X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"לשעברים" בישראל אינם מתים, הם נמוגים. התופעה בה "לשעברים" הופכים לכוח אקטואלי בחסות התקשורת והאגו, חוזרת לאחרונה ותופסת תאוצה. הצורך להיות "מישהו", מגחך לא פעם את הנצרכים, פוגע במהימנותם ובתדמית החיובית שבנו לעצמם בשירות המדינה, מזיק לשיח הציבורי הרלוונטי ומחיש את הפיכתם לבלתי-רלוונטיים
▪  ▪  ▪
משמאל לימין: שמעון לנקרי, גבי אשכנזי, שלמה דברת, בני גנץ, שי פירון [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

יש לנו במדינת ישראל תופעה חדשה-ישנה, שהגיע הזמן להעבירה מן העולם - התאגדויות ה"לשעברים". אלה התאגדויות אד-הוק של פורשים ("לשעברים") מארגונים שונים וממסגרות ציבוריות מגוונות, שמוקמות חדשים לבקרים או מופעלות "בעת צרה" בכדי לסתום פיות מבקרי ארגונים או בעלי תפקידים במסגרות בהן שרתו בעבר אותם לשעברים. הסיבה לניסיון נואל זה, רצון חברי אך נפסד לנצל שם או מעמד מן העבר, בכדי להשפיע ציבורית לתפקוד בהווה של אותה מסגרת בה פעלו או שרתו. ההתגייסות היא דרך ילדותית לחזור ולהיות מישהו שהוא משהו (או היה משהו) בקונטקסט שאינו נוגע למתאגדים.
התאגדויות אלה כוללות רמטכ"לים, אלופים ותתי-אלופים (גנרלים) קציני משטרה, ראשי שירותי ביטחון, פקידים בכירים, אנשי תעשיה, פיננסים, משפט, אקדמיה ועוד. התירוץ הוא תמיד אותו תירוץ: להגן על מי שהביקורת עושה לו עוול כביכול. כלל לא ברור עד כמה הם בקיאים בחומר העדכני, עד כמה הם אוביקטיבים וחסרי פניות בשיפוטם או עד כמה הדברים נגזרים מחשבונות היסטוריים או פוליטיים. - הם כאן, מתהדרים בנוצות שלרוב אין להן קשר לנושא הדיון ו"מצילים את המולדת".
במשך מספר ימים הם נמצאים בחדשות, מחממים את האווירה, מגדילים את הרייטינג, מלהיטים את השיח הציבורי - ונעלמים שוב לתהום הנשייה. בעבר היו אלה בעיקר קציני צבא בכירים בדימוס, כיום אלה גם שוטרים ובעלי תפקידים אחרים מסוגים שונים. הם יחזרו ויצופו שוב כאשר התקשורת או המפלגה יצטרכו "משרתים לדבר עבירה" (מתן עדות שקר, או עדות מוטה לטובת צד מסוים בוויכוח הציבורי, אם הוא "משלנו" והאחר איננו "משלנו") - הרעוּת הידועה מימי הפלמ"ח, תקרא להם להתגייס.
התופעה התחילה בהתארגנות פוליטית מוסווית כארגון מומחים, בוויכוחי-עבר על הסדרי שלום וביטחון או ביטחון ושלום, כאשר גם מומחים מפוקפקים לעניינים אסטרטגיים ומדיניים, ראו עצמם "יועצים חיוניים" לממשלות ישראל, גם כשממשלות ישראל לא חשבו שהן זקוקות לייעוץ; "המועצה לשלום וביטחון" הייתה אחד הגלגולים המוקדמים לתופעה זו. שלושה דורות יותר מאוחר, מחליף אותה ארגון מיותר אחר, הנושא את השם: "מפקדים למען ביטחון ישראל", שכיום עומד בראשו האלוף (מיל') אמנון רשף, לטעמי, בהצלחה מפוקפקת מאוד.1 היום הארגון איננו עוסק רק בנושאי צבא מובהקים, הוא כבר עוסק בסוגיות של "ביטחון לאומי" לישראל, ויודע להגיד שהביקורת המוטחת במפכ"ל המשטרה, על שאינו מקיים הבטחות-עבר שלו, היא פגיעה בביטחון. טענה מכובדת, אבל כאשר אין הסבר טוב בצידה, היא מצוצה מן האצבע וחסרת שחר.
כבר אמרנו במקום זה מספר רב של פעמים שהציבור אינו טיפש. לעיתים רוחו קצרה ולעיתים הוא טועה. לכן, כל מה שמשיגות התאגדויות אלה היא פגיעה בתדמיתה של הסקציה אותה הם מייצגים. קציני צה"ל היו ראשונים שהתחילו בתרגילי התארגנות לתמיכה חברית, במקום שהשאלה הייתה: יש או אין עבירה פלילית או משמעתית.
