X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הארגון כבר הוכיח את יכולתו להתאושש ממשברים, ייתכן שיש לו תאים רדומים באירופה, הוא עדיין שולט ב-10,000 קמ"ר ושלוחותיו ברחבי העולם מגבירות את פעילותן
▪  ▪  ▪
פיגוע בברצלונה אחרי מוסול [צילום: מנו פרננדז, AP]

בירת הארגון נפלה, שטחי השליטה הצטמצמו בצורה משמעותית והמנהיגים נמצאים במנוסה. למרות זאת, גורמי לוחמה בטרור מערביים וערביים, מסרבים להכריז על ניצחון על דאעש והאידיאולוגיה של הארגון. החשש כעת הוא מפני פעילות חדשה וקטלנית יותר - כותב ניו-יורק טיימס.
לארגון יש היסטוריה של עמידה בפני מתקפות צבאיות גדולות, תוך גיוס פעילים מרחבי העולם שיהרגו בשמו. כבר לפני למעלה משנה רמזו מנהיגי דאעש על תוכנית מגירה, לפיה הארגון יבצע לוחמת גרילה במקרה של איבוד השטחים בעירק ובסוריה. לכך יש להוסיף, כי דאעש לא צריך לשלוט על שטחים רבים, כדי לעורר את תומכיו לבצע פיגועים במדינות המערב. כרגע, אומר אהרון זלין ממכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, התוכנית של דאעש היא להמתין שאויביו יבואו אליו, זאת כדי להרוויח זמן לבנות מחדש את הרשתות שלו ובאותו זמן לעורר את תומכיו לבצע פיגועים במערב.
למרות שדאעש איבד את בירתו א-רקה, באירופה עדיין חוששים מתאים רדומים של פעילי הארגון שיבצעו פיגועים, מדווח העיתון. בעירק מעריכים גורמי ביטחון, כי בעתיד יחודשו פיגועי ההתאבדות נגד אזרחים. גם אם ניתן יהיה לחשוף מראש כוונות לפיגועים, ההערכה היא שלא ניתן לעצור את המפגע הבודד שמקבל השראה מהתעמולה האינטרנטית של דאעש.
גורמים אמריקנים ואירופים במלחמה בטרור מודים, כי אינם יודעים מהן היכולות של דאעש כעת, או כמה האידיאולוגיה של הארגון נפגעה לאור תבוסותיו. הגנרל ג'וזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים, העריך, כי איבוד השטחים של דאעש יביא לירידה באמינותו. אחרים לא מלאי תקווה שכך יהיה הדבר. באחת ההצהרות האחרונות שלו לפני שחוסל, אמר דובר דאעש מוחמד אל-עדנאני כי התבוסה האמיתית היא איבוד חוסר הרצון להילחם.
היכולת של דאעש לעורר יריבות דתית בין סונים לשיעים, כבר קידמה את פעילות הארגון בעירק. לאחר נסיגת הכוחות האמריקנים מהמדינה בשנת 2011, העריכו גורמי מודיעין שבמדינה האיסלאמית בעירק, גלגולו הקודם של דאעש, נמצאים 700 לוחמים בלבד. אבל בתוך פחות משלוש שנים הצליח ארגון זה להתאושש, לכבוש שטחים נרחבים בעירק ובסוריה, להכריז על הקמת ח'ליפות ולהפוך לארגון הטרור העשיר ביותר והמאיים ביותר בעולם. גם עם אובדן רוב השטחים שכבש, הארגון רחוק מתבוסה והוא הרבה יותר חזק היום מכפי שהיה כאשר הכוחות האמריקנים עזבו את עירק.
לפי הערכת הקואליציה בראשות ארה"ב, דאעש מונה כיום 10,000-6,000 לוחמים בעירק ובסוריה. מספר זה גדול פי 14-8 ממספר הלוחמים שהיו בארגון בשנת 2011. דבר שונה נוסף הוא השימוש ברשתות חברתיות. באמצעות הרשתות הללו הפיץ דאעש את התעמולה שלו, נטל אחריות על פיגועים שונים, היווה השראה לפיגועים וגם סייע לתכנן אותם. כך למשל, חלק גדול מהפיגועים שבוצעו במערב בשנים האחרונות, נעשו על-ידי תומכי דאעש שיצרו קשר עם הארגון בצורה ווירטואלית ומעולם לא פגשו את פעיליו.
