X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במצב החוקי הקיים כיום במדינת ישראל, יכול כל אדם לכתוב, ככל העולה על רוחו אודות נפטר, לרבות להכפיש דמותו וזיכרו, ללא כל חשש מנקיטת הליכים משפטיים, פליליים ואזרחיים, כאחת, נגדו
▪  ▪  ▪
בית עלמין [צילום: אלי אלון]

זקנה אחת בת 87 שנה שבעבר הייתה עיתונאית נחשבת והיום שייכת היא לפח הזבל של ההיסטוריה העיתונאית, מבחינה חדשותית עדכנית גרידא התעצבנה על כך, כי כתבת הטלוויזיה ומגישת יומן החדשות של ערוץ 10 (ערוץ 14 כיום), כינתה והכתירה ח"כ יאיר לפיד, בתואר: "נסיך".
מה עשתה זקנה זו שחיצי אשפת מילים שלה, ככל הנראה לא קהו עם שנים, להזכירנו מדור שהיה לה בעבר שהוכתר בשם: "חץ מסילבי קשת", ככל הנראה, כדי להכפיש היום שמו של יאיר לפיד שלא עשה לה דבר? הלכה ופרסמה פוסט ב"פייסבוק" ובו סיפור אודות ניסיון אונס שעברה, לכאורה, בלונדון בשנת 1963, לפני 54 שנה בדיוק! בידי יוסף (טומי) לפיד, אביו של מי שאין היא אוהבת שיוגדר בתואר "נסיך".
וכך נפתח הפוסט של אותה זקנה, המביאה סיפור, שכל כולו מעלה עובש של זקנה וימי עבר שחלפו עברו להם, זה מכבר. "התעצבנתי כאשר נוגה ניר נאמן כינתה את יהיר לפיד "הנסיך". אביו, טומי לפיד המנוח היה אדם אינטליגנטי גס רוח ובלתי נסבל, וגם ידע להפעיל קסם אישי כשצריך היה".
וכאן מביא אותה זקנה בפירוט רב ובצבעוניות מודגשת סיפור אונס, לכאורה, זה ומסיימת היא פוסט זה שלה, במשפטים אלה: "את נקמתו ביטא (טומי לפיד ח"ש) כעבור שנים רבות כאשר שמו לי את הפצצה בפקודת גנדי. מה את מתפלאה, שאל בטורו. את הרי מניחה כל יום ששי פצצה במפתן ביתו של פוליטיקאי. זהו המלך שבנו הוא נסיך".
אתה מבין ת'זה ברוך? לא מבין? שב פה, צ'שתה מהתה שעשיתי לך. צ'ב בשקט. צ'שתה מזה התה ואסביר לך איזה סמטוכה ביקשה הזקנה הזו לעשות לבן של טומי לפיד, בגלל משהו שאולי עשה לה אבא שלו לפני 54 שנים. ואני חוזר ומדגיש. היא מנסה לדפוק ת'בן של טומי לפיד שלא עשה לא כלום. שום כלום. למה? למה מרגיז אותה שקוראים לבן שלו "נסיך". ואז היא מסיימת ת'פוסט שלה, שאם הבן נסיך אז אבא שלו מלך. את זה זקנה זו לא מוכנה לקבל.
אתה יודע ברוך שמבחינה חוקית נגיד אפילו שהיא משקרת (ואני לא אומר שהיא שקרנית), אי-אפשר לעשות לה שום דבר על שהוא מלכלכת, לכאורה, על אדם מת וכתוצאה מכך מטנפת, בראש חוצות, ת'בן החי שלו. חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה1965 קובע, כי אדם שנפגע על-ידי לשון הרע ותוך ששה חדשים לאחר פרסומה מת בלי להגיש תובענה או קובלנה בשל אותה לשון הרע, רשאים בן זוגו, ילדו או הורהו, ואם לא השאיר בן זוג, ילדים או הורים אחיו או אחותו, להגיש, תוך ששה חדשים לאחר מותו, תובענה או קובלנה בשל אותה לשון הרע.
החוק קובע עוד, כי אדם שהגיש תובענה או קובלנה בשל לשון הרע ומת לפני סיומה, רשאים בן זוגו, ילדו או הורהו, ואם לא השאיר בן זוג, ילדים או הורים אחיו או אחותו, להודיע לבית המשפט, תוך ששה חדשים לאחר מותו, על רצונם להמשיך בתובענה או בקובלנה, ומשהודיע כאמור, יבואו הם במקום התובע או הקובל. מעבר לכך, אין החוק מקנה עילת תביעה ליורשי נפטר בשל פרסום לשון הרע, לכאורה, אודותיו. חוק הגנת הפרטיות מגן על פרטיותו של נפטר, ללא הגבלת זמן למעט פרסום צילום גופתו, שההגנה לגבי אי-פרסומה ברבים, תקפה ל15 שנה בלבד.