תמיכה חברית אינה תחליף לחוק ולנוהל תקין. הציבור יודע זאת. הגיע הזמן שגם מי שמתיימרים לאלפו בינה יבינו זאת. צה"ל לא הרוויח דבר מטעויות מסוג זה, וכאשר טעה פעם אחת יותר מדי, מצא עצמו בפני פרשת אלאור אזריה. דומני שגם כאן לא למד את הלקחים הנכונים, לא הוא ולא הארגון החדש-ישן של קצינים לשעבר שמנסה לנהל את המשחק "מחוץ למגרש". עוד לקות הבנתית של התאגדויות אלה, היא שלא רק מי שעושה את מעשי האיוולת נפגע מהם, אלא גם מי שלא הצטרף ניזוק, ובעיקר ניזוקים תדמית צה"ל וביטחון ישראל.
עם כל הכבוד לקבוצות מקצועיות שפרשו משרות והופכות עצמן אד-הוק למורות ומדריכות הדור ומנסות להיעזר בנכסים שכבר אינם ברשותן כקרדום לקידום מטרות סקטוריאליות או פוליטיות, הן בסך-הכל סקציות עם מיומנות מקצועית מוגדרת. קציני צבא הם אנשי מקצוע בתחום הצבאי (לפחות המוצלחים שבהם), אבל מיומנות זו אינה הופכת אותם ליודעי-כל ולמומחי-על בכל. יש ביניהם מי שצברו ידע, השכלה או ניסיון גם בתחומים לא צבאיים או פארה-צבאיים, אבל אלה כישורים אישיים פרטיקולריים ולא סקטוריאליים. אין הם מייצגים שום בנק-ידע אוניברסלי מחוץ לתחום הצבא ורצוי שיפנימו זאת לבל יהיו ללעג בפומבי.
במילים פשוטות: לא כל קצין בכיר הוא בהכרח פוליטיקאי מוכשר, אסטרטג מדיני, סוציולוג מומחה, מהנדס עתיר ניסיון, רופא, מורה או מנהל תעשייתי או עסקי מוצלח. השימוש בדרגות צבאיות או בתארים בלתי רלוונטיים אחרים לייצוג סמכות פיקטיבית או ליצירת השפעה ציבורית או ערכית שאין לה יסוד אמיתי, היא גניבת דעת והעמדת פנים. הציבור מבין גם זאת היטב. אם נוסף לערך המוגבל של העמדת הפנים ה"חשובה" של חברי ההתאגדות, גם מנהליה אינם מוכיחים כישורי-על, מעט התועלת שהן מקוששות הופכת במהירות לנזק תדמיתי מצטבר רב.
הסבב המגוחך האחרון הוא ההתגייסות של מפכ"לים וניצבים בדימוס להגנת המפכ"ל הנוכחי, שספג בצדק ביקורת מראש הממשלה. הייתי רוצה לראות את רה"מ, כראש הפירמידה מקצה יותר זמן ותשומת לב לאופן בו מתפקדים הגופים הממלכתיים העיקריים וראשיהם. דרך הזיגזגים של המפכ"ל איננה יאה לו ולמשטרה. התחייבויות שנתן - עליו לקיים, ואם ברצונו לשנות, יבהיר את כוונותיו, מניעיו ושיקוליו לציבור - זכות הציבור לדעת איננה רק סיסמה להגנה על תקשורת מתפרעת.
דעת הציבור איננה נוחה מתפקוד המשטרה מסיבות רבות ושונות. שאלת זכותה של המשטרה להמליץ המלצות משפטיות, איננה בליבת העיסוק, ומשונה שהפיקוד הבכיר וחבר המתאגדים סולידרית של ה"לשעברים", מעניקים דווקא לסוגיה זו משקל ותשומת-לב כל כך גדולים. סקרי שביעות רצון של הציבור מהמשטרה בעשור האחרון מעמידים אותה בעמדה של ארגון ממוצע ומטה בדירוג הדימוי הציבורי שלה. אני מציע למפכ"ל ולצמרת המשטרה לקרוא סקרים אלה, להפנים את תוכנם ולהשקיע את מירב עודפי האנרגיה שלהם בשיפור השירות לציבור. גם אחרי שנתניהו יסיים את כהונתו, בקדנציה הנוכחית או בזו שאחריה, תדמיתה ויעילותה של המשטרה טעונים שיפור ממשי. הערה זו מכוונת גם לשר לביטחון פנים הממונה על המשטרה כשירות לציבור.
מציע לכל ההתאגדויות אד-הוק מכל התחומים ובכל הנושאים, לסייג עצמן ומעורבותן הציבורית לנושאים שבתחום התמחותן ולחסוך מעצמן את הגיחוך הציבורי על עיסוק פוליטי נפסד בסוגיות שאין להן שום יתרון יחסי בהן. בקיצור: להפסיק את העבודה בעיניים על הציבור.