לדאעש יש כיום תאים רדומים מחוץ למזרח התיכון. בכירים אמריקנים אמרו שדאעש שלח מאות פעילים לאירופה ומאות פעילים לטורקיה לבדה. בשנת 2017 דאעש נטל אחריות על שלושה פיגועים בבריטניה בהם נהרגו 37 בני אדם, פיגוע בטורקיה בערב ראש השנה האזרחית בו נהרגו 39 בני אדם, ועוד פיגועים בשבע מדינות אחרות. לאחר שהארגון איבד את מוסול בחודש אוגוסט, בוצע הפיגוע בברצלונה במהלכו נהרגו 13 בני אדם, כדרך להראות שדאעש עדיין רלוונטי. בנוסף לכך יש להבהיר, כי דאעש איבד שטחים רבים אך הוא עדיין מחזיק יותר מ-10,000 קמ"ר בשני צדיו של גבול עירק-סוריה. להערכת גורמים אמריקנים ועירקים, בכירי הארגון ברחו לאזורים הצחיחים יותר שבגבול.
במקביל, שלוחות דאעש בצפון אפריקה ואסיה מבצעים פיגועים, ומחנות הארגון במזרח אפגניסטן נותרו ללא פגע, למרות התקיפות האמריקניות. כמו-כן, דאעש חזר לאזורים שהוגדרו כמשוחררים. בלוב הארגון נסוג מרצועת חוף של 160 ק"מ, אך לאחרונה פורסם סרטון המציג כיצד לוחמי הארגון חזרו לאזור. הארגון ממשיך להתעצם ברחבי העולם, כולל בפיליפינים שם שלוחה שלו שלטה בעיר מאראווי במשך מספר חודשים. גם במערב אפריקה דאעש ממשיך להתעצם, וכובש שטחים שהיו שייכים בעבר לאל-קאעידה.
ירידת קרנו של דאעש, מעניקה הזדמנות לפריחת ארגוני טרור אחרים. אל-קאעידה שהושפע רבות מדאעש פועל לבצע קאמבק. כעת אל-קאעידה קורא לפעיליו להתמקד בפיגועים נגד מדינות המערב, בדגש על ארה"ב. כמו-כן, אל-קאעידה מקדם מנהיג צעיר וכריזמטי. שמו: חמזה בן-לאדן. למי שתהה, זהו הבן-של ואחד האהובים שבהם.

תאריך:  22/10/17   |   עודכן:  22/10/17
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ג'וזף  דנפורד
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש על סף תבוסה מוחצת בסוריה ובעירק ואיבוד "הח'ליפות האיסלאמית" שהקים בשטחים נרחבים בעירק ובסוריה. אולם, הניצחון על דאעש הינו זמני בלבד, לארגון יש שלוחות חזקות במדינות נוספות והוא הצליח לשתול "חוליות רדומות" בארה"ב ובאירופה
אריאל י' לוין
נפילתה של העיר א-רקה אינה אומרת שהקיץ הקץ על דאעש; הארגון ימשיך לפעול בזירות אחרות, מרוחקות יותר    גם המצב בסוריה ובעירק ממשיך להיות סבוך    ובינתיים אל-קאעידה שוב מרים ראש
עומר כרמון
בהודעת דאעש נמסר כי הרוצח המיר את דתו לאיסלאם לפני חודשים אחדים    לפני חמישה חודשים, פרסם ארגון דאעש הודעה, בה איים לפגוע בלאס וגאס
אריאל י' לוין
שלטונות צרפת מתקדמים בחקירת החשד לפיו LafargeHolcim, יצרנית חומרי הבנייה הגדולה בעולם, שילמה שוחד חודשי לדאעש ולאל-קאעידה כדי להגן על המפעל שלה בצפון-מרכז סוריה
עידן יוסף
נעצר בן 18 החשוד בהנחת המטען שהביא לפציעתם של עשרות ברכבת התחתית    רמת הכוננות בממלכה המאוחדת הועלתה לדרגה הגבוהה ביותר - מ"חמורה" ל"קריטית"
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
"מצבנו הביטחוני - טוב מאי פעם"  /  אריאל י' לוין
ארה"ב מפסידה במלחמה מול הטרור  /  אריאל י' לוין
בנט: לעבור לאסטרטגיית חיכוך עם חיזבאללה וחמאס  /  אריאל י' לוין
"חניבעל אנטה פורטאס"  /  איתמר לוין
הדים מהרצליה  /  אריאל י' לוין
דאעש - בדרך לתבוסה?  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il