במצב החוקי הקיים כיום במדינת ישראל, יכול כל אדם לכתוב, ככל העולה על רוחו אודות נפטר, לרבות להכפיש דמותו וזיכרו, ללא כל חשש מנקיטת הליכים משפטיים, פליליים ואזרחיים, כאחת, נגדו. כך נכונים הדברים באשר לאותה זקנה, שהחליטה 54 שנה לאחר אירוע של ניסיון אונס, שביצע בה לכאורה טומי לפיד ו9 שנים, לאחר פטירתו לבית עולמו, לפרסם אירוע זה, ברבים. פרסום זה נעשה על ידה, ככל הנראה, במטרה לחבל בקריירה הפוליטית של בנו, יאיר לפיד אותו מכנה היא בפוסט שלה בכינוי "יהיר" לפיד וזועמת כל כך שפלונית כינתה והכתירה אותו, בתואר "נסיך", כך שמשתמע מכך, שאביו המנוח, טומי לפיד, היה "מלך". לא ניתן גם לנקוט במצב החוקי הקיים הליכים משפטיים, אזרחיים ופליליים, כאחת נגד כלי התקשורת שפרסמו, בהבלטה ובשקיקה רבה, סיפור עבש זה של אותה זקנה.
טומי לפיד כיהן, במרוצת חייו, בשורה של תפקידים וכהונות שונות. בשנת 1967 יסד הוא ירחון הנשים "את", מטעם עיתון מעריב. בשנה זו הגיש התוכנית "יש לי אורח", בטלוויזיה הישראלית. בשנת 1970 החל לפרסם מדריך לפיד לאירופה, מחלוצי מדריכי הטיולים בשפה העברית, שזכה לפופולריות רבה והופיע ב20 מהדורות. במקביל לעבודתו בעיתון מעריב, שידר הוא תוכנית לילה, בגלי צה"ל. בשנת 1974 מונה למזכיר מערכת מעריב. בין השנים 19791984 כיהן כמנכ"ל רשות השידור. בשנים 19841987 שידר ב"קול ישראל" תוכנית אישית בשם: "השבוע שלי", בגינה זכה בשנת 1998 בפרס סוקולוב לעיתונות.
בשנת 1989 מונה לפיד ליו"ר התאחדות חברות הכבלים וניהל עסקיו של איש העסקים, רוברט מקסוול, בהונגריה. בשנת 1992 החל להשתתף בתוכנית "פופוליטיקה" בטלוויזיה. לפיד כיהן גם כשר המשפטים וסגן ראש הממשלה, בממשלתו השנייה של אריאל שרון, בין השנים 20032004. בכל אותן שנים, בהן החזיק טומי לפיד, בעמדות כוח ציבוריות ופוליטיות לא נשמע ולו גם ציוץ קל מכיוונה של אותה זקנה, בכל הקשור לניסיון האונס, לכאורה, של טומי לפיד כלפיה בשנת 1963. יודגש ויצוין, כי בין השנים 19642005 היה לאותה זקנה טור פוליטי בשם "חץ מסילבי קשת", תחליה בעיתון הארץ ולאחר מכן בידיעות אחרונות. טור זה נודע בסגנונו הביקורתי והחריף וכתוצאה מהפרסומים בו נקלעה קשת לעימותים משפטיים, הונחה לבנת חבלה, בפתח ביתה ואף הוגשה נגדה תלונה במשטרה.
2
מתברר ומסתבר, כי אומץ הלב שהיה לקשת, בכתיבתה העיתונאית, כלפי אחרים, לא עמד לה, אל מול טומי לפיד. רק בזקנותה "נזכרה" היא בניסיון אונס זה שפרסמה היא בסוף השבוע החולף בסטטוס שלה ב"פייסוק". כתוצאה מכך נוספה ב"ויקיפידה" שורה, בערך על סילבי קשת, בה נכתב, כי: "בנובמבר 2017 טענה קשת כי בשנת 1963 ניסה יוסף לפיד לאנוס אותה בלונדון, שם שהה אז ככתב מעריב ".
התנהלותה והתנהגותה זו של סילבי קשת, על-רקע ניסיון האונס שבוצע בה לכאורה בידי טומי לפיד אותו "נזכרה" היא לפרסם, שלא בזמן אמת ולא בסמוך לכך, בימים בהם היה טומי לפיד בשיא כוחי הציבורי והפוליטי, כאחת, מראה כי עניין לנו באישה פחדנית וחסרת חוט שדרה אמיתי. בניגוד לתדמית ששידרה היא משך 40 השנה בהם החזיקה היא בטור עיתונאי נשכני, בגינו הסתכסכה והתקוטטה היא עם רבים משועי המדינה נראה, כי לה היה לה אומץ לב להתמודד פנים אל פנים עם טומי לפיד, בחייו.