1. הארגון מונה כיום כ-200 איש (מתוך אלפים רבים של "בוגרי מערכת הביטחון", ומטיף לנסיגות חסרות אחריות ולמהלכים פוליטיים שאין לו בהם שום ייחוד סגולי על פני אזרחים אחרים. ההתערבות בשבוע האחרון בנושא הביקורת נגד מפכ"ל המשטרה, מזכירה את תאוריית "הכל שפיט" של אהרן ברק – כל נושא דיון ניתן ליחס לזכויות האדם באופן ישיר או עקיף ולהתערב בהחלטות מכל סוג שהוא תחת האצטלה שהן פוגעות בזכויות ועל כן "לא חוקתיות" – האבסורד בהתגלמותו.
תאריך:  16/11/2017   |   עודכן:  16/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלאור אזריה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איגודי ה"לשעברים"
תגובות  [ 31 ] מוצגות  [ 31 ]  כתוב תגובה 
1
איפכא מסתברא
אבנר צפוני  |  16/11/17 11:22
2
מה עם הפרופסורים לחוסן מדיני?
הירונימוס  |  16/11/17 18:04
 
- פרופסורים פעילים שעוסקים
רפי לאופרט  |  16/11/17 21:08
 
- מה זה משנה אם הם פעילים היום
הירונימוס  |  16/11/17 21:32
 
- הירונימוס, כתבת: "מה גם שחלקם
ב_שמואל  |  17/11/17 06:44
 
- אז רון בריימן,
אבנר צפוני  |  17/11/17 07:02
 
- אך הלשעברים הוזים הזיות יא אחי
ע_הראל  |  17/11/17 11:55
 
- אבנר, הצחקתני. כתבת:
ב_שמואל  |  18/11/17 20:00
3
סקרים
באום  |  16/11/17 19:11
4
מעניין מדוע כל הלשעברים הם
לשעברים שמאלנים  |  16/11/17 21:08
 
