שלו הייתה מכוונת לחלוטין. לדבריו, הרי: "המורים יקבלו הערב מנשר עם העמדה הרשמית של בית הספר בנושא, שנובעת מכך שמדובר במנהיג שקרא לטרנספר של ערבים, שהועלו נגדו טענות על הטרדות מיניות ואינוס ושהיו לו קשרים עם העולם התחתון. העובדה שיש לו גם זכויות בהגנה על הארץ לא פוטרת אותו מכך שיש לחובתו גם דברים בעייתיים מאוד".
דברים דומים מובאים בכתבה זו מפיו של מנהל גימנסיה הרצליה, זאב דגני, שצוטט אומר, כי בבית הספר שלו לא יציינו השנה את יום הזיכרון לזאבי, אבל הוא דווקא רואה חשיבות בהנצחת זאבי בבתי הספר. לדבריו, הרי: "כשאנחנו מחרימים משהו, אנחנו מחנכים את הילדים שלנו להתעלם מהמציאות במקום לראות אותה", אמר. "הייתי מציע למנהלים לציין את יום הזיכרון, אבל להתמקד בהתנהלות של גנדי: הפשיזם, הגזענות, מעשי ההטרדה. חשוב להראות איך צומחים עשבים שוטים בחברה הישראלית כדי שתהיה הזדמנות להוקיע אותם".
כשחלק ניכר ונכבד מציבור נרחב מאזרחי ישראל וראש וראשונה להם מחנכים מן השורה הראשונה, מתנערים מהצורך ובעיקר מן החובה להנציח זכרו של רחבעם זאבי (גנדי), מכוח הוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך ומכוח הוראות חוק, הרי הדברים אומרים דרשני.
קל לפטור עניין חמור זאת באמירה, כי מנהלי בתי-ספר אלה הינם "סמאלנים" ואילו רחבעם זאבי (גנדי) היה ידוע, כאיש ימין מובהק. התייחסות כזו, הינה בגדר של זריית חול בעיניים והתחמקות, כמו-גם עם ההתמודדות ישירה עם בעיה זו, לגופה. השאלה אינה אם "סמאלנים" לא רוצים להניח איש פוליטי "ימני". השאלה הינה לגופם של דברים אם לאור אורח חייו, התנהגותו, מעשיו ומבנה אישיותו, זכאי רחבעם זאבי (גנדי), אם בכלל, להנצחה ועוד במסגרתו של חוק הכופה חובת הנצחה זו על הציבור, תוך הקצבת משאבי ציבור במיליוני ש"ח, לצורך כך.

הכותב הוא השותף המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים ודיני משפחה, כמו גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין
תאריך:  19/10/2017   |   עודכן:  19/10/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין מנחילים מורשת בחוק מדינה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה ברשימה זו - זהב טהור ל"ת
אריה לוינסון  |  19/10/17 09:55
2
מורשת גנדי מול מורשת רבין
ב_שמואל  |  19/10/17 10:22
 
- שלום שובך שמואל בטטה הגרפומן ל"ת
מוישה חורץ לשון  |  19/10/17 11:08
 
- מדביר "פשעי" העליון שמואל בטטה ל"ת
יואב מרגולין  |  19/10/17 11:23
 
- בטטה -לרב כהנא היתה מאהבת גויה
דן שומרון  |  20/10/17 04:21
 
- דן, דן, ראה כמה ירוד הוויכוח ע
ב_שמואל  |  20/10/17 10:55
 
- כל מילה בסלע. טרוף ה PC הוציא
בני בנקר  |  22/10/17 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
יש לשנות ההלכה הפסוקה ולהתיר לערכאת ערעור להתערב בכלל הממצאים עובדתיים של הערכאה השיפוטית שקדמה לה, גם אם אין מדובר בטעות עובדתית הבולטת, על פני הדברים. הקביעה מה היא טעות עובדתית בולטת ומה אינה נחשבת בגדר של טעות עובדתית בולטת, יש בה הטיה בלתי נכונה ובלתי ראויה כלפי מי שעניינם מתברר בבתי משפט
חיים שטנגר
יושב-ראש מפלגה פוליטית, דוגמת אבי גבאי, המכריז השכם והערב על היותו אלטרנטיבה ראויה וממשית לשלטון הליכוד, אינו יכול לנקוט בלשון מגומגמת והססנית בשאלת פינויין או אי-פינויין של ההתנחלויות בשטחים
חנינא פורת
תרומת ארגון "השומר" להתיישבות בנגב - לאור ההנחה המקובלת כי הנגב היה "מושא חלומותיו"
יוסי ברנע
למרות פוטנציאל הסיפור והיכולת התיאורית של המחבר, לוקה הספר בנקודה חשובה לספר מסוג זה - העדר מתח
עפר דרורי
הספר המרתק הזה מנסה לבדוק ולבחון בצורה עובדתית את הנושאים השונים מהם מורכבת מדינה    הספר בוחן נתונים כלכליים, דמוגרפיים, יזמות, ערכים חברתיים ועוד ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il