רק עתה, 54 שנה לאחר קרות המקרה הנטען ו9 שנים לאחר פטירתו של טומי לפיד מעזה היא להעלות עניין זה מתהומי הנשייה, ככל הנראה, מתוך רצון נקמה, לפגוע בקריירה הפוליטית של יאיר לפיד הזוכה ממנה לכינוי "יהיר" לפיד. כאן נביא גילוי נאות. לא הייתי מעולם מתומכיו של יאיר לפיד ולא הצבעתו עבור מפלגתו, מעולם. עם זאת הדרך בה בחרה זקנה זו להשתלח בזכרו ובשמו הטוב של טומי לפיד ולאחר מותו הינה דרך עלובה ושפלה. לכן, נוקטים גם אנו באותו אופן ובדרך של בוז מזכירים לה, לאורכה ורוחבה של כתבה זו, זקנותה והתנהגותה כזקנה שפלה וככל הנראה, גם מרירה, כאחת.
כדי למנוע מזקנות מסוגה של סילבי קשת כזו להשתלח באין מפריע בזכרו ובשמו הטוב של טומי לפיד שנים, שנים אחר מותו, יש לתקן הוראות החוק, לעניין זה. כך מוצע על ידינו, כי לאור העובדה שלא ניתן לנקוט הליכי לשון הרע, לאחר מחצית השנה מפטירתו של נפטר לבית עולמו, כי כל העושה כן תינקט סנקציה פלילית ואזרחית נגדו, בחוק. כך למשל תדע זקנה פוטנציאלית, מבית מדרשה של אותה סילבי קשת, כי כל פרסום שלילי אודות נפטר, מחצית השנה אחר מותו שיכולה הייתה לפרסם עוד בחייו יגרור הגשת כתב אישום נגדה ופסיקת פיצויים ללא כל צורך בהוכחת נזק, בגובה של 100,000 שקלים לפחות, בלי יכולת של בתי המשפט לפסוק בפסק הדין שלהם פחות מסכום זה.
כך לא תזכה זקנה דוגמת סילבי קשת, לכותרות ענק בזקנותה בגין פרסום שלילי על נפטר. לכל היותר תמצא עצמה מתמודדת אל מול כתב אישום ואל מול תביעת נזיקין לתשלום סכום, בסכום ניכר. כך תאלץ גם זקנה נוקמת וככל הנראה, גם מרירה לחשוב פעמיים, טרם תפרסם פרסומים שליליים על-אודות נפטר שאינו עוד עמנו, כדי להגיב על דברי רפש המוטחים בו, שנים, שנים לאחר פטירתו לבית עולמו.

הכותב הוא השותף המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים ודיני משפחה, כמו גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  05/11/2017   |   עודכן:  05/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שמירה על כבוד הנפטר בחוק
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
האדבוקט, מליץ היושר של
צביעות  |  5/11/17 10:25
 
- האח לנודניק זוכר פרטים מהבוידם ל"ת
אלי קלירווטר  |  5/11/17 11:31
2
מאמר מרתק ומרשים מאד מאד ל"ת
סטיפן בנדרה  |  5/11/17 14:26
3
תגובה מס' 2 והתגובה שנכתבה
פועלי אוון באתר   |  5/11/17 16:05
4
לפעמים חוזרים לאותו הנושא
אלי יזרעאלי  |  5/11/17 19:25
5
ובכל זאת אכתוב אסוציאציה
אלי יזרעאלי  |  5/11/17 19:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
עד שלא עובר אדם, באופן אישי ודווקני, חוויה רגשית, קשה ומטלטלת של שלילת ואובדן חרותו, בין במעצר ובין במאסר, אין יודע הוא ואין הוא מעריך שוויה של החרות לנוע, בחופשיות. יש לקוות כי ידם של חברי ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, כמו גם ידם של חברי הכנסת, בעת הבאת החוק לקריאה שנייה ושלישית, במליאה, לא תהיה "קלה על ההדק"
רחלי בן-צור
"...זה יעני תמונות, בשביל הצחוק של ילדים מן עזה, הם רואים תמונה ונהיה להם שמח בלב, הדא תמונה של איש ליצן... והדא תמונה של איש רופא... והדא איש כבאי... והדא איש עושה "וי" יעני ניצחון.... בחייאת אללה! לא בוליטי, לא בוליטי!    והדא תמונה מן איש חייל... מה?? אתם נגד אימוג'ים? בגלל איש חייל אימוג'י אתם בוחדים יורה בכם? אה"?
חיים שטנגר
ברשימה הערבית המאוחדת אין מקום משוריין למיעוטים. שם כולם מיעוטים וכולם ערבים. ספר לכולם שנבחרת לכנסת בתאריך 14 לחודש ינואר 2015 בגלל שניצחת את חבר הכנסת והשר לשעבר, ראלב מג'אדלה בהתמודדות על מקום ששוריין למיעוטים? אז לא סיפרת לאף אחד שאתה לא ציוני ואתה פלשתיני, נכון?
חיים שטנגר
לאחר יותר ממאה שנה ראויה קריאתו של הפרדסן משה סמילנסקי להיקרא שנית בהתחברות מחודשת, גם בתמיכה ממשלתית
ארי בוסל
ריח הבשר המטוגן משגע אותי, מטריף את חושי, ואני שואף עוד ועוד, מרגיש כאילו כבר בלעתי ארבע קציצות ואני אוחז את החמישית בידי בדרך לפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il