- כל ה"לשעברים" הם שמאלנים
ב_שמואל  |  17/11/17 06:57
 
- בנוסף
באום  |  17/11/17 19:20
 
- נכון ואמת כתבת. רק מעניין
אל: באום  |  18/11/17 06:02
 
- ברור שיש תסכול !
כי כל בר דעת,  |  17/11/17 07:49
 
- נסלק האוליגרכיה=שגונבת ועושקת!
ע_הראל  |  17/11/17 17:01
 
- איך תומך בוגדים יכול להיקרא:
ב_שמואל  |  18/11/17 20:07
 
- לוותר על הר הבית נחשב מתון?
ב_שמואל  |  19/11/17 11:06
5
מה "מזיק לשיח הציבורי",לאופרט?
שלמה המגיב  |  17/11/17 19:02
 
- לפתע צץ וחזר להגיב עם סימני
הסמולן שלמה  |  18/11/17 10:23
 
- הנ"ל חולה נפש ששיקר שהוא עו"ד!
ע_הראל  |  19/11/17 00:56
 
- אין שום פלא שהדעות של הבכירים
ב_שמואל  |  19/11/17 11:22
 
- מוכיח=כולה200מינויים פוליטיים!
ע_הראל  |  19/11/17 12:22
 
- הוכחות "לשמאלנות" , נוסח שמואל
שלמה המגיב  |  19/11/17 14:02
 
- ועוד על "יודע מי מאכיל" ,
שלמה המגיב  |  19/11/17 16:21
 
- ועדות האיתור בשליטה שמאלנית
ב_שמואל  |  19/11/17 17:36
 
- ושמואל לא מוותר
שלמה המגיב  |  19/11/17 18:04
 
- שלמה המגיב, אתה חושב שהעולם
ב_שמואל  |  20/11/17 04:02
 
- אתה רוצה תשובה אמיתית?
רפי לאופרט  |  20/11/17 09:32
 
- רפי, מעבר לחוכמה ודעת יש
ב_שמואל  |  20/11/17 10:41
 
- ובכל זאת , לאופרט
שלמה המגיב  |  20/11/17 16:49
 
- קלאסיקה לאופרטיסטית
הירונימוס  |  21/11/17 09:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי פרידמן
גבאי שוב מזכיר לכולם שהוא בכלל ימין מסורתי והציבור נדהם מחדש    טענותיה של רבן מתחילות להישמע מופרכות, יחד עם העובדה ששרה אחראית על עובדות ציבור    יגאל סרנה שוב בכותרות    וזה סוף החדשות מגבי גזית
ראובן לייב
אבי גבאי, מנהיגה החדש של מפלגת העבודה, יורק למעשה לבאר שממנה הוא שותה עכשיו, ומצטייר כמי שבעצם מוליך שולל בדעותיו את ציבור בוחריו
עמוס גלבוע
בעיתון מעריב, 14 נובמבר, התפרסם מאמר תגובה של שמעון מנדס למאמר שלי על ההונאה העצמית שלנו במלחמת יום הכיפורים וכיצד היא פועלת אצלנו, בחוגים מסוימים, מול איום גרעיני אירני. עיקרי התגובה של מנדס היו: המצרים הונו אותנו, וחלק מההונאה הייתה שסאדאת שלח את פרופסור ברנרד לואיס לפגוש את אלי זעירא ולהרגיע אותו שאין שום סיכוי למלחמה; אנחנו לא הונינו את עצמנו, ובכלל איזה פרופסור דגול אחד טוען שאין דבר כזה הונאה עצמית
יוסף אליעז
בעוד אנו עוסקים במתנות לרחוב בלפור ובהיסטוריה של הטרדות מיניות אנו מתעלמים או שמים בצל בעיות חמורות בהרבה שהאזרח הפשוט, כמוני, ניצב תוהה ומודאג מולן, שאלות כמו: האם מדינת ישראל אכן זקוקה לשלוש הצוללות הנוספות? מי החליט על הצורך בהן? מי בחר במספנה זו?
איילה טל כספי
יש נטייה גוברת של משדרים חדשותיים המעוניינים ״לרגש״ את הצופים והם עושים זאת על-ידי הדגשת סיפורים שליליים ולא משנה מה מידת האמינות שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il